Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391521 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Arend

Het was me nog niet eerder opgevallen, maar Weerplaza geeft net zoals Buienradar ook een 24 uurs neerslagprognose. Ook deze prognose lijkt gebaseerd op Harmonie.

http://www.weerplaza.nl/regenradar/24uur-regen-prognose/
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Tyshane

Citaat van: Arend op vr 19 jun 2015 - 09:04
Het was me nog niet eerder opgevallen, maar Weerplaza geeft net zoals Buienradar ook een 24 uurs neerslagprognose. Ook deze prognose lijkt gebaseerd op Harmonie.

http://www.weerplaza.nl/regenradar/24uur-regen-prognose/

Ik vind het nooit zo fijn met stapjes van een uur (of meer), daardoor zie je niet goed het verloop wat mij betreft. ;) Ik vind het fijner als het vloeiender loopt.


Tyshane

Citaat van: vlerk op vr 19 jun 2015 - 12:56
Hmmm, doelen ze dan enkel op de woensdag?

http://www.telegraaf.nl/teleweer/24176545/__Volgende_week_warmer__.html?utm_source=facebook.com&utm_medium=referral&utm_campaign=facebookpage

Ik vond het ook wat opportunistisch, maar ECMWF laatste run geeft idd positieve lijn van gem. 20 / 23 graden na tweede helft volgende week. Goed altijd maar even zien waar het heen evolueert, maar het zetje is er in ieder geval. :)


Tyshane

KNMI / Guidance, lange termijn:

Geldig van zondag 21 juni tot vrijdag 03 juli

Synoptische ontwikkeling
Bij aanvang van de periode zien we een vlakke hoogterug nabij de Azoren. Ten noorden ervan heerst een gematigde westelijke stroming van polaire lucht. Storingen kunnen hierdoor doordringen tot boven ons aandachtsgebied. Zondag en maandag zien we dit gebeuren en deze storingen hangen dan samen met een passerend hoogtelaagje. De rest van volgende week lijkt een voorzichtige stabilisatie te voltrekken waarbij de genoemde rug zich geleidelijk uitbreidt tot onze omgeving.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Het patroon voor week 1 is tamelijk eenduidig in het Ensemble. We krijgen geleidelijk te maken met de genoemde uitloper. Dit betekent dat de neerslagkansen in de loop van de nieuwe week aanvankelijk afnemen. Wel blijft door de synoptische configuratie de aangevoerde lucht tamelijk koel met maxima enkele graden beneden normaal. Voor week 2 zien we een geleidelijke kentering in het patroon. Een aantal leden tonen verdere opbouw van de continentale hoogterug waardoor de stroming zuidelijk wordt en de aanvoer in plaats van maritiem polair meer en meer tropisch continentaal. In de diverse pluimuitvoer zien we dit ook terug in een toenemend aantal warmere oplossingen. Ook de T2m anomalieën slaan in deze periode positief uit voor het grootste gedeelte van het Europese continent.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Vooral zondag en maandag perioden met regen. In de loop van de week afnemende neerslagkansen en voorzichtige stijging van de temperatuur.

Samenvatting EPS-periode:

Aanvankelijk licht wisselvallig met temperaturen rond normaal, in de loop van deze periode toenemende kans op een overgang naar een warmer en meer zomers weertype.

Uitgifte: 19/06/2015 02.31 uur LT

8)

vlerk

Citaat van: Tyshane op vr 19 jun 2015 - 13:24
Ik vond het ook wat opportunistisch, maar ECMWF laatste run geeft idd positieve lijn van gem. 20 / 23 graden na tweede helft volgende week. Goed altijd maar even zien waar het heen evolueert, maar het zetje is er in ieder geval. :)


Kijk, er is weer wat hoop, volgende weekend van vrijdag t/m maandag naar een festival dus droog met zon en een fijne temperatuur is welkom!

lander20

einde van de maand inderdaad meer kans op zomers weer, sommige gfs leden gaan naar 20° op 850 hpa (1500m) (+- 35°+)

Armand

EC pluim is inderdaad flink vooruit gegaan EN standvastig, hier een voorbeeld:
-eergisteren (avond) kwam de pluim met 1 dag temperatuur gemiddelde rond 24 graden.
-gisteren (ochtend) was er nog steeds 1 dag een temperatuur gemiddelde rond 24 graden.
-gisteren (avond) waren er al 2 dagen met 24 graden, dus het schoof ditmaal eens niet verder op.
-vanochtend waren er al 4 dagen met een temperatuur gemiddelde rond 24 graden, dus zelfs nog wat dagen bij gekomen.
Deze informatie komt trouwens van de pluim in het ZO.

Ook bij GFS is er weer een stijgende trend te zien ;)

lander20

zo dan gfs 12.00u voor begin juli  :o hete lucht komt aardig in de buurt met temperaturen richting 30° en ietsje verder richting het oosten 35-40°!

Arend

Citaat van: Tyshane op vr 19 jun 2015 - 12:17
Ik vind het nooit zo fijn met stapjes van een uur (of meer), daardoor zie je niet goed het verloop wat mij betreft. ;) Ik vind het fijner als het vloeiender loopt.

Dit is neerslagprognose op basis van modeluitvoer, is gelijk voor Buienradar en Weerplaza (stappen van 1 uur). Voor Harmonie heb ik het nog nergens gezien in kleinere stappen, voor WRF 4km zag ik het laatst wel (Modellzentrale, is nog experimenteel denk ik). Of bedoel jij misschien neerslagprognose op basis van actuele radar?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

winter67

Pluim ziet er goed uit na woensdag een stijgende lijn eind juni tropische  8)

lander20

  (temp op 1500m Benelux 14/15° - zuiden van Frankrijk tot 25°!!)

Jan van Ooijen

Ook nu weer komt het Amerikaans weermodel met zomerse al dan niet tropische temperaturen aan het einde van de maand





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Dat is dan ineens wel heel extreem, 25 graden is meer dan zat.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

lander20

wat een mooie kaarten!  8) ook de mixed layer cape is vrij hoog te noemen tot 2500 j/kg+
zelfs s'nachts houden we ruim 1500j/kg aan mixed layer cape met verschillende thermische lagedrukgebiedjes.

hopen op paar intressante dagen eind deze maand want dit weer is het nu ook weer niet!

Tyshane

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jun 2015 - 09:24
Ook nu weer komt het Amerikaans weermodel met zomerse al dan niet tropische temperaturen aan het einde van de maand

Kijk zo zien we ze graag, het gaat de goede kant op en het lijkt alsof de kansen gekeerd zijn en de zomer terug gaat komen (gaat beginnen). Heerlijk!  8)


Citaat van: Weatherman op za 20 jun 2015 - 09:51
Dat is dan ineens wel heel extreem, 25 graden is meer dan zat.

Laten we het verwelkomen, die 16 graden ben ik zo zat. Lekker zwoel zomerweer, fijn!  8) :-X


Citaat van: lander20 op za 20 jun 2015 - 10:35
wat een mooie kaarten!  8) ook de mixed layer cape is vrij hoog te noemen tot 2500 j/kg+
zelfs s'nachts houden we ruim 1500j/kg aan mixed layer cape met verschillende thermische lagedrukgebiedjes.

hopen op paar intressante dagen eind deze maand want dit weer is het nu ook weer niet!

Ha, dat zag jij dus ook al, potentieel interessante settings, nice!  ;)


Citaat van: Arend op vr 19 jun 2015 - 21:00
Dit is neerslagprognose op basis van modeluitvoer, is gelijk voor Buienradar en Weerplaza (stappen van 1 uur). Voor Harmonie heb ik het nog nergens gezien in kleinere stappen, voor WRF 4km zag ik het laatst wel (Modellzentrale, is nog experimenteel denk ik). Of bedoel jij misschien neerslagprognose op basis van actuele radar?

Nee ik heb het ook niet anders gezien, zo bedoelde ik het niet. Ik bedoelde in het algemeen dat het handiger zou zijn als het vloeiender zichtbaar is, in feite zou een programmaatje de beelden tussen de uren in wel kunnen berekenen om zo een vloeiende animatie te geven. Dan zie je beter hoe het evolueert. Nu springt het wat en dat interpreteer ik wat moeilijk. ;) Overigens zie je dat wel bij buienradar inderdaad.  :)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op za 20 jun 2015 - 10:43
Laten we het verwelkomen, die 16 graden ben ik zo zat. Lekker zwoel zomerweer heerlijk!  8) :-X
Klopt !! maar ik werk buiten de hele dag op die dinsdag, dus niet echt fijn. maar is nog ver weg.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Citaat van: Weatherman op za 20 jun 2015 - 10:47
Klopt !! maar ik werk buiten de hele dag op die dinsdag, dus niet echt fijn. maar is nog ver weg.

Ja precies nog ver weg, je moet het niet te letterlijk interpreteren op de dinsdag. Paar weken terug op vrijdag in de tuin bij iemand gewerkt, was zwaar met 30 graden, maar met schaduw, rusten en veel drinken (nee geen alcohol lol) ging het best wel. Je moet je daar gewoon echt aan aanpassen, anders is het niet gezond. Maar dat tropische vakantiesfeertje wat je bij dat weer krijgt is wel erg lekker hoor.  ::) 8)

Weatherman

Citaat van: Tyshane op za 20 jun 2015 - 10:50
Ja precies nog ver weg, je moet het niet te letterlijk interpreteren op de dinsdag. Paar weken terug op vrijdag in de tuin bij iemand gewerkt, was zwaar met 30 graden, maar met schaduw, rusten en veel drinken (nee geen alcohol lol) ging het best wel. Je moet je daar gewoon echt aan aanpassen, anders is het niet gezond. Maar dat tropische vakantiesfeertje wat je bij dat weer krijgt is wel erg lekker hoor.  ::) 8)
Haha, dat klopt het feit is wel dat ik het zo ie zo altijd warm heb, ben warmbloedig of zo loop nu ook gewoon in korte broek. Dus denk dat ik daarom wel moeite heb met die temperaturen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Extremissimorum

Citaat van: Jan van Ooijen op za 20 jun 2015 - 09:24
Ook nu weer komt het Amerikaans weermodel met zomerse al dan niet tropische temperaturen aan het einde van de maand

Zomers? Tropisch? Volgens dit kaartje mag ik blij zijn met een warme (20+) dag!

Ik zie trouwens bij ec de 40 graden in de grafiek getekend. Temperatuur zelf tot 36 graden. *ziet prullenbak*

EDIT: het bewijs \/

Powered by EzPortal