Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292991 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Citaat van: RicardoDimm op zo 26 jan 2014 - 20:51
Enschede meld wederom regen. Niet lullig bedoeld Ramon, maar denk dat je de voorspellingen maar aan Jan en Johan moet overlaten. Dit is namelijk de 2e keer dit weekend dat je er naast zit.

Zowel gister als vandaag zou Enschede volgens jouw kaartjes op de grens moeten liggen van droge/natte sneeuw. Maar helaas, geen sneeuwvlok gezien!

Je moest een weten hoeveel tijd erin gaat zitten om een zo goed mogelijke verwachting op te stellen. Mijn hele weekend heeft voornamelijk in het teken gestaan van deze twee verwachtingen. Ik vind het dan ook jammer dat je me nu zo afkraakt en kan mezelf er totaal niet in vinden.

Niet om mijn gelijk te halen maar mijn hieronder de afbeelding met mijn kaartje wat ik verwachtte en hoe het daadwerkelijk is uitgepakt. Dit was ook gisteravond het geval. Mensen moeten, zoals weerfreak en Marsel ook al gezegd hebben de lijnen niet als directe afscheidingen tussen neerslagsoort zien. Zo is het weer nou eenmaal, je kan nooit precies de grens aangeven maar in grote lijnen kan je wel een indicatie geven. Dit laatste heb ik zo goed mogelijk geprobeerd. Dit is afgelopen weekend goed gelukt. 


gilleeesss

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 12:19
Je moest een weten hoeveel tijd erin gaat zitten om een zo goed mogelijke verwachting op te stellen. Mijn hele weekend heeft voornamelijk in het teken gestaan van deze twee verwachtingen. Ik vind het dan ook jammer dat je me nu zo afkraakt en kan mezelf er totaal niet in vinden.

Niet om mijn gelijk te halen maar mijn hieronder de afbeelding met mijn kaartje wat ik verwachtte en hoe het daadwerkelijk is uitgepakt. Dit was ook gisteravond het geval. Mensen moeten zoals weerfreak en Marsel ook al gezegd hebben de lijnen niet als directe afscheidingen tussen neerslagsoort zien. Zo is het weer nou eenmaal, je kan nooit precies de grens aangeven maar in grote lijnen kan je wel een indicatie geven. Dit laatste heb ik zo goed mogelijk geprobeerd. Dit is afgelopen weekend zo goed als uitgekomen. 


Das er boenk op! Mooi werk !!

gilleeesss

Verwachting Woensdag 29 januari 2014

Ik heb eventjes wat kaartjes bij gehouden vanaf vrijdag, voor deze woensdag (29 januari). En je ziet duidelijk dat alle modellen het vrijwel eens zijn met wat het laagje gaat doen: namelijk naar het zuiden trekken, over (noord) frankrijk. De preciese koers is zeker nog niet bekend (kan op het moment zelf nog veranderen, je weet dat met  het weer he).

Zoals je kan zien op de foto hieronder is dat we met een stevig hogedrukgebied zitten bij NW-Rusland, scandinavie(tot 1045hPA), dit laten trouwens alle modellen ook zien.
Bij de linkse kaart zie je dat een ijslandhoog en azorenhoog elkaar willen verbroederen, maar zoals je ziet/lijkt is dat op de 2de foto een mislukking?? Maar deze hogedrukgebieden drukken een laagje naar het zuiden, onder belgie door (N)Frankrijk, de preciese koers is nog niet 100% zeker. (Benelux omcirkelt)



Zoals eerder al gezegd heb ik sinds vrijdag de modellen wat bekeken en voor woensdag opgeslaan, en in een gifje geplaatst (het is wat een lang gifje, maar je ziet mooi dat iedereen een laagje laat afzakken over frankrijk)

Dit gifje bevat kaarten van vrijdag 24 januari tot zondag 26 januari (van vrijwel alle modellen)



Volgend gifje is van de recentere run's (dus meer kans op nauwkeurigheid) (van zondag 26 januari tot maandag 27 januari (max 06z runs))



Dat we koudere lucht krijgen vanaf woensdag is zeker, voor hoelang niet, het lijkt vanaf het weekend dan weer warmer te worden, maar goed terug over woensdag.

