Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 202088 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Ben benieuwd naar de pluimen vanavond :)

Jan van Ooijen

Weermodel GEM blijft maar koude oplossingen geven

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 24 nov 2014 - 18:08
Weermodel GEM blijft maar koude oplossingen geven

Hoe betrouwbaar wordt het Canadese model voor Europa geacht ? Want GEM komt toch echt met hele mooie kaarten haha!
Doenrade, Limburg

Jan van Ooijen

Citaat van: grizzrh op ma 24 nov 2014 - 18:17
Hoe betrouwbaar wordt het Canadese model voor Europa geacht ? Want GEM komt toch echt met hele mooie kaarten haha!

Ik gebruik ze in de koudere periode vaak, zoals ook twee en drie jaar geleden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

benjamin112

Inmiddels op verschillende plekken vorst aan de grond.

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 24 nov 2014 - 18:24
Ik gebruik ze in de koudere periode vaak, zoals ook twee en drie jaar geleden

Oke bedankt dat is goed om te horen, zal ze ook eens in de gaten gaan houden!

GEM ziet ook al op aankomende zondag vorst voor het grootste deel van het land;
Doenrade, Limburg

Remy

Wij hebben hier letterlijk nog vijfentwintig kuub hout liggen dat over de datum begint te raken. Kom maar op met die winter want komend voorjaar komen daar zeker nog wel tien boompjes bij :)
*even wat extra haardhout pakt*
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

glenn

Benieuwd of GEM vast houdt bij zijn voorspelling mocht het zo zijn dan zitten we misschien volgende week in de winter ;) 'hoop hoop' vorig jaar geen vlok seeuw gezien ;) :(

grizzrh

Citaat van: glenn op ma 24 nov 2014 - 19:00
Benieuwd of GEM vast houdt bij zijn voorspelling mocht het zo zijn dan zitten we misschien volgende week in de winter ;) 'hoop hoop' vorig jaar geen vlok seeuw gezien ;) :(

Volgende GEM run is morgen vroeg weer. Nu eens kijken wat ECMWF gaat doen :o
Doenrade, Limburg

Bacci

Vorig jaar gaf GEM ook vaak mooie kaarten, maar niets van gezien :P GEM is vaak het koudst van alle weermodellen, geen idee waarom.

Weerfreak 1337

Citaat van: Bacci op ma 24 nov 2014 - 19:10
Vorig jaar gaf GEM ook vaak mooie kaarten, maar niets van gezien :P GEM is vaak het koudst van alle weermodellen, geen idee waarom.

Moet zeggen dat GEM er met "heldere-nachten-na-verse-sneeuw" vaak goed op zit.

In februari 2012 was GEM het enigste model(dacht ik) wat -18 tot -20 aangaf in zijn berekeningen. Dus idd, het koudste model vaak. :P

Uiteindelijk werd in Flevoland -22,9°C gehaald.  :) Mijn eigen station(+- 5 á 10km ten noorden van Hoek van Holland) haalde toen ook een record, -14,9 (net geen zeer strenge vorst).

Weten we het nog?!


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Koen-IJM

Citaat van: Weerfreak op ma 24 nov 2014 - 19:23
Moet zeggen dat GEM er met "heldere-nachten-na-verse-sneeuw" vaak goed op zit.

In februari 2012 was GEM het enigste model(dacht ik) wat -18 tot -20 aangaf in zijn berekeningen. Dus idd, het koudste model vaak. :P

Uiteindelijk werd in Flevoland -22,9°C gehaald.  :) Mijn eigen station(+- 5 á 10km ten noorden van Hoek van Holland) haalde toen ook een record, -14,9 (net geen zeer strenge vorst).

Weten we het nog?!


Zelfs op zee vorst... Een van de mooiste weerkaarten  :)

pietjelol

en of ik dat nog weet. Precies die dag een klusje voor snoeien van bomen. Best fris. Die kou in de buurt kwam omdat het ijsselmeer als vrieskast fungeerde

grizzrh

Volgens mij zijn dit toch niet echt slechte kaarten he ??
Doenrade, Limburg

Weerfreak 1337

EC komt met een prima run. Nu ook iets koudere bovenluchten (T850). :D

Van een klassieke winterse setting is dan weer geen sprake. De straalstroom blijft (zeer) noordelijk, en we moeten het hebben van wat aangezogen koude lucht welke naar ons land wordt geblazen via het hoogtelaag. Ik gok dat de temperaturen vandaag iets lager uitkomen in de hoofdberekening.

Één ding is zeker: het luchtdrukpatroon blijft verstoord, en er zijn prima kansen te zien op een nog winterser vervolg (verder december in).


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Lothiriel

Ik wacht liever nog een tijdje af, weekje geleden was het ook zogezegd raak, maar draaiden ze modellen ook allemaal weer bij. Het zou wel tijd worden dat het weerbeeld wat verandert, liever nog een lekkere late herfststorm dan dit saaie en vaak troosteloze weer!

In ieder geval hebben ze voor het eerst vermeld op het gewone weerbericht op zowel VTM als één (Vlaamse zenders dus) voor het eerst vermeld dat het kouder gaat worden vanaf einde deze week. Daar vertrouw ik al iets meer op dan de weermodellen op langere termijn :)
Winter 2015-2016 in Leuven
3 dagen smeltende sneeuw | 2 dagen sneeuw | 8 vorstdagen | 2 ijsdagen

Jan van Ooijen

Sneeuwrunnetje en ijsdagen?

De recente uitdraai van het Europees weermodel laat wel een hele mooie run zien, voornamelijk voor de sneeuwliefhebbers. Vanmorgen werd er medegedeeld dat de temperaturen op 1500 meter en 5 kilometer nog te warm waren, wel nu.... deze zijn ook wat kouder en maakt het de weg vrij voor wat winterse neerslag. Ook de temperaturen op 2 meter hoogte laten zelfs lokaal ijsdagen zien. Voor alsnog houden we een slag om de arm en kijken we dadelijk naar de pluim



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

ziet er goed uit jan, met zo een sneeuwdek kan ondanks dat er op hoogte warme lucht van de middelandse zee richting ons stroomt het onderin toch serieus koud worden, ijsdagen zijn dan zeker mogelijk lijkt me
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Bacci

Citaat van: Weerfreak op ma 24 nov 2014 - 19:23

Weten we het nog?!

Wat een tijd was dat zeg! voelde toen alsof het zo normaal was :P Als zoiets nog een keer gebeurt, dan ga ik ervan genieten als een gek alsof het mijn laatste winterdag ooit is  ;D

MamaAs

Citaat van: Bacci op ma 24 nov 2014 - 20:31
Wat een tijd was dat zeg! voelde toen alsof het zo normaal was :P Als zoiets nog een keer gebeurt, dan ga ik ervan genieten als een gek alsof het mijn laatste winterdag ooit is  ;D

Wij stonden met zonsopgang bij het IJsselmeer  :D
2 kindjes op de slee, 4 lagen kleding aan en genieten!
Maar na 20 minuten was het genoeg, hahaha.

Wat een mooie kaarten, nu hopen dat ze blijven plakken!

Powered by EzPortal