Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 395508 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Eric

Citaat van: ron12 op di 27 jan 2015 - 23:00
Vanaf morgen avond Nederland in rep en roer  ;D
En een flink aantal leden van dit forum omdat ze die ene sneeuwvlok niet hebben gezien.... en het was ze nog wel "zo beloofd"  ;) ;) ;)

vdweste

GFS komt nu al meerdere runs achter elkaar (inclusief de nieuwe 18z-run) met een verscherping van de kou vanaf volgende week door uitbreiding van hoge druk richting Scandinavië. Hierdoor wordt de inmiddels aanwezige koude in heel Europa door een oostenwind richting ons landje geblazen. Interessant om te blijven volgen!

Edit: in deze run is het het nog niet helemaal, maar er is in ieder geval potentie!

Rayonhoofd

Citaat van: vdweste op di 27 jan 2015 - 23:41
GFS komt nu al meerdere runs achter elkaar (inclusief de nieuwe 18z-run) met een verscherping van de kou vanaf volgende week door uitbreiding van hoge druk richting Scandinavië. Hierdoor wordt de inmiddels aanwezige koude in heel Europa door een oostenwind richting ons landje geblazen. Interessant om te blijven volgen!

Edit: in deze run is het het nog niet helemaal, maar er is in ieder geval potentie!
[/color]

Inderdaad, "The Finger" stands up ! (zie kaart). Wordt uiteindelijk een verbinding met "de Russische beer" in de GFS oper van 18Z. Hopelijk is er genoeg kou in de brongebieden aanwezig als deze kaarten werkelijkheid worden of er ligt (nog) sneeuw waardoor er door uitstraling veel warmte afgegeven kan worden. Zeeeeer zeker interessant om momenteel de weerkaarten te volgen !!!,
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

david_meyer25

Ik zit nu naar http://www.railcam.org.uk/watch.php te kijken en op een cam sneeuwt het al aardig.

Henk1976

Citaat van: Rayonhoofd op wo 28 jan 2015 - 00:00


Inderdaad, "The Finger" stands up ! (zie kaart). Wordt uiteindelijk een verbinding met "de Russische beer" in de GFS oper van 18Z. Hopelijk is er genoeg kou in de brongebieden aanwezig als deze kaarten werkelijkheid worden of er ligt (nog) sneeuw waardoor er door uitstraling veel warmte afgegeven kan worden. Zeeeeer zeker interessant om momenteel de weerkaarten te volgen !!!,

Dikke vinger dan maar! Herhaling februari 1956 ? Ik zeg doen. Natuurlijk herhaalt geen enkele winter zich, maar geschiedenis is een continuïteit en het weer en klimaat kennen singulariteiten..... dus kom maar op. Mijn droommodus gaat aan in ieder geval. Het leuke is dat ik qua Hellmannetjes inmiddels gelijk sta aan vorig jaar.... EN er komt nog een winterse periode aan. Dus... dus.... een herhaling van vorig jaar verwacht ik niet meer! Blij! Natuurlijk wil ik nog steeds strenge vorst!

vossejongk

He de vinger.. die hebben we lang niet gezien :D

Eendagseend

Helga van Sleur... Maakt ook al van een mug een olifant. Met haar mooi pak sneeuw, denk je tovh wel aan iets meer dan 2 cm. Pfffff... Hollandse kouwe kak  :-\ :P

Overigens vroor het hier ook weer afgelopen nacht, in ieder geval bij Deelen nipt: -0.1 graden.
En nog steeds zijn er genoeg sneeuwresten, en nog flinke bollen van sneeuwpoppen over. De hoge temperaturen hebben niet alles weg gekregen en wordt straks alleen maar aangevuld van wat er over is. Hele hompen sneeuw met name wat aan de kant is geschoven.of gebouwd is. De kwart iglo staat er ook nog steeds zag ik vandaag pas toen ik weer eens de fiets pakte :P
Op park Presikhaaf was zelfs een berg sneeuw (geschoven) waar je tot halverwege je onderbenen nog in zou kunnen staan :D
Ik overdrijf niet. Das na woensdag nog niet weg denk ik.
2014 Arnhem Laar Oost:
Onweer: 28
Weerlicht: 9
Onweer elders: 2 (resp. in Wageningen en Velp)

2014 Velp:
Natte sneeuw: 1
Droge sneeuw: 2
Zwaarste onweer in 2014: 3 januari 2014 (zwaarste windstoten en zwaarste hagel) en 28 juli (zwaarste regen en blikseminslagen.

2015:
Natte sneeuw: 3 (waarvan 1 korrelsneeuw)
Droge sneeuw: 6
IJsdag: 2
Onweer: 1
Hagel: 2

Remy

Citaat van: Eendagseend op wo 28 jan 2015 - 01:52

Overigens vroor het hier ook weer afgelopen nacht, in ieder geval bij Deelen nipt: -0.1 graden.
Er lag bij ons idd nog smeltende sneeuw,maar de relevante temperatuur is heel de tijd op twee graden blijven steken.
Jij hebt het waarschijnlijk over vorst aan de grond.
Relevant voor gladheid op de weg maar niet voor "het weer" :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

winter67

Gfs ziet er redelijk uit voor donderdag wel jammer dat het vrijdag gaat regenen. Lange termijn ziet er denk ik goed uit Siberisch hoog wint steeds meer ruimte

zorba

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Powered by EzPortal