Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292989 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Joep

Piers corbijn die afgelopen dec en Jan goed heeft voorspeld verwacht geen winter meer in west Europa
Later in de maand zelfs lenteachtige temperaturen, oost Europa en west Rusland koud winterweer.
Frankrijk een van de warmste maanden sinds 100 jaar


EUROPE FEB 2014
Very mild and fine in great burst of spring in West for most of month; while East states and West Russia suffer prolonged very cold blasts with 'snowmageddon' blizzards at times.
? Ukraine, Greece & Turkey unusually cold and snowy.
? Parts of France probably in the mildest 5 or 10 for 100yrs.
Most stormy/blizzardy (in parts) spells: Feb 3-7th (R3, R4), ~10-12th (R5), ~23-25 (R5) – stormy in Scandinavia.
? The West Russian cold blast could be comparable in relative terms to the offset polar vortex which hit USA in January.
? Basic approx pressure developments:
1-19th large European High (including Scandinavia) S'ly winds in West; N'ly winds in Russia/East.
20-28th High shifts West, dramatic increase in mobility in Scndinavia.
? Wild Jet Stream circulation - Very long meanders in Jet Stream - in accordance with mini Ice Age state predicted by WeatherAction years ago

Extremissimorum

Citaat van: ron12 op ma 03 feb 2014 - 18:53
Aankomende weekend krijgen we mogelijk een storm, Volgens de Duitsers dan http://www.wetteronline.de/14-tage-wetter

Volgens mij ook, zoals ik een paar pagina's geleden al gezegd heb..

NitroGenetics

Citaat van: gilleeesss op ma 03 feb 2014 - 15:53
Opwarming strato :) - kaarten wa volgen, kaarten zwabberen telkens opnieuw en opnieuw :) en ik doe een GOK, op azorenhoog die zich gaat verbinden met groenlandhoog - 3rd week feb :) (niet vanuit gaan, gwn buikgevoel)


opwarming van de strato is geen garantie voor winterweer, er speelt veel meer dan alleen dat ;)

Bacci

Pluim ietjes hoopgevender, kijk ook naar de grote spreiding op vrijdag. Maarja het kan altijd slechter he!

Remy

Citaat van: Weerfreak op ma 03 feb 2014 - 17:11Verhaal.
We zitten hier ook met dat warme water uit het kanaal,ons zeewater voor komende zomer zit nu nog ergens onder Spanje gok ik,misschien bij Frankrijk... weet niet precies hoe snel die stroming is maar iig daar moet de temperatuur veranderen voor het water langs onze kust.
Zie ook KNMI: http://www.knmi.nl/datacentrum/satellite_earth_observations/NOAA/North_Sea.html Warm water uit het kanaal voor onze kust is daarop goed te zien. Ik heb al eens eerder hier opgemerkt dat die kanaaltunnel beter een dijk had kunnen worden voor betere winters hier :D Gaat om meer energie dan heel europa aan stroom verbruikt en nog een beetje boel meer.

Edit: Zag net dat ik de verkeerde quoteknop had gedrukt,nu hersteld.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Weerfreak 1337

Citaat van: Remy op ma 03 feb 2014 - 22:49
We zitten hier ook met dat warme water uit het kanaal,ons zeewater voor komende zomer zit nu nog ergens onder Spanje gok ik,misschien bij Frankrijk... weet niet precies hoe snel die stroming is maar iig daar moet de temperatuur veranderen voor het water langs onze kust.
Zie ook KNMI: http://www.knmi.nl/datacentrum/satellite_earth_observations/NOAA/North_Sea.html Warm water uit het kanaal voor onze kust is daarop goed te zien. Ik heb al eens eerder hier opgemerkt dat die kanaaltunnel beter een dijk had kunnen worden voor betere winters hier :D Gaat om meer energie dan heel europa aan stroom verbruikt en nog een beetje boel meer.

Edit: Zag net dat ik de verkeerde quoteknop had gedrukt,nu hersteld.

Klopt, de zeestroom komt bij ons vanuit het zuiden, maar vergeet niet dat de temperaturen in onze omgeving ook van belang zijn voor het zeewater! Kijk maar eens goed naar zeewatergrafieken, dan zie je, dat bij koudere periodes in de winter het Noordzeewater een vette duik maakt. Evenals bij warme(hete) perioden in de zomer, de temperatuur schiet dan omhoog. :)
Onze watertemperaturen zijn dus van twee plekken afhankelijk; het brongebied, en onze omgeving.
Ikzelf hoop op een niet-zeewindrijk voorjaar > scheelt weer wat koelte en stabiliteit... :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

glenn

Sneeuwveeg in de maak ??? zowel ec komt met een duikend laagje en gfs ensemble ziet redelijke sneeuwkansen komen !

