Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109451 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Arend

Citaat van: Jasneker op do 06 mrt 2014 - 10:46
Voor Sneek staat vorst ingetekend, maar dat hadden we hier niet, laagste temp was + 2.3 C hier op 1.5 meter boven de grond.
Nu 7 C ;)

Er staat vorst aan de grond ingetekend voor Sneek. Maar de kaartjes zijn gebaseerd op stations waarnemingen, de situatie bij jou kan betekenen dat er geen grondvorst is opgetreden. Overigens zijn de kleuren/temperaturen op de kaartjes voor de gebieden buiten de KNMI stations een benadering (interpolatie?).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

dondertje127

Let it be Jan (joepiiiieeee) gooit handen in de lucht! :D

En dat het helder wordt is mooi, want ik ga zaterdagavond naar Zevenaar met 1 of 2 vrienden naar de Landelijke open sterrenkijkdagen, die is komend weekend. Dus als het in de avond van zaterdag ook nog even licht kan vriezen... Dan is de lucht nog iets helderder toch? Ben blij dat het in dit geval even goed afkoelt nog 's avonds.

Ik heb al enkele weken het lentegevoel, en het gaat veeeel beter dan 2013. HET IS LENTEEEEEE! :D

Weerfreak 1337

Citaat van: Arend op do 06 mrt 2014 - 11:14
Er staat vorst aan de grond ingetekend voor Sneek. Maar de kaartjes zijn gebaseerd op stations waarnemingen, de situatie bij jou kan betekenen dat er geen grondvorst is opgetreden. Overigens zijn de kleuren/temperaturen op de kaartjes voor de gebieden buiten de KNMI stations een benadering (interpolatie?).

Inderdaad, er staat ook onder aan de kaart: lokale verschillen kunnen optreden.
Interpolatie is inderdaad het middel waarmee ze de lijnen intekenen.

Btw Cor, aantal dingen die er mee te maken zouden kunnen hebben:
- Huiswarmte
- Station werkt niet goed meer
- Station op verkeerde plek/hoogte

Een KNMI meetstation mag je toch wel als betrouwbaar zien. :)

Gr. Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Jasneker

Weerfreak:
Thermometer opnieuw geijkt voor de winter en werkt goed.
Opnemer element in beschermde behuizing 20 cm van de muur af en niet op enige wijze beinvloed door restwarmte die uit de muur zou kunnen komen, spouwmuur met isolatie.
Bovendien is achter het huis nog een alcoholmeter geplatst die redelijk goed is en hetzelfde aaanwees vrij in de tuin ook op 1.5 meter hoogte.

Kan een lokal verschijnsel zijn, meestal kloppen de KNMI gegevens behoorlijk goed met mijn meters, maar ook een ander station in Sneek mat geen vorst.
http://www.weersinformatie.com/index.htm
Deze mat zelfs + 3.4 boven nul.
Ook had ik geen rijp op het gras noch waren de metalen en glazen delen van de auto's voorzien van een wittige laag rijp.

Ik woon aan de rand van de stad Sneek, en meestal zijn de temperaturen goed laag hier, maar vannacht ff niet.
Warmtebel?  wie het weet mag het zeggen...

Ramon Oost

ECMWF weer iets warmer geworden voor a.s. zondag. Lokaal 19 (wie weet wel 20) in het zuidoosten van het land!


Koen-IJM


Jan van Ooijen

Nieuwe run EC laat zondag 17 à 18 graden zien als hoogst mogelijke



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Danny

Het zal er om spannen maar ik denk dat we in De Bilt net niet aan het dagrecord gaan komen a.s. Zondag. Het record voor de hoogste max. temperatuur staat 18,4 graden en stamt uit 1977.

