Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293030 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: SniperEye op ma 03 feb 2014 - 14:59
:) LOL

Laat ik het zo zeggen: een witte pasen door een koudebel die afzakt naar het zuiden, die teruggedrongen word door opkomende warme lucht. Wat gebeurd er als warme en koude lucht botsen (met nog wat ingrediƫnten) Onweer :)

Even om de pret te drukken  ;D Kou die verdreven word door warmte veroorzaakt bijna nooit onweer. Onweer op een warmtefront is namelijk zeer zeldzaam.  :-X
Warmte die verdreven word door koelere lucht is natuurlijk een ander verhaal  :D 8)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

xzaz

Er wordt al over het lente-topic gepraat zie ik, tijd om maar weer eens onder de wol te kruipen en in de winter van 2014-2015 maar weer eens wakker te worden.

Ik wens alle onweerfanaten een goede zomer toe  ;D

Adios.
De winter is nog niet eens begonnen!

gilleeesss

Citaat van: xzaz op ma 03 feb 2014 - 15:23
Er wordt al over het lente-topic gepraat zie ik, tijd om maar weer eens onder de wol te kruipen en in de winter van 2014-2015 maar weer eens wakker te worden.

Ik wens alle onweerfanaten een goede zomer toe  ;D

Adios.

tot binnen weekje of 2 ;) komt vast winter hoor

Johannes96

Citaat van: gilleeesss op ma 03 feb 2014 - 15:27
tot binnen weekje of 2 ;) komt vast winter hoor
Waar baseer je dat op? Ik zie maar een patroon en dat is dat er continu depressies vanaf de oceaan dicht bij kunnen komen, dat is anti-winters natuurlijk.

gilleeesss

Citaat van: Johannes96 op ma 03 feb 2014 - 15:47
Waar baseer je dat op? Ik zie maar een patroon en dat is dat er continu depressies vanaf de oceaan dicht bij kunnen komen, dat is anti-winters natuurlijk.

Opwarming strato :) - kaarten wa volgen, kaarten zwabberen telkens opnieuw en opnieuw :) en ik doe een GOK, op azorenhoog die zich gaat verbinden met groenlandhoog - 3rd week feb :) (niet vanuit gaan, gwn buikgevoel)

Zynex


JerryL

Nee, deze winter komt gewoon laat. Eind april de sneeuw die met de Kerst niet geweest is. Overigens heb ik nog niemand zien reageren op mijn eerdere vraag van deel 4 (dacht ik). Even kort: een warme winter betekend een onvoldoende afgekoelde Noordzee (wij hebben een zeeklimaat). Onvoldoende afgekoeld dus warmer dan normaal. Als water warmer is, dan is er ook meer en sneller verdamping. Is een natte zomer dan niet voor de handliggend indien het water in de winter niet voldoende is afgekoeld? Iemand?

Weerfreak 1337

Citaat van: JerryL op ma 03 feb 2014 - 16:01
Nee, deze winter komt gewoon laat. Eind april de sneeuw die met de Kerst niet geweest is. Overigens heb ik nog niemand zien reageren op mijn eerdere vraag van deel 4 (dacht ik). Even kort: een warme winter betekend een onvoldoende afgekoelde Noordzee (wij hebben een zeeklimaat). Onvoldoende afgekoeld dus warmer dan normaal. Als water warmer is, dan is er ook meer en sneller verdamping. Is een natte zomer dan niet voor de handliggend indien het water in de winter niet voldoende is afgekoeld? Iemand?

Heeft er niet veel te maken. Wat wel zo is, is dat voor kustbewoners het "zeewindseizoen" eerder stopt. Maar ook dat kan weer veranderen als het de komende maanden juist kouder dan normaal wordt.
Krijgen we gewoon normaal weer de komende maanden, dan zal het zeewater eerder zomerwatertemperaturen krijgen dan normaal, omdat het water nu al warmer is dan normaal.
Ik vind het aan de ene kant helemaal niet erg. In het voorjaar begint namelijk hier aan de kust de voorjaarswinter, tenminste, zo noem ik het.
Verschillen kunnen zelfs zo groot zijn, dat het hier 13 graden is met dikke zeemist, terwijl het in Rotterdam 25 graden is (30km verder landinwaarts). Deze verschillen zijn er vaak tot half/eind juni. Daarna stopt in een normale zomer het overheersende zeewindeffect, omdat de zee dan als het goed is genoeg opgewarmd is.
Natuurlijk verdwijnt dat effect niet helemaal, maar het krijgt dan steeds minder invloed op de kuststreken. Sterker nog, in een normale zomer krijgt de zee eind juli/begin augustus langzaam alweer het karakter om buien/neerslag te produceren, wat in een normale augustus redelijk veel onweer betekend in de kustprovincies.

