Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 203744 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter67

Een rare vroege vraag maar hoeveel schatten jullie de kans op een witte kerst?

ron12

Citaat van: winter67 op za 06 dec 2014 - 21:47
Een rare vroege vraag maar hoeveel schatten jullie de kans op een witte kerst?
Normaal is een kans van 6 procent op een witte kerst, zal niet veel hoger zijn. :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics

Citaat van: Extremissimorum op za 06 dec 2014 - 21:19
Storm is nu minder geworden voor vrijdag. Komt doordat kern van het gebiedje te zuidelijk trekt, i.e. over het noorden van NL heen... onzekerheid alom.

Eh, december verloopt drie graden te koud voorlopig, zeker niet te warm. Er wordt nu verwacht dat december te warm ZAL worden, maar dat verandert elke dag.



December
langjarig temp
3,7
2013
5,9
nu
4,1

conclusie 0.5 graden te warm op langjarige temp maar kouder dan het gemiddelde temp dec van 2013 wat immers erg logisch is sinds we geen winter kende vorig jaar. dit is inclusief prognose voor de komende 2 weken.


TaL

Citaat van: Armand op za 06 dec 2014 - 20:38
Wow, EC is even lekker winters geworden op MT en LT  ;D Hoop dat dit goed terug te zien is in de pluim. Ook bij de pluim van GFS neemt de onzekerheid op LT weer toe.

Ik snap niet waar je dat vandaan haalt? EC biedt perspectieven maar niet meer dan dat ook helaas
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

winter67

Word nog een spannend weekendje volgende week. Volgens pluim.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

winter

Citaat van: NitroGenetics op za 06 dec 2014 - 21:52
December
langjarig temp
3,7
2013
5,9
nu
4,1

conclusie 0.5 graden te warm op langjarige temp maar kouder dan het gemiddelde temp dec van 2013 wat immers erg logisch is sinds we geen winter kende vorig jaar. dit is inclusief prognose voor de komende 2 weken.



Kerel de gemiddelde temperatuur van de eerste 6 dagen inclusief vandaag zal rond de 2 graden Celsius zitten. We zitten dus nu ruim 2 graden onder het maandgemiddelde van 4,1 graden celsius, wat is hier moeilijk aan te begrijpen dan leg ik het je even uit.
http://www.weerstatistieken.nl/

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: NitroGenetics op za 06 dec 2014 - 21:52


December
langjarig temp
3,7
2013
5,9
nu
4,1

conclusie 0.5 graden te warm op langjarige temp maar kouder dan het gemiddelde temp dec van 2013 wat immers erg logisch is sinds we geen winter kende vorig jaar. dit is inclusief prognose voor de komende 2 weken.

Die 4,1 klopt niet. Van 1 tot 5 december zijn de etmaalgemiddelden niet hoger geweest dan 3,5 graden. ;) Kijk de daggemiddelden maar in de grafiek naast de maandgemiddeldegrafiek. Dus er is geen enkele mogelijkheid dat de gemiddelde temperatuur van december nu op 4,1 staat. :P
Ik snap ook niet waar ze dat getal dus vandaan halen.


*** Korte pluimupdate ***

Wees gerust, december zal spoedig winter brengen.. althans.. volgens mijn verwachting (Hellmann). :) Fingers Crossed... :P

Oper is flink koud, maar staat er helemaal alleen voor. Persoonlijk denk ik dat de komende dagen de kansen op winterweer zullen toenemen. Dit baseer ik op de kortdurende flinke westdrift, die snel weer zwakker wordt. Hoe sterk de meanderende (slingerende) beweging van de straalstroom zal zijn, en welke posities de drukgebieden gaan innemen, zal bepalend zijn.. maar dat is vrijwel bekend. Eerst maar eens kijken of het uberhaupt gebeurt natuurlijk. :) Want als de straalstroom zich toch weet te herpakken in de westelijke variant, dan zijn we voorlopig nog niet van de "herfst" af. Maargoed, in ieder geval weer iets om te volgen.
Vanavond zijn de kansen in ieder geval nog nihil.

Trouwens, EC komt volgend weekend met een enorme hoeveelheid regen.

