Winter discussietopic 2014/2015 deel 6

Topic gezien door 396244 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 14 jan 2015 - 08:32

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

winter

UKMO ook mooie kaart voor na het weekend:


winter67

Citaat van: Extremissimorum op di 27 jan 2015 - 20:28
Gerrit Hiemstra zojuist: vanaf donderdag elke dag kansen op winterse neerslag, 's nachts lichte vorst én er kan zomaar wat sneeuw blijven liggen.

!
Vind hem wat te voorzichtig denkt alleen maar natte sneeuw..

Joep

GFS sneeuw t/m zondag als het blijft liggen


pietjelol

Op de sat is de depressie boven ijsland heel mooi te zien. En in schotland is de storing ondertussen aangekomen. Veel wind daar tot 120 km/h (zal wel iets met bergen hebben te maken)

winter


Remy

Sneeuw is leuk maar ik wil er wind bij :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Lothiriel

Ook weer niks sneeuw in Vlaanderen (Limburg niet meegerekend) :p.

Ach, ik verwacht eigenlijk niks. Ik hoop op wat mooie dikke sneeuwvlokken en toch eventjes een sprookjesachtig landschap. Met 2 cm moet dat ook al lukken :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Joep

Uitvoer vandaag is mi redelijk consistent over de waarschijnlijke ontwikkelingen de komende week.
Zo laten de eerste 2 kaarten de grote kans op sneeuw voor komende donderdag en vrijdag zien.
Derde en vierde kaart laten bij vrijwel ongewijzigd patroon handhaving van de sneeuwkansen voor bijna de gehele volgende week zien.
En tot slot de laatste kaart toont nog steeds de mogelijkheden voor 2e week februari, met wellicht blokkerende hogedruk ten noorden/noordoosten.

Na passage koufront morgenmiddag stroomt met krachtige W/NW wind de polaire lucht in en hierdoor vanaf morgenavond toenemende kans op sneeuwbuien en temperaturen rond het vriespunt.
Daarna wordt iedere dag een geval van nowcasten, ik denk zelf dat een landelijk weerbericht op en vanaf donderdag al niet meer mogelijk is, daar waar zich namelijk vanaf dan een sneeuwdek gaat vormen, ontstaat gelijk een micro-klimaat qua uitstraling in de nacht en tempering van de maxima overdag.

Maar in grote lijnen blijft de drukverdeling de komende 10 dagen van een winters signatuur, met koude bovenluchten, vaak zakkende lagedruk boven ons gebied, dus ook aflandige winden en temperaturen dik onder normaal gemiddeld.

Echt winterweer na de 1e week van februari, in de vorm van een stabiele vorstperiode, behoort tot een minderheid van de oplossingen maar wordt in de 12z run wél weer door EC oper als mogelijkheid geschetst. Dat zou allemaal het gevolg zijn van de inmiddels totaal uiteengevallen polaire vortex, hetgeen ook fraai op de laatste 2 kaarten valt te zien.
Daarover zal medio volgende week pas meer klaarheid komen, zoals vanaf morgen eigenlijk per dag duidelijk zal worden wáár en hoeveel sneeuw er gaat vallen.

Maar boeiend gaat het worden, daarvan ben ik overtuigd, mvg, Ronald de Wildt


joboy52


Der RoX

Februari de maand van de waarheid? Russische Beren, Oceaanblokkades, Vortexen, Stratosfeerschizofrenie, we gaan het allemaal (niet*) meemaken.

Met een beetje fantasie zie ik in het tweede kaartje hierboven Nederland in dat blauwe goedje :')

Spannend :P
WiNtEr!!11!1!@

matroesjka-world

Citaat van: der rox op di 27 jan 2015 - 20:58
Februari de maand van de waarheid? Russische Beren, Oceaanblokkades, Vortexen, Stratosfeerschizofrenie, we gaan het allemaal (niet*) meemaken.

Met een beetje fantasie zie ik in het tweede kaartje hierboven Nederland in dat blauwe goedje :')

Spannend :P


Hahaha, ja inderdaad, ik zie het ook (Nederland met een grote kluit waddeneiland)  :P :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Rayonhoofd

Citaat van: der rox op di 27 jan 2015 - 20:58
Februari de maand van de waarheid? Russische Beren, Oceaanblokkades, Vortexen, Stratosfeerschizofrenie, we gaan het allemaal (niet*) meemaken.

Met een beetje fantasie zie ik in het tweede kaartje hierboven Nederland in dat blauwe goedje :')

Spannend :P

Euuh, volgens mij zegt dat  "blauwe goedje" iets over de luchtdruk en verder niets  :o
"Het kan vriezen, het kan dooien, maar als je op je  muil gaat, is men vergeten om te strooien "

matroesjka-world

Citaat van: Rayonhoofd op di 27 jan 2015 - 21:22
Citaat van: der rox op di 27 jan 2015 - 20:58
Februari de maand van de waarheid? Russische Beren, Oceaanblokkades, Vortexen, Stratosfeerschizofrenie, we gaan het allemaal (niet*) meemaken.

Met een beetje fantasie zie ik in het tweede kaartje hierboven Nederland in dat blauwe goedje :')

Spannend :P

Euuh, volgens mij zegt dat  "blauwe goedje" iets over de luchtdruk en verder niets  :o

Jij hebt geen fantasie  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Scully

Citaat van: Remy op di 27 jan 2015 - 20:44
Sneeuw is leuk maar ik wil er wind bij :)

;D wat ben jij vreselijk hebberig... wie die ene vlok niet waardeert is de sneeuwstorm niet weert....

winter

Zuiden, Zuid-Oosten, Oosten en Noord-Oosten hebben een nog koudere pluimen!
Gemiddelde overdag rond 3 a 4 graden in midden Nederland. Hopelijk wordt het nog wat kouder, misschien als er een eenmaal een sneeuw laag ligt dat het in de nachten wat meer afkoelt dan verwacht?

Joep

Zo druk hier op de site en zo rustig bij de moderators/beheerders.
Jan, Johann andere moderators waar zijn julie  :)

gilleeesss

Citaat van: Joep op di 27 jan 2015 - 21:34
Zo druk hier op de site en zo rustig bij de moderators/beheerders.
Jan, Johann andere moderators waar zijn julie  :)

Komt morgen nieuw topic zei jan

Joep


pietjelol

Pluim van noord-oosten op lt een stuk kouder geworden. Voor aankomende dagen hetzelfde gebleven 2/3 graden boven nul en nachts onder nul

winter

Citaat van: Joep op di 27 jan 2015 - 21:43
Kwakkeldekwakkelpluim



Is gewoon een hele mooie pluim hoor. Gemiddelde temperatuur overdag rond de 2 graden maar! Aan het einde van de pluim zelfs nog kouder leden met ondersteuning van de oper!

In het Noorden worden ze helemaal gek volgens mij.  :P
Niet kansloos aangezien er nog een 3 tal leden veel kouder is dan de control, overdag rond de -4 en snachts ruim matige vorst met -7 a -8 en ongeveer een lid of 7/8 dat rond de control zit met overdag rond het vriespunt en snachts richting -3 a -5.

Powered by EzPortal