Weerspreuken

Topic gezien door 4286 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, wo 24 sep 2014 - 19:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Vertel hier de bij jouw bekende weerspreuken. :)

Laat ik aftrappen:

"Vallen de eikels vóór St. Michiel, dan snijdt den winter door lijf en ziel"

"Oktober/november warm en fijn, het zal een strenge winter zijn"

"Raast het onweer door het kale hout, dan wordt den zomer nat en koud"

"Roert Koning Winter vroeg zijn staf, dan legt hij al snel zijn graf"

"Komen den bloesems al vroeg vrij, verwacht dan warmte tot in mei"

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Ja leuk! Hier heb ik ooit op een ander weerforum eens een topic over gemaakt. Eens zoeken.  ;D

Edit; moeten het bekende zijn, of mogen het ook zelf bedachte zijn, met een ietwat minder serieuze ondertoon? ;)

Tyshane

'Wie het sneeuwbuitje niet eert, is de sneeuwstorm niet weert!'   ;D

ron12

Regent het in Mei, dan is April voorbij  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Tam

Loop je in het bos met een hoofd nat en koud,
dan heb je best kans dat het regent in dat woud.

en

Het weer.
Vandaag geen weer.
Morgen weer.

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op wo 24 sep 2014 - 20:03
Ja leuk! Hier heb ik ooit op een ander weerforum eens een topic over gemaakt. Eens zoeken.  ;D

Edit; moeten het bekende zijn, of mogen het ook zelf bedachte zijn, met een ietwat minder serieuze ondertoon? ;)

Ik verzin er zelf ook wel eens een paar als ik geïnspireerd ben door iets, haha. Dus post maar wat je posten wilt hier, zelfbedacht of bekend, het mag allebei. :)

Citaat van: ron12 op wo 24 sep 2014 - 20:57
Regent het in Mei, dan is April voorbij  :P

Lol  ;D

Nog even een zelfbedachte, misschien wel toepasselijk op 2014 :P

"Als Koning Winter de verkeerde afslag heeft genomen, verbaas u niet als er daarna heel wat warmte en gedonder is gekomen"

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marsel

Een van de mooiste die ik ooit in een ver verleden voorbij heb horen komen (ik dacht het bij de weershow van Jan Versteegt op Radio 2 was) is de volgende:

"Gaat de zon onder in een nest, binnen 3 dagen regen en wind west."

Ik heb deze spreuk nog maar zelden op onwaarheden kunnen betrappen. Het nest waar in deze spreuk aan gerefereerd wordt is uiteraard een metafoor voor dikker wordende Ci welke zich aan de westelijke horizon manifesteert als voorbode van frontale systemen en dus een weersverandering. Meer wel dan niet lukt het deze fronten in ons gebied om inderdaad binnen 3 dagen ons weer te verstoren wanneer de setting zoals in de weerspreuk zich voordoet.

Zoals bij elke weerspreuk is het geen waterdicht geheel en zijn er ook momenten waarop het mooie weer gewoon langer in ons land blijft.

Tyshane

Citaat van: Marsel op do 25 sep 2014 - 14:15
Een van de mooiste die ik ooit in een ver verleden voorbij heb horen komen (ik dacht het bij de weershow van Jan Versteegt op Radio 2 was) is de volgende:

"Gaat de zon onder in een nest, binnen 3 dagen regen en wind west."

Ik heb deze spreuk nog maar zelden op onwaarheden kunnen betrappen. Het nest waar in deze spreuk aan gerefereerd wordt is uiteraard een metafoor voor dikker wordende Ci welke zich aan de westelijke horizon manifesteert als voorbode van frontale systemen en dus een weersverandering. Meer wel dan niet lukt het deze fronten in ons gebied om inderdaad binnen 3 dagen ons weer te verstoren wanneer de setting zoals in de weerspreuk zich voordoet.

Zoals bij elke weerspreuk is het geen waterdicht geheel en zijn er ook momenten waarop het mooie weer gewoon langer in ons land blijft.

Leuk, die kende ik niet. Zal het eens in de gaten houden, altijd leuk als die oude 'boerenwijsheden' uitkomen. ;)

Tyshane

'Als er gaten zitten in het ijs, is schaatsen niet zo wijs!'  :o ;D

Weerfreak 1337

Vier weken lang heeft men nodig, een zonnebril, dat maakt het forum nogal stil.  8) ::) :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Hier een actuele weerspreuk, hoorde ik op de radio vandaag, ik dacht die moet ik onthouden ;)  Ook al is 2014 nog niet klaar, we gaan op weg naar het warmste jaar  ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

extremeweather

Leuke topic. Ik heb er ook eentje bedacht:

Vorige winter geen sneeuw? Dan komt er dit jaar een winter zo sterk als een leeuw

Tyshane

'Zodra het winterkoninkje weer begint te fluiten, wordt het kl*te-weer buiten.'

Dickje

Regent het in september, dan valt Kerst in december............

Tyshane

En nog wat minder serieuze winterspreuken:  ;D

'Hij heeft een vlok horen vallen, maar weet niet waar de sneeuwbui hangt!'

"Staat het slootwater tot aan je kiezen, dan moet je bij het schaatsen, eens een ander slootje kiezen!"

'Al gaat de schaatser nog zo snel, de dooi verjaagt hem uiteindelijk wel!'

Weerfreak 1337

Citaat van: Tyshane op za 22 nov 2014 - 09:58
En nog wat minder serieuze winterspreuken:  ;D

'Hij heeft een vlok horen vallen, maar weet niet waar de sneeuwbui hangt!'

"Staat het slootwater tot aan je kiezen, dan moet je bij het schaatsen, eens een ander slootje kiezen!"

'Al gaat de schaatser nog zo snel, de dooi verjaagt hem uiteindelijk wel!'

Hahaha  ;D

---------

"Al regent en waait het nog zo hard, de winterliefhebbers des Meteo-Service wachten nog steeds met smart"

"Al wil de zomer de lage landen nog niet insnijden, onweersliefhebbers zitten op hun tanden te bijten"

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Weerfreak 1337

De lente komt langzaam dichterbij, en ook in dit jaargetijde hebben we een hoop weerspreuken.

Een aantal op een rij:

Maart roert zijn staart.

April doet wat hij wil.

Mei legt zijn ei.

Aprilletje zoet, geeft nog wel eens een witte hoed.

Raast het onweer door het kale hout, dan wordt den zomer nat en koud.

Staan in april de barsten in de grond, dan kan men in augustus niet meer varen met de pond!

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Citaat van: Weerfreak op do 26 feb 2015 - 19:46
Maart roert zijn staart.
April doet wat hij wil.
Mei legt zijn ei.
Aprilletje zoet, geeft nog wel eens een witte hoed.

Goeie toevoegingen!  :) De dik gedrukte is toch 'In mei leggen alle vogeltjes een ei'?  ;)


Heb ook nog wat:

'Vroege vogelzang, maakt de winter lang.'

'Als in den winter en in het begin der lente de vliegen al dansen, krijgt ongunstig weer zijn kansen.'

'Zo koud als het met het begin van de lente is, zo koud is het met het begin van de zomer.'


Powered by EzPortal