Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 284880 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Edwin

Voor minder conflicten moet je gewoon al die religies/geloven  afschaffen, door die sprookjes heb je echt veel meer geweld en ik vind dat ook de grootste bron van geweld in deze wereld. Maar goed, dat staat los van de winter...:P

Eigenlijk mag van mij de winter nog wel even wachten, los van het feit dat het sowieso eerst herfst moet worden. Heb zo'n gevoel dat het na een lange droge periode weer eens langer onbestendig gaat worden en de herfst na deze blokkade om de hoek komt kijken. De winter lijkt steeds later te komen, terwijl de grootste kans op winter toch tijdens de kortste dagen meer voor de hand ligt en december in januari.
Never Stop Exploring

JerryL

Citaat van: Edwin op do 18 sep 2014 - 11:00
Voor minder conflicten moet je gewoon al die religies/geloven  afschaffen, door die sprookjes heb je echt veel meer geweld en ik vind dat ook de grootste bron van geweld in deze wereld. Maar goed, dat staat los van de winter...:P

Denk dat je duidelijk een splitsing moet maken in haat-religies en religies ingesteld op de Liefde. De Islam mag je dan van mij afschaffen, het Katholicisme heeft echter meer goed dan slecht gebracht.

Maar religies beinvloeden het weer niet. We zijn dus inderdaad: offtopic

Jasneker

FF off topic.
Ook onze westerse geloven zijn niet erg vrij van schuld, Kruistochten, vernietiging andere geloven, heksen vervolgingen inquisitive bewust dom houden bevolking bewust helpen vervolging of wegsluizen schuldigen in WW2 etc etc.
Dat heeft ook miljoenen mensen hun leven gekost.
Veel van de oorlogen ook hier zijn terug te voeren uit geloof of een uitvloeisel ervan .

Goed, we zullen wel zien wat de winter brengt, geen knopje aan de muur om wat te regelen, maar met het ouder worden heb ik niet meer zo'n behoefte aaan ramen krabben en sneeuw vegen en aan hoge energie rekeningen ;)
Dat wil niet zeggen dat ik een ander niet wat gun, dus een paar weken winter is ook te overleven, en dan maar weer warm water regenen ;)

Hector Pascal

Citaat van: Edwin op do 18 sep 2014 - 11:00

Eigenlijk mag van mij de winter nog wel even wachten, los van het feit dat het sowieso eerst herfst moet worden. Heb zo'n gevoel dat het na een lange droge periode weer eens langer onbestendig gaat worden en de herfst na deze blokkade om de hoek komt kijken. De winter lijkt steeds later te komen, terwijl de grootste kans op winter toch tijdens de kortste dagen meer voor de hand ligt en december in januari.

Ik vind het toch altijd weer bijzonder hoe mensen toch altijd weer heel gauw conclusies trekken over een korte periode. Je zegt dat de winter steeds later lijkt te komen. Hoezo? Alleen in 2013 was het erg laat in maart, in 2010 was het behoorlijk vroeg, eind november. En zo kun je nog wel even doorgaan. En winter ligt meer voor de hand na de kortste dag. Het bekende spreekwoord:" gaan de dagen lengen, gaat de winter strengen".
Nul bestaat niet.

JerryL

bericht verplaatst naar KLIMATOLOGIE afdeling.

Deadmau5

Citaat van: bliksems op di 16 sep 2014 - 22:45
wat leuk dat je een glazen bol hebt!
waar koop je die?
Ik koop die in het hersengedeelte dat logica ontwikkelt.

Even wat factoren voor de winter op een rij gelegd:

1: Kara/Barents-zee ijs
Principe: Hoe minder Kara en Barentszee-ijs, hoe groter de kans op vorming van anticycloon in dit gebied (hogedrukgebied). Dit is een factor die mee-evolueert tijdens de winter. Deze bewering werd gemaakt door wetenschappers icm met andere factoren. We gaan de specifieke afbeelding zoeken waar deze wetenschappers dit beweren, en we gaan hun theorie uittesten en eventueel verfijnen. Voor alle duidelijkheid: nergens staat er dat meer Karazeeijs voor een slechtere winter zorgt, maar procentueel gezien is dat best mogelijk als de theorie klopt.

Geografie:


Noot: Minder Kara-zee ijs zorgt voor een grotere kans op een februariwinter en meer hogedruk in het noorden. Met andere woorden dus een schaatswinter. We gaan deze theorie nu toetsen.
Situatie nu: K-B sea ice extent above normal -> negatief voor een goede winter

Verleden:
Herfst 2013: Beneden normaal met licht herstel winter -> positief voor winter -> Veel te zachte winter
2012: Flink beneden normaal tot diep in de winter (zeer weinig ijs) -> positief voor winter -> koude winter met prikken in januari en maart
2011: Flink beneden normaal tot diep in de winter. Dieptepunt op einde van de winter -> positief voor winter -> zachte winter met 1 koudegolf in februari
2010: Veelal rond normaal -> neutraal -> decemberwinter (Karazeeijs heeft hier niets mee te maken)
2009: Flink beneden normaal (recordlaag) -> zeer positief -> algemeen koud
2008: Beneden normaal, licht herstel winter -> licht positief -> koude start winter
2007: Beneden normaal -> positief -> zachte winter
2006: Boven normaal, zakt nadien onder normaal in nov/dec. -> negatief -> zachte winter
2005: Licht onder normaal -> neutraal -> kwakkelwinter. Streng in Continentaal-Europa
Verder reiken deze gegevens niet...

Conclusie: Volgens de gegevens een foutmarge van 2.5/8 wat redelijk zwak tot redelijk goed is. Ik heb hier enkele opmerkingen over. Ten eerste: het noordpoolijs smelt sowieso meer dan anders, waardoor de kans over het algemeen groter is om gunstige condities te creëren. De laatste jaren waren er dan ook meer koudere winters (met aanhalingstekens aangezien die norm flink vervaagd is). Ten tweede: dit is een factor die samenvalt met tientallen andere factoren. Ten derde: deze formule moet vermoedelijk nog bewerkt worden met orientatie. Ik vermoed dat een ZW-NO orientatie bij B-K gedeelte het best is. Grillig gedeelte is dan weer mogelijk negatief (zoals nu het geval is).

Volgens de theorie zou minder K-B zeeijs voor een hogedrukgebied in die regio zorgen, of toch op zijn minst meer intenties voor hogedrukvorming (meer dagen met noordelijke hogedruk). Ik heb de test gedaan met onze winters, waarbij meestal noordelijke hogedruk positief is voor onze winter. Echter kan het zijn dat bepaalde situaties niet goed worden weergegeven (bvb. de winter van 2005-2006 (ook wel de net-niet winter)). Ik heb ook een vermoeden dat deze factor coopereert met een andere factor die we in het volgende stukje bespreken (nl. de verbinding met het Karahoog/Scandihoog/hoog verboden gebied met de Russische Beer).

2: Siberian Snow Cover

Principe: Makkelijk samen te vatten in volgende afbeelding



Wanneer het sneeuwoppervlak toeneemt, neemt de albedo af van het oppervlak waardoor het makkelijker afkoelt boven het sneeuw/ijsoppervlak en dit zorgt voor vorming hogedrukgebied. De troposferische jet botst tegen dat hogedrukgebied dat er ook voor zorgt dat de warmtetransport naar de Polen toeneemt en kou dus naar gematigde breedtes zakt en onderdoor het hogedrukgebied richting het westen (of zuiden: China) wordt geduwd. De stratosferische vortex neemt af, en dat heeft zijn gevolgen tot in de troposfeer. Uiteindelijk krijg je een negatieve AO-index.



Situatie nu: Te vroeg nu. Kom hier terug op binnen enkele weken Maar voor dehenen die niet kunnen wachten. Situatie vergelijkbaar met 1998, 1999, 2002, 2008, 2010 en 2013. Ik ga meer uitsluitsel geven binnen een drietal weken. En jullie nu wekelijks op de hoogte houden van de situatie. 1997 ook veel sneeuw, maar dan eerder op andere plaatsen.

Verleden:
2013: Veel sneeuw
2012: Redelijk weinig
2011: Te weinig
2010: Redelijk weinig (Decemberwinter door Groenlandhoog)
2009: Te weinig, maar wel opvallend andere orientatie
2008: Redelijk weinig
2007: Redelijk weinig
2006: Veel sneeuw
2005: Redelijk weinig
2004: Veel sneeuw
2003: Te weinig
2002: Zeer veel sneeuw
2001: Redelijk veel sneeuw
2000: Redelijk weinig sneeuw
1999: Redelijk weinig sneeuw
1998: Redelijk veel sneeuw
1997: Redelijk veel sneeuw

Conclusie: Sneeuw heeft hier weinig mee te maken. Ik vermoed dat dit komt omdat hoe dan ook Siberie tegen begin november/midden november altijd bedekt met sneeuw is. Een Siberisch hoog is er dan ook altijd (maar meestal is het dan koud vanbinnen). Wanneer warme lucht het hoog binnensijpelt (door een poolhoog), spreken we over een andere situatie. Het K/B-zeeijs kan daarbij meehelpen voor een gunstige situatie voor Europa. Ik moet nog testen of begin november/begin december het sneeuwoppervlak in West-Rusland en Oost-Europa van belang is voor de winter. Maar dit zal ik nu niet doen.

