Winter discussietopic 2014/2015 deel 2

Topic gezien door 204765 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 24 nov 2014 - 09:22

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

ron12

Als je dacht dat er sneeuw ligt in Duitsland, nou vergeet het maar  :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jornonweer

Citaat van: Marsel op za 06 dec 2014 - 13:56
*verhaal*
dus al bij al zeer interessant weer! zowel voor de onweer liefhebbers en de storm liefhebbers, mogelijk dat we toch met een stormpje te maken krijgen niet?  8)
Danger is real, fear is a choice.

jens

Citaat van: Marsel op za 06 dec 2014 - 13:56
Vervelend voor de diehard winterliefhebber, maar daarentegen aantrekkelijk voor de weerliefhebber. Er gebeurt immers weer eens iets in onze atmosfeer, iets waar het afgelopen zogenaamde speldenprikje (eigenlijk is het die naam niet eens waard) en vorstig weer überhaupt niet in uitblinkt.
Bovendien kan nu eindelijk eens die lichtelijk te warme Noordzee haar werk gaan doen! Te beginnen op maandag met vrij grote onweerskansen langs de Nederlandse kusten als T500 wegzakt naar -35 a -36C. Daarbij regelmatig korrelhagel en lokaal mogelijk zelfs een kleddernatte flats.
ik vind het wel opvallend dat de temp maandag nauwelijks boven de 4 graden komt, en er toch verwacht word dat de buien vooral uit regen zullen bestaan met misschien een natte flats terwijl de buien toch hevig zullen zijn met die bovenluchtemps en de temp in zo een bui toch enkele graden kan zakken, dat moet dan lijkt me toch zeker in de nacht natte sneeuw kunnen opleveren, of heb ik het dan helemaal verkeerd? :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Marsel

Citaat van: jornonweer op za 06 dec 2014 - 14:44
dus al bij al zeer interessant weer! zowel voor de onweer liefhebbers en de storm liefhebbers, mogelijk dat we toch met een stormpje te maken krijgen niet?  8)

Dat zou kunnen, al is het daar nu nog wat vroeg voor om uitspraken te gaan doen. De periode woensdag - vrijdag komt in vrijwel alle modellen naar voren als een zeer winderige en mogelijk explosieve periode, hoewel details nog niet te geven zijn.
Gegeven is wel dat met de bulderende polaire jet over onze omgeving er wat interessantere tijden aanbreken  :D.

Citaat van: jens op za 06 dec 2014 - 14:45
ik vind het wel opvallend dat de temp maandag nauwelijks boven de 4 graden komt, en er toch verwacht word dat de buien vooral uit regen zullen bestaan met misschien een natte flats terwijl de buien toch hevig zullen zijn met die bovenluchtemps en de temp in zo een bui toch enkele graden kan zakken, dat moet dan lijkt me toch zeker in de nacht natte sneeuw kunnen opleveren, of heb ik het dan helemaal verkeerd? :)

Dat heb je niet geheel verkeerd  ;).
Zal me mede gezien de hoogte van het FZL (rond 2000ft) en de diepte van de onstabiliteit niet verbazen dat buien naast de standaard regen veelal korrelhagel zullen brengen, zeker de actievere exemplaren. Natte sneeuw is daarbij zeker mogelijk, maar ik krijg niet de indruk dat dat de overheersende neerslagvorm zal zijn. Immers, sneeuwvlokken moeten maandag simpelweg nog een 1000-1500ft afleggen door luchtlagen met temperaturen boven 0. Neemt niet weg dat het lokaal best even 'nat kan flatsen' ;D.

jens

Citaat van: Marsel op za 06 dec 2014 - 15:00
Dat zou kunnen, al is het daar nu nog wat vroeg voor om uitspraken te gaan doen. De periode woensdag - vrijdag komt in vrijwel alle modellen naar voren als een zeer winderige en mogelijk explosieve periode, hoewel details nog niet te geven zijn.
Gegeven is wel dat met de bulderende polaire jet over onze omgeving er wat interessantere tijden aanbreken  :D.

Dat heb je niet geheel verkeerd  ;).
Zal me mede gezien de hoogte van het FZL (2000-2500ft) en de diepte van de onstabiliteit niet verbazen dat buien naast de standaard regen veelal korrelhagel zullen brengen, zeker de actievere exemplaren. Natte sneeuw is daarbij zeker mogelijk, maar ik krijg niet de indruk dat dat de overheersende neerslagvorm zal zijn. Immers, sneeuwvlokken moeten maandag simpelweg nog een 1000-1500ft afleggen door luchtlagen met temperaturen boven 0. Neemt niet weg dat het lokaal best even 'nat kan flatsen' ;D.

bedankt voor je reactie marsel, het is duidelijk nu ;)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Waar onderuit ? staat echt overal  :-[
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Remy

Dit is een modern dubbelglas ruitje nu. Stralingsvorst in de queue :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Remy

