Dit weekend triootje aan onze nachthemel

Topic gezien door 7246 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 24 feb 2012 - 12:16

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Dit weekend triootje aan onze nachthemel

Dit weekend is aan de nachthemel een fraai triootje te zien. Dat heeft de Volkssterrenwacht Urania deze ochtend getwitterd. Het gaat om een samenstand van de Maan, Venus en Jupiter in het westen. Onze natuurlijke satelliet maakt in iets minder dan een maand een omloop om de Aarde. We zien de Maan tussen de sterren door bewegen. Het hemellichaam staat daarbij dicht in de buurt van heldere sterren en planeten.



Heldere sterren
Dit weekend is er een extra mooie samenstand: de planeten Venus en Jupiter zullen beide te zien zijn als heldere sterren aan de avondhemel. Morgen staat de smalle maansikkel dicht bij Venus. De twee dagen daarna staat de Maan in de buurt van Jupiter.

ISS
Als de weergoden meewerken, zijn ook passages van het Internationaal Ruimtestation ISS te zien. Vandaag is dat omstreeks 19.52 uur, morgen om 18.55 en 20.30 uur, en zondag om 19.34 en 21.09 uur. De kolos komt telkens uit westelijke windrichtingen, om iets minder dan een minuut tot vier minuten zichtbaar te zijn.

Morgen best waarneembaar
De beste mogelijkheid is de eerste passage morgen, want die duurt vier minuten en de spacemeccano komt dan met een hoek van 85 graden ten opzichte van de horizon bijna zenitaal boven. Het ISS is van een verkeersvliegtuig te onderscheiden door zijn grootte en het ontbreken van flikkerlichten. Wie goed kijkt, ziet ook de reusachtige zonnepanelen.

Bron Hln
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Foto avond  22 februari; Venus, Jupiter en ISS samen aan nachtelijke westelijke hemel.



Ciao Johann

Cdtj3

Hoe moet ik dit zien? Ik ben nooit goed in nacht plaatjes kijken :(
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Fanatic

Even kijken als het helder is ! leuk nieuwtje! thx!


Citaat van: Johann op vr 24 feb 2012 - 13:01
Foto avond  22 februari; Venus, Jupiter en ISS samen aan nachtelijke westelijke hemel.

Ciao Johann

22e is al geweest ;)



Citaat van: Cdtj3 op vr 24 feb 2012 - 13:30
Hoe moet ik dit zien? Ik ben nooit goed in nacht plaatjes kijken :(

heb je een iphone? zoek ff naar de applicatie Starwalk. Kan je ze zo opzoeken.. :D
..:: Get out of my way!! I have a storm to catch!! ::..

Jan van Ooijen

Paar schitterende foto's van de Maan, Jupiter en Venus, meer foto's op Spaceweather





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 24 feb 2012 - 23:59
Paar schitterende foto's van de Maan, Jupiter en Venus, meer foto's op Spaceweather

Prachtig !

Ciao Johann

Harry de Hond

Buitengewoon mooi zijn ze. Vooral de tweede.
Juist.

Wouter Pringels

Die foto's zien er echt geweldig uit !

Groeten,

Wouter

aloa

Citaat van: Fanatic op vr 24 feb 2012 - 14:27

heb je een iphone? zoek ff naar de applicatie Starwalk. Kan je ze zo opzoeken.. :D
Of de app van google Sky Map...werkt ook goed.  :)

Wouter Pringels

Ja die app ben ik ook al tegengekomen :)



Graphicnizor

Helaas hebben we in zwolle te maken met bewolking, is dit de hele nacht te zien? of de hele week of alleen dit weekend?

Shadow112

Citaat van: Graphicnizor op za 25 feb 2012 - 18:58
Helaas hebben we in zwolle te maken met bewolking, is dit de hele nacht te zien? of de hele week of alleen dit weekend?

Samenstand van maan, Venus en Jupiter

Dit weekend - 25 en 26 februari - is het zeer de moeite om de maan te bekijken, terwijl deze dicht in de buurt staat van de planeten Venus en Jupiter.

De maan maakt in iets minder dan een 'maand' een omloop om de aarde. Vanaf de aarde zien we de maan tussen de sterren door bewegen en daarbij staat hij dan geregeld dicht in de buurt van heldere sterren en planeten. Dit soort samenstanden zijn mooi om te bekijken met het blote oog. Dit weekend is er een extra mooie samenstand: de planeten Venus en Jupiter zijn nu beide te zien als opvallend heldere sterren aan de avondhemel. Op zaterdag 25 februari staat de smalle maansikkel dicht bij Venus. De twee dagen daarna staat de maan in de buurt van Jupiter.

Fotografie

Dit soort samenstanden zijn niet alleen mooi om te bekijken, maar ook om te fotograferen. Zet daartoe een camera op statief en probeer de maan met ??n van de planeten of allebei in beeld te plaatsen. Gebruik een standaardlens of een telelens. Fotografeer ook iets mee op de voorgrond - een huis of een boom - om diepte aan de foto te geven. Zet het diafragma van de lens goed open en experimenteer met belichtingstijden van ??n of meer seconden om de planeten vast te leggen. Gebruik bij voorkeur ook een draadontspanner om trilling te voorkomen.

Bron: De Koepel

Denk inderdaad dit weekend voor de mooiste plaatjes

Edit: nu wel goed zichtbaar vanuit Hasselt (ov) !

Graphicnizor

Ik zie hem op t moment zo;



Dus sowiso wachten op de complete lijn maar ben bang dat ik te laat ben

aloa

Mercurius is nog niet te zien hier. Ik zie de bovenste 2 (Jupiter en Venus) heel duidelijk. Mooi helder buiten.

Graphicnizor

Vandaag schijnt de setting nog mooier te zijn. Nadeel alleen, BE-WOL-KING! en dat vind ik wel erg jammer...

Sven

Mooie platen, helaas zelf niks kunnen zien (bewolkt)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Interessant artikel en gelijk dit weekend in ons boshuiske de telescoop en camera klaargezet. Geen lichtvervuiling dus echt goed donker. Ja prachtig, vrijdagnacht was het goed helder, en wat was de sterrenhemel mooi om te zien! Van die mooie geniet-momentjes.

Graphicnizor

Nou hardstikke helder :) en dat was ook fijn. maar helaas geen 4 op een rij :(





Marcel

Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

Powered by EzPortal