Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292975 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: Johann op za 22 feb 2014 - 11:20
Langzaam begint de hele boel (incl de SPV) op het noordelijke halfrond weer op te warmen met als gevolg dat "moeder natuur",  of anders gezegd de atmosfeer, de steeds groter wordende (temperatuur)contrasten moet gaan "compenseren". Veelal gebeurt dit in deze tijd van het jaar door een toename van het meanderen van de straalstroom. Hierdoor kan de nog aanwezig kou op de noordelijke breedtegraden worden uitgewisseld tegen de steeds warmer wordende sub-tropen.  De laatste dagen zien we met een "duidende polaire jet" (N Afrika) steeds weer die meridionale (noordelijke) component erin komen en we aan de koude kant van de jet terecht gaan komen. Laten we hopen dat dit niet de trend voor de komende weken gaat worden en we te maken gaan krijgen met "winterse schermutselingen". Persoonlijk zie ik deze "winter" als "exitus" en mag wat mij betreft het voorjaar en de zomer gaan komen.

Overigens hier nog steeds sneeuw(rest)velden, op Rosswald 1800 meter ligt nog 120cm. Duurt nog wel even voor die weg is (mei)

Jaaaa altijd leuk!!  ;D Ik ben nog lang niet toe aan warmer weer.

Weerfreak 1337

Je verwachting uitspreken over de warme periode kan al in dit topic:

Verwachting Warmtegetal

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Greg

We hebben de laatste maanden al veel gehoord over de straalstroom en die onze Winter tot één van de warmste ooit gemaakt heeft. Er is onlangs een reportage over de watersnood in het V.K. op tv geweest waarin onze weervrouw stelt dat door een sterkere opwarming aan de polen dan aan de evenaar, er minder warmte-uitwisseling tussen deze twee is, wat op zijn beurt resulteert in grotere meanders in de straalstoom. De straalstroom wordt in feite "lui", of statischer, waardoor een bepaald weerfenomeen langer aanhoudt. Zie de intense koude in de VS en de intense hitte hier. Dit is perfect in overeenstemming met de vaststelling die ik de laatste jaren zelf meer en meer doe, dat ons weer voor langere tijd min of meer hetzelfde blijft. Nu de warmteverschillen tussen de polen en de evenaar weer groter aan het worden zijn, door het lengen van de dagen, zie ik nieuwe impulsen, die de statische straalstoom zouden kunnen gaan verplaatsen, of wakker gaan schudden. Na zo'n lange periode van warmte, zou er misschien een koudere periode kunnen aanbreken. Als het nu plots kouder zou gaan worden voor langere duur, houdt dit wel in dat we dit huidige weer nog verlengd gaan zien. Er zijn nog jaren geweest waar maart en april kouder waren dan februari. Dit houdt wel in dat we nog niet snel verlost gaan zijn van het saaie weertype dat we nu hebben. Maar dat is nog lang niet zo erg dan de inwoners van sommige Engelse dorpen, die tegen dat het water weggetrokken is uit hun huizen, een half jaar met natte voeten zullen gezeten hebben.
Ik ben geen wetenschapper en misschien zit ik er helemaal naast met m'n idee over het weer van de komende weken, maar een weersvoorspeller kan het evengoed in voorspellen, wat ons de komende maanden te wachten staat. Nu ja, na al die zuidenwind, hij moet ooit eens uit het Noorden gaan waaien he. Misschien deze Lente?

matroesjka-world

Citaat van: Greg op za 22 feb 2014 - 18:25
Blablablablablablablabla


Wat wil je nu precies zeggen Greg?  :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Jasneker

Ik denk dat hij (hoopt/verwacht/kans ziet) dat het patroon van de westcirculatie doorbroken kan worden en vervangen door een meer oostelijke/noordelijke circulatie die aanhoud met kou.

Is echter een probleem, voorlopig ff niet de USA krijgt weer een veeg uit de pan met de Polar Vortex en dus wij houden de westcirrculatie, verder krijgt de zon meer en meer kracht, en zie ik de verandering in de Jetstream nog niet ergens op gang komen om te veranderen.

