Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396246 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Borislav

Borislav Lekic

Joep

Enorme lagedruk wervelingen over Europa

Volgend weekend wordt op weerkaarten, een diepe lagedruk complex van reusachtige schaal in heel Europa  berekend.
En zo'n situatie hebben we echt niet vaak gezien, De zone die een lage luchtdruk van onder 1000 hectopascal (hpa) bereikt is te zien bij  Noord-Noorwegen en in de Middellandse Zee, maar ook in Frankrijk en de Britse eilanden en Oost-Europa.
Deze vier kleinere depressies  bewegen met in de belangrijkste diepte tegen de richting van de klok.
En wat gaat dit betekenen voor het weer: het kan in veel regio's soms nogal turbulent gaan worden. In de kern van de Lows gaat het sneeuwen. Hoeveel sneeuw is nog niet bepaald maar daarnaast neemt ook de wind tijdelijk toe. Kan echter met name stormachtige worden in de gebieden op de kaart die geel en oranje-gekleurd zijn! Belangrijk in het bijzonder is dat het over relatief warme water van de Middellandse Zee ook sterke stormen tot ontwikkeling kunnen komen wanneer koude lucht uit noordelijke breedtegraden met de lagedruk wervelingen ver naar het zuiden doordringt.

wetteronline.de
(hoop beetje goed vertaald)

Eifel

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 21:53
Is gewoon een hele mooie pluim hoor. Gemiddelde temperatuur overdag rond de 2 graden maar! Aan het einde van de pluim zelfs nog kouder leden met ondersteuning van de oper!

In het Noorden worden ze helemaal gek volgens mij.  :P
Niet kansloos aangezien er nog een 3 tal leden veel kouder is dan de control, overdag rond de -4 en snachts ruim matige vorst met -7 a -8 en ongeveer een lid of 7/8 dat rond de control zit met overdag rond het vriespunt en snachts richting -3 a -5.

Wel als je met de vorige winter vergelijkt dan is het een super pluim.

Joep

Het vriest al weer op klomphoogte :)


Lucas

Citaat van: Joep op di 27 jan 2015 - 22:10
Het vriest al weer op klomphoogte :)

Zo snel kan het gaan he ;)

P.s .Met name de opmerking van Ronald de Wildt hier iets boven over microklimaatjes is interesant te noemen. ongeacht wat de pluim nu zegt.
Aanhoudende sneeuwval

Vincent

Pluim kietelt de 0 graden consequent. Houden zo de rest van de winter.  8)

winter67

Gfs komt met alleen maar regen... :-\

Svanos

Nou, dan gaan we met z'n allen naar de Alpen. Tuurlijk willen we allemaal sneeuw, lijkt mij ook gaaf om met de 4x4 te ploeteren door de sneeuw...  Er zijn nog genoeg kansen. Snap de frustraties niet...????
Laagste gemeten temperatuur winter 2017 : -7.1°C
Davis Vantage Pro 2 plus

pietjelol

Zeker na de laatste pluim ben redelijk positief gesteld voor de aankomende dagen. Maar ook zeker voor volgende week nog wel eens een kans dat dit wat langer gaat duren dan ik dacht. Wat positief is uiteraard. En als je dit met vorig jaar vergelijkt is dit sowieso al tienduizend keer beter.

winter

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 22:30
Gfs komt met alleen maar regen... :-\

Niet trollen aub of je hebt de verkeerde kaarten.
WEDEROM laat GFS morgen sneeuw zien tussen 4 en 7 uur savonds voor nagenoeg heel Nederland. Direct daar achter matige sneeuwbuien aan de kust, een verbetering t.o.v. de vorige run.
Hij is ook héél goed voor donderdag nacht/ochtend --> NS GAAT FAILEN LET OP MIJN WOORDEN HAHHAHA

Joep

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 22:30
Gfs komt met alleen maar regen... :-\

Nee hoor eerste kaartje gfs run niet


winter67

Citaat van: winter op di 27 jan 2015 - 22:50
Niet trollen aub of je hebt de verkeerde kaarten.
WEDEROM laat GFS morgen sneeuw zien tussen 4 en 7 uur savonds voor nagenoeg heel Nederland. Direct daar achter matige sneeuwbuien aan de kust, een verbetering t.o.v. de vorige run.
Hij is ook héél goed voor donderdag nacht/ochtend --> NS GAAT FAILEN LET OP MIJN WOORDEN HAHHAHA
Ik trol niet ik bij woensdagnacht 3utc zag ik alleen maar regen zal dan nog 12utc zijn denk ik. Maar te vroeg gepost daarna komt alleen maar sneeuw sorry ervoor.

Joep

Overige kaarten ook sneeuw gfs

Edit eerste 2 kaartje moeten omgedraaid

Joep

Totale sneeuwval tm vrijdagnacht

DSDLimburg

Citaat van: winter67 op di 27 jan 2015 - 22:30
Gfs komt met alleen maar regen... :-\
Dan laat die kaarten maar eens zien? alleen maar regen? kom op zeg! wel een klein beetje serieus :)
seizoen 2018/2019

winter

Hhaha heel west en noord Nederland liggen vanaf woensdagnacht/donderdagochtend in de vuurlinie van zware sneeuwbuien dit houdt aan tot in de late middag vanaf dan alleen nog maar wat matige sneeuwbuien :P

Als dit klopt en alles valt als sneeuw zou er zomaar plaatselijk een sneeuwdek van ruim 10 cm kunnen ontstaan donderdag!

Joep was me net voor. Wat een mooie kaart!

Vrijdagochtend (vanaf 3 uur smorgens) ook zeer spannend, trekt een laagje volgen GFS met de kern dwars over Nederland met aan de voorzijde eerst sneeuw maar volgens (snel) overgaande in regen. Hier moet nog wat aan gesleuteld worden, dan is het helemaal kassa.

Toevoeging: Wanneer het laagje Duitsland intrekt met de kern valt de neerslag weer als sneeuw. Dus op zich nog niet eens zo slecht, maar we willen meer. Nu we toch gaan beginnen morgenavond wil ik de komende weken ook de volle bak krijgen, alles wat kan vallen moet als sneeuw vallen :P

ron12

Vanaf morgen avond Nederland in rep en roer  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter67

Dus als ik het goed heb, heb ik sneeuwvrij, omdat de ns helemaal plat legt zoals altijd?

Jeanclaude


Jeanclaude


Powered by EzPortal