Winter discussietopic 2014/2015 deel 3

Topic gezien door 194662 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 07 dec 2014 - 21:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

flyerke

mag nog wat uitdiepen, zal nog wel een paar keer veranderen denk ik
Winter is coming

gilleeesss

Het uitdiepen alleen is niet belangrijk he, maarja goed de trekrichting zal nog veel veranderen, maar is nu toch al paar runs gewoon (te) noordelijk voor ons. Vond GFS 3 dagen geleden toch beter voor zaterdag. Eens kijken wat EC doet binne 2 uur :)

bliksems

nou..deze run slaat echt nergens op zeg..gauw vergeten
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

winter

Volgens mij zijn de modellen nu iets positiever over de trek richting van het laagje, maar denk dat we pas rond donderdag/vrijdag kunnen zeggen waar het laagje naar toe gaat.

yes 12h run van UKMO is een stuk beter dan de vorige run!


Ook GEM laat het laagje een stuk zuidelijker trekken dan de vorige run maar nog wel aan de bovenkant van Nederland.

ries1407

De oper van de gfs run is om te huilen, op lange termijn.
Zo het loof niet valt voor St. Martijn (11 nov.) zo zal 't een harde winter zijn.

winter

Citaat van: ries1407 op ma 22 dec 2014 - 17:54
De oper van de gfs run is om te huilen.

Hoezo hij is beter dan de vorige run? zie GFS 132 h toch echt sneeuw!
http://www.wetteronline.de/profiwetter

gilleeesss

Citaat van: winter op ma 22 dec 2014 - 17:58
Hoezo hij is beter dan de vorige run? zie GFS 132 h toch echt sneeuw!
http://www.wetteronline.de/profiwetter

En erna gewoon regen :o

Jan van Ooijen

Waarom die negativiteit over de run van GFS? Ziet er goed uit, beter dan de vorige
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

flyerke

Winter is coming

Extremissimorum

Citaat van: raymond041 op ma 22 dec 2014 - 13:12
Kijk, dat is nou een mooi helder stukje. Ben benieuwd wat het wordt. Ben er wel aan toe even een paar dagen wat rustiger weer. Na de Kerst zit ik in kop noord holland, dus zit ik niet te wachten op een zware storm. Gelukkig kunnen we er niets aan veranderen.

Kop van Noord-Holland? Gezellig! Daar woon ik dagelijks! :p

GFS is niet verkeerd, men wil gelijk volwinter, maar dat is onmogelijk op deze termijn te zeggen.
Alles hangt af van zaterdag/zondag. Indien er dan veel sneeuw valt, het helder wordt en er mist is, zal het mogelijk tot 10 graden kouder worden dan verwacht in pluimen. Deze zullen dan helemaal omslaan.
MAAR: alles moet wel perfect vallen, ec ziet het (eindelijk) wel zitten, en storm is ook fijn ;D
GFS is weer het huilende kind, zeggende het ene, willende het andere, maar doende het derde. Van tevoren wist hij al wat hij wilde, en dat zal hij waarschijnlijk ook wel uitvoeren. In dit geval verwacht ik dat ook GFS binnenkort weer op korter termijn beter wordt.

Overigens wel lekker, zo'n stormachtig  weertype. Lekker uitwaaien (of wegwaaien?).

Het is weer spannond!

Goedenavond!

TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Deadmau5

Even voor alle duidelijkheid eventjes reageren op reacties van gisteren en vandaag.

Een warme uitbijter is een lijn dat helemaal uit de pas loopt, en het ensemble volgt. De laatste EC-opers waren bij de warmste leden. Misschien zelfs de warmste 5 leden. Maar geen uitbijter!

Storm voorspellen kan je niet doen, wanneer dit nog verder dan 144 uur is. Zelfs buiten de 80 uur is storm voorspellen moeilijk. Binnen de 80 uur is de intensiteit, waar en wanneer precies nog onduidelijk, maar weet je wel ongeveer hoe het zit.

GFS oper is gewoontjes op MT-termijn. Slecht voor scenario nadien. Ik ben wel tevreden met de ochtendrun van EC en de laatste run van UKMO.

gilleeesss

EC lijkt goed te zijn tot 144h, maar bovenluchten te warm :(

Weerfreak 1337

Prima run van ECMWF, bovenluchten kan nog wat aan gesleuteld worden, komt goed. ;)  ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

ECMWF laat het laagje duiken. Alle modellen heb tot nu toe het laagje zuidelijker laten trekken t.o.v. de vorige runs.

Weerextrem

Citaat van: gilleeesss op ma 22 dec 2014 - 19:32
EC lijkt goed te zijn tot 144h, maar bovenluchten te warm :(

Ik zou nog niet vastpinnen op 168 en 192, daar heeft EC de grootste moeite mee de laatste dagen.

hoewel de drukverdeling juist nu wel goed is.

Extremissimorum

Citaat van: Deadmau5 op ma 22 dec 2014 - 19:19
Even voor alle duidelijkheid eventjes reageren op reacties van gisteren en vandaag.

Een warme uitbijter is een lijn dat helemaal uit de pas loopt, en het ensemble volgt. De laatste EC-opers waren bij de warmste leden. Misschien zelfs de warmste 5 leden. Maar geen uitbijter!

Storm voorspellen kan je niet doen, wanneer dit nog verder dan 144 uur is. Zelfs buiten de 80 uur is storm voorspellen moeilijk. Binnen de 80 uur is de intensiteit, waar en wanneer precies nog onduidelijk, maar weet je wel ongeveer hoe het zit.

GFS oper is gewoontjes op MT-termijn. Slecht voor scenario nadien. Ik ben wel tevreden met de ochtendrun van EC en de laatste run van UKMO.

Wat is volgens jou wel een uitbijter dan? Is dat een warme uitdraai van het model t.o.v. eerdere en latere versies? Bv. dat de ec00 warm is, terwijl ec12 kouder is, net als ec12 van dag ervoor? M.a.w. verder kijken dan 1 model?

Dan ben ik het helemaal met je eens!

winter

GFS pluim zal denk een stuk kouder dan vanochtend zijn! Er zijn een aantal leden die echt kansen bieden op HUGE sneeuwstorm!
:) :) :)

gilleeesss

Citaat van: Weerextrem op ma 22 dec 2014 - 19:38
Ik zou nog niet vastpinnen op 168 en 192, daar heeft EC de grootste moeite mee de laatste dagen.

hoewel de drukverdeling juist nu wel goed is.

Ja, maar het gehele laagje bevat niet echt zeer koude bovenluchten vind ik.

dennis089

Ik zie bij alle modellen meer en meer de trend buigen naar het duikend laagje, inval winter rond het weekend.
Ik weet bijna zeker dat we dit weekend eindelijk weer verwend gaan worden! Alle temperaturen na het weekend kunnen dan flink onder de berekende waardes vallen want ze houden geen rekening met de afkoeling door sneeuwdek dat er gaat komen  ;D

We gaan het morgen/ overmorgen zien.. dan moet het een en ander langzaam gaan gebeuren  ;D

Powered by EzPortal