Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292992 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jasneker

@ Arend,

Zoals al eens eerder uitgelegd aan een kant neemt het zuidpool zeeuijs toe, aan de andere kant nneemt het af.
Het LANDIJS van de zuidpool neemt met kubieke mijlen per jaar AF dus in totaal smelt er dus ook zuidpool ijs.
http://www.skepticalscience.com/antarctica-gaining-ice.htm

Estimates of total Antarctic land ice changes and approximate sea level contributions using a combination of different measurement techniques (Shepherd, 2012). Shaded areas represent the estimate uncertainty (1-sigma).

Estimates of recent changes in Antarctic land ice (Figure 2, bottom panel) show an increasing contribution to sea level with time, although not as fast a rate or acceleration as Greenland. Between 1992 and 2011, the Antarctic Ice Sheets overall lost 1350 giga-tonnes (Gt) or 1,350,000,000,000 tonnes into the oceans, at an average rate of 70 Gt per year (Gt/yr). Because a reduction in mass of 360 Gt/year represents an annual global-average sea level rise of 1 mm, these estimates equate to an increase in global-average sea levels by 0.19 mm/yr.


Sven

Citaat van: Kres op vr 31 jan 2014 - 19:21
Was dit niet een winter discussie topic?
Enige dat ik lees is bekvechten over wel of geen opwarming van de aarde..

Zolang de heren elkaar niet afkraken oid, is er niets aan de hand. En zoals ik eerder heb vermeld is mijn mening over deze discussie nog altijd winter gerelateerd. De seizoenen gedragen zich immers al langere tijd niet zoals ze horen, en dit lijd weer tot het klimaat.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Arend

Citaat van: Sven op vr 31 jan 2014 - 19:15
Sneeuw in Mei  ;D ik neem aan dat je dan een sneeuwmachine in je tuin hebt staan en je nu aan het sparen bent :) tegen Mei nog sneeuw nee dat gaat uhm niet worden :)

Voordat je nog meer gewaagde uitspraken gaat doen  ;):

Zelfs in mei kan dat nog gebeuren; de "laatste" datum in het voorjaar waarop in De Bilt nog sneeuw is waargenomen is 17 mei in het jaar 1935. In de ochtend van de 2e mei 1979 werd ons land verrast met een laag van enkele centimeters sneeuw. Opmerkelijk waren toen de enorm grote sneeuwvlokken, wat verband houdt met het grote watergehalte van de sneeuw.

http://www.knmi.nl/cms/content/30808/sneeuw_in_april
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Sven

Citaat van: Arend op vr 31 jan 2014 - 19:29
Voordat je nog meer gewaagde uitspraken gaat doen  ;):

Zelfs in mei kan dat nog gebeuren; de "laatste" datum in het voorjaar waarop in De Bilt nog sneeuw is waargenomen is 17 mei in het jaar 1935. In de ochtend van de 2e mei 1979 werd ons land verrast met een laag van enkele centimeters sneeuw. Opmerkelijk waren toen de enorm grote sneeuwvlokken, wat verband houdt met het grote watergehalte van de sneeuw.

http://www.knmi.nl/cms/content/30808/sneeuw_in_april

Zet eens even op een rij hoevaak het is voorgekomen tegenover de jaren dat het niet zo is ;) die kans is klein! En ik vind zijn uitspraak meer gewaagd dan die van mij, dat het in Mei gaat sneeuwen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

TaL

Ik vind het nu niet zo erg dat we afwijken naar het klimaatgedeelte in dit topic, veel winters weer moeten we de komende week/weken toch niet verwachten en anders zou het maar doods zijn ;)

Citaat van: Arend op vr 31 jan 2014 - 19:29

Opmerkelijk waren toen de enorm grote sneeuwvlokken, wat verband houdt met het grote watergehalte van de sneeuw.

http://www.knmi.nl/cms/content/30808/sneeuw_in_april

Ha, die zogenaamde kiekepluimen  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Citaat van: Sven op vr 31 jan 2014 - 19:32
Zet eens even op een rij hoevaak het is voorgekomen tegenover de jaren dat het niet zo is ;) die kans is klein! En ik vind zijn uitspraak meer gewaagd dan die van mij, dat het in Mei gaat sneeuwen.

Je eerste uitspraak was veel stelliger. Kans is misschien klein, maar het weer trekt zich weinig aan van statistiek.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Sven

Citaat van: Arend op vr 31 jan 2014 - 19:41
Je eerste uitspraak was veel stelliger. Kans is misschien klein, maar het weer trekt zich weinig aan van statistiek.  ;)

Het gedrag van de winter tot nu toe, laat mij en denk het grootste deel van de mensen weinig denken aan sneeuw in Mei, tegen die tijd is het alweer 18 graden. En deze snap ik even niet "maar het weer trekt zich weinig aan van statistiek" waarom haal je dan zelf de data erbij waarop er wel sneeuw viel in Mei.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Arend

Citaat van: Sven op vr 31 jan 2014 - 19:45
Het gedrag van de winter tot nu toe, laat mij en denk het grootste deel van de mensen weinig denken aan sneeuw in Mei, tegen die tijd is het alweer 18 graden. En deze snap ik even niet "maar het weer trekt zich weinig aan van statistiek" waarom haal je dan zelf de data erbij waarop er wel sneeuw viel in Mei.

Omdat jij beweerde dat het niet mogelijk is, wat is daar nu zo moeilijk aan?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Sven

Citaat van: Arend op vr 31 jan 2014 - 19:47
Omdat jij beweerde dat het niet mogelijk is, wat is daar nu zo moeilijk aan?

Waar zeg ik dat het niet mogelijk is, ik zeg dat het hem niet gaat worden ;) in de zin van vergeet het maar met het huidige gedrag van de winter. Maar ik had al een vermoeden dat het zo gespeeld zou worden :) Helaas.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Arend

Citaat van: Sven op vr 31 jan 2014 - 19:49
Waar zeg ik dat het niet mogelijk is, ik zeg dat het hem niet gaat worden ;) in de zin van vergeet het maar met het huidige gedrag van de winter. Maar ik had al een vermoeden dat het zo gespeeld zou worden :) Helaas.

Dan heb ik het verkeerd begrepen, je deed dus een voorspelling dat er geen sneeuw gaat vallen in mei maar niet uitsluit dat het wel gebeurt omdat het blijkbaar wel mogelijk is. Heb ik het zo goed?  :)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Sven

Citaat van: Arend op vr 31 jan 2014 - 19:58
Dan heb ik het verkeerd begrepen, je deed dus een voorspelling dat er geen sneeuw gaat vallen in mei maar niet uitsluit dat het wel gebeurt omdat het blijkbaar wel mogelijk is. Heb ik het zo goed?  :)

Klopt Arend, natuurlijk is het niet onmogelijk. Zoals je reeds de data naar voren haalde heb ik die ook gechecked. Maar anders had ik wel gezegt, lol in Mei nog sneeuw oid. Het weer kan vreemde dingen doen. Maar ik acht de kans gewoon ontzettend klein in. Het zou overigens wel leuk zijn mocht het gebeuren :) lijkt me uniek om mee te maken.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Serge

Even had ik het idee dat ik op een andere site zat, en heb niet eens gedronken...... Pfffft is de winter zo slecht dat we hier over opwarmingen en afkoelen moeten gaan praten?

Open ff lekker een eigen topic .....
Waar is mijn cape

Sven

Citaat van: Serge op vr 31 jan 2014 - 21:56
Even had ik het idee dat ik op een andere site zat, en heb niet eens gedronken...... Pfffft is de winter zo slecht dat we hier over opwarmingen en afkoelen moeten gaan praten?

Open ff lekker een eigen topic .....

En wie ben jij omdat te bepalen, zoals eerder gezegt gedragen de seizoenen zich absurt raar ten opzichte van wat ze zouden moeten doen, dat is wel degelijk aan te merken aan het klimaat cq afkoelen of opwarmen, de discussie daarover mag dus gewoon hier gevoerd worden. Tevens ben je wel erg negatief, en zou dus in jouw geval een post verwachten om de discussie over de winter voort te zetten.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

TaL

Citaat van: Sven op vr 31 jan 2014 - 20:09
Klopt Arend, natuurlijk is het niet onmogelijk. Zoals je reeds de data naar voren haalde heb ik die ook gechecked. Maar anders had ik wel gezegt, lol in Mei nog sneeuw oid. Het weer kan vreemde dingen doen. Maar ik acht de kans gewoon ontzettend klein in. Het zou overigens wel leuk zijn mocht het gebeuren :) lijkt me uniek om mee te maken.