Johannes96

Jan, kan jij je tweet toelichten van vandaag? 'Zou er dan toch nog een wintertje komen vanaf half februari? Het zou zomaar kunnen'. Ben namelijk erg benieuwd en ik hoop dat het gebeurd natuurlijk!

Weatherman

Ik dacht dat vandaag ook een mooie dag zou worden, maar het begint hier juist steeds meer te betrekken en donker te worden.
Ook staat er soms een stevig briesje.

EDIT: Het lijkt r nu op dat er gaten in de bewolking komen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

glenn

Toch zien sommige modellen het winter worden vanaf half februari ongeveer na gfs en ec is hier GEM

NitroGenetics

Citaat van: glenn op di 04 feb 2014 - 09:36
Toch zien sommige modellen het winter worden vanaf half februari ongeveer na gfs en ec is hier GEM

kans schat ik echter klein temperaturen zijn nog altijd te hoog voor sneeuw, het is echter nog ver en alles kan veranderen maar sneeuw op dit moment voor dan is erg klein.

grizzrh

Citaat van: NitroGenetics op di 04 feb 2014 - 11:17
kans schat ik echter klein temperaturen zijn nog altijd te hoog voor sneeuw, het is echter nog ver en alles kan veranderen maar sneeuw op dit moment voor dan is erg klein.

Winter betekent niet alleen sneeuw... Maar ook vorst!?!!
En het is LT dus neerslag verwachting is sowieso beetje overbodig :P
Doenrade, Limburg

wimbaens

Citaat van: grizzrh op di 04 feb 2014 - 12:23
Winter betekent niet alleen sneeuw... Maar ook vorst!?!!
En het is LT dus neerslag verwachting is sowieso beetje overbodig :P

Net als de temperatuurverwachting overbodig is op LT  :P

grizzrh

Citaat van: wimbaens op di 04 feb 2014 - 12:35
Net als de temperatuurverwachting overbodig is op LT  :P

Tuurlijk is dat zo.. Maar winter is meer dan alleen sneeuw  :o
Ik zeg ook niet dat je naar de vorst op LT moet kijken ;) maar dit^^
Doenrade, Limburg

Bacci

Op midden termijn toch wel wat koudere oplossingen

Marsel

Citaat van: Bacci op di 04 feb 2014 - 13:17
Op midden termijn toch wel wat koudere oplossingen
Paar nachtvorstjes als het opgeklaard is en de wind wat afneemt, niets meer en niets minder.

Op 'open dagen'  (dagen met opklaringen) zit er sowieso al een iets grotere amplitude in de pluim dan de voorbije maanden als gevolg van de langzaam sterker wordende instraling overdag.

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 04 feb 2014 - 13:26
Paar nachtvorstjes als het opgeklaard is en de wind wat afneemt, niets meer en niets minder.

Op 'open dagen'  (dagen met opklaringen) zit er sowieso al een iets grotere amplitude in de pluim dan de voorbije maanden als gevolg van de langzaam sterker wordende instraling overdag.

Inderdaad, kun je goed zien aan het verschil tussen dag en nacht bij heldere dagen. :)
Overdag een graad of 8 tot 10, en 's nachts 0 tot -2/-3.

Edit:
Vind dat altijd wel lekkere dagen, lijkt een beetje op de periode van zonnige lente- en herfstdagen.
Soms zelfs verbazingwekkend grote verschillen tussen dag en nacht. 's ochtends fris met zelfs nog vorst, terwijl het 's middags 15 graden kan zijn. Heerlijk!
Dat je 's ochtends in je winterjas naar je school/werk moet, en 's middags je winterjas moet meeslepen omdat het te warm is :D

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Citaat van: Marsel op di 04 feb 2014 - 13:26
Paar nachtvorstjes als het opgeklaard is en de wind wat afneemt, niets meer en niets minder.

Op 'open dagen'  (dagen met opklaringen) zit er sowieso al een iets grotere amplitude in de pluim dan de voorbije maanden als gevolg van de langzaam sterker wordende instraling overdag.

Ironisch dat men in deze tijd dus al van een nachtje vorst dromen ;)

Sven

Citaat van: Marsel op di 04 feb 2014 - 13:26
Paar nachtvorstjes als het opgeklaard is en de wind wat afneemt, niets meer en niets minder.

Op 'open dagen'  (dagen met opklaringen) zit er sowieso al een iets grotere amplitude in de pluim dan de voorbije maanden als gevolg van de langzaam sterker wordende instraling overdag.

Het is wanhopig zoeken naar iets van winter, maar dat wederom een kansje op vorst de harten doet smelten, geeft maar weer aan hoe slecht deze winter is :) of goed, ligt eraan wat je wil :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal