Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292977 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

arjanbruggink

Citaat van: benjamin112 op di 28 jan 2014 - 14:50
Jammer om te zeggen maar ik heb de moed wel opgegeven voor het zuiden van het land.
Ik heb al die tijd nog vol gehouden dat er nog sneeuw zou vallen maar met de komende voorspellingen zie het er niet goed uit kwa sneeuw in het zuiden. Er zou natuurlijk in maart nog kunnen vallen of eind februarie maar die kans zie ik klein in.
Jammer stel het is niet zo moeten we ons maar op de zomer en winter 14/15 gaan richten.
En dan komt er in de aankomende tijd nog es een keer een bak sneeuw aankakken voor het zuiden......
Wil ik geen euforiestemming van jou kant horen :-D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Ramon Oost

De nacht naar donderdag op uitgebreide schaal matige vorst? Harmonie heeft er zin in. De andere modellen houden het voornamelijk bij lichte tot plaatselijk matige vorst.


Ijsbloem

Hoi Benjamin ,
Ja zit hier in het westen al sinds maart 13 op sneeuw te wachten.
Zit er de komende tijd ook niet in.
Maar wat ik begin december al schreef verwacht ik hier juist eind
februari begin maart wat winters ongemak.
Februari wordt denk ik ,een zeer zachte maand
maar de maand maart zie ik toch meer normaal verlopen.
Ik denk dan aan te koude eerste helft en te zachte tweede helft.
Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

Weerfreak 1337

Even één ding over die polar vortex split die er mogelijk aan zit te komen he.
Dit heeft als gevolg dat de straalstroom opnieuw gaat zwabberen, maar niet altijd voor ons, daar kom ik zo op terug.
Een kans op een blokkade word hierdoor vaak groter, maar er zit een staartje aan. Namelijk, het kan zijn dat we aan de warme kant van het geheel komen te zitten, bijvoorbeeld een Eurohoog of een te zuidelijk liggend Russisch hoog.
Als je aan de koude kant van het geheel komt, bijvoorbeeld een Atlantische vingerblokkade met uitlopers boven IJsland, en/of een Scandinavisch hogedrukgebied, dan kom je ook direct in hevige winterlucht.

Zoals het er nu voorstaat lijkt de warme kant deze strijd te gaan winnen(zie pluim). Kou-uitstortingen van de pool gaan plaatsvinden boven de VS, en deze kou wordt de Atlantische Oceaan opgeblazen.
Omdat de kou juist daar gaat uitstorten, en de oceaan op geblazen word, krijgen wij juist niet een zwabberende, maar juist een hele strakke en sterke uit richtingen die variëren tussen west en zuid.
Zo zie je maar dat een Polar Vortex Split niet altijd voor winterweer en een sterk zwabberende straalstroom kan zorgen. Zo lukte het de afgelopen jaren wel, en zo lukt het dit jaar (misschien) niet (meer).

Ik sta er niet van te kijken, dat we begin maart ineens een pak sneeuw te verwerken krijgen. Dan vergelijk ik deze winter eigenlijk met die van 2005, een zachte winter, met een korte eindperiode met heel veel sneeuw en een ijskoud begin van maart. Verder was deze periode tijdelijk van aard.
Zolang we de kou op de oceaan zien storten, kunnen we een lange winterperiode voorlopig nog wel even uitsluiten.

Het spijt mij voor dit bericht aan de winterliefhebbers, maar het lijkt erop dat het even niet anders is ;)
Groeten, Weerfreak

Edit: als ik deze situatie verkeerd beschrijf, zeg het dan aub, dan kan ik er weer wat van leren  :) (@Jan, Johann, Marsel en/of Ramon).

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

zwoof

Citaat van: Bacci op di 28 jan 2014 - 14:42
Winterliefhebbers willen toch ook geen koude zomer hebben?

Ik ben winterliefhebber. Het liefst lekker bij de kachel kijkend naar de neerdwarrelende sneeuwvlokken. Bij de eerste centimeter al gelijk straatjes vegen om "het gevoel" aan den lijve te ondervinden én natuurlijk de meetlat ter hand. Als er zich eenmaal een pak gevormd heeft, dik ingepakt compleet met handschoen, sjaal en muts een paar uurtjes er op uit. Daarna fijn terug bij de kachel een lekker bordje stamppot eten en s 'avonds in mijn behaaglijke stoel weer starend door het raam naar de lantaarnpaal op de hoek van de straat, wachtend op nieuw wit goud. Een kop warme koffie of soms een glaasje mummelman ter hand en steeds weer loerend op het weerforum of er al iets in de maak is. De kachel is daarbij het aller belangrijkst. Want als deze er niet was om me af en toe lekker op te warmen, weet ik niet of ik de winter nog wel zo leuk vond.  Mijn voorkeur gaat net als de gemiddelde mens uit naar overwegend droog weer met 18 tot 22 graden. Ik wil dus dolgraag een koele zomer. Hoe meer bewolking hoe minder kans de warmte heeft dan. Tegen de kou kan je je aankleden. Tegen de warmte uitkleden helpt maar tot zo'n 25 graden, alles daar boven ga je zweten. Da's niet fijn en ook een beetje vies. Of je moet airco hebben, die zet je op 20 graden net als de kachel in de winter  ;D

arjanbruggink

Hierbij een satellietopname van vanmorgen 11.50 uur LT. Hierbij is nog heel mooi de sneeuwgrens te zien in noordoost Nederland.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

zwoof

Citaat van: arjanbruggink op di 28 jan 2014 - 16:40
Hierbij een satellietopname van vanmorgen 11.50 uur LT. Hierbij is nog heel mooi de sneeuwgrens te zien in noordoost Nederland.