2013 is de winter met veel Siberian Snow Cover en een gunstige K/B zeeijs factor. Wat liep er dan mis. Het is duidelijk dat er veel hogedrukinvloed was in Oost-Europa (iets te zuidelijk waardoor de kou zelden binnenviel). Evt. hogedrukinvloed werd weggeblazen door een veel te krachtige poolwervel. De slechte winter werd veroorzaakt door een andere factor dan K/B zeeijsfactor en sib. snow cover, maar wat was die factor dan. Dat onderzoek ik de volgende keer :)

Te doen:

-> andere factoren bekijken (oscillaties (QBO, sun flux, ENSO, Atl. Oc, SSW prediction, Poolwervel prediction)
-> snow cover east-europe/west-russia begin nov/mid nov testen
-> evt combinatie snowcover/ K/B zeeijs testen.

Deadmau5

Met de eerste factor ben ik eigenlijk ook twee a vier weekjes te vroeg. Dit even meedelen. Ik wil even zien hoe het ijs de komende weken aangroeit. Maar momenteel dus net iets meer K/B ijs dan anders.

Dennis

0 graden in Twente

Net geen vorst aan de grond in Twente. Het kwik in het oosten van het land zakte vannacht naar 0 graden. Op 1,5 meter hoogte, waar overal ter wereld de luchttemperatuur wordt gemeten, was het 3,8 graden in Twente. In de rest van het land was het 4 tot 5 graden boven nul. Voor deze tijd van het jaar is 10 graden 's nachts normaal.

Dat heeft weeronline.nl dinsdag laten weten. Eind mei en begin juni was het voor het laatst zo koud. De laatste keer dat het vroor, was begin mei.

Precies een week geleden was het 's nachts ruim 13 graden, en op de Waddeneilanden zelfs ongeveer 17 graden.

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Nederland/article/detail/3752994/2014/09/23/0-graden-in-Twente.dhtml

Reutel

Was het maar zo eenvoudig..  ::) Er spelen natuurlijk nog vele andere factoren een rol, waardoor een ander scenario eerder regel dan uitzondering is.

Voor een echte koudeperiode heb je transportkou nodig uit de richting Rusland. Dan moet het dus eerst koud worden daar, dat is een vereiste. Vervolgens zal het onze kant op moeten komen, we hopen dus op een negatieve AO-index (positieve AO is meestal de alom gevreesde west circulatie => warme zeelucht).

Je probeert aan te tonen dat veel sneeuw, ijs en koude in Rusland een voedingsbodem is voor het ontstaan van die negatieve AO index. Toch heeft het verleden aangetoond dat die kou maar af en toe onze kant op komt. Ik heb daarom ernstige twijfels bij je theorie. Maar ga er vooral mee door, wie weet krijg je gelijk de komende winter!  :D

JerryL

Iedereen die iets probeert verdiend alle respect. Geef mij maar een winter met matige tot strenge nachtvorst en overdags temperaturen rond het vriespunt. Dat zijn de mooiste winters. Sneeuwen mag het met Kerstmis. Maar ja, wie wil dat nou niet?

ron12

Sneeuw en ijs dekking noordelijk halfrond 23 September en verwachting 1 Oktober, kijk hier http://www.wetterpool.de/gfs-wettermodell-wetterkarten-vorhersage
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Nee kijk, hij bedoelt dat door een grote hoeveelheid sneeuw in Siberië en andere delen van Rusland ervoor zorgen dat er een "Polair hogedrukgebied" ontstaat, veroorzaakt door flinke kou die ontstaat boven de sneeuw.
Dit hoog zorgt ervoor dat er warmte-advectie(WA) richting de polen plaats kan vinden, waardoor de stratosfeer opwarmt en de Polar Vortex kan gaan wankelen. Dit zou dan eventueel, mits alles op zijn plaats(!) valt, kou naar de gematigde breedten kunnen brengen. :)


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Deadmau5

Als je het niet probeert, zal het nooit kunnen. :p al is de kans erg groot dat ik zelfs als ik zeer hard probeer, het ook nooit ga kunnen. :p

Deadmau5

Citaat van: Reutel op di 23 sep 2014 - 08:39
Was het maar zo eenvoudig..  ::) Er spelen natuurlijk nog vele andere factoren een rol, waardoor een ander scenario eerder regel dan uitzondering is.