Temperaturen na de passage van het laagje. (donderdag)


Met op vrijdag(donderdag op vrijdag) overal vorst. Daarna lijkt het warmer te worden.


De neerslag op woensdag is eigenlijk nog niet te zeggen, sommige laten de neerslag net tot aan belgie komen, sommige net tot aan nederland, de ene regen, de andere sneeuw.. Ben benieuwd wat het word, hier de recente gfs (06z run)



Gifjes werden gemaakt op basis van run's van vrijdag tot maandag(alle modellen) Kaarten in deze post zijn van ECMWF(00z) & GFS (06z)

DSDLimburg

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 12:19
Je moest een weten hoeveel tijd erin gaat zitten om een zo goed mogelijke verwachting op te stellen. Mijn hele weekend heeft voornamelijk in het teken gestaan van deze twee verwachtingen. Ik vind het dan ook jammer dat je me nu zo afkraakt en kan mezelf er totaal niet in vinden.

Niet om mijn gelijk te halen maar mijn hieronder de afbeelding met mijn kaartje wat ik verwachtte en hoe het daadwerkelijk is uitgepakt. Dit was ook gisteravond het geval. Mensen moeten zoals weerfreak en Marsel ook al gezegd hebben de lijnen niet als directe afscheidingen tussen neerslagsoort zien. Zo is het weer nou eenmaal, je kan nooit precies de grens aangeven maar in grote lijnen kan je wel een indicatie geven. Dit laatste heb ik zo goed mogelijk geprobeerd. Dit is afgelopen weekend zo goed als uitgekomen. 

Ik ga hier een ding over zeggen en meer niet! Mensen mogen blij zijn dat sommige hier op dit forum hun vrije tijd besteden om ons zo veel mogelijk van informatie te voorzien! En dat gezeur over of iets wel of niet uitkomt, dat gaat eigenlijk al te ver! Ik zou het niet eens aandurven om ook maar een verwachting te maken! Lees hier toch al een tijdje mee en probeer zo veel als kan ervan te leren, denk dat je daar meer aan hebt :)
seizoen 2018/2019

Bacci

Geen winter gehad en dan nu al richting lente? helaas is het dan meestal eerst herfst.

Serge

Citaat van: RicardoDimm op zo 26 jan 2014 - 20:51
Enschede meld wederom regen. Niet lullig bedoeld Ramon, maar denk dat je de voorspellingen maar aan Jan en Johan moet overlaten. Dit is namelijk de 2e keer dit weekend dat je er naast zit.

Zowel gister als vandaag zou Enschede volgens jouw kaartjes op de grens moeten liggen van droge/natte sneeuw. Maar helaas, geen sneeuwvlok gezien!

geen stijl, dus weggesjorst en opgerot zou ik zeggen :P
Waar is mijn cape

Energizer85

Inderdaad.. Wel de moeite nemen om te reageren, terwijl je blijkbaar de kaarten nieteens goed hebt bekeken, terwijl een ander zijn vrije tijd er in stopt om een zo goed nodige prognose te maken. Vraag me dan ook echt af waarom je op een forum zoals deze komt.... Zo moest er ff uit!!!

Btw, ik vind t super dat er dit soort richtlijnen geplaatst worden, ik kan het doordoor juist allemaal beter volgen (ben best een leek qua verwachtingen e.d ;-)

Jasneker

Met velen onder ons mogen we blij zij met Johann en de andere weerkenners die hun tijd en moeite steken in een zo nauwkeurig mogelijke weer verwachting.
Het weer is vloeiend dus kan er altijd een (kleine) wijziging optreden en wat veranderen, maar het belangrijkste is dat dit miezerige winterweer geen schuld is van onze weer mensen hier, toch zie ik dat balletje vaak gespeeld worden en ik verwacht wat meer realisme.

