Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292972 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Edwin

Lijkt inderdaad meer op herfst, winter is nergens te bekennen voor NL

Never Stop Exploring

Tipvortex

Citaat van: Weerfreak op di 04 feb 2014 - 00:35
Klopt, de zeestroom komt bij ons vanuit het zuiden, maar vergeet niet dat de temperaturen in onze omgeving ook van belang zijn voor het zeewater! Kijk maar eens goed naar zeewatergrafieken, dan zie je, dat bij koudere periodes in de winter het Noordzeewater een vette duik maakt. Evenals bij warme(hete) perioden in de zomer, de temperatuur schiet dan omhoog. :)
Onze watertemperaturen zijn dus van twee plekken afhankelijk; het brongebied, en onze omgeving.
Ikzelf hoop op een niet-zeewindrijk voorjaar > scheelt weer wat koelte en stabiliteit... :P


Ik wil niet vervelend zijn, maar dat de stroming tbv eb en vloed hier voor de kust uit het kanaal komt is niet waar!
Daar is het kanaal veel te klein voor.
Stroming loopt bij vloed tegen de klok in langs Engeland naar ons en bij eb andersom. M.a.w. ons water komt uit het noorden...

stratocumulus

Citaat van: Tipvortex op wo 05 feb 2014 - 10:37

Ik wil niet vervelend zijn, maar dat de stroming tbv eb en vloed hier voor de kust uit het kanaal komt is niet waar!
Daar is het kanaal veel te klein voor.
Stroming loopt bij vloed tegen de klok in langs Engeland naar ons en bij eb andersom. M.a.w. ons water komt uit het noorden...

Yep, en voor diegenen die het zich niet zo goed voor de geest kunnen halen :)

Stephanie

Er zijn weer dubbele cijfers te zien 8)

Edwin

Doei kou, als de winter niet mag komen, doe mij dan maar lente :)

Never Stop Exploring

stratocumulus

Inderdaad, doe dan maar meteen zomer en van de zomer Ijskoude bovenlucht recht van de Noordpool (en dus knallen :P). Beneden wel warm graag.. ;)  8)

SniperEye

De pluim laat voor vrijdag al een paar dagen op rij een flinke uitschieter zien op gebied van wind. Daar heb ik tot nu toe nog niet veel van vernomen. Iemand van de crew die daar meer over wil zeggen?

glenn

Stukje KMI (is natuurlijk wel nog ver weg): Dinsdagavond en - nacht trekt een actieve storing over het land. In het binnenland kan er dan smeltende sneeuw vallen en op de Ardense hoogten sneeuw.
Woensdag is het opnieuw wisselvallig met winterse buitjes.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Eveline

Mijn zoontje (5 jr) en ik hebben tussen de middag gewoon heerlijk buiten gegeten.. Uit de wind in de zon was echt echt goed te doen.

Zou dit dan zijn eerste winter zijn dat we geen sneeuw krijgen? Heb ik voor mijn kinderwagen speciale sneeuwwielen gekocht (ja, die heeft Bugaboo :D) zodat ik met mijn baby makkelijk door de sneeuw kan rijden... Kunnen ze nog in de doos blijven zitten.. Al hoop ik echt nog steeds op een winterse periode. Maar dan moet het niet te lang duren, want als het eind maart is, mag het van mij echt wel warm worden.

Arend

Vrijdag ziet er wat betreft wind(stoten) voor het binnenland op dit moment ook wel interessant uit. Hoewel de soep meestal niet zo heet wordt gegeten als ze wordt opgediend, toch maar in de gaten houden.

Edit: KNMI heeft inmiddels waarschuwingen uitstaan voor vrijdag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: stratocumulus op wo 05 feb 2014 - 10:42
Yep, en voor diegenen die het zich niet zo goed voor de geest kunnen halen :)
Ik weet niet de exacte bron meer maar het gaat echt om heel veel warmte die via het kanaal de Noordzee op waaiert.
Daarom had ik er ook een foto bij gezet met die warme zeestroming uit het kanaal die voor onze kust het water opwarmt.
Als die data niet klopt wil ik je wel geloven maar ik geloof het KNMI en hun boeien en satelliet netwerk voorlopig maar.
En natuurlijk komt niet alle water in de Noordzee via het kanaal maar het gaat mij om dat warmere water voor onze kust.
Dat komt duidelijk uit het kanaal,en ondanks dat het relatief smal is stroomt er wel duizenden keren meer water doorheen dan al onze grote rivieren gezamenlijk.

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Sven

Citaat van: Tipvortex op wo 05 feb 2014 - 10:37

Ik wil niet vervelend zijn, maar dat de stroming tbv eb en vloed hier voor de kust uit het kanaal komt is niet waar!
Daar is het kanaal veel te klein voor.
Stroming loopt bij vloed tegen de klok in langs Engeland naar ons en bij eb andersom. M.a.w. ons water komt uit het noorden...

Ik wil ook niet vervelend zijn maar het klopt echt wat Weerfreak zei, en ook Stratocumules. En ook dat ons water alleen uit het noorden komt klopt niet, de onderstaande tekst en plaatjes laten een ander beeld zien. Zowel noordelijk als zuidelijk.



Zeestromingen

In de Noordzee komt het water uit de Atlantische Oceaan, vanuit het noorden en het zuiden. Verder komt er water uit de rivieren. Uitwisseling met water uit de Oostzee is er nauwelijks. Vanuit het zuiden stroomt het via Het Kanaal de Noordzee in en vanuit het noorden komt Atlantisch oceaanwater de Noordzee binnen langs de Schotse kust. Het water stroomt de zee weer uit langs de Noorse kust. Deze stromingen worden voornamelijk bepaald door het getij. De stromingen in de Waddenzee zijn op hun beurt weer een gevolg van die in de Noordzee.



Door het Nauw van Calais tussen Engeland en Frankrijk komt per jaar 5000 kubieke kilometer water vanuit de Atlantische Oceaan de Noordzee in. Via het noorden bij de Shetland eilanden stroomt 50.000 kubieke kilometer oceaanwater de Noordzee in. De Oostzee levert jaarlijks maar 500 kubieke kilometer brak water en via de verschillende rivieren stroomt 300 kubieke kilometer zoet water de Noordzee in. Al het water in de Noordzee wordt zo ééns in de twee jaar ververst. Neerslag en verdamping houden elkaar ongeveer in evenwicht.



Getijdenstroom in de Noordzee

Ook het getij zorgt voor beweging in de Noordzee. De ebstroom en de vloedstroom komen uit de Atlantische Oceaan en maken een rondje langs de kusten van de Noordzee. Ze zijn niet even groot. Langs de Nederlandse kust verzet de vloedstroom meer water dan de ebstroom. Per saldo stroomt het water langs de Nederlandse kust daarom van zuidwest naar noordoost.
Als er water binnenkomt in het zuiden en het noordwesten, dan kan het er alleen maar uit in het noordoosten. Het water stroomt langs de Noorse kust terug naar de Atlantische Oceaan.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Remy

Citaat van: Sven op wo 05 feb 2014 - 18:28
Noord en zuid :)


Door het Nauw van Calais tussen Engeland en Frankrijk komt per jaar 5000 kubieke kilometer water vanuit de Atlantische Oceaan de Noordzee in. Via het noorden bij de Shetland eilanden stroomt 50.000 kubieke kilometer oceaanwater de Noordzee in. De Oostzee levert jaarlijks maar 500 kubieke kilometer brak water en via de verschillende rivieren stroomt 300 kubieke kilometer zoet water de Noordzee in. Al het water in de Noordzee wordt zo ééns in de twee jaar ververst. Neerslag en verdamping houden elkaar ongeveer in evenwicht.

Even gelezen,ca tien procent van al het Noordzeewater komt via het kanaal 5000Km³ De rest via het noorden 50.000KM³ en nog een paar druppeltjes regen via de rivieren totaal 300KM³ voor alle rivieren en nog eens 500KM³ voor de Oostzee die er in uitmonden.
Das best veel water dat in beweging is.
Ik zie op je plaatje ook dat voor onze kust de bovenstroming voornamelijk uit het zuiden komt,niet verwonderlijk voor wie wel eens aan het strand heeft gespeeld :)
Al het zand langs onze kust beweegt zich immers ook noordwaarts.

