Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293022 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Shadow112

Citaat van: gilleeesss op do 20 feb 2014 - 19:44
Ik wil gewoon duidelijk maken dat we nog winters ehbben gehad dat er plots (een late wintertje kwam) ... en er is iets in ontwikkeling, idk of het uitkomt of zal goed vallen, maar wrm zou je dit nu niet meer doen, als je het in het begin vand e winter wel deed

Omdat er totaal geen koude voorradig is, alles is relatief warm om ons heen. Als je in december een mooie opbouw ziet van koude in het n-o kun je gaan kijken of er mogelijk iets op transport gezet kan worden, de dagelijkse gang wordt minder. Nu is alles juist omgedraaid. Vandaar dat ik persoonlijk! geen uitbraak van een wintertje zie.  ;)

Weerfreak 1337

Citaat van: Shadow112 op do 20 feb 2014 - 19:51
Omdat er totaal geen koude voorradig is, alles is relatief warm om ons heen. Als je in december een mooie opbouw ziet van koude in het n-o kun je gaan kijken of er mogelijk iets op transport gezet kan worden, de dagelijkse gang wordt minder. Nu is alles juist omgedraaid. Vandaar dat ik persoonlijk! geen uitbraak van een wintertje zie.  ;)

Het enige wat er nog kan gebeuren is een licht winters weertype met winterse buien en in de zeldzaamheid een pak(je) sneeuw. Voor ijsdagen moet je echt zitten in de periode 1 december tm 15 februari. Daarvoor en daarna is de zon simpelweg te sterk en vooral in dit jaar is er vrijwel nergens echte kou voorradig, zoals je zei. Hiermee wil ik natuurlijk niet zeggen dat er in november en de tweede helft van februari geen ijsdagen voor kunnen komen > de kans daarop is voor en na die data gewoon stukken kleiner als tussen die twee data.
Aangezien het huidige patroon zich lijkt voort te zetten (weliswaar minder zacht), denk ik dat er weinig soeps meer te beleven valt met uitzondering van nachtvorst en lokaal wat vlokken natte sneeuw op een waterkoude dag.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Nouja ik vind het toch wel apart dat de 15 daagse een kleine dalende trend laat zien, nog steeds zacht maar ik had eerder verwacht dat de temperatuur verder zou gaan stijgen. Dit weertype lijkt gewoon niet op te houden, maar zolang we nog niet richting lente temperaturen gaan, is er altijd een winterse verassing mogelijk. En ja, maartse buien met af en toe zon is ook niet slecht, vooral als het dan in de nachten even flink kan afkoelen en in combinatie met neerslag voor tijdelijke pret kan zorgen, onweer is ook nooit uitgesloten. Het zal mij benieuwen wat voor gevolgen deze uitermate zachte winter met zich met mee zal brengen.

Inderdaad ook wat Weerfreak hierboven zegt  ;)

gilleeesss

Citaat van: Shadow112 op do 20 feb 2014 - 19:51
Omdat er totaal geen koude voorradig is, alles is relatief warm om ons heen. Als je in december een mooie opbouw ziet van koude in het n-o kun je gaan kijken of er mogelijk iets op transport gezet kan worden, de dagelijkse gang wordt minder. Nu is alles juist omgedraaid. Vandaar dat ik persoonlijk! geen uitbraak van een wintertje zie.  ;)

Ik praat ook niet over echte kodue, ik praat over een dag of 2 met sneeuw! niet koude :)

Shadow112

Citaat van: gilleeesss op do 20 feb 2014 - 22:07
Ik praat ook niet over echte kodue, ik praat over een dag of 2 met sneeuw! niet koude :)

Een dag of 2 met sneeuw is al mooi voor ons eind februari ..Dus ik zie dat als een korte koude inval. En dat zie ik niet! dus als jij dat wel ziet op korte / md termijn..post kaartjes berekeningen etc, jouw kaartjes van 850 vlak zijn temps van 5 graden op 2 meter. Jah vanaf -8 kan er sneeuw vallen, maar dat is gewoon natte bende. Heeft niemand wat aan.


Ik kan mij niet voorstellen dat je het daar niet enigszins met mij eens kan zijn.