Maar, alles kan, we zullen het zien.


Bacci



Weerfreak 1337

Ik snap dat jullie ook de leden van deze 850hPa-pluim bekijken, maar persoonlijk zie ik er niet zoveel winters in. Bovendien stijgt het gemiddelde zelfs licht.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Denk naar 3 weken toch maar even kijken. Maar zal niks bijzonders gebeuren of wel?
Jammeer!  Vraagje: Is dit de warmste winter ooit? Want, ik denk van wel hier in Helmond in totaal maarliefst 1x  natte sneeuw gezien.

Stephanie

Citaat van: winter op za 22 feb 2014 - 23:04
Denk naar 3 weken toch maar even kijken. Maar zal niks bijzonders gebeuren of wel?
Jammeer!  Vraagje: Is dit de warmste winter ooit? Want, ik denk van wel hier in Helmond in totaal maarliefst 1x  natte sneeuw gezien.
Ik weet niet zeker of dit betrouwbaar is, maar er staan wel een hoop leuke gegevens op deze site!
http://www.weerstatistieken.nl/

grizzrh

Volgens mij hebben we hier wat grond vorst gehad, daken zijn bevroren..
Doenrade, Limburg

Eveline

Citaat van: winter op za 22 feb 2014 - 23:04
Denk naar 3 weken toch maar even kijken. Maar zal niks bijzonders gebeuren of wel?
Jammeer!  Vraagje: Is dit de warmste winter ooit? Want, ik denk van wel hier in Helmond in totaal maarliefst 1x  natte sneeuw gezien.

denk dat je dan nog in je handjes mag wrijven haha! Hier 2x hagel gehad, verder geen sneeuw, zelfs geen natte sneeuw..  :-\

Johann

Citaat van: grizzrh op zo 23 feb 2014 - 08:23
Volgens mij hebben we hier wat grond vorst gehad, daken zijn bevroren..

Hier in Oberwallis ook, incl 10cm verse sneeuw  :D
Foto' impressie via FB op http://on.fb.me/1fcc1WX

gilleeesss

Citaat van: Johann op zo 23 feb 2014 - 11:37
Hier in Oberwallis ook, incl 10cm verse sneeuw  :D
Foto' impressie via FB op

oohhhhh,, dat witte goud :) is iets zeldzaams geworden hier

nikki

Citaat van: Johann op zo 23 feb 2014 - 11:37
Hier in Oberwallis ook, incl 10cm verse sneeuw  :D
Foto' impressie via FB op http://on.fb.me/1fcc1WX
wauw en nog eens wauw prachtige wereld daar johan

Tam

Citaat van: grizzrh op zo 23 feb 2014 - 08:23
Volgens mij hebben we hier wat grond vorst gehad, daken zijn bevroren..

Hoe waar het ook is het blijft grappig klinken,
Het heeft aan de grond gevroren want er ligt ijs op het dak.

matroesjka-world

Citaat van: Tam op zo 23 feb 2014 - 20:20
Hoe waar het ook is het blijft grappig klinken,
Het heeft aan de grond gevroren want er ligt ijs op het dak.


Hahaha, inderdaad ja  :P
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

JerryL

Die winter komt niet meer. Alleen een lente die tot aan september duurt......

Danny

De nieuwste pluim (EC 00z) ziet er voor komende week al weer wat beter uit dan de voorgangers. Er wordt steeds minder neerslag verwacht voor de komende dagen en ook de teruggang in temperatuur is kleiner geworden.

12z run: geregeld neerslag vanaf dinsdag & woensdag temp. die terug zouden gaan naar 7 a 8 graden (iets boven normaal).
00z run: dinsdag een beetje neerslag en donderdag wat meer neerslag. Afkoeling woensdag naar 8 a 9 graden en richting het weekend lopen de temp. weer op naar 10 graden. Dinsdag & donderdag tevens een stevige wind.

Powered by EzPortal