Met de nieuwe kou inval in de USA verwacht ik voor Februari geen wintervuurwerk meer, maar een westcirculatie die we nu al zo goed kennen, met warm water wind en geen vorst meer van betekenis.
Helaas is dat de realiteit in ons gematigd zeeklimaat en winters als 1963 die dan ook tot een zeldzame uitzondering behoren.
Positief kijkend, goed voor onze energie rekening dat wel ;)

Gewoon doorgaan met ademhalen, rustig blijven en niet hakken op onze weer mensn die hier goed werk verrrichtten.
Pluim geven aan  hun mag gerust, bij deze ;)

Henk1976

Citaat van: Jasneker op ma 27 jan 2014 - 13:13
Met velen onder ons mogen we blij zij met Johann en de andere weerkenners die hun tijd en moeite steken in een zo nauwkeurig mogelijke weer verwachting.
Het weer is vloeiend dus kan er altijd een (kleine) wijziging optreden en wat veranderen, maar het belangrijkste is dat dit miezerige winterweer geen schuld is van onze weer mensen hier, toch zie ik dat balletje vaak gespeeld worden en ik verwacht wat meer realisme.

Met de nieuwe kou inval in de USA verwacht ik voor Februari geen wintervuurwerk meer, maar een westcirculatie die we nu al zo goed kennen, met warm water wind en geen vorst meer van betekenis.
Helaas is dat de realiteit in ons gematigd zeeklimaat en winters als 1963 die dan ook tot een zeldzame uitzondering behoren.
Positief kijkend, goed voor onze energie rekening dat wel ;)

Gewoon doorgaan met ademhalen, rustig blijven en niet hakken op onze weer mensn die hier goed werk verrrichtten.
Pluim geven aan  hun mag gerust, bij deze ;)
Helemaal mee eens! Het weer laat zich niets dicteren, en ik ben erg blij met iedereen die hier het weer kan toelichten. Maakt niet uit wie.
Nu even weer on-topic. Ik hoop dat je geen gelijk gaat krijgen met je verwachting voor februari  ;), ook al bewijzen de pluimen nu het tegendeel van mijn gelijk. Maar we hebben al eerder gezien dat de pluimen geen garantie zijn voor het daadwerkelijk uitkomen van een bepaalde situatie. Ik had toch ergens iets gehoord over een split in de Polar Vortex? Ook op Twitter kom ik die berichten tegen. Dus kan Februari niet nog een winterse verrassing in petto hebben. We wachten af.....

weerinkatwijk

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 12:19

Ramon, ik heb in ieder geval veel aan je voorspelling gehad! Bedankt voor de moeite om deze op te stellen! Waren beide erg duidelijk en to the point.

Arend

Citaat van: Jasneker op ma 27 jan 2014 - 13:13
Met velen onder ons mogen we blij zij met Johann en de andere weerkenners die hun tijd en moeite steken in een zo nauwkeurig mogelijke weer verwachting.
Het weer is vloeiend dus kan er altijd een (kleine) wijziging optreden en wat veranderen, maar het belangrijkste is dat dit miezerige winterweer geen schuld is van onze weer mensen hier, toch zie ik dat balletje vaak gespeeld worden en ik verwacht wat meer realisme.