(met alle respect uiteraard) :)

gilleeesss

Citaat van: Shadow112 op do 20 feb 2014 - 22:21
Een dag of 2 met sneeuw is al mooi voor ons eind februari ..Dus ik zie dat als een korte koude inval. En dat zie ik niet! dus als jij dat wel ziet op korte / md termijn..post kaartjes berekeningen etc, jouw kaartjes van 850 vlak zijn temps van 5 graden op 2 meter. Jah vanaf -8 kan er sneeuw vallen, maar dat is gewoon natte bende. Heeft niemand wat aan.


Ik kan mij niet voorstellen dat je het daar niet enigszins met mij eens kan zijn.

(met alle respect uiteraard) :)

we shall see

zorba

Wat een volhouder ;)

De winter is zoals al zovaak aangehaald klaar over en uit. Sterker nog, nog 1 week en we gaan de lente in :)

Natuurlijk is nachtvorst nog mogelijk, maar men moet zich daar niet veel bij voorstellen. Situatie's zoals ik meen maart 2007, toen er ff in no-time 35CM sneeuw viel (polar low) zijn zeer uitzonderlijk.

Maargoed, op naar de lente! De vogeltjes zingen s'ochtends vroeg al uit volle borst, heerlijk!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

JerryL

Kan geen lente gevoel krijgen zolang de herfst er nog is......dan klopt er gewoon iets niet.

grizzrh

Citaat van: JerryL op vr 21 feb 2014 - 09:18
Kan geen lente gevoel krijgen zolang de herfst er nog is......dan klopt er gewoon iets niet.

Stel je voor dat de dit weer aan zou houden tot december  :P Dan gaan ze pas huilen :P
Doenrade, Limburg

pietjelol

Zobra dar was maart 2005. Kan het met trouwens nog zeer goed herinneren. Toen viel er in friesland ruim 50 cm sneeuw

juno

voorlopig zie ik nog geen lente... kijkend naar de nieuwe pluim zie ik voor de begin van de lente alleen maar een dalende trend.
Wat is dat toch met mensen die 9 a 10 graden al lente vinden...
lente begin voor mij met temps tussen de 15 a 20 graden.

nee kon wel eens een bedroevend voorjaar worden  :-\


Citaat van: zorba op vr 21 feb 2014 - 07:01
Wat een volhouder ;)

De winter is zoals al zovaak aangehaald klaar over en uit. Sterker nog, nog 1 week en we gaan de lente in :)

Natuurlijk is nachtvorst nog mogelijk, maar men moet zich daar niet veel bij voorstellen. Situatie's zoals ik meen maart 2007, toen er ff in no-time 35CM sneeuw viel (polar low) zijn zeer uitzonderlijk.

Maargoed, op naar de lente! De vogeltjes zingen s'ochtends vroeg al uit volle borst, heerlijk!

zorba

Citaat van: pietjelol op vr 21 feb 2014 - 09:23
Zobra dar was maart 2005. Kan het met trouwens nog zeer goed herinneren. Toen viel er in friesland ruim 50 cm sneeuw

Je hebt gelijk! :) Was wel een bijzondere gewaarwording. Was ook weer in no-time weg :)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

arjanbruggink

Citaat van: zorba op vr 21 feb 2014 - 09:32
Je hebt gelijk! :) Was wel een bijzondere gewaarwording. Was ook weer in no-time weg :)
Hier in NO NL juist niet..... Paar dagen mogen genieten van een witte wereld en toch wel beste koude.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Danny

Prima weekend voor de boeg als we de pluim mogen geloven. Volgende week keert de wisselvalligheid weer terug en zien we de temperaturen iets terugzakken naar wat meer normale waarden voor de tijd van het jaar.

