Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292989 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

SniperEye

Citaat van: Marsel op do 30 jan 2014 - 10:52
Ja maart 2005 was een heerlijke maand.
Echt genieten met een kort en bijzonder koud intermezzo aan het begin van de maand (met koude record op 4 maart te Marknesse), en daarna snelle overschakeling op de lente.
Immers, de laatste decade van maart was de warmste ooit gemeten! Maxima vanaf halverwege de maand vanuit het zuiden verschillende malen tussen de 15 en 20 graden, met lokaal zelfs een paar warme dagen.
Zo hadden we dus in één maand tegenstellingen van >40 graden, ook dat was nog nooit vertoond....

Tja, zo'n maand zou ik dan graag nog eens willen maken.

Insgelijks hier. Hoewel ik geen liefhebber ben van de winter vind ik dat de winter toch een belangrijke periode is voor de natuur om enige balans te krijgen.

glenn

Dan plakken we die van het zuiden er ook nog even bij .
Ik vind het zeker geen slechte pluim de verdeling komt stilaan toch weer wat kouder uit te vallen . maximum temperaturen van 10°c lijkt toch moeilijk te worden vooral aan het einde van de pluim eerder waardes tussen 0 en +6°c dat zijn normale temperaturen plus dat de pluim toch stilaan weer daalt en ook als je alle leden bekijkt zie je komende 2 weken praktisch elke nacht kans op lichte vorst ik heb deze winter al veel slechtere weerpluimen gezien .


Marsel

Citaat van: glenn op do 30 jan 2014 - 11:20
Dan plakken we die van het zuiden er ook nog even bij .
Ik vind het zeker geen slechte pluim de verdeling komt stilaan toch weer wat kouder uit te vallen . maximum temperaturen van 10°c lijkt toch moeilijk te worden vooral aan het einde van de pluim eerder waardes tussen 0 en +6°c dat zijn normale temperaturen plus dat de pluim toch stilaan weer daalt en ook als je alle leden bekijkt zie je komende 2 weken praktisch elke nacht kans op lichte vorst ik heb deze winter al veel slechtere weerpluimen gezien .
Glenn, beste jongen. Zet die roze winterbril nu eens af joh  ;).
Pluim is niet veel soeps. Als we dan al opgewonden worden van een nachtvorstje, dan zijn we wel heel ver heen met z'n allen.

ron12

Na nachtvorstje van afgelopen nacht -1.3 graden en een(klein) beetje motsneeuw in Nijmegen, weer geen ijsdag hier temperatuur nu al weer 2.0 graden.  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

NitroGenetics

Citaat van: Bacci op do 30 jan 2014 - 00:58
Een beetje geduld mensen  ;) Afgelopen weekend was qua weer erg boeiend, helaas pakte het niet goed uit maar het had net zo goed nu al herfstweer kunnen zijn. Winter ligt op de loer, als de depressie activiteit eenmaal gaat afnemen kan het snel de goede kant op gaan. Na al de teleurstellingen en slechte vooruitzichten kan alles alleen beter uitpakken. Dit weer heeft ons toch echt geholpen geduld te hebben en laten we hopen dat ECMWF weer een interessante ontwikkeling laat zien morgen. Het was immers wel de oper die het zachte weer eerst zag aankomen waarna vervolgens de overige leden volgden.

op de modellen is de winter anders ver te zoeken, ook jan zei dat we de winter beter nog niet moeten afschrijven met een hoog in scandi, maar als je dieper in de kaarten kijken van verschillende modellen kom je op 9 graden overdag uit, en slechts 3 graden in de nacht gemiddeld. dus ook dan geen winter in zicht, dit heeft simpelweg te maken dat er veel te warme lucht veel te diep in europa terecht is gekomen kort ervoor door diezelfde laag. paar dagen later komt gfs zelfs met temperaturen boven de 10 graden uit, ook in het noordoosten en daarbij kan ik alleen maar concluderen dat de winter vere van dichtbij is.

geen enkel winter liefhebber wil dit natuurlijk horen zelfs ik niet, heb zelf liever een pak sneeuw het kan mij niet erg genoeg sneeuwen, maar om rieel te blijven zit de winter de komende 2 weken niet in en schat ik de kans dat we echt winterweer krijgen maar 20% voor de komende 2 weken.

deze voorspelling baseer ik dan ook op de modellen & pluim, ook is er geen sprake van een splitsing tot zover.
Kortom de trend die we al weken hebben zet zich voort met nu en dan een keertje wind vanuit het oosten als er een laagje voorbij trekt.

vlerk

Citaat van: DoeEensGek op do 30 jan 2014 - 10:34
Je weet dat ook in maart kan vriezen... en daarvoor en daarna ;) :P.

Klopt! Ik heb alleen nog geen enkel moment een Wintergevoel gehad hier in het Zuiden, ik zag gisteravond al knoppen aan de bomen!

glenn

Citaat van: Marsel op do 30 jan 2014 - 11:21
Glenn, beste jongen. Zet die roze winterbril nu eens af joh  ;).
Pluim is niet veel soeps. Als we dan al opgewonden worden van een nachtvorstje, dan zijn we wel heel ver heen met z'n allen.

Ja hier in Vlaanderen zou je spontaan blij worden van een graadje nachtvorst hoor vergeet het niet maar hier is het nog helemaal niks geweest hoor zo een trieste winter

Marsel

Citaat van: ron12 op do 30 jan 2014 - 11:28
Na nachtvorstje van afgelopen nacht -1.3 graden en een(klein) beetje motsneeuw in Nijmegen, weer geen ijsdag hier temperatuur nu al weer 2.0 graden.  :'(
Hier ook alweer boven nul, maar voor het gevoel was het de laatste 12h wel bijzonder koud. :o
Ondanks dat de snijdende oostelijke wind en die paar sneeuwvlokken van vannacht me best even goed doen, kijk ik toch alweer uit naar de verzachting van morgen/zaterdag.
Ik denk dat ik er gewoon niet voor gemaakt ben  ;D :P.

TaL

Zoals ik nu zie blijven die hellmannetjes in De Bilt wel even op 0  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Dennis


grizzrh

Citaat van: ron12 op do 30 jan 2014 - 11:28
Na nachtvorstje van afgelopen nacht -1.3 graden en een(klein) beetje motsneeuw in Nijmegen, weer geen ijsdag hier temperatuur nu al weer 2.0 graden.  :'(

nou nou, hier heeft het nog niet eens es gevroren... Rond 4 uur vanacht was het 1.5 graden  >:(
Doenrade, Limburg

ron12

Citaat van: TaL op do 30 jan 2014 - 11:47
Zoals ik nu zie blijven die hellmannetjes in De Bilt wel even op 0  ;D
Deze winter zal wel op plaats 114 eindigen wat hellmann getal betreft http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html rechtse lijst  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op do 30 jan 2014 - 11:21
Glenn, beste jongen. Zet die roze winterbril nu eens af joh  ;).
Pluim is niet veel soeps. Als we dan al opgewonden worden van een nachtvorstje, dan zijn we wel heel ver heen met z'n allen.

Zelfs een nachtvorstje is in deze winter al heel wat...
Het heeft maarliefst voor de derde keer deze winter gevroren hier!  :o

Gekkigheid ;D

Edit:
Vannacht werd ik om 5:30-5:45 even wakker (weet niet waarom). Maar nu ik toch wakker was wilde ik toch even stiekem naar buiten kijken vanwege de verwachte kans op lichte sneeuw. Totdat ik ineens regen hoorde vallen op het dak van mijn dakkapel. Ik dacht, och misschien natte sneeuw, totdat ik keek op mijn thermometer. Deze wees nog -0,5 aan.
En ja, dan weet je het: ijzel...
En inderdaad, er lag glad ijs op de daken, stoepen, auto's etc. (niet veel, maar toch)
En zo gaat de zoektocht naar die ene sneeuwvlok deze winter nog vrolijk verder :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

ron12

Ja echt waar , er wordt geschaats op natuur ijs in Nederland ,namelijk in Friesland http://www.omropfryslan.nl/nijs/ride-op-ryptsjerksterpolder-0 ???
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Nopie

Hier was het vanochtend toch een beetje wit, heb eindelijk een wintergevoel al zal het niet voor lang zijn.

gilleeesss

Citaat van: ron12 op do 30 jan 2014 - 14:11
Ja echt waar , er wordt geschaats op natuur ijs in Nederland ,namelijk in Friesland http://www.omropfryslan.nl/nijs/ride-op-ryptsjerksterpolder-0 ???

Site heeft waarschijnlijk ook altijd veel volk als ze gewoon in fries's gaan praten ;)

DSDLimburg

Misschien heeft de winter op LT wel zin om eens even bij ons te komen kijken?
seizoen 2018/2019

alfons


[/quote]

Dit is hoopvol maar wel een erg lang  termijn

Koen-IJM

Citaat van: DSDLimburg op do 30 jan 2014 - 14:53
Misschien heeft de winter op LT wel zin om eens even bij ons te komen kijken?

Weinig hoopvols aan. Gaat om afwijkingen van de temp t.o.v. het gemiddelde. Niet echt interessant want in maart ligt de temperatuur al veel hoger ;-)

Weerfreak 1337

Ah, precies volgens het boekje, warme winter en als de lente komt, wordt het kouder dan normaal.
Kon natuurlijk ook niet anders... :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Powered by EzPortal