Temperatuurgrafiek



Neerslaggrafiek



Groeten, Weerfreak :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Citaat van: Weerfreak op za 06 dec 2014 - 22:30
Die 4,1 klopt niet. Van 1 tot 5 december zijn de etmaalgemiddelden niet hoger geweest dan 3,5 graden. ;) Kijk de daggemiddelden maar in de grafiek naast de maandgemiddeldegrafiek. Dus er is geen enkele mogelijkheid dat de gemiddelde temperatuur van december nu op 4,1 staat. :P
Ik snap ook niet waar ze dat getal dus vandaan halen.

Wees gerust, december zal spoedig winter brengen.. althans.. volgens mijn verwachting (Hellmann). :) Fingers Crossed... :P

Deze site zegt 4,1 graden maar INCLUSIEF de temperatuurverwachting van de komende 10 dagen die in het gemiddelde alreeds is verwerkt. Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Aangezien het nu in de Bilt al -0,4 graden is terwijl mens +1 had verwacht.
* Verwachting volgens MeteoConsult.
http://www.weerstatistieken.nl/

Weerfreak 1337

Citaat van: winter op za 06 dec 2014 - 22:35
Deze site zegt 4,1 graden maar INCLUSIEF de temperatuurverwachting van de komende 10 dagen die in het gemiddelde alreeds is verwerkt. Slaat natuurlijk helemaal nergens op. Aangezien het nu in de Bilt al -0,4 graden is terwijl mens +1 had verwacht.
* Verwachting volgens MeteoConsult.
http://www.weerstatistieken.nl/

Dat ze die verwachte temperatuur erin voegen is belachelijk! Geeft een sterk vertekend beeld. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Citaat van: ron12 op za 06 dec 2014 - 22:18
Maandag middag kans op zware onweersbuien, volgens de Duitsers http://www.wetteronline.de/wetterticker?postId=post_702480  ::)

Onweer is slecht nieuws voor winterweer,

Weerfreak 1337

Citaat van: Joep op za 06 dec 2014 - 22:43
Onweer is slecht nieuws voor winterweer,

Hoeft niet hoor, het kan prima onweren als het vriest. Vraag ome Marsel maar. :P (denkt terug aan 17 december 2010).

Heerlijk om weer eens wat actie in het weer te hebben. Dat hoort ook bij de Nederlandse winter! :)

Maargoed, dat zal voor iedereen persoonlijk zijn natuurlijk. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

TaL

Citaat van: Weerfreak op za 06 dec 2014 - 22:30
Die 4,1 klopt niet. Van 1 tot 5 december zijn de etmaalgemiddelden niet hoger geweest dan 3,5 graden. ;) Kijk de daggemiddelden maar in de grafiek naast de maandgemiddeldegrafiek. Dus er is geen enkele mogelijkheid dat de gemiddelde temperatuur van december nu op 4,1 staat. :P
Ik snap ook niet waar ze dat getal dus vandaan halen.


*** Korte pluimupdate ***

Wees gerust, december zal spoedig winter brengen.. althans.. volgens mijn verwachting (Hellmann). :) Fingers Crossed... :P

Oper is flink koud, maar staat er helemaal alleen voor. Persoonlijk denk ik dat de komende dagen de kansen op winterweer zullen toenemen. Dit baseer ik op de kortdurende flinke westdrift, die snel weer zwakker wordt. Hoe sterk de meanderende (slingerende) beweging van de straalstroom zal zijn, en welke posities de drukgebieden gaan innemen, zal bepalend zijn.. maar dat is vrijwel bekend. Eerst maar eens kijken of het uberhaupt gebeurt natuurlijk. :) Want als de straalstroom zich toch weet te herpakken in de westelijke variant, dan zijn we voorlopig nog niet van de "herfst" af. Maargoed, in ieder geval weer iets om te volgen.
Vanavond zijn de kansen in ieder geval nog nihil.

Trouwens, EC komt volgend weekend met een enorme hoeveelheid regen.



Groeten, Weerfreak :D

Als het uitkomt wat je zegt zie ik veel gelijkenissen met december 2009, heel veel zelfs  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Joep

Citaat van: Weerfreak op za 06 dec 2014 - 22:46
Hoeft niet hoor, het kan prima onweren als het vriest. Vraag ome Marsel maar. :P (denkt terug aan 17 december 2010).

