Lente discussietopic 2014

Topic gezien door 109018 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 17 feb 2014 - 10:12

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: juno op za 01 mrt 2014 - 01:34
ik zie dit nog echt  niet gebeuren.
de lente is nog ver te zoeken.
Toch apart dat het plaatje wat je hierbij toont dan precies mijn verhaal verwoord.
Langzaam oplopende temperaturen tot grofweg 10-15 graden tijdens het komende weekend, dat is wat er is verteld. Niets meer en niets minder.
Als daarbij de zon eens goed doorkomt kan het best nog wel eens mee gaan vallen zo vanaf donderdag.
Veel zal afhangen van eventuele St/Sc (grenslaag is een hekel punt in deze tijd van het jaar!) en de exacte positie van het hoog.
In het meest gunstige geval vanuit het zuiden dan tijdens het weekend (zondag?) mogelijk eens een keertje richting of iets over de 15.

Lijkt me dat dit scenario, ook gezien de laatste EPS uitvoer een grote kans van slagen heeft.

Marsel

Citaat van: Marsel op vr 28 feb 2014 - 21:34
**knip**
Valt het eea gunstig uit voor ons, dus met de kern oost van de Benelux, dan zouden we wellicht een keertje die 15 ietsjes kunnen overschrijden in het zuiden. Dat is echter nog lang niet zeker, maar deze evolutie moeten we maar even in de gaten houden.
**knip**

GFS06 laat in haar operationele run het meest gunstige scenario zien voor komend weekend.
Kern netjes oost van de Benelux met diepe zuidelijke stroming aan de westzijde. Tja, dan gaat het snel en kan het zomaar 15 graden of iets meer worden.
Zal me niets verbazen als ze in het ensemble een van de warmste leden is, een warme uitbijter. Dat volgt straks.

Dus voor nu even pas op de plaats en dergelijke kaarten nog maar even niet  voor waarheid aannemen gezien de termijn en de onzekerheid vwb positie van het hoog.
Maar het geeft nogmaals aan dat áls de druksystemen gunstig komen te liggen, en dat zeg ik er met nadruk bij, áls het spul goed valt de warmtepomp aan gaat het zomaar eventjes lente kan zijn tijdens het komende weekend...
Even in de gaten houden dus.

Danny

De lente voor komend weekend zit nog steeds in de lucht en in het GFS model.

Marsel

Citaat van: Danny op zo 02 mrt 2014 - 10:56
De lente voor komend weekend zit nog steeds in de lucht en in het GFS model.

Ha! Je was me net voor ;). Maar inderdaad, trend richting eind van de week is in dat opzicht duidelijk zichtbaar. Ook EC laat synoptisch gezien grofweg het zelfde beeld zien.
Enige onzekerheid is er uiteraard nog wel, vooral vwb positie van het hoog en/of eventuele frontale invloeden vanuit het westen (met dus een fors lagere Tx).
Maar buiten dat om zeg ik: best aardig  :D!
Flinke amplitude ook op verschillende dagen hetgeen dus zou impliceren dat zonnige perioden in het verschiet liggen. Let ook even op het komende weekend. Toch even richting de 15 dan maar?

Sven

De 00Z ziet er zeker goed uit, contineu invloed van hoge druk en mooie temperaturen. Ben benieuwd hoe alles zich gaat plaatsen :D in ieder geval een aangenaam vooruitzicht zo vroeg in de Lente.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Danny

Citaat van: Marsel op zo 02 mrt 2014 - 11:00
Ha! Je was me net voor ;). Maar inderdaad, trend richting eind van de week is in dat opzicht duidelijk zichtbaar. Ook EC laat synoptisch gezien grofweg het zelfde beeld zien.
Enige onzekerheid is er uiteraard nog wel, vooral vwb positie van het hoog en/of eventuele frontale invloeden vanuit het westen (met dus een fors lagere Tx).
Maar buiten dat om zeg ik: best aardig  :D!
Flinke amplitude ook op verschillende dagen hetgeen dus zou impliceren dat zonnige perioden in het verschiet liggen. Let ook even op het komende weekend. Toch even richting de 15 dan maar?

Als we de leden van GFS weergeven in 1 kaart zien we de onduidelijkheid goed. De wirwar van lijntjes in de omgeving van Nederland is de grens van de 0 graden op 850 hPa berekend door alle afzonderlijke leden van GFS. Goed te zien dat er nog vele mogelijkheden zijn. Alle leden bij elkaar geven het gemiddelde als op de onderste kaart.

dondertje127

Een stuk veelbelovender dan vorig voorjaar. Gewoon weer zoals het hoort. Komende 2 weken zien er in ieder geval goed uit.

