Winterverwachting 2014-2015 (discussie topic)

Topic gezien door 284886 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jul 2014 - 08:14

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Deadmau5 op zo 31 aug 2014 - 06:11
Ik verlang echt zo zwaar naar de winter, en we beginnen met een positieve noot. Ze wordt beter dan vorig jaar :D

Eigenlijk moet ik concluderen dat ik de énige echte IJSKONING ben :D

Dit omdat ik
1) hou van winterweer
2) ik al jaren droom van een elfstedentocht
3) IJSland mijn favoriete land is
4) smelt voor poeslieve blonde meisjes of superknappe brunettes :D en met lang haar hé, voor bescherming tegen de koude ;). Maar laat ze toch maar in een heetwatermeer zitten. :p Mijn ijskoninginnetje  :-*
5) mijn lievelingsdier de zeehond is. En symbolisch: de Russische beer

Er rest ons dus nog maar één ding. Kom maar op met die koude winter, bitches :D

haha puntje 4; typisch gij xD

Ik hoop ook wel op een goeie winter! Verlang al tot binne 1-2 maandjes, kunnen we meer concluderen over de winter..

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marc.S

Citaat van: ron12 op zo 31 aug 2014 - 20:15
Voor wat het waard is, (nacht)vorst in aan tocht in Siberie http://nl.allmetsat.com/weerbericht/centraal-siberie.php?city=4903  :P
Het komt al mooi opgang daar wat nachtvorst betreft  :D

Ijsbloem

 ;)Of het in het mieuwe klimaat nog opgaat weet ik niet maar de eerste strohalmen
voor 'koud' grijp ik met beide handen.
Veel noordenwind in september zou.............................................afijn kijken hoe het verder gaat deze maand.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Citaat van: Ijsbloem op di 09 sep 2014 - 00:42
;)Of het in het mieuwe klimaat nog opgaat weet ik niet maar de eerste strohalmen
voor 'koud' grijp ik met beide handen.
Veel noordenwind in september zou.............................................afijn kijken hoe het verder gaat deze maand.

In Canada iig geen enkel probleem met vroege kou en sneeuw. Getuige plaatje vanuit Calgary. Lokaal daalde de sneeuwgrens er tot 1100 a 1000m !

Marc.S

Heb het ook gezien echt schitterend daar!  ;D ::) wat een snelle overgang van zomer naar winter

Jelte

Citaat van: Johann op di 09 sep 2014 - 12:18
In Canada iig geen enkel probleem met vroege kou en sneeuw. Getuige plaatje vanuit Calgary. Lokaal daalde de sneeuwgrens er tot 1100 a 1000m !

Hartelijk dank voor het plaatje, ik heb me nu voorgenomen om nog even goed van de huidige dagen en temp te gaan genieten...  :o

Anyway: als ik al iets zou durven zeggen over de komende winter dan is dat dat ik de trend zie dat blokkades makkelijker optreden dan in de tijd met de zachte winters. Ik zou dus verwachten dat deze winter ook weer regelmatig mooie blokkades optreden.

Het probleem met blokkades is alleen dat het helemaal ligt aan de locatie van de blokkade wat voor weer je dan krijgt. Het enige wat ik zou durven zeggen is dat we een winter krijgen die uitgesproken is. Uitgesproken koud of uitgesproken winderig (afgelopen winter) of uitgesproken nat, of uitgesproken zacht. Of een combinatie.

Maar in welk opzicht de winter uitgesproken zal zijn... daar durf ik niets over te zeggen.