Leuk? Man, als ik sneeuw zie in mei krijg ik een hartaanval  :P Geef mij dan maar 25+ graden  8)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Citaat van: TaL op vr 31 jan 2014 - 22:03
Leuk? Man, als ik sneeuw zie in mei krijg ik een hartaanval  :P Geef mij dan maar 25+ graden  8)

Lol Tal, ik ben een zomerfanaat. Ik snak al weken weer naar die lekkere temperaturen en onweer. Maar moet realistisch blijven dat het veels te vroeg is om daar over na te denken, al kijk ik stiekem tijdens de run op de cape kaarten :P Maar leuk ja, sneeuw koude bovenluchten warme zee, je raad het al :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

DSDLimburg

Citaat van: Serge op vr 31 jan 2014 - 21:56
Even had ik het idee dat ik op een andere site zat, en heb niet eens gedronken...... Pfffft is de winter zo slecht dat we hier over opwarmingen en afkoelen moeten gaan praten?

Open ff lekker een eigen topic .....
Nou we zijn hier denk ik toch met zijn allen ;) ik was eerlijk gezegd laats ook een van de eerste die zei, dit is een winter topic.
Maar als er meer mensen zijn die er over willen praten moeten we dat ook respecteren. Winter weer zal het de komende tijd toch even niet worden. :)
seizoen 2018/2019

DSDLimburg

Citaat van: Jasneker op vr 31 jan 2014 - 19:15
Als je de chemische en natuurkundige processen weet dan is het normaal dat erosie van steen ( bergen) Co2 verminderd, hetzij heel langzaam, veel langzamer als wij nu het miljoenen jaren opgeslagen Co2 weer in het millieu terugbrengen.
En ja, planten en plankton verminderen ook Co2 maar brengen ook weer Co2 in de lucht.
Lees mijn stuk nog eens door, onze persoonlijke ruimte is een vlakje van 110 bij 110 meter en 5 km hoog waar de meeste atmosfeer zit.....
Bovendien draait niet alleen je automotor hierin maar ook alle vliegtuigen, schepen, verwarming, en industrieele processen waar warmte voor nodig is.

De aarde heeft veel doorstaan, maar dit is de erste keer dat de aarde 7+ miljard mensen herbergt die allemaal vervoer, warmte en spullen nodig hebben die gemaakt moeten worden met Co2 uitstoot tot gevolg, en het oppervlak van de aarde stevig veranderen.
De oceaan heeft ook al eens 125 meter hoger gestaan in de hete periodes, zou je dat ook nu willen? kunnen we met z'n allen wel gaan verhuizen...
(Als er een komeet komt zien we dan wel weer), NU zitten we met dit probleem wat directe aanpak nodig heeft, en NU invloed heeft op ons klimaat en levensomstandigheden.
Op het eilandenrijk Vinuatu zijn ze al complete dorpen aan het verkassen naar hogere grond omdat die dorpen verzuipen in het hogere oceaan peil.
De meeste mensen wonen aan de zee en op laagliggend land... ook wij.
Ook veroorzaakt het hogere Co2 gehalte voor een verzuring van de oceanen, en dat heeft stevige consequenties tot gevolg.
In het verleden leidde dat tot het uitsterven van 95% van alle diersoorten in de oceanen.

(Als er een komeet komt zien we dan wel weer)

Nou die komt misschien eerder,  als de aarde vergaat aan die hele opwarming ;D. Dat wil niet zeggen dat ik je niet begrijp!
seizoen 2018/2019

X-treme

Ik snap eerlijk gezecht ook niet waarom er niet een apart topic gemaakt word over de opwarming of afkoeling van de aard.
als er sneeuw valt en mensen melden dat hier word komen er meteen berichten dat dit in de chat ook gemeld kan worden.
als er foto's geplaatst worden van sneeuw moet dat ook in een apart topic, want anders wordt het onoverzichtelijk.
Maar door deze discussie word het ook onoverzichtelijk omdat ik echt goed moet zoeken naar de berichten die over het weer van de komende dagen gaat.

En voordat ik een reactie krijg als 'waar bemoei jij je mee' als iedereen hier ze mening mag geven over het klimaat vind ik dat ik dat ook mag.

en om dan wat meer on topic te gaan.
de pluim laat vanaf MT tot LT temperaturen zien van 8 graden overdag, dat is helaas niet winters te noemen.
Ik hoop toch echt nog een keertje wakker te worden met het witte goud (en dan bedoel ik wel nog deze winter  ;) )
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Jasneker

Kom op mensen, hou het vrolijk ;)
Voorlopig zie ik de temperatuurmeter stijgen in plaats van dalen, al mijn ingestraalde energie ten spijt helpt dat niet.
3.2 graden positief nu, ik zit al te lantaarnpaal staren om op de warme regen te wachtten.... :o

Edit:
Dat duurde niet lang, eerste druppels vallen al..... ::)

Powered by EzPortal