Advertenties zijn prima,beetje jammer dat reclame wel soms nare trojans heeft en vaak gewoon totaal niet koppelt met de kijker.Maar de halve wereld draait op reclame dus spam maar lekker door want betalen doe ik ook niet :)
Reclame is net als geld goed smeermiddel :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

peter 76

Al bijna matige vorst aan de grond in groningen, dat gaan we zeker halen met windstilte en maximale uitstraling..

winter

woohw kei grappige vorst verdeling op dit moment. De ene plaats -1 en 50 km hemelsbreed verder +6 graden ( Brabant)

In het Noorden nu al -2 en aan de grond -4,8! Dus het is wel warmer overdag maar snachts wordt dit dus ruim gecompenseerd. Zal december dus (flink) te koud lopen.

jens

de nieuwe ec run is interssant voor het weekend, een laagje zakt naar de middelandse zee en zorgt voor oostenwind ;)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Armand

Wow, EC is even lekker winters geworden op MT en LT  ;D Hoop dat dit goed terug te zien is in de pluim. Ook bij de pluim van GFS neemt de onzekerheid op LT weer toe.

ron12

Citaat van: winter op za 06 dec 2014 - 20:37
woohw kei grappige vorst verdeling op dit moment. De ene plaats -1 en 50 km hemelsbreed verder +6 graden ( Brabant)

In het Noorden nu al -2 en aan de grond -4,8! Dus het is wel warmer overdag maar snachts wordt dit dus ruim gecompenseerd. Zal december dus (flink) te koud lopen.
December verloopt nu al weer 0.4 graden te warm http://www.weerstatistieken.nl/helmann
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op za 06 dec 2014 - 20:52
December verloopt nu al weer 0.4 graden te warm http://www.weerstatistieken.nl/helmann

Gelukkig de komende tijd gewoon normale temperaturen met overdag een graad of 5 á 6 en 's nachts -1 tot +3. :)

Edit: trouwens, ik vraag me eigenlijk af hoe dat kan. Vanaf maandag (1 dec) tot en met donderdag was het behoorlijk frisjes. :P

Edit 2: ik snap niet hoe ze aan die 4,1 komen. Het is gemiddeld op geen enkele dag boven de 4 graden uitgekomen. ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

NitroGenetics

denk dat de record warmste jaar ooit wel blijft staan, het is inmiddels een stuk warmer alweer op de pluim dan van een paar dagen geleden, en met vrijdag een mogelijke storm op komst dat een west/zuidwesten wind zal geven (aldus de model op dit moment) krijgen we ook nog eens te maken met de zeelucht die immers warm genoeg is om de dag gemiddelde op te schroeven wat tempratuur betreft.

ben benieuwd


rang/jaar/langjarig gemiddelde/zon uren/ neerslag/hellmann punten
1 2014 12,18 1729,7 769,9 0.0
2 2007 11,87 1626,1 894,7 4.8
3 2006 11,65 1682,3 750,1 31.5
4 1999 11,44 1684 762,5 47.7
5 1990 11,44 1599,4 651 8.4

meet station de bilt
bron: http://www.weerstatistieken.nl/hellmann

1 jan tot 31 dec berekeningen inclusief de voorspellingen (pluim) erbij zal dit een record warmste jaar (ooit) worden.

fgfredje

Citaat van: ron12 op za 06 dec 2014 - 14:37
Als je dacht dat er sneeuw ligt in Duitsland, nou vergeet het maar  :(
zeker wel in winterberg 2 liftjes open vandaag

NitroGenetics

Citaat van: fgfredje op za 06 dec 2014 - 21:14
zeker wel in winterberg 2 liftjes open vandaag

met sneeuwblazers op de achtergrond :D haha zo kan ik het ook in me achtertuin (had ik maar een sneeuwmaker xD)

Extremissimorum

Citaat van: Armand op za 06 dec 2014 - 20:38
Wow, EC is even lekker winters geworden op MT en LT  ;D Hoop dat dit goed terug te zien is in de pluim. Ook bij de pluim van GFS neemt de onzekerheid op LT weer toe.

Storm is nu minder geworden voor vrijdag. Komt doordat kern van het gebiedje te zuidelijk trekt, i.e. over het noorden van NL heen... onzekerheid alom.

Citaat van: ron12 op za 06 dec 2014 - 20:52
December verloopt nu al weer 0.4 graden te warm http://www.weerstatistieken.nl/helmann

Eh, december verloopt drie graden te koud voorlopig, zeker niet te warm. Er wordt nu verwacht dat december te warm ZAL worden, maar dat verandert elke dag.

Tyshane

Wat fijn weer een dag met zon, gisterochtend al even mogen proeven, maar nu was het echt de hele dag zon. Graadje of 6 wat samen met de zon voor het gevoel veeel warmer was dan afgelopen week. Heerlijke fietstocht gedaan en het was buiten goed toeven. :)

Komende week ziet er wel interessant uit, al is de winter even weg; het word wel lekker onstuimig. Liever dat dan grijs weer zonder regen en wind en temps boven nul. Daar heb je echt niets aan. Dus dan maar lekker onweer, veel wind en flinke buien, lekker een roerige atmosfeer.  8)

Powered by EzPortal