Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293441 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

theowl999999

Citaat van: SniperEye op ma 27 jan 2014 - 14:43


Ik hoop dat Ramon zich door deze ene steek onder water niet laat weerhouden om stukjes te blijven schrijven. Het gros van de leden kan het werk van Ramon, Jan, Johann en Marsel (en degenen die ik nog vergeet) erg waarderen. Zelfs de media weten dit forum van tijd tot tijd te vinden. Prachtig toch?


+++++++++++++++++1

theowl999999

Citaat van: SniperEye op ma 27 jan 2014 - 14:43

OT: Ik begin ook langzaam minder vertrouwen te krijgen in het verdere verloop van de winter. Nu de dagen langer worden, de zon krachtiger wordt is het voor echte winterse perikelen steeds lastiger zich te gaan ontwikkelen. Een koudereservoir ligt ook niet direct meer in de buurt nu deze steeds verder teruggedrongen wordt.

ik ook  :'( :'(

Ramon Oost

Iedereen bedankt voor de positieve reacties en ben blij dat veel mensen mijn verwachtingen ect. wel met plezier lezen. Natuurlijk laat ik me niet uit het veld slaan door één negatieve opmerking en blijf dan ook uitgebreide verwachtingen schrijven omtrent winter, sneeuw, onweer en ga zo maar door.  8)

Nu maar weer ontopic en focussen op de kans op winterse neerslag vandaag en eventueel de rest van de week. En de enkele koude dagen niet te vergeten! Vooralsnog lijkt het slechts bij 2 a 3 dagen te blijven. Ondanks deze korte duur van de winterse periode is er toch boven een sneeuwdek in het noordoosten van het land kans strenge vorst.

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 15:31
Iedereen bedankt voor de positieve reacties en ben blij dat veel mensen mijn verwachtingen ect. wel met plezier lezen. Natuurlijk laat ik me niet uit het veld slaan door één negatieve opmerking en blijf dan ook uitgebreide verwachtingen schrijven omtrent winter, sneeuw, onweer en ga zo maar door.  8)

Nu maar weer ontopic en focussen op de kans op winterse neerslag vandaag en eventueel de rest van de week. En de enkele koude dagen niet te vergeten! Vooralsnog lijkt het slechts bij 2 a 3 dagen te blijven. Ondanks deze korte duur van de winterse periode is er toch boven een sneeuwdek in het noordoosten van het land kans strenge vorst.

Het zou toch wat zijn, dat er opeens, als wij in de kou zitten, hele andere pluimen krijgen en we dan in de kou blijven.  :P
Als ik te lang naar die pluim kijk heb ik wel bijstand nodig van een psych.  ;D

Romigo

Ik ga heel hard hopen dat dit niet uit gaat komen. Sven zal er anders over denken.. ;D ;D

Weerfreak 1337

Hmm, woensdag wat sneeuw in het zuidwesten?
Van mij mag het wel :) Al is de kans erop niet zo groot. Niet zozeer vanwege de factoren, die zijn vrij goed, maar eigenlijk door het grotendeels ontbreken van neerslag.
Misschien wat extra voeding door de nog warme zee? :)
Dan link ik even naar 14 januari vorig jaar(en met een knipoog naar december 2010). Die plotselinge sneeuwbuien vanaf zee worden vaak pas op het laatste moment berekend, of zelfs nauwelijks berekend door de modellen. Ze ontstaan simpelweg in de grote onstabiliteit die word opgewekt tussen een (zeer) koude luchtsoort en een relatief warme (nu relatief hete :P) zee.
Vorig jaar op 14 januari namelijk, was er 5 centimeter gevallen vóórdat het grote sneeuwfront ons bereikte.
Ik heb meer ervaring met die kustbuien, die kunnen, als ze niet onderdruk worden door andere fronten(zoals vorig jaar) of hogedrukruggen, zeer veel sneeuw achterlaten > en dan komt de knipoog naar december 2010 > 35 centimeter in 2/3 dagen.
Ook die hoeveelheid, was toen niet voorzien. Die buien pakken bijna altijd heviger uit dan de modellen ons voorschotelen.

Zo'n situatie is altijd het eerste waar ik op hoop als er een (mini)winterperiode aankomt. Die heerlijk zware zeesneeuw met zelfs een aantal klappen onweer. :)
Maargoed, even afwachten hoe het gaat lopen. Ik sluit de kans op enkele fikse zeesneeuwbuien niet uit in de komende koude lucht van woensdag en donderdag. Enige probleem is nog, dat de hoogtestroming iets westelijker moet worden, waardoor ze aan land kunnen schuiven... :)

Niet op vast gaan pinnen dat het daadwerkelijk gaat gebeuren natuurlijk, maar het kan zomaar weer gebeuren.

Trouwens, afgelopen nacht werd ik even wakker van een fikse winterse bui(dakkapel > plat dak > geluid ;D), het was zowaar wit geworden van hagel en natte sneeuw.
En nu het mooiste, vanochtend weer een winterse bui, met in de verte een fikse klap onweer :)
Ik mag mijn eerste onweersdag opschrijven van 2014 :D

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Remy

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 15:31
Iedereen bedankt voor de positieve reacties en ben blij dat veel mensen mijn verwachtingen ect. wel met plezier lezen.
*knip*
Ondanks deze korte duur van de winterse periode is er toch boven een sneeuwdek in het noordoosten van het land kans strenge vorst.
Bij deze ook namens mij bedankt,maar eigenlijk staat het hier al pagina's vol bedankjes dus voelde ik niet zo de drang er nog eentje bij te plempen.
Maar wat je zegt over die strenge vorst is wel een reactie waard,is dat deze nacht ook reeds?
Vanmorgen zat er een dikke ijslaag op mijn dakraam vanwege stralingsvorst later afgelopen nacht.
Er ligt hier nog best wel wat sneeuw lijkt mij in combinatie met weinig wind wel te kunnen gaan lukken :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Citaat van: Joep op ma 27 jan 2014 - 13:50


Probeer het uit je quote te doen als je reageert :) en danku, ik doe m'n best, ookal is het niet zo professioneel, maar heb m'n best gedaan.