Nu ben ik er alleen nog maar meer voor een dam in het kanaal te leggen :D

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Citaat van: Remy op wo 05 feb 2014 - 18:43
Even gelezen,ca tien procent van al het Noordzeewater komt via het kanaal 5000Km³ De rest via het noorden 50.000KM³ en nog een paar druppeltjes regen via de rivieren totaal 300KM³ voor alle rivieren die er in uitmonden.
Das best veel water dat in beweging is.
Ik zie op je plaatje ook dat voor onze kust de bovenstroming voornamelijk uit het zuiden komt,niet verwonderlijk voor wie wel eens aan het strand heeft gespeeld :)
Al het zand langs onze kust beweegt zich immers ook noordwaarts.

Nu ben ik er alleen nog maar meer voor een dam in het kanaal te leggen :D

En gezien de bovenstroom zijn warmte/kou afgeeft moet die temperatuur juist goed zijn. :)
Ik ben al blij zat dat die bovenstroom vanuit het zuiden komt dus. Stel dat hij uit het noorden kwam  :o Hadden we een stuk koudere lentes en zomers. En dat willen we natuurlijk niet :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Citaat van: Weerfreak op wo 05 feb 2014 - 18:46
En gezien de bovenstroom zijn warmte/kou afgeeft moet die temperatuur juist goed zijn. :)
Ik ben al blij zat dat die bovenstroom vanuit het zuiden komt dus. Stel dat hij uit het noorden kwam  :o Hadden we een stuk koudere lentes en zomers. En dat willen we natuurlijk niet :P
Ja,jammer dat koud water zwaarder is dan warm water ;)
Die dam moet er komen,misschien heeft de Elfsteden vereniging nog ergens een potje geld :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Weerfreak 1337

Citaat van: Remy op wo 05 feb 2014 - 18:48
Ja,jammer dat koud water zwaarder is dan warm water ;)
Die dam moet er komen,misschien heeft de Elfsteden vereniging nog ergens een potje geld :D

Ja voor koudere winters zou je inderdaad een dam moeten maken :P Maar ach, dan wordt ons kleine klimaatje compleet ontregeld.
Ik heb iemand die van alle seizoenen houd (behalve van het zeewindseizoen :D), dus die warme stroom vanuit het zuiden mag wel blijven.
Aangezien onweer en warmte bij mij wel op nr. 1 staan, kan ik het niet veroorloven een nog koudere zee te hebben :P
Voor in de winter wil je juist dat de zee een stuk kouder is, alhoewel: een relatief warme zee kan ook de nodige sneeuw opleveren,
denk daar ook aan ;) :) En laat ik nou net van een dik pak sneeuw houden :P Dus nee, laat die dam maar zitten ;D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

marctsm

zou het toch nog wat winters worden? ik citeer nu eventjes van de site van het kmi : (http://www.kmi.be/meteo/view/nl/65656-Weer.html) (volgende dagen -> dinsdag)
Dinsdagavond en -nacht trekt een actieve storing over het land. In het binnenland kan er dan smeltende sneeuw vallen en op de Ardense hoogten sneeuw.
Woensdag is het opnieuw wisselvallig met winterse buitjes.

Sven

Citaat van: marctsm op wo 05 feb 2014 - 19:48
zou het toch nog wat winters worden? ik citeer nu eventjes van de site van het kmi : (http://www.kmi.be/meteo/view/nl/65656-Weer.html) (volgende dagen -> dinsdag)
Dinsdagavond en -nacht trekt een actieve storing over het land. In het binnenland kan er dan smeltende sneeuw vallen en op de Ardense hoogten sneeuw.
Woensdag is het opnieuw wisselvallig met winterse buitjes.

Citaat van: glenn op wo 05 feb 2014 - 12:55
Stukje KMI (is natuurlijk wel nog ver weg): Dinsdagavond en - nacht trekt een actieve storing over het land. In het binnenland kan er dan smeltende sneeuw vallen en op de Ardense hoogten sneeuw.
Woensdag is het opnieuw wisselvallig met winterse buitjes.

Zou je voortaan even willen kijken of het al vermeld is :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Bacci

Breaking news: onverwachte winterinval volgende week.

Doei!  ;D

Powered by EzPortal