Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293029 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

jens

dat is een zeer mooi split,ik denk toch dat we eind februri nog en winterprik gaan krijgen
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

wimbaens

Citaat van: jens op do 30 jan 2014 - 20:39
dat is een zeer mooi split,ik denk toch dat we eind februri nog en winterprik gaan krijgen

Zoals er een tijdje eerder is aangehaald, dit geeft geen zekerheid op kouder weer. Het kan, maar net zo goed zorgt dit voor een nieuwe koudegolf in Amerika en nog warmer weer hier. Anders gezegd, ofwel lopen we met een t-shirt carnaval te vieren ofwel met een dikke jas.

Hansle

Inderdaad Wim, lijkt nu ook weer te gebeuren. De jetstream is te sterk om een serieus hogedrukgebied boven Scandinavie te laten onstaan.

Sven

GFS lijkt miss toch weer met kou te komen, gisteren zat er ook zo'n run tussen maar werd al snel weer teniet gedaan. Wellicht wordt het wel weer spannend :) zeker gezien de jet waar die zich positioneerd.. Ik zeg even niks meer :D GFS is aan het trollen.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Remy

Citaat van: Sven op do 30 jan 2014 - 21:09
GFS lijkt miss toch weer met kou te komen, gisteren zat er ook zo'n run tussen maar werd al snel weer teniet gedaan. Wellicht wordt het wel weer spannend :)
Ik ga er voor :) Er zijn eerder winters geweest waarbij het in de laatste twee maanden goed los ging.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Henk1976

Citaat van: Remy op do 30 jan 2014 - 21:12
Ik ga er voor :) Er zijn eerder winters geweest waarbij het in de laatste twee maanden goed los ging.

Ik ga weer slapen en lees stiekem weer mee ..... Tot de volgende sneeuw of onweerssituatie. :)

DSDLimburg

pluim midden, noordoost en zuidoost.
seizoen 2018/2019

dondertje127

Citaat van: Sven op do 30 jan 2014 - 18:27
Psst:

RTL-weerman: De winter is voorbij

http://binnenland.headliner.nl/headliner.php?c=nl&id=344893&abbr=rtlnieuws&ref=rss

Kon er überhaubt dan geschaatst worden ja? Kan het moeilijk geloven. Vannacht eindelijk een keertje ijs gezien op de sloot voor, maar dat was ook de enige keer deze winter. Er valt voor mijn gevoel record weinig sneeuw (muv het NO). De enige dag dat hier een klein beetje sneeuw viel was in december met natte sneeuw, en 's nachts even een ker een dunne laag droge sneeuw, nog vóór de 21e. Toen had ik nog echt het gevoel en goede moed dat die winterprik een voorbode was van een strenge winter, het is toch mooi dat het toen even wat werd werd. Helaas, het mocht dit keer niet zo zijn dat het doorzette. Overal bloei(d)en madeliefjes en ook de groene stelen van de tulpen zijn de grond uitgeschoten.

Hopelijk de winter van 2014/2015 wel weer vorst en sneeuw. Hopelijk is dit nu een incidentele zachte winter.

Sven

Citaat van: DSDLimburg op do 30 jan 2014 - 22:17
pluim midden, noordoost en zuidoost.

Had de pluim al zo verwacht, periode van 10-11 graden mogelijk daarna terug naar 4-5 overdag, 's nachts kans op lichte vorst. Het is wat zo..
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Unknown-user1778

geen zomer (2013), geen winter.. ik had al zo'n gevoel en heb ook nog steeds mijn zomerbanden op de auto liggen.

Remy

Citaat van: Henk1976 op do 30 jan 2014 - 21:32
Ik ga weer slapen en lees stiekem weer mee ..... Tot de volgende sneeuw of onweerssituatie. :)
JA! Onweer! geniaal B-film kwaliteit graag! Want dat is echt waanzinnig gaaf!
En boven hier waar ik zit... ongeveer uniek.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ijsbloem

CFS 2 seizoenverwachting  die ik meenam met overige signalen om tot een hellmann-arme
winter te komen zit tot nu toe goed in lijn der verwachting.
Februari inderdaad mogelijk zeer zacht (tot 3.C boven normaal)
Eind februari omslag zodat maart alle Winterliefhebbers uit hun lange Winterslaap haalt ??
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Remy

Citaat van: Ijsbloem op do 30 jan 2014 - 23:52
CFS 2 seizoenverwachting  die ik meenam met overige signalen om tot een hellmann-arme
winter te komen zit tot nu toe goed in lijn der verwachting.
Februari inderdaad mogelijk zeer zacht (tot 3.C boven normaal)
Eind februari omslag zodat maart alle Winterliefhebbers uit hun lange Winterslaap haalt ??
Die houden we er in :) Voor de spanning,das hard nodig hier :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Citaat van: jens op do 30 jan 2014 - 20:39
dat is een zeer mooi split,ik denk toch dat we eind februri nog en winterprik gaan krijgen

Jup 3de of op't einde idd ;) laten we hopen dat we toch nog weekje ofzo ijsdagen krijgen ofzo

Weerfreak 1337

Citaat van: gilleeesss op vr 31 jan 2014 - 00:35
Jup 3de of op't einde idd ;) laten we hopen dat we toch nog weekje ofzo ijsdagen krijgen ofzo

Niet teveel verwachten van maart!
De zon is dan al behoorlijk in kracht toegenomen en daarmee neemt de kans op ijsdagen vanaf half februari al zeer sterk af.
Alleen écht koude lucht is nodig om het nog tot ijsdagen te laten komen. (Denk aan maart 2005)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Citaat van: Weerfreak op vr 31 jan 2014 - 00:46
Niet teveel verwachten van maart!
De zon is dan al behoorlijk in kracht toegenomen en daarmee neemt de kans op ijsdagen vanaf half februari al zeer sterk af.
Alleen écht koude lucht is nodig om het nog tot ijsdagen te laten komen. (Denk aan maart 2005)
Goed dat je het meldt.Zal er aan denken als er sneeuw valt in mei.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Nijmegen -2.3 graden geweest ,en ook meteen de koudste nacht van deze winter tot nu toe. En al drie nachten op rij met nachtvorst gehad , Het kan dus wel. ;) Totaal winter tot nu 7 x nachtvorst
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

arjanbruggink

Citaat van: dennis089 op do 30 jan 2014 - 23:16
geen zomer (2013), geen winter.. ik had al zo'n gevoel en heb ook nog steeds mijn zomerbanden op de auto liggen.
Rijdt wel lastig hoor  :P Of zitten de wintersloffen nog op de assen bevestigd??  ;D

Maar op het satellietbeeld van gisteren is nog mooi te zien dat er ng steeds sneeuw ligt in NO NL.


©NASA
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Arend

Citaat van: DSDLimburg op vr 31 jan 2014 - 08:23
Slecht nieuws voor schaatsliefhebbers: dit is de eerste en laatste dag dit jaar dat er in Nederland op natuurijs geschaatst kan worden, verwacht RTL-weerman Reinier van den Berg .
Het blijft namelijk relatief warm de komende maand, denkt de weerman: "De komende 15 dagen gaat het niet meer vriezen, op een enkel licht nachtvorstje na. Het wordt erg zacht: overdag soms zo'n 10 graden."
Maar ook de weerkaarten voor de laatste twee weken van februari zien er volgens de weerman ongunstig uit voor schaatsliefhebbers: "Ik acht de kans zeer klein dat het dan ineens weer koud gaat worden."
De kans op natuurijs lijkt dus verkeken, zegt Van den Berg : "De kans is echt klein dat er dit jaar nog op landelijke schaal geschaatst gaat worden."
Deze winter gaat hoogstwaarschijnlijk zelfs in de top-5 warmste winters sinds 1901 komen, denkt de weerman: "We kennen tot nu toe een zeer zachte winter. Het is zo'n 2,5 graden warmer dan gemiddeld. De vorst van gisteren en vandaag gaat dat niet veranderen."

RTL Nieuws
# Niet voor iets te zeggen, maar ik vind het een gewaagde uitspraak van een weerman#

Persoonlijk vind ik Reinier de beste weerman van Nederland. Zijn kennis, passie en manier van presenteren verdienen groot respect. Wel jammer dat hij zich zo laat meeslepen door alle klimaatdoemdenkers, mogelijk is dat ook een van de gronden waarop hij zijn uitspraak baseert. Maar van hem kan ik het hebben. En laten we eerlijk zijn, er zijn momenteel weinig aanknopingspunten te vinden voor een nieuwe winterse setting, maar het weer blijft altijd verrassen.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jasneker

Mischien is ie meer realisties over het klimaat? ;)

Afijn, dankzij de wolkenloze hemel vanmorgen - 4.7 C aangetikt volgens de meter op 1.5 meter hoogte op het westen geplaatst uit de wind die uit het oosten komt, nu oplopend naar -4.0 C.
Je zou er een foto van nemen.....;)

Powered by EzPortal