Voor een echte koudeperiode heb je transportkou nodig uit de richting Rusland. Dan moet het dus eerst koud worden daar, dat is een vereiste. Vervolgens zal het onze kant op moeten komen, we hopen dus op een negatieve AO-index (positieve AO is meestal de alom gevreesde west circulatie => warme zeelucht).

Je probeert aan te tonen dat veel sneeuw, ijs en koude in Rusland een voedingsbodem is voor het ontstaan van die negatieve AO index. Toch heeft het verleden aangetoond dat die kou maar af en toe onze kant op komt. Ik heb daarom ernstige twijfels bij je theorie. Maar ga er vooral mee door, wie weet krijg je gelijk de komende winter!  :D
Is niet mijn theorie, ik test ze uit. En lees ook heel mijn stukje. Conclusie vertelt dat ik het niet eens ben met de wetenschappers. Ik geloof niet in die theorie.

Ik heb ze wel aan de tand gevoeld, en nu weet ik waarom ik er niet in geloof. Laat dat even duidelijk zijn.

Waarom? Simpel! Omdat een Siberisch hogedrukgebied er altijd zal zijn. Ze moet zich gewoon kunnen verbinden met warmere lucht waardoor die kan uitbreiden (meestal vanuit west, soms zuid). Of bij een (thermisch warmte) poolhoog/SSW richting noordpool toe.

Thermisch koude Siberische of Poolhogen zijn oninteressant om dat die vanuit het hoogteprofiel niet interessant zijn. Enkel de lagere hoogtes zorgen voor hogedruk op die positie. Deze zijn bijgevolg niet kracht genoeg om voor bij ons winterweer te zorgen. Een goed georienteerde WAA (warm air advection) of SSW kan daar anders over beslissen.

Op de luchtdrukkaartjes zijn thermisch koude poolhogen die hogedrukgebieden met een blauwe achtergrond of soms groen. Terwijl het best is dat dat richting geel, flashy groen gaat. (betekent dat er warmte insijpelt, en het hoog dus krachtiger wordt (en ook voor een blokkade kan zorgen + uitbreiden).

Deadmau5


Deadmau5



Zeer slecht nieuws. ... -_- Op basis hiervan alleen al durf ik de winter nu al af te schrijven. Sorry, maar dit is gewoon een ramp. Deze keer in tegenstelling tot vorig jaar geen hogedrukvorming op het land

Er zijn twee opties:
1) De winter verloopt recordzacht (zachter dan 2007, en vorig jaar), en recordnat. De schotse stormen van vorig jaar zullen deze keer als Europese stormen bekend staan. Sneeuw zal er niet vallen, enkel een klein beetje in de Ardennen. Hellmannetjes zullen er ook niet voor dit jaar zijn. De kans is aanwezig dat de winter eindelijk eens geen vorst zal meten ergens in het land. (>90 procent kans)

2) Zelfde, maar een SSW die goed georienteerd is (QBO en sun flux activity, echter vind ik de corrolatie niet sterk. Wellicht omdat de orientatie goed moet zitten). (<10 procent kans)

Marc.S

Het is opzich nog te vroeg om al echte uitspraken te doen over aankomende winter ;) vorig jaar rond deze tijd hadden ze volgensmij ook een koudere winter voorspeld die uiteindelijk te zacht verliep, dus voorlopig trek in nog geen conclusies, ik wacht wel tot eind oktober/november voor een wat meer definitievere winterverwachting.

Nopie

Hoe betrouwbaar is deze kaart? Voor december,januari, februari.

Edwin

De winter wordt denk ik uhm...we zien het allemaal wel :) als het maar een beetje winter gaat worden en geen 6 maanden herfst zoals vorig jaar. Die voorspellingen van maanden hecht ik totaal geen waarde aan!
Never Stop Exploring

Weerfreak 1337

Citaat van: Edwin op do 25 sep 2014 - 12:40
De winter wordt denk ik uhm...we zien het allemaal wel :) als het maar een beetje winter gaat worden en geen 6 maanden herfst zoals vorig jaar. Die voorspellingen van maanden hecht ik totaal geen waarde aan!

Inderdaad, ik vind het wel leuk om erover te discussiëren. Ik kijk altijd naar de luchtdrukpatronen, bepaalde kenmerken in de natuur en m'n onderbuikgevoel, daarna een zak zout eroverheen en dan is mijn winterverwachting klaar. :)

Ik maak meestal wel een winterverwachting dus, maar ik leg dan altijd de nadruk erop dat men zich daar niet op moet vastpinnen. Ook ikzelf pin me er niet op vast: leuk als het uitkomt, jammer dan als het niet uitkomt. :P Eind oktober zal ik weer eens een poging wagen, aangezien daarna het winterhalfjaar begint.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal