Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293200 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

wimbaens

Citaat van: Richard op di 28 jan 2014 - 22:38
Ik snap ook niet waarom sommigen hier de moed al opgeven.
Kijk naar vorig jaar, half maart nog 3 ijsdagen op rij in het oosten, op 13 maart -13,3 en op 11/12 maart tot 15 centimeter sneeuw in het zuiden (bron: knmi)

Niet dat dit een garantie op winterweer geeft de komende tijd en natuurlijk was maart  2013 uitzonderlijk koud, maar ondanks het feit dat we de komende 2 weken geen winterweer hoeven te verwachten is het heus niet nodig om de moed al op te geven  ;)

Helaas een compleet andere situatie vorig jaar. Er was toen genoeg koude lucht door een ssw.

Frontier

Citaat van: Bacci op di 28 jan 2014 - 14:42
Snap niet dat mensen hiervan niet houden, als je in de zon zit is het echt niet koud en weinig wind. Als het zachter wordt gaat het 9 van de 10 keer regenen en neemt de wind toe, waardoor het zelfs kouder aanvoelt dan als het zou vriezen, snap dus echt niet dat mensen zachter weer willen hebben in dit seizoen.
Ah, u bent er weer, wat vliegt de tijd, het leek nog maar gisteren dat u zei 'tot over twee weken'.  ;) :D In het zonnetje zal het ongetwijfeld best aardig zijn, maar zodra die weg is is het ook meteen heel koud. Plus al die ongein eromheen, dik aankleden, ruiten krabben, wegen strooien, etc etc etc, bah!

Citaat van: Bacci op di 28 jan 2014 - 14:42Winterliefhebbers willen toch ook geen koude zomer hebben?
Nee inderdaad, volgens mij zijn winterliefhebbers meestal óók zomerliefhebbers. Ik heb aan beide seizoenen een hekel wat dat betreft.

On-topic: in maart kunnen er inderdaad nog best gekke dingen gebeuren, men zegt niet voor niets 'maart roert zijn staart (en april doet wat hij wil)'  ;)
Maanden zonder r: temperaturen onder normaal
Maanden met r: temperaturen boven normaal
Ambassadeur van de regen

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

gilleeesss

Citaat van: Frontier op di 28 jan 2014 - 22:49
Ah, u bent er weer, wat vliegt de tijd, het leek nog maar gisteren dat u zei 'tot over twee weken'.  ;) :D In het zonnetje zal het ongetwijfeld best aardig zijn, maar zodra die weg is is het ook meteen heel koud. Plus al die ongein eromheen, dik aankleden, ruiten krabben, wegen strooien, etc etc etc, bah!
Nee inderdaad, volgens mij zijn winterliefhebbers meestal óók zomerliefhebbers. Ik heb aan beide seizoenen een hekel wat dat betreft.

On-topic: in maart kunnen er inderdaad nog best gekke dingen gebeuren, men zegt niet voor niets 'maart roert zijn staart (en april doet wat hij wil)'  ;)

Ja als je enkel winterliefhebber bent, kom je niet aan je trekken (als mensen die uitspraak kent) .. Dus ga ik maar meer geintreseerd graken in onweer ook :)

Richard

Citaat van: wimbaens op di 28 jan 2014 - 22:46
Helaas een compleet andere situatie vorig jaar. Er was toen genoeg koude lucht door een ssw.

Nu is er ook mogelijk een split op handen toch, en zie overigens ook bijv. maart 2005.

Misschien is de wens de vader van de gedachte, maar ik houd nog hoop!

Ijsbloem

En de wat koudere fase wordt grotendeels ook weer weggegumd.
vannacht begint dit eigenlijk al met meer bewolking dan verwacht en dus weinig uitstraling, alleen in het noord-oosten wat lichte vorst.
Elders in den lande niet eens onder nul.
De wind, die blijft meer zuid-oost en flink doorwaaien met veel menging van de lucht Verder kunnen het grootste deel van het land de verwachte ijsdag wel vergeten.
Tsja zo gaat dat in zachte winters waarin de koude opkossingen vanzelf warmer worden.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

gilleeesss

Achja die neerslag die vorige week erop stond voor belgie vanaccht/morgen zit er ook nie echt in

Bacci

Citaat van: DSDLimburg op di 28 jan 2014 - 22:13
pluim midden, noordoost en zuidoost. Ik weet het niet maar ik schrijf de winter toch ook nog niet af, je weet maar nooit zo van af de tweede of derde week van februari?

Inderdaad, er zit ook wel wat positiefs in de pluim, de temperatuur stijgt maar gaat niet verder dan 7/8 graden, dus hopelijk zet de stijging niet voort en daarna is alles nog mogelijk.


DSDLimburg

Citaat van: Ijsbloem op di 28 jan 2014 - 23:44
En de wat koudere fase wordt grotendeels ook weer weggegumd.
vannacht begint dit eigenlijk al met meer bewolking dan verwacht en dus weinig uitstraling, alleen in het noord-oosten wat lichte vorst.
Elders in den lande niet eens onder nul.
De wind, die blijft meer zuid-oost en flink doorwaaien met veel menging van de lucht Verder kunnen het grootste deel van het land de verwachte ijsdag wel vergeten.
Tsja zo gaat dat in zachte winters waarin de koude opkossingen vanzelf warmer worden.
Wij zeggen meestal hier in het zuiden, nu is er niets te zien van de winter en met de carnaval dan kraakt het. Ik zeg natuurlijk niet dat het ook werkelijk zo zal zijn. maar ik moet nog zien of we met de carnaval niet in de vorst zitten. Maar je hebt gelijk het is tot nu toe een zachte winter. Voor midden en het zuiden!
seizoen 2018/2019

Arend

Citaat van: owios op wo 29 jan 2014 - 00:04
*ploatie*

Zo, toe maar. 14 graden in het oosten (waar blijft dat lente-topic?). Alle reacties van de kou-liefhebbers naar aanleiding van dit kaartje op een rij: pubrun, termijn is veel te ver weg, warme uitbijter enz.  ;D
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Remy

Citaat van: Arend op wo 29 jan 2014 - 00:13
Zo, toe maar. 14 graden in het oosten (waar blijft dat lente-topic?). Alle reacties van de kou-liefhebbers naar aanleiding van dit kaartje op een rij: pubrun, termijn is veel te ver weg, warme uitbijter enz.  ;D
En de winter duurt nog twee maanden.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Bacci

Citaat van: Remy op wo 29 jan 2014 - 00:16
Citaat van: Arend op wo 29 jan 2014 - 00:13
Zo, toe maar. 14 graden in het oosten (waar blijft dat lente-topic?). Alle reacties van de kou-liefhebbers naar aanleiding van dit kaartje op een rij: pubrun, termijn is veel te ver weg, warme uitbijter enz.  ;D
En de winter duurt nog twee maanden.

En het is niet realistisch  ;)

gilleeesss

Citaat van: Bacci op wo 29 jan 2014 - 01:17
En de winter duurt nog twee maanden.


En het is niet realistisch  ;)

Ik ga gewoon slapen,, kom er ook depri van, verlang je en jaar achter winter, krijg je niets, zelf nog geen DROGE sneeuwvlok gezien hier.. Enkel maandag wat natte/smeltende sneeuw :) en misschien 5x lichte vorst in winter 2013-14

yookin

troost je.. hier alleen regen, en vanochtend is geloof ik het het koudste punt van deze winter...

-0,1

wow  :o
Stavoren

Ries

Zou toch ijsdag worden? Is nu al rond 0 graden...en had vannacht in bed ook niet echt bibberkoud gevoel (altijd raam open, ook al is het -25)

glenn

ik vermoed dat we vandaag te zien gaan krijgen dat die opwarming volgende week van tijdelijke aard is , Ik vermoed dat na 10 Februari de temperaturen snel weer zullen gaan dalen tot waarden rond normaal tot zelf iets te koud in het nieuwe ensemble van vlaanderen merk je dat al stilletjes aan

klimascepie

Er is weer en duidelijke trend. Als de LT koud is dan heet dat onbetrouwbaar om de lange termijn. Als LT warm is dan heet dit einde winter. De LT op de lange termijn is even onbetrouwbaar of het nu koud of warm laat zien. Ik schreef het al eerder 21 maart is de winter over en dan moet maar blijken of de natuur daar ook zo over denkt. Tot die tijd hebben we en gewone normale winter zo als er zo veel zijn geweest.

De vries kou komt of misschien ook niet. Maar ook in februari en maart kan het extreem koud worden.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

Jan van Ooijen

Citaat van: klimascepie op wo 29 jan 2014 - 09:14


De vries kou komt of misschien ook niet. Maar ook in februari en maart kan het extreem koud worden.

Niets is zeker, maar dat februari en maart koud kan zijn weten we. Zie maart 2005 maar
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 29 jan 2014 - 09:29
Niets is zeker, maar dat februari en maart koud kan zijn weten we. Zie maart 2005 maar

Vorig jaar was ook geen pretje, krijg er nog de koude rillingen van.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

glenn

Ik weet niet wat jullie van onderstaande kaart vinden maar het lijkt erop dat ec ensemble op +144 u de deur open doet voor nieuwe winterse aspiraties door een mogelijk duikend laag wat dan weer een leuke sneeuwsituatie oplevert graag weet ik wat jullie denken ;-).

Powered by EzPortal