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Sven

Citaat van: JerryL op ma 03 feb 2014 - 10:29
Ah joh, vorig jaar was het met Pasen (1 april en geen grap) nog winters. Laten we het er maar op houden dat de winter dit jaar laat is. Dan duurt het dus tot begin Mei. De zomer begint pas in Augustus en duurt slechts 6 weken. Heb het allemaal al geregeld met de Weergoden. Zij zijn akkoord.

De weergoden nemen je dan in de zeik, ze hebben zojuist besloten nog eens 50 hellmannen te bezuinigen deze winter, en vooralsnog ben ik daar heel erg blij mee. Tijd voor de Lente.

Overigens die iets winterse prik voor over 2 weken welke gfs intekende de laatste paar dagen is weer finito, ben benieuwd zometeen naar de 12z run, en ook later op de avond de pluimen.

Edit: GFS 12z poetst de kans op nachtvorst weer weg. Weer naar waardes boven normaal.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Energizer85

Grrrr, ik weiger het over de lente te hebben.... Heb dit jaar geen sneeuwvlok gezien!!!

Alhoewel.. Lente ook wel lekker is.... Natuurlijk ;-)

Hansle

GFS 00u, kouder binnen 2 weken??

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Hansle

Citaat van: Sven op ma 03 feb 2014 - 18:29
Je loopt 2 runs achter :)
Inderdaad maar leek me toch een geschikt kaartje voor op het winterforum nu de winter ver te zoeken is. Morgen nog maar eens naar deze run kijken of het er nog in staat.

ron12

Aankomende weekend krijgen we mogelijk een storm, Volgens de Duitsers dan http://www.wetteronline.de/14-tage-wetter
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: ron12 op ma 03 feb 2014 - 18:53
Aankomende weekend krijgen we mogelijk een storm, Volgens de Duitsers dan http://www.wetteronline.de/14-tage-wetter
Sneeuwstorm  :P please  ;) maar vertel ik kan geen duits.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Sven

Citaat van: Hansle op ma 03 feb 2014 - 18:47
Inderdaad maar leek me toch een geschikt kaartje voor op het winterforum nu de winter ver te zoeken is. Morgen nog maar eens naar deze run kijken of het er nog in staat.

Wintertopic mag ik hopen dat je bedoeld. Maar lol okeey voor het archief dan maar.

Citaat van: Weatherman op ma 03 feb 2014 - 19:17
Sneeuwstorm  :P please  ;) maar vertel ik kan geen duits.

Kijk eens hoe de depressie trekt :) dan zit sneeuw er zowiezo niet in :P
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

ron12

Sneeuw valt er wel maar op de Oceaan, kaartje van zaterdag    :(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Joep

Commentaar maandag 3 februari, 20 uur: De operationele uitvoer van het ECMWF is opnieuw in lijn met de vorige runs maar met komende vrijdag, 7 februari, heeft de 'oper' al enkele dagen veel moeite. Nu opteert ECMWF weer voor maxima boven 10 graden. Verder is de nieuwe run duidelijk natter geworden.

Jan visser

Hansle

Voor de liefhebbers, stukje over opwarming in de stratosfeer en waarom deze weinig impact heeft op winterweer hier. Vooruitzichten voor maart, april, mei volgens cfs model worden ook besproken. Wel in het engels.

Danny

Mooi filmpje. Ik kijk vaker de dagelijkse filmpjes van Simon.
Persoonlijk vind ik zijn uitleg altijd zeer helder en duidelijk.

Powered by EzPortal