Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292968 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: TaL op wo 19 feb 2014 - 09:04
In april wilt niemand nog sneeuw denk ik

is tg net zelfde of het nu eind februari zou vallen... Mensen moeten niet zagen (degene die sneeuw haten) ze hebben nog geen gehad dus

Marcel

Sneeuw en vorst in april is erg schadelijk voor de net uitgelopen/bloeiende (fruit)bomen en planten, het effect van de late kou zul je dan het hele jaar nog last van hebben.
Dus nee dank je, geen sneeuw en matig tot strenge vorst meer dit jaar.
Met vriendelijke groet,
Marcel  Mijn hobbypagina: https://www.flickr.com/photos/marcelwestland/

SniperEye

Hier in de regio hebben ze daar een creatieve oplossing voor verzonnen. Ze zetten van die lege olievaten met brandhout neer en laten die branden. Om de paar meter een ton. Dat zorgt voor een lokaal hogere temperatuur. Wel arbeidsintensief maar het red je oogst.

grizzrh

Citaat van: Marcel op wo 19 feb 2014 - 11:08
Sneeuw en vorst in april is erg schadelijk voor de net uitgelopen/bloeiende (fruit)bomen en planten, het effect van de late kou zul je dan het hele jaar nog last van hebben.
Dus nee dank je, geen sneeuw en matig tot strenge vorst meer dit jaar.

Van mij mag het nog lekker vriezen van maart t/m april/mei!!
Hier is Nederland heeft is er wel altijd iets om te zeuren....
Doenrade, Limburg

arjanbruggink

Citaat van: grizzrh op wo 19 feb 2014 - 11:54
Van mij mag het nog lekker vriezen van maart t/m april/mei!!
Hier is Nederland heeft is er wel altijd iets om te zeuren....
Kruip jij maar in april/mei in een diepvries..... Heb je je vorst.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

wimbaens

Citaat van: grizzrh op wo 19 feb 2014 - 11:54
Van mij mag het nog lekker vriezen van maart t/m april/mei!!
Hier is Nederland heeft is er wel altijd iets om te zeuren....

Door de warme winter is de natuur al veel actiever, nu nog erge vriestemperaturen is nefast voor de natuur.

Danny

De eerste 1 1/2 maand van 2014 staat op plaatst 3 in de top van de warmste jaren (1 jan t/m 18 febr.).
Dat geeft aan hoe warm de afgelopen 6/7 weken zijn geweest. We stevenen af op een maand Februari die ruim 3 graden warmer dan normaal is verlopen en ten opzichte van vorig jaar 5 graden warmer is verlopen.

Marsel

Citaat van: Danny op wo 19 feb 2014 - 13:01
De eerste 1 1/2 maand van 2014 staat op plaatst 3 in de top van de warmste jaren (1 jan t/m 18 febr.).
Dat geeft aan hoe warm de afgelopen 6/7 weken zijn geweest. We stevenen af op een maand Februari die ruim 3 graden warmer dan normaal is verlopen en ten opzichte van vorig jaar 5 graden warmer is verlopen.
Top!  Thx voor het overzicht.

Ik kan niet anders zeggen dan dat deze winter mij zeer goed bevallen is.
Geen problemen gehad met sneeuw en andere gladheid veroorzakers. Zelfs nauwelijks hoeven krabben. Puur uit praktisch oogpunt scoort deze winter dus erg hoog bij mij (en velen met mij).

Meteorologisch gezien dan natuurlijk een relatief eentonige winter met gelukkig zo af en toe een convectief verzetje.
Nu op naar de lente waarbij ik hoop dat maart en april niet al te scheutig zullen zijn met eventuele kou. Hoewel....een paar zware winterse buien vanaf de Noordzee met snachts een tijdelijk sneeuwdekje maar overdag die sterke voorjaarszon waarbij alle sneeuw in no-time verdwenen is doen het over het algemeen ook dan nog erg goed.

Overigens, @ Gilees en Bacci
Jullie zijn wat mij betreft de ultieme harde kern van de winterlovers. Ik weet niet wat jullie drijft om zelfs in de meest uitzichtloze situaties nog elke verloren strohalm aan te pakken, maar bijzonder vind ik dat wel. ;D

JerryL

Citaat van: wimbaens op wo 19 feb 2014 - 12:56
Door de warme winter is de natuur al veel actiever, nu nog erge vriestemperaturen is nefast voor de natuur.

Helaas voor de natuur is de winter dan nog niet voorbij. Sneeuw met Pasen, schaatsen met Koningsdag.

Zal hoe dan ook een natte zomer worden met die warme Noordzee.

arjanbruggink

Citaat van: JerryL op wo 19 feb 2014 - 13:21
Helaas voor de natuur is de winter dan nog niet voorbij. Sneeuw met Pasen, schaatsen met Koningsdag.

Zal hoe dan ook een natte zomer worden met die warme Noordzee.
Sneeuw met Pasen = mogelijk
schaatsen met Koningsdag = ook mogelijk, maar dan in Thialf.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

JerryL

Citaat van: arjanbruggink op wo 19 feb 2014 - 13:24
Sneeuw met Pasen = mogelijk
schaatsen met Koningsdag = ook mogelijk, maar dan in Thialf.

Euhm, de Pasen is op 20 april..... Koningsdag een week later..... in theorie zou het dus wel mogelijk zijn. Thialf is uiteraard waarschijnlijker. Maar ja, met die winter in ons achterhoofd is er toch niets meer onmogelijk?

wimbaens

Citaat van: JerryL op wo 19 feb 2014 - 13:21

Zal hoe dan ook een natte zomer worden met die warme Noordzee.

Is geen zekerheid, net zo goed constant oostenwind in de zomer.

grizzrh

Citaat van: wimbaens op wo 19 feb 2014 - 12:56
Door de warme winter is de natuur al veel actiever, nu nog erge vriestemperaturen is nefast voor de natuur.

Wat betekent nefast ? Wel graag ABN spreken  ;D
Doenrade, Limburg

Johannes96


SniperEye

Citaat van: Marsel op wo 19 feb 2014 - 13:15
Top!  Thx voor het overzicht.

Ik kan niet anders zeggen dan dat deze winter mij zeer goed bevallen is.
Geen problemen gehad met sneeuw en andere gladheid veroorzakers. Zelfs nauwelijks hoeven krabben. Puur uit praktisch oogpunt scoort deze winter dus erg hoog bij mij (en velen met mij).

Helemaal mee eens :)

Citaat van: Marsel op wo 19 feb 2014 - 13:15Meteorologisch gezien dan natuurlijk een relatief eentonige winter met gelukkig zo af en toe een convectief verzetje.

Hier niet mee eens. We hebben een aantal in potentie flinke despressies gezien waarvan de koers van het laag altijd lastig te berekenen viel en daarmee dus tot op het laatst onzeker was in welke omvang de stormen ons land aan zouden doen. ;)

Eastwood

Citaat van: grizzrh op wo 19 feb 2014 - 15:24
Wat betekent nefast ? Wel graag ABN spreken  ;D
Nefast is ABN, alleen wordt het weinig gebruikt, behalve misschien in puzzels?
Zie: http://www.encyclo.nl/begrip/nefast
locatie: Oosterwolde (Fr.)
www.meteo-oosterwolde.nl.ae

marctsm

Citaat van: JerryL op wo 19 feb 2014 - 13:28
Euhm, de Pasen is op 20 april..... Koningsdag een week later..... in theorie zou het dus wel mogelijk zijn. Thialf is uiteraard waarschijnlijker. Maar ja, met die winter in ons achterhoofd is er toch niets meer onmogelijk?

mannen, even niet vergeten dat er nog van alles kan gebeuren tot aan de ijsheiligen , die tussen 10 en 12 mei (correct me if i'm wrong) vallen,

TaL

Citaat van: marctsm op wo 19 feb 2014 - 17:41
mannen, even niet vergeten dat er nog van alles kan gebeuren tot aan de ijsheiligen , die tussen 10 en 12 mei (correct me if i'm wrong) vallen,

Ja maar op een ononderbroken sneeuwdek van minstens 2 weken achter elkaar (zoals vorig jaar) dat iedere winterliefhebber zou willen in de winter moet je toch echt niet meer rekenen ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weerfreak 1337

Citaat van: TaL op wo 19 feb 2014 - 17:42
Ja maar op een ononderbroken sneeuwdek van minstens 2 weken achter elkaar (zoals vorig jaar) dat iedere winterliefhebber zou willen in de winter moet je toch echt niet meer rekenen ;)

Inderdaad, bovendien kan het simpelweg niet meer een hele dag vriezen in april en mei, door de sterke zon.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

marctsm

Citaat van: TaL op wo 19 feb 2014 - 17:42
Ja maar op een ononderbroken sneeuwdek van minstens 2 weken achter elkaar (zoals vorig jaar) dat iedere winterliefhebber zou willen in de winter moet je toch echt niet meer rekenen ;)
daar reken ik ook niet meer op, maar een paar graadjes nachtvorst, met een winters buitje 's nachts, mag wel eens (onder voorwaarde dan dat wegen en verkeer op tijd de provinciale en gemeentelijke strooidiensten uitstuurt), k heb dat liever dan de regen die we de afgelopen weken gehad hebben...

Powered by EzPortal