Heerlijk om weer eens wat actie in het weer te hebben. Dat hoort ook bij de Nederlandse winter! :)

Maargoed, dat zal voor iedereen persoonlijk zijn natuurlijk. :)

Onweer in de winter is zeker mogelijk maar onweer is geen goed teken voor eventuele winterkansen.

Extremissimorum

Fijn dat velen hier mijn vinding over de temps bevestigt.

Citaat van: Weerfreak op za 06 dec 2014 - 22:30
mooi verhaal

Oper staat alleen, maar: oper daalt heel snel, in een paar dagen 10 graden kouder. Oftewel: als er een opening is, stroomt de koude ook gelijk snel naar binnen. Het is heel dichtbij, de deur is dichtbij, alleen is die deur op slot. Hopen dat de deur opengaat, hetzij door een sleutel te vinden, hetzij het door kracht (lees: storm) te forceren! Ik heb er vertrouwen in! December moet te koud kunnen verlopen!

NitroGenetics

Citaat van: Weerfreak op za 06 dec 2014 - 22:39
Dat ze die verwachte temperatuur erin voegen is belachelijk! Geeft een sterk vertekend beeld. :P

ze hadden het anders elke maand correct de laaste 11 maanden ;) hoe dan ook het is inclusief de pluim  gemiddelde voor de komende 2 weken en mocht dit uitkomen streven we gewoon weer uit op een te warme maand. net zoals het de laaste 10 van de 11 maanden ging ;)

en als ik zo even naar de nieuwe pluim kijk zijn er maar weinig leden die onder de 0 gaan de komende 2 weken dus die prognose dat het wederom te warm wordt is rieel, heel jammer heb liever ook een lekker koude periode met een dik pak sneeuw waar je u tegen zegt.

een simpele calculatie, het gemiddelde tempratuur voor december zou moeten zijn 3,7 graden, de komende tijd zie je de pluim stijgen naar rond de 5 tot 6 graden, dat wil dus eigenlijk zeggen om op(of onder) het gemiddelde te komen dat de nacht dan onder 0 zou uit moeten komen en zo de 3.7 graden gemiddeld wordt gehaald. deze pluim (14 daagse) geeft echter slechts 2 a 3 dagen aan dat deze gemiddelde gehaald wordt of eronder zit de rest ligt in feite boven het gemiddelde en zo kom je uiteindelijk dus uit op een halve graad te warm voor december (dit is inclusief de komende 14 dagen bij gerekend) natuurlijk besef ik me volledig dat dis reken werk is en dat het zelden zo uit zal komen zoals de pluim dat aangeeft maar het geeft je wel een duidelijke indicatie aan waar dit heen zal gaan, ik leg me er dan ook gewoon bij neer ;)

Marsel

Citaat van: Joep op za 06 dec 2014 - 22:57
Onweer in de winter is zeker mogelijk maar onweer is geen goed teken voor eventuele winterkansen.
Veelal doen winterse onweersbuien zich in polaire lucht voor of langs scherpe koufronten onder dynamische en niet diepwinterse omstandigheden.
In dat opzicht heb je dan ook gelijk: onweersrijke winters zijn vaak niet de koudste omdat de Noordzee er regelmatig bij betrokken is en het algehele patroon geen diepe  langdurige winterkou toelaat.
De winter van vorig jaar staat me in dat opzicht nog helder voor de geest met toch enkele zeer gedenkwaardige onweersdagen. December 2010 was in dat opzicht dan ook een uitzondering, hoewel op de enorme pakken (thunder)sneeuw na van uitzonderlijke koudeproductie ook niet echt sprake was.

Citaat van: Weerfreak op za 06 dec 2014 - 22:46
Hoeft niet hoor, het kan prima onweren als het vriest. Vraag ome Marsel maar. :P (denkt terug aan 17 december 2010).

Haha ome Marsel, zo oud ben ik toch nog niet?  :P

TaL

Toch nog even winters, en dan nog wel op een zeer aparte manier, zoek zelf maar uit waarom  :D ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

jorentje1997

Citaat van: TaL op za 06 dec 2014 - 23:15
Toch nog even winters, en dan nog wel op een zeer aparte manier, zoek zelf maar uit waarom  :D ;D

Hoppa later deze winter skiƫn in de duinen.

Powered by EzPortal