Zomer discussietopic 2015

Topic gezien door 391489 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 08 feb 2015 - 09:33

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

dondertje127

Citaat van: ron12 op za 13 jun 2015 - 13:39
Pluim lijkt een beetje op dit 1976 http://weerstatistieken.nl/de-bilt/1976 Als dit nou eens uit komt ;)

Leuke link :) die gooi ik bij mijn favorieten. Kan ik de jaren 90 ook eens terug kijken en kan ik eindelijk eens zien hoe warm het was op mijn geboortedag :D die volgens mijn moeder heel warm schijnt geweest te zijn. Nu zie ik dat het 19.0 graden geweest zou zijn op de plek waar ik ben geboren op deze dag half oktober.

Ook in de KNMI pluim zie ik de pluim die 2 posts hierboven staan ongeveer. Hopen dat de rode lijn ook de blauwe lijn gaat volgen richting 34 graden. Zo ver weg nog, was het maar al zeker.

Hier nog een plaatje van een aan het begin ook warme nacht:


Zie dat de temperetauur nu toch weer flink is opgelopen dus het maximum is toch vandaag overdag en niet van vannacht.

Edit: Ik twijfel aan de gegevens van die ene link. Veel schijnt niet te kloppen met de werkelijke weer situatie's uit verschillende data. Zo hadden we regionaal zowel in 2000 als in 2001 met kerst een witte wereld van de sneeuw bij ons. 2 jaar identiek achter elkaar op kerstavond sneeuwde het toen, terwijl er +5 temperaturen staan met kerst in 2001. Raar, ik ben toch zeker niet gek?

vlerk

Ik heb het gevoel dat de zon in Eindhoven al 6 weken aan een stuk schijnt, wat een heerlijk voorjaar hebben we (hier).

Weerfreak 1337

Citaat van: vlerk op za 13 jun 2015 - 17:41
Ik heb het gevoel dat de zon in Eindhoven al 6 weken aan een stuk schijnt, wat een heerlijk voorjaar hebben we (hier).

Dat is nu net het grote verschil qua gevoel in ons kleine landje. Met die aanhoudende noordenwinden is het al wekenlang warm en zonnig in het binnenland. Aan de kust ook zeer zonnig, maar vrijwel constant die koude noordenwind erop. Dat maakt het voor het gevoel niet eens lente-achtig. Of misschien ben ik ook maar gewoon een zeikerd  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

F.Fredje

Citaat van: ron12 op za 13 jun 2015 - 13:39
Pluim lijkt een beetje op dit 1976 http://weerstatistieken.nl/de-bilt/1976 Als dit nou eens uit komt ;)
Ik meen dat we in 1976 tropenrooster hebben gedraaid op de lagere school; in mijn herinnering was dat een mooie en warme zomer.

Sven

Citaat van: F.Fredje op zo 14 jun 2015 - 09:15
Ik meen dat we in 1976 tropenrooster hebben gedraaid op de lagere school; in mijn herinnering was dat een mooie en warme zomer.

Laat maar uitkomen, misschien is een langere periode zomer, wel garand staat voor dikke onweersbuien en dan landelijk bedoelt :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

MamaAs

Hier gewoon weer grijs en koud.
Ik weet dat helemaal niemand er iets aan kan doen, maar t*ring wat ben ik klaar met dit weer.
3 dagen lekker, kom je er een beetje in en hopppaaaaa weer die grijze zooi.
Pluim vind ik er ook niet bijzonder veelbelovend uit zien.
Het aftellen tot onze vakantie is mijn mantra geworden, haha. Nog 18 dagen ....  ::)

ron12

In het gele gebied schijnt de zon :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vlerk

Citaat van: MamaAs op zo 14 jun 2015 - 13:17
Hier gewoon weer grijs en koud.
Ik weet dat helemaal niemand er iets aan kan doen, maar t*ring wat ben ik klaar met dit weer.
3 dagen lekker, kom je er een beetje in en hopppaaaaa weer die grijze zooi.
Pluim vind ik er ook niet bijzonder veelbelovend uit zien.
Het aftellen tot onze vakantie is mijn mantra geworden, haha. Nog 18 dagen ....  ::)

Dat bedoel ik dus, ik lees dit vaker op MS maar kan er niets van terugvinden hier in het Zuiden.