Jasneker

Volgens Jeff Masters komt in de USA volgende week de Polar Vortex weer afzakken in de USA en voor de volgende koudegolf tekenen.
Wat dat voor ons betekend is wel duidelijk, een aanhoudende westcirculatie met wind, hogere temperaturen en regen en wind.

http://climatecrocks.com/2014/02/20/polar-vortex-to-return/

Leon Eikenaar

Citaat van: Jasneker op vr 21 feb 2014 - 11:28
Volgens Jeff Masters komt in de USA volgende week de Polar Vortex weer afzakken in de USA en voor de volgende koudegolf tekenen.
Wat dat voor ons betekend is wel duidelijk, een aanhoudende westcirculatie met wind, hogere temperaturen en regen en wind.

http://climatecrocks.com/2014/02/20/polar-vortex-to-return/

Ze krijgen idd weer te maken met kouder weer ;)
Hier een temperatuur kaartje van GFS.
Site: http://www.art-of-thunders.nl
Twitter: @LeonEikenaar

gilleeesss

GFS 18z is ons echt aan het uitlachen :) met zo'n kaart op LT nu te zetten :) klootzakk(gfs) :(

(deze kaart brengt geen koude , maar ik bedoel dus, moesten we deze setting hebben in december, zou het toch al iets zijn.. )

Ijsbloem

 ;) Kunnen die kaarten niets aan doen, moet je bij 'Moeder Natuur , zijn.  8)
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Johann

Citaat van: Ijsbloem op za 22 feb 2014 - 09:03
;) Kunnen die kaarten niets aan doen, moet je bij 'Moeder Natuur , zijn.  8)

Langzaam begint de hele boel (incl de SPV) op het noordelijke halfrond weer op te warmen met als gevolg dat "moeder natuur",  of anders gezegd de atmosfeer, de steeds groter wordende (temperatuur)contrasten moet gaan "compenseren". Veelal gebeurt dit in deze tijd van het jaar door een toename van het meanderen van de straalstroom. Hierdoor kan de nog aanwezig kou op de noordelijke breedtegraden worden uitgewisseld tegen de steeds warmer wordende sub-tropen.  De laatste dagen zien we met een "duidende polaire jet" (N Afrika) steeds weer die meridionale (noordelijke) component erin komen en we aan de koude kant van de jet terecht gaan komen. Laten we hopen dat dit niet de trend voor de komende weken gaat worden en we te maken gaan krijgen met "winterse schermutselingen". Persoonlijk zie ik deze "winter" als "exitus" en mag wat mij betreft het voorjaar en de zomer gaan komen.

Overigens hier nog steeds sneeuw(rest)velden, op Rosswald 1800 meter ligt nog 120cm. Duurt nog wel even voor die weg is (mei)


Jasneker

Het KNMI ziet er ook geen brood meer in:

Modelbeoordeling en onzekerheden
Synoptisch gezien zijn de onzekerheden tot en met vrijdag klein, daarna worden de onzekerheden qua weertype groter. De windrichtingpluim laat het voorgaande mooi zien, tot en met vrijdag meest ZZW-wind, vervolgens veel spreiding. Echt veel wind valt overigens niet te verwachten. De temperatuurpluim laat echter de gehele periode een vrij smalle bandbreedte zien, pas helemaal aan het einde van de periode waaiert de EPS-pluim wat meer uit. Wat opvalt is dat de dagelijkse gang duidelijk aanwezig is en gedurende de periode geleidelijk nog iets groter wordt, vooral onder rustige en heldere omstandigheden. Kans op vorst in de nacht neemt vanaf het volgende weekend toe naar ca. 20%. Echt lage dagtemperaturen zitten er vanaf begin maart niet echt meer in vanwege de krachtiger wordende zon, daarbij komt het feit dat er geen kou voorradig is in Noord- en Oost Europa. De neerslagkans ligt van dinsdag t/m vrijdag rond 70%, vanaf het weekend afnemende neerslagkansen naar ca. 40%. Deze neerslagkans later in de periode hangt samen met het scenario van een hernieuwde westcirculatie.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Maandag perioden met zon en zacht, vanaf dinsdag wisselvalliger en iets minder zacht.
Samenvatting EPS-periode:
Vrij grote kans (ca.70%) op een rustig en overwegend droog weertype. De temperatuur ligt daarbij overdag veelal iets boven het langjarig gemiddelde, in de nachten is er een kleine kans op lichte vorst. Daarnaast is er een vrij kleine kans (ca. 30%) op een wisselvallig weertype met af en toe regen en meer wind.

Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 22/02/2014 02.22 uur LT

Misschien hier en daar een nachtvorstje en dat was het dan wel.
( Doet kluis open, schuift deze "winter" erin en kijkt uit naar de lente ;) )

Powered by EzPortal