Ramon Oost

Zaterdag al 16-18 graden mogelijk in het uiterste zuiden van het land (aldus Harmonie).


jens

wie weet wel 20 in limburg met dat kleine fohneffect van de ardennen,mooi om te zien op de kaarten dat het ten noordwesten van de ardennen warmer is en ten oosten kouder volgens mij toch dat fohneffect
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

DSDLimburg

Dat ziet er goed uit voor ons hier in het zonnige zuiden  8).
seizoen 2018/2019

Johannes96

Citaat van: Arend op do 06 mrt 2014 - 10:38
De laagste temperatuur vannacht gemeten aan de grond op Twente. In de meteorologische winterperiode is het zo koud niet geweest. Op Twente gaat de temperatuur over het algemeen vrij gemakkelijk onderuit en is niet erg representatief voor de omliggende stedelijke omgeving. Maar het blijft opvallend dat we nu pas dit soort temperaturen weten te scoren.
Hoe kan dat trouwens? Dat de temperatuur in Twente gemakkelijk onderuit gaat, en in de middag weer rap omhoog?

Danny

Citaat van: Johannes96 op vr 07 mrt 2014 - 13:32
Hoe kan dat trouwens? Dat de temperatuur in Twente gemakkelijk onderuit gaat, en in de middag weer rap omhoog?

Ik ken de situatie daar niet maar als ik het zo inschat staat het weerstation in een open gebied op een zand-achtige grond. Zandgrond koelt zeer gemakkelijk af en warmt ook veel sneller op dan de meeste andere grondsoorten omdat het weinig vocht vasthoud en veel lucht bevat.

Bacci

Heerlijk die lichte vorst in de nachten  :) Morgen genieten! Dit weer kan ik trouwens wel waarderen, had dit weer echt niet vewacht na zo'n zachte natte periode. Toch een klein beetje winter met de frisheid in de nacht en ochtend.

Ramon Oost

Harmonie laat een heerlijke 19-20 graden zien voor a.s. zondag in het uiterste zuidoosten van het land. Hirlam en het ECMWF laten ook een nette 19 graden zien.  8)


Eveline

Citaat van: Ramon Oost op vr 07 mrt 2014 - 22:46
Harmonie laat een heerlijke 19-20 graden zien voor a.s. zondag in het uiterste zuidoosten van het land. Hirlam en het ECMWF laten ook een nette 19 graden zien.  8)

knip

kom op zeg, het is nog winter, wat een temperaturen! :)

Marsel

Citaat van: Eveline op za 08 mrt 2014 - 08:33
kom op zeg, het is nog winter, wat een temperaturen! :)
Winter? Was da?? ;D

Trouwens,  opvallend hoe ver vooruit deze evolutie al zichtbaar werd in de modellen. Op meer dan 200h+ (eind februari) kwamen EC en GFS al met configuraties waarmee warme lucht ver noordwaarts kon worden gestuuwd.
Ik heb toentertijd  dergelijke situaties gekscherend 'warmtekanonnen waar we het van moeten hebben' genoemd. Niets is minder waar gebleken....hogere Tx zoals morgen bijv. kun je in deze tijd vh jaar bijna niet realiseren in ons landje. Opvallend ook: hoe dichterbij we kwamen, hoe warmer het modelmatig werd. :D

Hoe dan ook, gewoon genieten geblazen dezer dagen voor hen die van zeer zacht en zonnig lenteweer houden!
Ergens denk ik dat zelfs de hardste winterliefhebbers dit na een lange herfst wel kunnen waarderen ;D.

ron12

Morgen kans(je) op 21 a 22 graden Nederlands/Duits grens gebied, zo juist op de duitse radio  8) De hele volgende week op en top lente weer.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Citaat van: Marsel op za 08 mrt 2014 - 09:15
Winter? Was da?? ;D

Trouwens,  opvallend hoe ver vooruit deze evolutie al zichtbaar werd in de modellen. Op meer dan 200h+ (eind februari) kwamen EC en GFS al met configuraties waarmee warme lucht ver noordwaarts kon worden gestuuwd.

Gelukkig ben jij ook één van de weinigen die het durft en gebruikt zoals mij. LT is mijnziens weldegelijk bruikbaar :) Maar goed, zoals je zegt lekker van genieten dit weer, snufje aan de zomer! Heerlijk!
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Arend

Citaat van: Sven op za 08 mrt 2014 - 10:22
Gelukkig ben jij ook één van de weinigen die het durft en gebruikt zoals mij. LT is mijnziens weldegelijk bruikbaar :) Maar goed, zoals je zegt lekker van genieten dit weer, snufje aan de zomer! Heerlijk!

En maart roert zijn staart?  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal