Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292989 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Winter van uitstel en afstel. Aan mijn laatste hoop is dan eindelijk een einde gekomen. Bah! Moet niet denken aan warmer weer, ik ga wel even in de vriezer duiken  ;D

Sven

Citaat van: Bacci op do 13 feb 2014 - 21:44
Winter van uitstel en afstel. Aan mijn laatste hoop is dan eindelijk een einde gekomen. Bah! Moet niet denken aan warmer weer, ik ga wel even in de vriezer duiken  ;D

Toch ben ik er niet gerust op dat we het overslaan. Waarschijnlijk, meer omdat het ongelofelijk is. Maar vooralsnog idd geen winterse uitbraak, het zal ook wel moeilijker worden nu de zon aan kracht wint. Toch als ik hem afschrijf denk ik dat ik spijt krijg :D
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Danny

GFS geeft nog steeds forse wind aan voor zaterdag. De verwachting is nog steeds dat de wind en windstoten iets zwaarder uitpakken als afgelopen woensdag het geval was. Windkracht 9 in vooral het noord-westelijk kustgebied is goed mogelijk. Tevens zullen er windstoten voorkomen van boven de 100 km/u.

Zelf denk ik dat de maximum stoot tussen de 110 en 120 km/u. gaat uitkomen. Het zwaartepunt zal einde van de ochtend vallen volgens GFS.

grizzrh

Wat een vreselijk trieste "winter" dit!
Doenrade, Limburg

Danny

Pluim wordt langzaam weer steeds warmer. Ook de nachtvorsten voor komende week zijn nu zo goed als verdwenen. Misschien nog een enkele keer, tijdens een opklaring in de nacht wat vorst aan de grond in het binnenland maar meer zit er niet in volgens de leden van EC.

De eerste helft van de komende week is het droger en rustiger weer dan de afgelopen tijd maar na Woensdag lijkt het weer wisselvalliger te worden en neemt ook de kans op een stevige wind van tijd tot tijd weer toe.

Als we naar de pluim kijken zijn er geen kansen op winter in Februari 2014.

NitroGenetics

de winter kan ik bijna met zekerheid afschrijven, ook in maart zullen we grotendeels dezelfde patroon te maken krijgen zoals we de gehele winter eigenlijk al hebben gehad, veel fronten van het westen die een oosten wind vrijwel onmogelijk  maakt, ook zal de zonde der loop der tijd steeds warmer aanvoelen dat ook sneeuwkansen met de dag kleiner worden.

het is niet anders, op naar de zomer en laat die dynamische onweersbuien maar komen voor mij! :)

Joep

Vanaf vanavond meer wind, morgen storm

Vanavond en in de nacht naar zaterdag komen er in het Waddengebied en langs de Noord-Hollandse kust zware windstoten voor tot 80 km/uur voor. Zaterdag overdag zijn er in het gehele land zware windstoten mogelijk tot ongeveer 90 km/uur. Langs de noordwestkust staat tussen 9 en 14 uur een zuidwesterstorm met kans op zeer zware windstoten tot 120 km/uur. In het zuidoosten van het land is de wind iets minder krachtig en reiken de windstoten tot 80 km/uur. Zaterdag later op de dag en in de avond neemt de wind geleidelijk in kracht af.

Bron: weerplaza

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zaterdag overdag overheerst de bewolking en komen er enkele buien voor. Het is zacht met een middagtemperatuur van 11 of 12 graden, aan zee blijft de temperatuur iets lager. Er staat een krachtige zuidwestenwind, langs de kust en op het IJsselmeer wordt de wind hard tot stormachtig. Langs de noordwestkust kan er enige tijd een zuidwesterstorm, kracht 9, staan. In het gehele land zijn zware windstoten mogelijk tot circa 90 km/uur, langs de noordwestkust mogelijk tot 110 km/uur. In het zuidoosten van het land is de wind iets minder krachtig en reiken de windstoten tot 80 km/uur. Later in de middag en avond neemt de wind langzaam in kracht af.

Bron: KNMI

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Alweer een zware storm

Een stormdepressie trekt de komende 48 uur over de Britse Eilanden en de Noordzee richting Scandinaviƫ weg. Hierdoor komt er bij ons in de kustgebieden en op de Wadden meer dan 18 uur lang een zuid tot zuidwesterstorm te staan. Het hoogtepunt van de storm verwacht ik later zaterdagochtend en in de eerste uren van de middag. Daarbij komt het tot stormbuien.

Ik ben jaren geleden begonnen met de term stormbuien te introduceren. Dit omdat de naam al aangeeft dat er in deze buien sprake zal zijn van windstoten in kracht 9 of 10. Ook kunnen we spreken van zware stormbuien als er sprake is van windstoten in kracht 10 of 11. We kunnen van orkaanbuien spreken bij windstoten in kracht 12. En die orkaanbuien zijn ook zaterdag met name in het noordwestelijk kustgebied en in het westelijk Waddengebied niet uitgesloten. Het zal duidelijk zijn dat er sprake kan zijn van grote overlast door schade, omwaaien van bomen en problemen voor het weg- en vliegverkeer. Morgenavond is het in de kustgebieden en in het Waddengebied nog enige tijd storm(achtig). 