Tyshane

Komt wel goed met de blokkades, maar first things first qua winterweer, ik denk niet dat dat zo'n vlucht zal nemen. Ik hoop vanaf oktober op significant herfstweer. Of 'uitgesproken' herfstweer, dus regen, guur en wind. Voorts voorlopig even van het nazomertje genieten, daarbij denkend dat die zomaar ineens voorbij kan zijn. Het kan snel gaan. Mooie tijden dus dit.  8)

Citaat van: Jelte op wo 10 sep 2014 - 22:28
Het probleem met blokkades is alleen dat het helemaal ligt aan de locatie van de blokkade wat voor weer je dan krijgt. Het enige wat ik zou durven zeggen is dat we een winter krijgen die uitgesproken is. Uitgesproken koud of uitgesproken winderig (afgelopen winter) of uitgesproken nat, of uitgesproken zacht. Of een combinatie.

Maar in welk opzicht de winter uitgesproken zal zijn... daar durf ik niets over te zeggen.

Met die uitspraak kan je alle kanten op. ;) In alle opzichten kan het natuurlijk uitgesproken zijn.

Ijsbloem

Als ik  uit ga van dat het aantal km2 poolijs invloed heeft op langdurige
blokkades dan is die kans dus deze winter kleiner ?
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Citaat van: Ijsbloem op ma 15 sep 2014 - 10:39
Als ik  uit ga van dat het aantal km2 poolijs invloed heeft op langdurige
blokkades dan is die kans dus deze winter kleiner ?

Als het zo simpel zou zijn dan kreeg je van mij alvast een eerste winterprognose  ;D
Het stromingspatroon op het noordelijke halfrond (Rossbygolven) is van vele factoren afhankelijk en hoe we ook ons best doen het blijft voor onze contreien een onmogelijke opgave om daar en over de uitwerkingen nu al iets zinnigs over te zeggen.

JerryL

Citaat van: Johann op ma 15 sep 2014 - 11:00
Als het zo simpel zou zijn dan kreeg je van mij alvast een eerste winterprognose  ;D
Het stromingspatroon op het noordelijke halfrond (Rossbygolven) is van vele factoren afhankelijk en hoe we ook ons best doen het blijft voor onze contreien een onmogelijke opgave om daar en over de uitwerkingen nu al iets zinnigs over te zeggen.

Of beter gezegd: voor deze winter geldt (net als altijd) dat we het gewoon moeten afwachten. We mogen allemaal duimen voor een record koude inclusief witte kerst.

Jasneker

Ach, nog even en de eerste lange termijn verwachtingen met "horror" winter vliegen ons weer om de oren ;)

Edwin

Die verwachtingen heb je elk jaar voor elk jaargetijde wel, echt lachwekkend altijd. Mensen denken echt het weer voor 3 maanden wel even te weten. Zo'n verwachting kan ik ook maken :) er hebben altijd wel mensen gelijk/deels gelijk/ongelijk. Echt, je kan niet eens het weer over 2/3 weken weten, laat staan voor een heel seizoen...pure speculaties
Never Stop Exploring

JerryL

Citaat van: Jasneker op ma 15 sep 2014 - 13:31
Ach, nog even en de eerste lange termijn verwachtingen met "horror" winter vliegen ons weer om de oren ;)

Nee toch? Want zodra men over een horror-winter begint dan betekend dat dus dat het zomers warm wordt. Nee, iedereen is verboden het ''H'' woord te gebruiken opdat we eindelijk eens een echte winter krijgen.

Deadmau5

Och, we weten niet eens meer hoe een horrorwinter aanvoelt, ik ben er zeker van dat we die dit jaar niet krijgen. misschien wel koud, maar geen horror. Maar waar ik wel zeker van ben is dat we een zeer koude winter (voor horrorwinter moet je maar in siberie zijn) zullen krijgen (recordkoude is beter woord dan horrorwinter) binnen nu en 30 jaar (denk nu iets te vroeg, daarna iets te laat. Ik denk rond 2030. Dit doordat de global warming iets gunstigs met zich meebrengt, en 1 keer valt alles goed zoals gemiddeld vroeger 1x om de 11 jaar. Door die extra factor word de winter zeer koud, en zal die recordkou verlopen. Maar dat wilt niet zeggen dat de gemiddelde wintertemperatuur zal dalen, integendeel. Al denk ik dat deze nu vooral duidelijker zal evolueren naar een natter verloop ipv naar een warm (ik denk dat we een voorlopig plafond eventjes bereikt hebben). Net zoals het ijsvolume NH dat ook even heeft gedaan.

Een typisch voorbeeld van een zgn. recordkoude winter is maart 2013 maar dan eens januari en die factor waar ik op doel iets duidelijker binnen 15 jaar (dankzij opwarming noordpool).

Dit heb ik op FB trouwens gezet

[spoiler]- De winters zullen over het algemeen zachter en vooral veel natter (2x zo nat als nu in 2060) worden
- De zomers zullen warmer worden en natter worden in komende decennium. Nadien terug een trend naar een zomer met nog meer warme temperaturen, minder neerslagdagen maar wel een groter neerslagtotaal (neerslag meer geconcentreerder en op 1 moment, ipv verspreid over een gehele maand)
- De 40 graden-kaap zullen we binnen nu en 5 jaar halen in Belgie
- Wereldwijd zal het droger worden
- Grote delen van de Sahara zullen terug leefbaar worden binnen 100 jaar. Vermoedelijk savanne. Woestijngordel zal noordelijker liggen dan nu. Turkije zal een van de droogste plekken op Aarde worden, en zal niet meer leefbaar zijn (denk aan de migratie van de homo sapiens vanuit Afrika).
- Orkanen zullen binnen 100 jaar dagelijkse kost worden in Brazilie. Echter zullen delen van Amazoneregenwoud veranderen in een drukbevolkte savanne (door het omkappen van de bomen en climate change).
- Veel gletsjers en eeuwig ijs zullen verdwijnen. Alle Alpengletsjers, Chileense gletsjers, het eeuwig ijs op de Kilimanjaro
- Grote delen van China (op de oostkust na) zullen veranderen in woestijngebied/steppegebied
- Groenland wordt letterlijk Groenland (ijs zal verdwijnen, en de zuidwestkust met onze hoofdstad zal tijdens de zomer ons zomerklimaat van tegenwoordig krijgen binnen 50 jaar)
- Blokkades (met abnormaal weer) zullen vier maal zo vaker voorkomen en vier maal zo lang duren als tegenwoordig. Zeker op de gematigde breedtes zal dit wennen zijn, aangezien wij dit niet gewend zijn. Kurkdroge jaren zullen elkaar opvolgen, alsook natte jaren dit zullen doen. Dit terwijl de verschillen nu niet erg groot zijn.
- Sandy-achtige stormen en Haiyan-achtige stormen zullen we jaarlijks krijgen in respectievelijk de Amerikaanse oostkust en de Aziatische oostkust. Ook bij ons zullen Sandystormen voorkomen. Extratropische orkanen zullen ook kunnen voorkomen (orkanen zullen West-Europa kunnen bereiken, maar hun tropische kenmerken verliezen). Een voorbeeld van zo een storm: Xynthia 1.5 (Xynthia, maar dan aan 150 procent terwijl dat toen 100 procent was).
- Overstromingen zoals bijvoorbeeld die van de Zuidwestkust in Frankrijk, november 2010 (of 2009) Belgie, Madeira, Pakistan, Queensland zullen vaker voorkomen in West-Europa.
- Het gevecht tegen het water is al begonnen in Nederland. Ook in Belgie zullen we er stilaan meer aandacht aan moeten besteden. Dit na een aantal keer dat we ermee zullen geconfronteerd worden. (wij leren pas ACHTER dat er iets fout loopt. bvb. Ittre, Pukkelpop)
- Tornado's zullen hier vaker voorkomen. Zeker de tussenseizoenen worden gevaarlijk. Het onweersseizoen zal langer duren. En in een normale winter (die er bijna nooit zal zijn  ) worden Maartse buien/herfstweer/Aprilse grillen dagelijkse kost.
- Een typisch voorbeeld van hoe de winter bij ons zal zijn... zal ik je geven (ALS het wintert): Maart 2013 is het toonvoorbeeld van de winter van de toekomst. Ook December 2010 zal mogelijk zijn binnen 20 aantal jaar. Strenger en extremer kan ook. (maar dan in de vorm van langere en aanhoudende kou, alsook meer sneeuw).

