Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391667 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Johann

Eindelijk heeft dat vervelende hoogtelaag het Iberische Schiereiland verlatern en trekt nu al opvullend verder weg via de Baleraren naar het oosten. Na 3 dagen veel te koud en bewolkt weer vandaag dan eindelijk ook Sonne pur in Andalucia. De komende dagen gaat het verder opwarmen. In de Alpen overigens ook niet al te best, laatste dagen extreem veel neerslag en vandaag op koufront bewolkt en regen. Vanaf morgen dan ook hier beter onder de uitstrekkende vleugels van het Atlantische hoog

Zomerse groeten vanuit Estepona

Arend

Citaat van: ron12 op di 16 jun 2015 - 09:12
Wederom grondvorst komt door de droogte in de zand gebieden ;). Aan komende nacht ook weer kans op grondvorst  :P

Dat is weer een (negatief) record voor Twente in juni. Vorige stond op -3,8 (9 juni 2001) voor zover de meetreeks aan de grond gaat.
30 juni 2013 zakte de temperatuur aan de grond tot 0 graden. Juli is de enige maand waar op Twente nog geen nachtvorst is gemeten.
22 augustus 1973 werd het -2,2 aan de grond, dit is de enige nachtvorst in Twente ooit in augustus gemeten.

Citaat van: Edwin op di 16 jun 2015 - 11:41
Nou, jottem!! Laat het eerst maar eens zomer worden. 2 maand lang 26-28 graden met zo nu en dan flink onweer en regen voor de tuin. Iedereen tevreden ;)

Heerlijk, gelukkig hebben we juli en augustus nog.  ::)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Eric

@johann Heeft dit vertrekkende Hoogtelaag ook nog consequenties voor het weer hier?

Sven

Citaat van: Eric op di 16 jun 2015 - 13:05
@johann Heeft dit vertrekkende Hoogtelaag ook nog consequenties voor het weer hier?

Nee, ons weerbeeld wordt weer bepaalt door die ontiegelijke hatelijke azorenpuist. Dat hoge drukgebied daar domineert ons weerbeeld weer helaas..

Enige leuke wat op de weerkaarten staat, maar 2 weken ver weg is.. totaal zinloos natuurlijk om naar te kijken. Maar alles wat tussen vandaag en dan zit is droevig..

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Gisteren vond ikj het uiteindelijk nog heerlijk weer, wel wat wind maar met die zon erbij tikte de thermometer bijna de 20 aan. Prima weer om weer wat km's bij elkaar te fietsen en voor buitenactiviteiten. Vandaag daarentegen... grrr. Dat grijze en frisse... ik ben er zo klaar mee.  >:(

Morgen een kleine thermische opleving, hopen dat de zon zich nog laat zien in de middag, leuk voor een potje golf. Daarna weer even op een houtje bijten vrees ik.  :-X

Hopen dat de pluim wat gaat bijdraaien...  ;)

Caps

Citaat van: Arend op di 16 jun 2015 - 13:03
Heerlijk, gelukkig hebben we juli en augustus nog.  ::)

Sluit September ook niet uit, vorig jaar September was het ook nog in de week van 5 September behoorlijk warm

Sven

Citaat van: Caps op di 16 jun 2015 - 19:02
Sluit September ook niet uit, vorig jaar September was het ook nog in de week van 5 September behoorlijk warm

Zelfs eind september was het nog warm, geloof dat ze dat een oude wijvenzomer noemen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Unknown-user1778

Mariska wat een grappig gedicht  :D
En nu helemaal op zijn plaats! Weg ermee die stomme nachtvorst  ::) Wij Willen Hitte! *blitzzz* : P

Mariska

Ik hoop dat het volgende week een beetje weer wil wezen. Dan zit ik een weekje in Zeeland en op zaterdags de Hoogvliegersdag op Schiphol (27e). Wie heeft er een mooie glazen bol en zegt mij dat het goedkomt?
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Arend

Citaat van: Mariska op di 16 jun 2015 - 21:04
Ik hoop dat het volgende week een beetje weer wil wezen. Dan zit ik een weekje in Zeeland en op zaterdags de Hoogvliegersdag op Schiphol (27e). Wie heeft er een mooie glazen bol en zegt mij dat het goedkomt?