Mooie opname, ik had verwacht dat het gebied groter zou zijn.

Ramon Oost

Komende dagen winterweer!



Een lagedrukgebied boven Groot Brittannië trekt de komende dagen via Frankrijk richting het Middellandse zeegebied. Achter dit lagedrukgebied breidt het Scandinavisch hogedrukgebied zich iets westelijker uit en draait de wind tijdelijk naar oostelijke richting. Met die oostelijke wind stroomt er koude lucht het land binnen.


Een lagedrukgebied trekt via Frankrijk naar het Middellandse zeegebied waarna de wind in ons land naar oostelijke richting draait.

In de loop van vanavond doet de vorst weer zijn intrede in ons land en gaat het vannacht op uitgebreide schaal licht vriezen. Het koudst wordt het in het noordoosten met -5 graden. Elders 1 tot -2 graden. Morgen overdag blijft het koud in de noordelijke helft van het land met op veel plaatsen lichte vorst. In de zuidelijke helft van het land wordt het nog een graad of 4/5; daarbij is het op een aantal wolkenvelden na zonnig. Wel staat er een matige tot vrij krachtige oostenwind waardoor er in de ochtend gevoelstemperaturen beneden de -10 graden mogelijk zijn in het noordoosten van het land.

De nacht naar donderdag breidt de vorst zich weer snel uit en gaat het op veel plaatsen matig vriezen. Ook donderdag volgt er nog een koude dag met in het noorden wederom een ijsdag. Elders ligt de temperatuur rond of iets boven het vriespunt. Vanaf vrijdag lopen de temperaturen weer flink op.

© Topshelf Meteo, Ramon Oost

xzaz

Goed, echt winter is eigenlijk van de kaarten en de trend voor de LT is ook zacht. Eigenlijk gewoon normaal februari weer. Ik denk dat ik maar weer in zomerslaap ga.
De winter is nog niet eens begonnen!

Johannes96

Lekker toch 2 ijsdagen en zon, tenminste het wintergevoel even te pakken dacht ik zo!

Marc.S

Mijn verlangens gaan toch meer en meer naar het lenteweer, nu omdat het nog geen echte winter wil worden   ::)

ron12

En onder tussen in Amerika, gaat de winter vrolijk door, kaartje 5 februari Terwijl er nu al brandstof te korten zijn daar ,bron verschillende media in de VS. Propaan is er bijna niet meer te krijgen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Bacci

Citaat van: ron12 op di 28 jan 2014 - 17:51
En onder tussen in Amerika, gaat de winter vrolijk door, kaartje 5 februariTerwijl er nu al brandstof te korten zijn daar ,bron verschillende media in de VS. Propaan is er bijna niet meer te krijgen

Goedkoopste ticket pakken naar Amerika!!

marctsm

en juist als je dan in amerika land,is het ginder out met de winter en wordt het hier winter...

nee, dank u, ik heb nog altijd een stille hoop.

Lucifer

In moeilijke momenten proberen we toch hoop te houden. Daarom even volgend screenshot genomen van de KMI website vorig jaar eind mei in de Ardennen..... Om maar te zeggen:  er is nog tijd  :P

DSDLimburg

pluim midden, noordoost en zuidoost. Ik weet het niet maar ik schrijf de winter toch ook nog niet af, je weet maar nooit zo van af de tweede of derde week van februari?
seizoen 2018/2019

Marsel

Citaat van: DSDLimburg op di 28 jan 2014 - 22:13
pluim midden, noordoost en zuidoost.
Duidelijk verhaal lijkt me. Op een paar koudere vorstige dagen/nachten voor de periode woensdag t/m vrijdag na is het tot half februari gewoon bekeken voor hen die van structureel koud weer houden.

xzaz

Citaat van: Bacci op di 28 jan 2014 - 19:36
Goedkoopste ticket pakken naar Amerika!!
Dan zit je in Florida met 24 graden.  8)
De winter is nog niet eens begonnen!

DSDLimburg

Citaat van: Marsel op di 28 jan 2014 - 22:21
Duidelijk verhaal lijkt me. Op een paar koudere vorstige dagen/nachten voor de periode woensdag t/m vrijdag na is het tot half februari gewoon bekeken voor hen die van structureel koud weer houden.
Ja daar lijkt het wel op ja, jammer genoeg. Maar een beetje hoop houden doe ik toch nog wel, misschien niet op de KT maar je weet maar nooit zo laats februari. Wat niet is kan nog komen, en komt het niet! Dan komt het toch niet, wat doen we eraan.
seizoen 2018/2019

Richard

Ik snap ook niet waarom sommigen hier de moed al opgeven.
Kijk naar vorig jaar, half maart nog 3 ijsdagen op rij in het oosten, op 13 maart -13,3 en op 11/12 maart tot 15 centimeter sneeuw in het zuiden (bron: knmi)

Niet dat dit een garantie op winterweer geeft de komende tijd en natuurlijk was maart  2013 uitzonderlijk koud, maar ondanks het feit dat we de komende 2 weken geen winterweer hoeven te verwachten is het heus niet nodig om de moed al op te geven  ;)

Powered by EzPortal