Danny

We hebben een mooie week voor de boeg. Vanaf morgen droog en open weer met regelmatig zon (te zien aan de mooie zaagtand pluim). De nachten zijn fris met hier en daar wat vorst aan de grond en overdag zien we veelal net wel of net niet de dubbele cijfers op de thermometer. Later in de week lopen de temperaturen iets verder op boven de 10 graden maar de 15 (of 17 die ik al voorbij zag vliegen) voor komende weekend is even in de ijskast gezet.

arjanbruggink

Geregeld zon + lage windsnelheid=lente(gevoel)
Ik teken er voor!!!
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

ron12

Winter en lente op een kaart



kaart voor a.s zaterdag
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Citaat van: ron12 op ma 03 mrt 2014 - 13:33
Winter en lente op een kaart kaart voor a.s zaterdag

Dat is zoals in de winter zeggen dat het zomer is in Australië ;)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Tyshane

Precies wat Arjan zegt, weinig wind (zuid) en veel zon; heerlijke lente-gevoel! Ach je merkt het nu al, die vogels zijn al weer druk in de weer, de zon wordt krachtiger, langer licht en dan het hogedrukgebied van deze week; associaties met de lente zullen er zeker wel komen. Heerlijk!  8)

JerryL

Wintertopic gesloten, is dat niet wat te voorbarig? Het is nog geen Mei

Marsel

Citaat van: JerryL op di 04 mrt 2014 - 10:11
Wintertopic gesloten, is dat niet wat te voorbarig? Het is nog geen Mei

Lijkt me niet. Mocht het dan onverhoopt nog uitlopen op een koude periode in april of eind maart dan moeten we dat koud lenteweer noemen. De winter is gewoon over en uit....

De nachtelijke uitvoer van de verschillende rekenbreinen ligt nu vrijwel op eenzelfde lijn. Duidelijk zichtbaar is daarbij de eerder geschetste evolutie met vanaf morgen (vandaag zadelgebied!) toenemende hogedrukinvloeden vanuit het zuidwesten, de Azorenregio.
Uiteindelijk wordt de formatie van een separaat hoog net (noord)oost van de Benelux breeduit ondersteund in zowel de operationele 00Z output alsook in de daarbij behorende EPS data.

Kortom: mooi en rustig voorjaarsweer de komende periode met 10-15 graden. Naar het weekend toe temperaturen steeds vaker richting en lokaal zelfs iets over de 15 graden.


JerryL

Akkoord. Koud lenteweer conform de Meteorologische-lente. De ''kalender-lente'' is pas vanaf 20 maart.

wimbaens

Citaat van: JerryL op di 04 mrt 2014 - 12:17
Akkoord. Koud lenteweer conform de Meteorologische-lente. De ''kalender-lente'' is pas vanaf 20 maart.

Warm lenteweer voor deze periode zul je bedoelen  ;)

JerryL

Nee, ging er over op het moment dat het alsnog een beetje zou gaan winteren.... dat kan dus niet als het lente is. Enfin raken weer offtopic. Ik kom hier weer terug op het moment dat de winter weer een kans maakt, zal wel voor november zijn vrees ik.

Tyshane

Ach ja zo gaat het bijna bij elke seizoenwisseling. De discussies omtrent wat voor seizoensweer het eigenlijk is. Het maakt eigenlijk niet zoveel uit hoe je het noemt. Geniet van het dagelijkse weer en het is altijd pret in mijn ogen. :)

Maar goed we hebben een enorm lange herfst achter de rug, met veel harde tot stormachtige wind en depressies. Winter gaat het niet meer worden, dus laat die lente maar komen. En een goede lente, daar zijn we ook wel weer eens aan toe.  ;D

Vooralsnog start de meteorologische lente zeer positief en progressief. ;)

Danny

Lente op volle toeren dit weekend. GFS heeft de 17 graden van eerder deze week wederom uit de kast gehaald. Nu hopen dat deze ook blijft staan tot het zo ver is op zondag.  :D

Danny

GFS voorziet een prima eerste helft van de maand Maart. Als we naar de 06z run kijken zien we tot +300 uur (half Maart) invloed van hoge druk voor ons op de weerkaarten. Dat betekend dat het overwegend lente zal blijven de komende 2 weken volgens de huidige GFS kaarten. Regelmatig zon, weinig wind en temperaturen boven normaal tot af en toe zelfs ver boven normaal.

Powered by EzPortal