Zoiets? Helaas presteren modellen op die termijn net zo goed als een glazen bol.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Mariska

Citaat van: Arend op di 16 jun 2015 - 21:38
Zoiets? Helaas presteren modellen op die termijn net zo goed als een glazen bol.

Iets koeler mag wel, iets met wandelen door de duinen :)


Voor aan het strand overheerlijk zo te zien :)
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Weerfreak 1337

Helaas is de lente dan ook voor mij persoonlijk een *piep*seizoen geweest. We hebben natuurlijk onze thermische hoogstandjes en de daarbij gebruikelijke onweders (slechts enkele) gehad. Natuurlijk hou ik ook van dagen met volop zonneschijn en hogere temperaturen, maar waar zijn die typische zuidwestenwinden tussen de hoogstandjes door... waarbij die typische "April showers" met her en der wat onweer en gigantisch mooie buienluchten voorkomen. Iets wat altijd kenmerkend was voor de lente. Ik mis dit dan ook al een aantal jaar. De seizoenen zijn de seizoenen niet meer. Een "schuldige" kun je niet bedenken: het is telkens weer een toevallige samenloop van omstandigheden, bijvoorbeeld een Eurohoog in de winter die je natuurlijk liever in de zomer ziet, en het welbekende Atlantische hoog/"De vinger" in de zomer, terwijl je die liever in de winter ziet. Wat doe je eraan? Frustrerend is het wel..

Om terug te komen op de seizoenen: van de afgelopen twee jaar deed alleen de zomer van 2014 zijn naam aan, want dat was een prima zomer qua warmte. Bovendien kwam er een hittegolf voor in juli. Echter, het meeste onweer van 2014 deed zich voor in met name de lentemaanden en in augustus. Na een warme lente kwam een stabiele, en voor het gevoel soms frisse juni. Juli daarentegen was, zoals eerder gezegd, warm tot heet te noemen. Augustus was ruim te koud, maar door de combinatie van een zeewatertemperatuur van 20 á 21 graden, kustwatertemperaturen die lokaal zelfs 24 graden haalden en de koude bovenluchten, leverde een tweetal weken lang geregeld fikse onweersbuien op, die met name langs de kust huis hielden. Overdag kwamen ze ook in het binnenland voor. Al met al was dit een leuke afsluiter van de zomer van 2014.. euh... afsluiter?  :o
De herfst was eerder een verlenging van de zomer, en de winter die daarop volgde... sja, die telde dus als de herfst.
En dan komen we bij afgelopen lente, waar we het net al over gehad hebben: koud, (zeer) droog en vrij stabiel. Inmiddels zitten we in de zomer van 2015, die tot zover, op enkele dagen na, weinig voorstelt qua warmte. Het weer daarentegen is goed, maar fris. En zoals Marsel al zei: saai en oppervlakkig.

Wat de toekomst ons gaat brengen is in het weer altijd weer een verrassing. Het enige wat je kan doen is hopen... Hopen op mooie warme en onweersachtige dagen. :) 8)

Groeten, Tim

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Mariska

Was de zomer van 2012 niet een lagere tijd griebels warm? Ik kan mij nog heugen dat ik toen aan het werk was en dat ik van een cliënt zelfs nog haar kachel in de badkamer aan moest zetten omdat ze bang was dat ze het koud zou krijgen, terwijl ik om 8 uur in de ochtend al haast smolt van de hitte buiten. Laat ik het maar even niet over de toestanden in dat badkamertje hebben, die warmte van de kachel en de hoge luchtvochtigheid er nog eens bij.
Een statisticus waadde door een rivier die gemiddeld 1 meter diep was. Hij verdronk.[/size

Koen-IJM

En toch lijkt het volgende week wat beter te worden wat betreft temperatuur, zij het met een wisselvallig karakter. Zo'n 30% gaat voor ruime 20+ vanaf zondag.

Weerfreak 1337

Citaat van: Koen-IJM op di 16 jun 2015 - 22:41
En toch lijkt het volgende week wat beter te worden wat betreft temperatuur, zij het met een wisselvallig karakter. Zo'n 30% gaat voor ruime 20+ vanaf zondag.

Inderdaad een licht verbeterde pluim. Wie weet... :) Hopelijk zet de trend voort de komende dagen.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Daar gaan we weer richting de nul, nu al :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

We hebben in de lente en zomer nog meer grondvorst als in de winter joh!  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

dondertje127

Citaat van: Weerfreak op di 16 jun 2015 - 23:31
We hebben in de lente en zomer nog meer grondvorst als in de winter joh!  ;D

Zowat wel ja. Zo te zien komt het de komende 2 weken niet echt goed als ik de KNMI pluim mag geloven. Even da ht ik weer op vrijdag, maar nee behoorlijk teruggeschroefd. Beetje bang dat de zomer in het honderd gaat lopen, want tegen die tijd komt juli er al aan. Laat ons hopen dat juli, augustus ons gaan redden. En natuurlijk niet op de laatste plaats september natuurlijk, want die maand verloopt vaak zeer fraai :).

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op di 16 jun 2015 - 22:14
Helaas is de lente dan ook voor mij persoonlijk een *piep*seizoen geweest. We hebben natuurlijk onze thermische hoogstandjes en de daarbij gebruikelijke onweders (slechts enkele) gehad. Natuurlijk hou ik ook van dagen met volop zonneschijn en hogere temperaturen, maar waar zijn die typische zuidwestenwinden tussen de hoogstandjes door... waarbij die typische "April showers" met her en der wat onweer en gigantisch mooie buienluchten voorkomen. Iets wat altijd kenmerkend was voor de lente. Ik mis dit dan ook al een aantal jaar. De seizoenen zijn de seizoenen niet meer. Een "schuldige" kun je niet bedenken: het is telkens weer een toevallige samenloop van omstandigheden, bijvoorbeeld een Eurohoog in de winter die je natuurlijk liever in de zomer ziet, en het welbekende Atlantische hoog/"De vinger" in de zomer, terwijl je die liever in de winter ziet. Wat doe je eraan? Frustrerend is het wel..

Om terug te komen op de seizoenen: van de afgelopen twee jaar deed alleen de zomer van 2014 zijn naam aan, want dat was een prima zomer qua warmte. Bovendien kwam er een hittegolf voor in juli. Echter, het meeste onweer van 2014 deed zich voor in met name de lentemaanden en in augustus. Na een warme lente kwam een stabiele, en voor het gevoel soms frisse juni. Juli daarentegen was, zoals eerder gezegd, warm tot heet te noemen. Augustus was ruim te koud, maar door de combinatie van een zeewatertemperatuur van 20 á 21 graden, kustwatertemperaturen die lokaal zelfs 24 graden haalden en de koude bovenluchten, leverde een tweetal weken lang geregeld fikse onweersbuien op, die met name langs de kust huis hielden. Overdag kwamen ze ook in het binnenland voor. Al met al was dit een leuke afsluiter van de zomer van 2014.. euh... afsluiter?  :o
De herfst was eerder een verlenging van de zomer, en de winter die daarop volgde... sja, die telde dus als de herfst.
En dan komen we bij afgelopen lente, waar we het net al over gehad hebben: koud, (zeer) droog en vrij stabiel. Inmiddels zitten we in de zomer van 2015, die tot zover, op enkele dagen na, weinig voorstelt qua warmte. Het weer daarentegen is goed, maar fris. En zoals Marsel al zei: saai en oppervlakkig.

Wat de toekomst ons gaat brengen is in het weer altijd weer een verrassing. Het enige wat je kan doen is hopen... Hopen op mooie warme en onweersachtige dagen. :) 8)

Groeten, Tim

Mooie evaluatie die goed omschreven is, leuk!  :)

lander20

de 00.00u run van gfs is echt schitterend op eind juni als dat maar eens waar mag worden!  8)

Powered by EzPortal