Jdolky

Citaat van: Weerfreak op ma 27 jan 2014 - 15:55
Tekst

Die buien heb ik hier dan helaas niet meegekregen vannacht en vanmorgen. De situatie die je schetst herken in wel ja altijd erg leuk als zoiets gebeurd, zeker met een winterse onweersklap. Laten we hopen dat we deze week nog een mooi cadeautje mee kunnen pakken.

Ramon Oost

Citaat van: Remy op ma 27 jan 2014 - 16:34
Maar wat je zegt over die strenge vorst is wel een reactie waard,is dat deze nacht ook reeds?
Vanmorgen zat er een dikke ijslaag op mijn dakraam vanwege stralingsvorst later afgelopen nacht.
Er ligt hier nog best wel wat sneeuw lijkt mij in combinatie met weinig wind wel te kunnen gaan lukken :)

Nee komende nachten is het nog gewoon dooi, ook in het noordoosten. Woensdag valt de vorst in en vooral in de nachten woensdag-donderdag en donderdag-vrijdag is er boven een sneeuwdek lokaal strenge vorst mogelijk.


Sven

Citaat van: Romigo op ma 27 jan 2014 - 15:43
Ik ga heel hard hopen dat dit niet uit gaat komen. Sven zal er anders over denken.. ;D ;D

Haha en of, ik vind hem prima zo. Maar goed geniet eerst van de aankomende koude dagen, daarna zien we wel verder :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

glenn

Vanavond kans op plaatselijk sneeuwdek in Vlaanderen ?
Als we de radarbeelden mogen geloven koerst er de volgende uren een neerslaggebiedje richting Noord Belgie met pittige en zware buien in verscholen volgens de radar van het KMI .
De temperatuur zakt hier nu snel met nu een temperatuur van 3.5°c en een dauwpunt van 2.5°c acht ik de kansen persoonlijk redelijke groot?
wat denken jullie ??

jens

even voor alle sneeuwliefhebbers uit belgie en dan met name glenn
kijk even naar deze kaartjes grote kans op sneeuw morgen volgens mij in belgie

je ziet duidelijk dat de temp laag blijft door neerslag,waarschijnlijk dus natte sneeuw bovendien waait de wind tegen dan uit het zuidzuidoosten wat bevordelijk is voor de neerslagafkoeling(in ieder geval beter dan west stroming) :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

ron12

Nieuwe (zeer) koude golf in de VS op komst http://www.accuweather.com/en/weather-news/next-polar-plunge-cloud-be-win/22527373 waarschijnlijk wordt dit de koudste van deze winter ::) nu al temperaturen gemeten van - 50 daar  8)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 17:26
Nee komende nachten is het nog gewoon dooi, ook in het noordoosten. Woensdag valt de vorst in en vooral in de nachten woensdag-donderdag en donderdag-vrijdag is er boven een sneeuwdek lokaal strenge vorst mogelijk.


Die sneeuw is hier woensdag al lang weg hoor, morgenmiddag al wel, gaat hard momenteel.

Ramon Oost

Citaat van: Ries op ma 27 jan 2014 - 18:47
Die sneeuw is hier woensdag al lang weg hoor, morgenmiddag al wel, gaat hard momenteel.

Morgenmiddag temperaturen rond de 3 a 4 graden daar en in de avond weer invallende vorst. Het lijkt me niet dat dan de 10-15 centimeter op sommige plaatsen al is weggesmolten?

Ries

Het is in één dag al halverwege...nog 24 uur dooi en woensdag overdag ook weer, dan blijft er niet veel over.

Ramon Oost

Citaat van: Ries op ma 27 jan 2014 - 19:39
Het is in één dag al halverwege...nog 24 uur dooi en woensdag overdag ook weer, dan blijft er niet veel over.

Woensdag overdag in het noordoosten alweer een ijsdag. Dit komt terug in vrijwel alle modellen.

De nacht naar vrijdag is volgens het ECMWF wel erg koud met temperaturen rond of beneden de -10 graden (komt door mogelijk sneeuwdek). Als er nog sneeuw ligt is dit bij heldere en rustige omstandigheden goed mogelijk.

ECMWF12

SniperEye

Citaat van: gilleeesss op ma 27 jan 2014 - 16:56
Probeer het uit je quote te doen als je reageert :) en danku, ik doe m'n best, ookal is het niet zo professioneel, maar heb m'n best gedaan.

Een kwade ben je ook niet, wel een optimist  8)

=====

Ik denk dat het voor de natuur niet slecht zou zijn als het even een periode flink gaat vriezen, puur om weer balans te krijgen in de natuur.

TaL

http://www.knmi.nl/klimatologie/lijsten/hellmann.html

Als het toch zacht weer lijkt te blijven vind ik dat we die 0 moeten binnenhalen, al vrees ik iets voor donderdag. Want zeg zelf, een 0 staat toch mooier dan bv een 0,4 haha :p
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Powered by EzPortal