F.Fredje

Citaat van: vlerk op zo 14 jun 2015 - 14:16
Dat bedoel ik dus, ik lees dit vaker op MS maar kan er niets van terugvinden hier in het Zuiden.
Afkloppen en niet te vaak zeggen dan. We hebben dit jaar gewoon erg veel geluk in het zuiden. In '13 en '14 zat het hier met een noordelijke stroming ook potdicht

NewWeatherfan

Citaat van: ron12 op za 13 jun 2015 - 13:39
Pluim lijkt een beetje op dit 1976 http://weerstatistieken.nl/de-bilt/1976 Als dit nou eens uit komt ;)

nou liever niet ben dan wel geboren met 30 graden (op 8 mei ) maar kennelijk is geboren worden met heet weer nog niet de garantie dat je dat lekker vind.

dondertje127

Ze hebben het hele Pinkpop weekend gelukkig wel het hele weekend mooi zomerweer (gehad). Weer 22 tot 23 graden daar vandaag met veel zon al die dagen, op vrijdag een beetje regen na. Zitten daar wel erg goed daar ben ik blij om :)
Toch anders dan vorig jaar deels.

In Deelen nèt geen 20 graden (19.9) maar wellicht dat in Velp (iets zuidelijker) de 20 graden net is gehaald?

Weerfreak 1337

Citaat van: F.Fredje op zo 14 jun 2015 - 09:15
Ik meen dat we in 1976 tropenrooster hebben gedraaid op de lagere school; in mijn herinnering was dat een mooie en warme zomer.

Mijn vader + moeder zijn geen weerliefhebbers zoals wij het zijn, maar 1976 staat in hun geheugen gegrift als de mooiste en heetste zomer die ze hebben meegemaakt. Nou zijn er natuurlijk hetere zomers geweest (2003, 2006 en 2007(?) dacht ik), maar het zegt genoeg dat dat een topzomer was. Bovendien was 1976 het jaar met het hoogste neerslagtekort. Zal voor onweersliefhebbers een hel moeten zijn geweest. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

In 1976 was de gemiddelde temperatuur over de gehele jaar 9.99 graden, vorige jaar (2014) 11.71 graden.1976 stond toen op een wat temperatuur betreft ,nu staat 2014 op een.Dus na 1976 is de temperatuur 1.7 graden gestegen. Staan maar 5 jaren van voor 1976 in de top30 warmste jaren. Zegt genoeg toch  :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Arend

Citaat van: ron12 op zo 14 jun 2015 - 23:00
In 1976 was de gemiddelde temperatuur over de gehele jaar 9.99 graden, vorige jaar (2014) 11.71 graden.1976 stond toen op een wat temperatuur betreft ,nu staat 2014 op een.Dus na 1976 is de temperatuur 1.7 graden gestegen. Staan maar 5 jaren van voor 1976 in de top30 warmste jaren. Zegt genoeg toch  :o

Gemiddelde temperatuur over een jaar zegt niks over hoe mensen het weer/klimaat ervaren. Het warmte- of koudegetal is daarvoor misschien een betere indicatie, maar zegt ook niet alles.

http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/warmtegetal.html
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Ik ervaar de jaren 90 vaak als enorme mooie zomers, en heel zonnig. de laatste anderhalve decennia (op 2003 en enkele andere jaren na) zijn veel natter naar mijn idee en mede daardoor, maar ook vaak zat aan de temperatuur zelf ook veel koeler. Wat lang periodes met mooi zonnig weer betreft waren de jaren 90 vaak mooier dan de warme zomers van de 21e eeuw. Misschien dat daarom de jaren 90 bij mij als mooiere warmere zomers in m'n geheugen staan gegrift? Want met zon voelt het sowieso warmer aan dan met bewolking. Tegenwoordig zijn de zomers vaak niet meer zo standvastig.

Unknown-user1778

moet toch inderdaad het gevoel delen dat ik het erg 'koud' vindt zowel vorig jaar maar zeker dit jaar de zomer tot nog toe. halverwege juni inmiddels en een blik op de pluim vertoond nauwelijks 'spreiding/kansen/berekeningen' en de temperatuur komt met moeite op de 20 graden! Zomer waar blijft u?  :(  ???

Ries

Echt gewoon het jaar rond herfst?  :-\ Tuurlijk, alles kan nog gebeuren en dat zeiden we de hele winter ook al (kwam ook niet).

Energizer85

Nou... waar t van de week nog leek dat het in iedergeval een droge noordwest stroming zou worden, laat de pluim nu een stuk meer neerslag zien.... Zomer is erg ver weg ????

Weatherman

Hier ook pot dicht en stevige wind, gisteren benauwd en zon en wolken. Maar zoals nu is het echt niks.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

F.Fredje

Citaat van: Weatherman op ma 15 jun 2015 - 08:02
Hier ook pot dicht en stevige wind, gisteren benauwd en zon en wolken. Maar zoals nu is het echt niks.
Niet getreurd, de zomer is nog maar net begonnen en duurt nog lang. Het weer wordt heus aangenamer (zoals ieder jaar wel).
En een mooie nazomer is ook heel wat waard  :P
Hier prikt de zon nu al weer voorzichtig door het wolkendek en zijn er wat lichte schaduwen te zien.


Powered by EzPortal