Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292978 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op ma 10 feb 2014 - 21:43
Klopt, maar de meteorologische winter eindigt 1 maart. Als er tegen die tijd nog geen hellmannen behaald zijn, hebben we dus een hellman-loze winter ;).
Dat er dan in maart bij wijze van spreken nog enkele tientallen behaald worden staat daar los van.

Daar heb je een punt, voor het record is het natuurlijk wel leuk :)
Maargoed, ik hoor van veel mensen(niet op dit forum): dit is een normale Nederlandse winter. In tegendeel, want een winter zoals deze is net zo uitzonderlijk in Nederland als een winter ala '63. :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: Weerfreak op ma 10 feb 2014 - 21:48
Daar heb je een punt, voor het record is het natuurlijk wel leuk :)
Maargoed, ik hoor van veel mensen(niet op dit forum): dit is een normale Nederlandse winter. In tegendeel, want een winter zoals deze is net zo uitzonderlijk in Nederland als een winter ala '63. :P

Hoop dat we die 0 helmannen houden, kan toch niet beter zo :P vorig jaar 6 te koud, nu het omgekeerde :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Extremissimorum

Citaat van: Marsel op ma 10 feb 2014 - 18:05

Airplane/Aircraft induced lightning.
Oftewel, het zogenaamde 'verboden onweer' dat optreedt in relatief ondiepe convectie in polaire luchtmassa's als gevolg van doorvliegende vliegtuigen/helikopters.
Berucht in de luchtvaartmeteorologie maar gelukkig zijn de synoptische settings waarin dergelijke fenomenen zich voor kunnen doen bekend.

Bedankt voor de heldere uitleg!

Citaat van: Marsel op ma 10 feb 2014 - 21:43
Klopt, maar de meteorologische winter eindigt 1 maart. Als er tegen die tijd nog geen hellmannen behaald zijn, hebben we dus een hellman-loze winter ;).
Dat er dan in maart bij wijze van spreken nog enkele tientallen behaald worden staat daar los van.


Meteorologische winter duurt tot en met 31 maart, hellmangetal heeft dus ook maart als wintermaand waarin punten gescoord kunnen worden. Ik, als winterliefhebber, hoop toch nu ook op 0 hellmanpunten. Dan hebben we een record dat nooit meer verbeterd kan worden, enkel geëvenaard!

Over Hellmangetal: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html

Edwin

Zijn de voorspelling van de meteorologen voor dit winterseizoen ook ergens terug te lezen? Weerfictie :P
Never Stop Exploring

Bacci

Op lange termijn toch meer koude oplossingen maar gemiddelde nog steeds aan de hoge kant (oper gaat wel alvast de goede kant op). We zullen het gaan zien.

wimbaens

Citaat van: Extremissimorum op ma 10 feb 2014 - 22:21
Bedankt voor de heldere uitleg!

Meteorologische winter duurt tot en met 31 maart, hellmangetal heeft dus ook maart als wintermaand waarin punten gescoord kunnen worden. Ik, als winterliefhebber, hoop toch nu ook op 0 hellmanpunten. Dan hebben we een record dat nooit meer verbeterd kan worden, enkel geëvenaard!

Over Hellmangetal: http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html

Maart is geen wintermaand maar een lentemaand op de meteorologische kalender  ;)

http://www.kalender-365.nl/seizoenen-jaargetijden.html

stratocumulus

Eigenlijk mag ik het niet laten zien, maar al is het alleen om een mooie kaart te laten zien (GEEN waarde aan hechten svp, verandert wss nog 300.000 keer, LT).


Weatherman

Hoe staat het met de heftige wind en neerslag van woensdag op donderdag en donderdag zelf ? las er al paar keer wat over hier.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Danny

De storm is volledige van de kaarten af. De koers van het lage druk systeem is veel noordelijker en daarmee zal met name Noorwegen nu te maken gaan krijgen met een fors windveld. Regen staat er voor woensdag & donderdag voldoende op de kaarten maar vooral Donderdag overdag momenteel.

Jan van Ooijen

Citaat van: Sven op ma 10 feb 2014 - 17:40
Lol zoals je ziet was het niet zijn uitspraak maar ging hij uit van vermoedelijk meneer piers corbijn :)

Nee die al helemaal niet
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JerryL

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 10 feb 2014 - 16:33
Nou als ik de geschiedenis eens bekijk van de uitspraken dan zou ik nog niet zo snel conclusies trekken!

Jan dank voor de eerdere toelichting. Eén ding mag duidelijk zijn: die kleine ijstijd is hier in Nederland nog niet begonnen.

Remy

Citaat van: JerryL op di 11 feb 2014 - 09:08
Jan dank voor de eerdere toelichting. Eén ding mag duidelijk zijn: die kleine ijstijd is hier in Nederland nog niet begonnen.
Dat kunnen we over enkele tientallen jaren pas beoordelen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

grizzrh

Citaat van: JerryL op di 11 feb 2014 - 09:08
Jan dank voor de eerdere toelichting. Eén ding mag duidelijk zijn: die kleine ijstijd is hier in Nederland nog niet begonnen.
Ja want die begint van het ene op het andere jaar.... hahahah :o
Heeft nog wel wat langer zijn tijd nodig!
Doenrade, Limburg

gilleeesss

Citaat van: stratocumulus op di 11 feb 2014 - 02:01
Eigenlijk mag ik het niet laten zien, maar al is het alleen om een mooie kaart te laten zien (GEEN waarde aan hechten svp, verandert wss nog 300.000 keer, LT).

Het mag van mij :)

SniperEye

Citaat van: Marsel op ma 10 feb 2014 - 18:05

Airplane/Aircraft induced lightning.
Oftewel, het zogenaamde 'verboden onweer' dat optreedt in relatief ondiepe convectie in polaire luchtmassa's als gevolg van doorvliegende vliegtuigen/helikopters.
Berucht in de luchtvaartmeteorologie maar gelukkig zijn de synoptische settings waarin dergelijke fenomenen zich voor kunnen doen bekend.

Afgelopen november op terugreis uit de VS zware turbulentie gehad tijdens een flinke onweersbui. We vlogen op een kilometer of 10 schat ik, midden in de nacht een zware onweersbui in. Stroboscopisch effect was dat. Vliegtuig schudde behoorlijk. Zal wel niet zijn wat jij bedoelde, maar wel het melden waard ;) Het was een memorabele onweersbui die ik zelfs als stormchaser niet nog eens wil meemaken. :)

DSDLimburg

pluim midden, en zaterdag is toch een dagje om in de gaten te houden!

seizoen 2018/2019

glenn

komende nacht bij het doortrekken van de occlusie mogelijk natte sneeuw in Noord Belgie en Zuid Nederland  door de natte bol temperatuur die dichtbij 0°c komt ???

wimbaens

Citaat van: glenn op di 11 feb 2014 - 13:22
komende nacht bij het doortrekken van de occlusie mogelijk natte sneeuw in Noord Belgie en Zuid Nederland  door de natte bol temperatuur die dichtbij 0°c komt ???

De kans zit er in, met dan 's morgens een gevaarlijke ochtendspits door ijzel.

Jan van Ooijen

Citaat van: glenn op di 11 feb 2014 - 13:22
komende nacht bij het doortrekken van de occlusie mogelijk natte sneeuw in Noord Belgie en Zuid Nederland  door de natte bol temperatuur die dichtbij 0°c komt ???

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

@DSD Gifje gaat heel snel en is erg klein. Wellicht dat je een nieuwe kan produceren? ;)

Powered by EzPortal