Laatste update: Vandaag 11:33
Piet Paulusma

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Flink windveld morgenochtend

Brond Dennis de Bruin/Dutch Weatrher

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Precies 35 jaar geleden zware sneeuwstorm in Nederland (1979)

bron Meteoconssult

Koen-IJM

Bekijk het van de positieve kant, de wind zal ooit naar oost moeten gaan draaien. En wie weet gebeurd dat dit jaar wel in de zomer..  ;)

grizzrh

Iedereen is bezig van ja zomer dit dat....
Maar denk eens na man, met dit kl*te winter weer wat denk je dat het in de zomer gaat worden dan ??  :P
Doenrade, Limburg

Joep

GFS geeft toch weer aardige kou inval in ieder geval voor
oost en midden europa rond de 24e. Wie weet pikken wij er nog wat van mee :)

Sven

Citaat van: grizzrh op vr 14 feb 2014 - 12:18
Iedereen is bezig van ja zomer dit dat....
Maar denk eens na man, met dit kl*te winter weer wat denk je dat het in de zomer gaat worden dan ??  :P

En wat wil dat zeggen, met die 6 te koude maanden vorig jaar? Dan had de zomer ook koud geweest en was het tegenovergestelde.. zo lust ik er nog meer, nu een zomer voorspellen is gewoonweg dom gokken.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Joep

MeteoConsult-Weer.nl ?

Opmerkelijk verwacht temperatuurverloop morgen; 1e piek vanwege zeer zachte lucht, 2e piek door de zonkracht.


mauriceb

EC idd weer met een evt winterse setting op de proppen na volgend weekend. Kijken of de modellen nog wat bijdraaien :) iets eerder en iets westelijker zou leuk wezen voor de winterliefhebbers onder ons.

MamaAs

Hmmm morgen eerst die storm maar normaal doorstaan. Windstoten van 120kmph. Ik hoop dat het mee valt.
Ben wel klaar met al die stormen hier.

grizzrh

Citaat van: Sven op vr 14 feb 2014 - 12:33
En wat wil dat zeggen, met die 6 te koude maanden vorig jaar? Dan had de zomer ook koud geweest en was het tegenovergestelde.. zo lust ik er nog meer, nu een zomer voorspellen is gewoonweg dom gokken.

Wie voorspelt hier iets ?
Ik zeg gewoon met deze klote winter wordt het waarschijnlijk ook een klote zomer ;)
Als een winter koud is wil niet zeggen dat de zomer koud is maar de zomer was niet extreem warm ofzo ;)
Doenrade, Limburg

Danny

Verwachting voor Den Helder:

Hoogtepunt Storm (begin zaterdag middag):
Windgemiddelde = 42 knopen = 77.8 km/u. = windkracht 9
Windstoten max. = 59 knopen = 109.3 km/u. = gelijk aan windkracht 11

Vooral de lengte van het windveld is in deze verwachting goed te zien. Begin van de avond neemt de wind al fors toe met windstoten tot 47 knop = bijna 90 km/u. en de wind blijft tot ver in de zaterdagmiddag fors doorstaan aan de NW kust.
Pas aan het einde van de zondagmiddag neemt de wind definitief echt af en wordt het rustiger weer (in ieder geval een aantal dagen).

Sven

Citaat van: grizzrh op vr 14 feb 2014 - 13:34
Wie voorspelt hier iets ?
Ik zeg gewoon met deze klote winter wordt het waarschijnlijk ook een klote zomer ;)
Als een winter koud is wil niet zeggen dat de zomer koud is maar de zomer was niet extreem warm ofzo ;)

Een koude winter wil niet zeggen koude zomer, maar een warme winter wel een koude zomer ;) wat wil je nou beweren eigenlijk?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Scully

Citaat van: grizzrh op vr 14 feb 2014 - 13:34
Wie voorspelt hier iets ?
Ik zeg gewoon met deze klote winter wordt het waarschijnlijk ook een klote zomer ;)
Als een winter koud is wil niet zeggen dat de zomer koud is maar de zomer was niet extreem warm ofzo ;)

waar heb jij gezeten dan... De mussen vielen bijna van het dak, en ik heb een zonnesteek gehad toen ik met 37 graden ,post moest lopen afgelopen zomer!!!

Weatherman

Afgelopen zomer was warmer dan de zomer daarvoor, alleen hadden wij hier bijna geen onweer, maar dat wil niks zeggen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Arend

Citaat van: Joep op vr 14 feb 2014 - 11:47
Ik ben jaren geleden begonnen met de term stormbuien te introduceren. Dit omdat de naam al aangeeft dat er in deze buien sprake zal zijn van windstoten in kracht 9 of 10. Ook kunnen we spreken van zware stormbuien als er sprake is van windstoten in kracht 10 of 11. We kunnen van orkaanbuien spreken bij windstoten in kracht 12. En die orkaanbuien zijn ook zaterdag met name in het noordwestelijk kustgebied en in het westelijk Waddengebied niet uitgesloten. Het zal duidelijk zijn dat er sprake kan zijn van grote overlast door schade, omwaaien van bomen en problemen voor het weg- en vliegverkeer. Morgenavond is het in de kustgebieden en in het Waddengebied nog enige tijd storm(achtig). 

Laatste update: Vandaag 11:33
Piet Paulusma

Stormbuien/orkaanbuien? Wat kraamt die man toch een onzin uit. Familie van MP?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal