Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292970 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Eveline

Wat ik denk? Dat ik hoop dat dit deze keer bij ons sneeuw gaat opleveren, maar ook denk ik dat het nog een week weg is en deze kaart volgende run weer anders kan zijn ;) oja en wat ik nog meer denk, wat de bijbehorende temperatuur gaat zijn, want als die 10 graden is hebben we er nog niks aan :P

Weatherman

Citaat van: Eveline op wo 29 jan 2014 - 09:51
Wat ik denk? Dat ik hoop dat dit deze keer bij ons sneeuw gaat opleveren, maar ook denk ik dat het nog een week weg is en deze kaart volgende run weer anders kan zijn ;) oja en wat ik nog meer denk, wat de bijbehorende temperatuur gaat zijn, want als die 10 graden is hebben we er nog niks aan :P
Ik denk met je mee, let it snow. Als alle ingrediënten oke zijn  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jenkie

Ik weet wel wat ik nu denk: damn......wat is het koud buiten!!!! Die wind..... Brrrrr

stratocumulus

Citaat van: glenn op wo 29 jan 2014 - 09:49
Ik weet niet wat jullie van onderstaande kaart vinden maar het lijkt erop dat ec ensemble op +144 u de deur open doet voor nieuwe winterse aspiraties door een mogelijk duikend laag wat dan weer een leuke sneeuwsituatie oplevert graag weet ik wat jullie denken ;-).

LT, maar zoals dit ervoor staat zou mijn interpretatie zijn, puur op de kaart afgaand, dat een zuidoosten wind komt te staan aan de grond, hoog ligt te ver naar het oosten om een echte ooster in te zetten. Daarnaast ligt het eraan hoeveel kou er eventueel nog aanwezig is in de aanvoer. Maar potentieel is de kaart zoals hij er sec bij ligt een sneeuwkaart.

Nogmaals, dan moet er bovenin ook genoeg kou zijn en de aanvoer moet koud genoeg zijn. Leuk is deze kaar wel, zo sec.

Als het laag doortrekt zou de wind later oost kunnen worden, maar een oostenwind via zuid en zuidoost is in de regel geen lang leven beschoren. Dan kan je beter een oostenwind hebben die via noord en noordoost naar oost gaat. Houdt het langer vol.


Trouwens, het is lekker koud buiten:


Remy

Het is kouder aan het worden,bijna min drie al.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ramon Oost

Citaat van: glenn op wo 29 jan 2014 - 09:49
Ik weet niet wat jullie van onderstaande kaart vinden maar het lijkt erop dat ec ensemble op +144 u de deur open doet voor nieuwe winterse aspiraties door een mogelijk duikend laag wat dan weer een leuke sneeuwsituatie oplevert graag weet ik wat jullie denken ;-).

Nieuwe winterse aspiraties lijkt mij wat overdreven. Het hogedrukgebied wordt op het kaarje van jou (+144h) alleen maar verder weggedrukt richting het zuidoosten. Bij ons houden we voorlopig dan ook een zuiden tot zuidwestelijke stroming. Dat is ook te zien aan de EPS pluim.

NitroGenetics

Citaat van: glenn op wo 29 jan 2014 - 09:49
Ik weet niet wat jullie van onderstaande kaart vinden maar het lijkt erop dat ec ensemble op +144 u de deur open doet voor nieuwe winterse aspiraties door een mogelijk duikend laag wat dan weer een leuke sneeuwsituatie oplevert graag weet ik wat jullie denken ;-).
wat ik denk is dat 144 uur later niet rieel is en dat de uiteindelijke situatie er 99 van de 100 keren er anders uitzien, je kan beter niet zover vooruit gaan kijken want veel onderbouwde info is er nog niet, zie neerslag 144 uur laat staan de tempraturen die ver boven nul staan...

kaarten kan je het meest pas vertrouwen 3 dagen van tevoren, 72 uur, maar zelfs dan kan er nog zoveel gebeuren.

Bacci

Pluim valt best mee eigenlijk, gemiddelde op lange termijn weer ietsjes kouder. Was echt bang dat we richting lente temperaturen gingen, hoop begint weer toe te nemen, whahahaha  ;D
En ja ik zou een pauze nemen, maar ik ben gewoon verslaafd  :'(

wimbaens

Citaat van: Bacci op wo 29 jan 2014 - 11:10
Pluim valt best mee eigenlijk, gemiddelde op lange termijn weer ietsjes kouder. Was echt bang dat we richting lente temperaturen gingen, hoop begint weer toe te nemen, whahahaha  ;D
En ja ik zou een pauze nemen, maar ik ben gewoon verslaafd  :'(

Lente temperaturen in februari zou echt zot zijn geweest. Deze winter is al abnormaal warm en breekt vele records, laat staan dat februari dan nog eens 5°C gemiddeld warmer zou worden. Zoals de kaarten nu liggen, gaat februari op dezelfde weg als januari met te hoge temperaturen.

Bacci

Citaat van: wimbaens op wo 29 jan 2014 - 11:29
Lente temperaturen in februari zou echt zot zijn geweest. Deze winter is al abnormaal warm en breekt vele records, laat staan dat februari dan nog eens 5°C gemiddeld warmer zou worden. Zoals de kaarten nu liggen, gaat februari op dezelfde weg als januari met te hoge temperaturen.

Nouja niets is zeker he, eerst even deze week doorkomen dan zien we wel weer. Maar kans is wel groot dat de eerste week van Februari zacht gaat verlopen.

Bacci

Wordt weer kouder in het noordoosten, daar weer een ijsdag? en misschien ook op andere plekken? Bewolking blijft hardnekkig in het noorden dus wie weet.

jens

persoonlijk ben ik van mening dat je pas naar het einde van een vorstperiode kunt kijken als deze bezig is,daarom ben ik dus heel benieuwd naar de kaarten van vanavond :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Nopie

Koning winter heeft de handen vol aan de USA maar vergeet Europa. Maar mischien dat we vanaf februari/maart eindelijk de winter in gaan. Maar zo niet dan kunnen we zeggen dat we een stormachtige herfst/winter hebben gehad, met genoeg stormen dat was namelijk ook weer een tijd geleden.

gilleeesss


glenn

Volgens mij toch geen rotslecht ensemble? geen standvastig winterweer dat niet maar ook geen lente?
Mischien terug een aanzet ?


Cholens

Hier nog steeds -0,9 dat was niet voorspeld?

Jasneker

Nu bijna - 2 C in Sneek, mar het was ddan ook ruim na middernacht voor de temperatuur onder 0 kwam vannacht, dus theoretisch geen hele vorstdag.
Verwachtingen? gezien de kou in de USA, de warmte die records breekt in Canada en Alaska is de boel daarboven flink van slag, meestal betekend dat voor ons geen winter...

The polar vortex has a dagger of warm air through its cold Arctic heart. Its shape resembles a gigantic walnut now. The northern hemisphere's tropospheric polar vortex generally has two low centers, one in Siberia and one in northern Canada, but today's ridge of warm air in the middle levels of the atmosphere, covering the Arctic ocean from the Pacific to the Atlantic, is extraordinary. The warmth above 80°N is exceptional.
Professor Jennifer Francis predicted that a warming Arctic would lead to a wavy, weakened polar vortex that would spill cold air over the central U.S. and central Asia. This January's weather is precisely the kind of weather she was predicting would become more common.
http://s3.amazonaws.com/dk-production/images/66910/large/28Jan14z12gfs_T2ma_nhem_1.png?1390951000

A dome of extraordinarily warm air over the Arctic ocean, today, January 28, 2014, has broken up the polar vortex, pushing cold air south over the continents. This is the "warm oceans cold continents" pattern which has been predicted by climate models to become more common as Arctic sea ice retreats and oceanic heat moves north.
PUBLIC INFORMATION STATEMENT CCA
NATIONAL WEATHER SERVICE ANCHORAGE AK
1110 AM AKST TUE JAN 28 2014
...RECORD TEMPERATURES SET ON MONDAY JAN 27TH...

STATION                   HIGH       PREVIOUS RECORD/YEAR

NWS AT SAND LAKE     48        TIED 48/1945
PALMER APRT              57        WAS  47/2007 2ND RECORD DAY IN A ROW
SEWARD APRT             61        WAS  42/2003
SELDOVIA                   57        WAS  40/2003
SOLDOTNA                  52        WAS  48/1965
PORTAGE GLACIER       55        WAS  41/2007 AND 2003
KENAI APRT                 49        WAS  43/1945
HOMER APRT               57        WAS  45/1945
CORDOVA APRT           57        WAS  46/1926 

The last half of January has been exceptionally warm in Alaska and western Canada

NitroGenetics

op de komende 2 dagen na, is de pluim veel te warm voor de komende 2 weken met een gemiddelde rond de 5 graden, ook geven diverse modellen aan dat het in de eerste 2 weken van februari wel eens al lente kan zijn met tempraturen in de +10.
dat houd simpelweg in dat de reeks warme maanden gewoon vrolijk doorzetten.

van winter is geen spraken, (op het noordoosten na vandaag en wellicht morgen)

Jdolky

Eerder in de week stond hier een kaartje met lichte sneeuwval voor het westen ik dacht voor woensdagnacht..Staat dat nog op de kaart of is dat helemaal verdwenen?

Koen-IJM

Citaat van: Jdolky op wo 29 jan 2014 - 15:14
Eerder in de week stond hier een kaartje met lichte sneeuwval voor het westen ik dacht voor woensdagnacht..Staat dat nog op de kaart of is dat helemaal verdwenen?

Verdwenen als sneeuw voor de... bewolking.

Powered by EzPortal