Eigenlijk kan je zeggen: een leuker weertype voor mij. Maar dat is het niet. Aangezien dit een weertype zal zijn dat blijft evolueren en alleen maar zal versnellen. Aangezien er iedere keer hefbomen zullen verzet worden die andere mechanismes in gang zullen zetten. Een stabiel klimaat zal moeilijk te herkennen zijn en verschillen per 10 jaar zullen groot zijn (verschil 2031-2060/2041-2070 zal groter zijn dan 1971-2000/1981-2010). Na verloop van tijd zal mijn favoriet weertype weer moeten plaatsmaken voor een ander weertype. Want vroeg of laat zal de zomer van Lissabon onze zomer worden. Of nog extremer: Casablanca.[/spoiler]

bliksems

wat leuk dat je een glazen bol hebt!
waar koop je die?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jasneker

Laat groenland nog maar even bedekt met ijs, als dat smelt hebben we geen hoofdstad/randstad meer, met 7 meter verhoging van de zee Spiegel alleen door het smelten van het ijs op groenland, met de gletschers etc erbij is dat snel 10 meter.
Ook op de zuidpool smelt het landijs, dus dijken bouwen met dat soort verhogingen is er niet meer bij.

Warmere temperaturen houden inderdaad meer vocht in de atmosfeer vast 7% per grad Celcius, drogere streken worden droger en nattere streken krijgen meer water wat we nu al zien.

Meer energie in de atmosfeer = meer en heviger stormen, meer plaatselijke stortbuien.
Zachtere winters met meer neerslag meestal met sneeuw als de temperatuur laag genoeg is, dat hangt weer af van de blokkades die optreden zoals we de laatse winter zagen die warm weer brachten voor ALaska en de oostkust van de USA en de westelijke helft in de diepvries kelder bracht door de sterk meanderende straalstroom.

Die situatie brengt meestal een zachte natte winter naar hier.
Goed voor een lage gas rekening, slecht voor de winter liefhebbers.

Ijsbloem

 ;)Maar in de inhoud van dit verhaal zit een tendens die we nu al meemaken wereldwijd, glazen bol of niet.
Wat de winter betreft, inderdaad komen de eerste verwachtingen al weer binnen zoals die van de Duitsers.
Die verwachten een iets te zachte winter met wat koudere periodes. Een winter waar ik ook neig naar toe te denken.
Alvorens ik weer met mijn koudegetal kom (wacht tot eind oktober) geniet ik nu nog even van het warmere weer (zoveelste te warme maand) Die trent zet zich denk ik gewoon door.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Ijsbloem

 :-[Inderdaad Jasneker....als voordien de wereld al niet onze wereld niet meer is met al die conflicten. In ieder geval zijn de russen blij met een ijsvrije Noordpool. OLIE...............................
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Jasneker

Conflicten zijn er altijd geweest met 62 jaar heb ik de koude oorlog ook meegemaakt, en alle oorlogen in Zuid Amerika en de hele aardbol.
Dat bet nu 3 uren vliegen van ons af is maakt niet veel uit, de koude oorlog begon aan de grens met het toen nog Oost Duitsland een uurtje vliegen weg...

Shell heft er ook belang bij die ijsvrije zones, en al een boorvergunning die wat misliep vorig jaar ;)
De olieprijs is nu erg laag op de markt, de USA is nu een leverancier in plaats van importeur.
Kan de gas en electra prijs in januarie ook wat naar beneden ;)

Powered by EzPortal