Met de nieuwe kou inval in de USA verwacht ik voor Februari geen wintervuurwerk meer, maar een westcirculatie die we nu al zo goed kennen, met warm water wind en geen vorst meer van betekenis.
Helaas is dat de realiteit in ons gematigd zeeklimaat en winters als 1963 die dan ook tot een zeldzame uitzondering behoren.
Positief kijkend, goed voor onze energie rekening dat wel ;)

Gewoon doorgaan met ademhalen, rustig blijven en niet hakken op onze weer mensn die hier goed werk verrrichtten.
Pluim geven aan  hun mag gerust, bij deze ;)

Voor de verandering ben ik het eens een keer helemaal met je eens. Zal er geen gewoonte van maken.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jasneker

Mocht er al een split komen dan duurt het nog 14 dagen tot we een uitwerking zullen merken.
En dat wil niet altijd zeggen dat we dan gegarandeerd strenge winterinval krijgen hier.
Met wat ik van Johann en de rest van de chte weerkenners lees en wat ik verde oppik zie ik een inval niet meer gebeuren zoals de gegevens nu zijn.
Gelukkig ben ik een leek en kan heel snel door het weer op de vingers worden getikt met het tegendeel ;)
Zeker is dat de westcirculatie deze winter de boventoon voert en alle pogingen tot een winterscenario van betekenis te komen daaardoor voor ons naar de prullebak zijn verwezen.
Wat van weer het ook is, het blijft interesssant om te zien wat er gebeurt, ook deze zachte winter heeft tot nu toe verrassende dingen opgeleverd, stormen bij de vleet, onverwachte weer stuaties, onweer ga zo maar door.
Ik had ook graag winter gezien, maar kan net zo goed genieten van het uitzonderlijk weer tot nu toe.
Het blijft elke dag weer een verrassing ;), en verder als een paar dagen vooruit weten we toch niks zeker dat is deze winter tot nu toe al gebleken.
Dus ook mijn leken vooruitzicht heeft eigenlijk nul en geen waarde, ht is een persoonlijke zicht op het weer.

@ Arend, gelukkig, ik schrok al ;), als we het altijd met elkaar eens waren zijn we snel klaar met discussies toch?, zo blijft er wat te bepraten.

Joep

Citaat van: gilleeesss op ma 27 jan 2014 - 12:24
[
Ik heb eventjes wat kaartjes bij gehouden vanaf vrijdag, voor deze woensdag (29 januari). En je ziet duidelijk dat alle modellen het vrijwel eens zijn met wat het laagje gaat doen: namelijk naar het zuiden trekken, over (noord) frankrijk. De preciese koers is zeker nog niet bekend (kan op het moment zelf nog veranderen, je weet dat met  het weer he).

Zoals je kan zien op de foto hieronder is dat we met een stevig hogedrukgebied zitten bij NW-Rusland, scandinavie(tot 1045hPA), dit laten trouwens alle modellen ook zien.
Bij de linkse kaart zie je dat een ijslandhoog en azorenhoog elkaar willen verbroederen, maar zoals je ziet/lijkt is dat op de 2de foto een mislukking?? Maar deze hogedrukgebieden drukken een laagje naar het zuiden, onder belgie door (N)Frankrijk, de preciese koers is nog niet 100% zeker. (Benelux omcirkelt)


Zoals eerder al gezegd heb ik sinds vrijdag de modellen wat bekeken en voor woensdag opgeslaan, en in een gifje geplaatst (het is wat een lang gifje, maar je ziet mooi dat iedereen een laagje laat afzakken over frankrijk)



Volgend gifje is van de recentere run's (dus meer kans op nauwkeurigheid) (van zondag 26 januari tot maandag 27 januari (max 06z runs))

[
Dat we koudere lucht krijgen vanaf woensdag is zeker, voor hoelang niet, het lijkt vanaf het weekend dan weer warmer te worden, maar goed terug over woensdag.

[
[


Mooi samengevat Gilleeeees laten we hopen dat westen ook wat sneeuw meepikt :)






grizzrh

Citaat van: Joep op ma 27 jan 2014 - 13:50
Ik heb eventjes wat kaartjes bij gehouden vanaf vrijdag, voor deze woensdag (29 januari). En je ziet duidelijk dat alle modellen het vrijwel eens zijn met wat het laagje gaat doen: namelijk naar het zuiden trekken, over (noord) frankrijk. De preciese koers is zeker nog niet bekend (kan op het moment zelf nog veranderen, je weet dat met  het weer he).

Zoals je kan zien op de foto hieronder is dat we met een stevig hogedrukgebied zitten bij NW-Rusland, scandinavie(tot 1045hPA), dit laten trouwens alle modellen ook zien.
Bij de linkse kaart zie je dat een ijslandhoog en azorenhoog elkaar willen verbroederen, maar zoals je ziet/lijkt is dat op de 2de foto een mislukking?? Maar deze hogedrukgebieden drukken een laagje naar het zuiden, onder belgie door (N)Frankrijk, de preciese koers is nog niet 100% zeker. (Benelux omcirkelt)


Zoals eerder al gezegd heb ik sinds vrijdag de modellen wat bekeken en voor woensdag opgeslaan, en in een gifje geplaatst (het is wat een lang gifje, maar je ziet mooi dat iedereen een laagje laat afzakken over frankrijk)



Volgend gifje is van de recentere run's (dus meer kans op nauwkeurigheid) (van zondag 26 januari tot maandag 27 januari (max 06z runs))

Dat we koudere lucht krijgen vanaf woensdag is zeker, voor hoelang niet, het lijkt vanaf het weekend dan weer warmer te worden, maar goed terug over woensdag.


Mooi samengevat Gilleeeees laten we hopen dat westen ook wat sneeuw meepikt :)

Na 1000 berichten zou je toch wel moeten weten hoe je moet quoten eh :P  :o
Doenrade, Limburg

Henk1976

Citaat van: Jasneker op ma 27 jan 2014 - 13:48

Tekst

Inderdaad geeft een split niet altijd winterweer. Ach, wij hebben in ieder geval hier een klein vleugje winter. De tuin ligt nog vol sneeuw :). En er donderen sneeuwlawines van het dak. En mocht het wel zacht worden dan hoop ik toch echt op lekker lenteweer met een lekker zonnetje. Uiteraard afgestraft door onweer  ;D Want zo'n koude maart (en april/mei) als vorig jaar hoeft echt niet meer van mij! Dat heeft me flink energie gekost!

ron12

Krijgen we woensdag t/m vrijdag het zelfde, wat we dit weekend hebben gehad wat kou betreft ,kou in het noordoosten en de rest van de land weer niets http://www.wetteronline.de/temperatur-karte/europa?daytime=dailytime=dialy&fcdatstr=20140127&gid=0001 het lijkt er wel op . klik op de dagen tenminste wat temperaturen overdag betreft , noordoosten alleen ijsdagen , nacht temperaturen heel ander verhaal, overal vorst in het land  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

grizzrh

Citaat van: Henk1976 op ma 27 jan 2014 - 14:02
Inderdaad geeft een split niet altijd winterweer. Ach, wij hebben in ieder geval hier een klein vleugje winter. De tuin ligt nog vol sneeuw :). En er donderen sneeuwlawines van het dak. En mocht het wel zacht worden dan hoop ik toch echt op lekker lenteweer met een lekker zonnetje. Uiteraard afgestraft door onweer  ;D Want zo'n koude maart (en april/mei) als vorig jaar hoeft echt niet meer van mij! Dat heeft me flink energie gekost!

Lekker man, Februari Maart April en half Mei nog lekker vriezen hahah
Van mij mag het het hele jaar vriezen... Maar het moet wel eens winter gaan worden wordt er beetje moe van :-\
Doenrade, Limburg

Marcellang

Netjes gedaan hoor Ramon Oost, om al je vrije tijd aan een gezamelijke hobby te besteden.
Petje af, de meeste mensen kunnen/willen het niet, respect alom vanuit een dooiend Duitsland  ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Hector Pascal

Citaat van: Ramon Oost op ma 27 jan 2014 - 12:19
Je moest een weten hoeveel tijd erin gaat zitten om een zo goed mogelijke verwachting op te stellen. Mijn hele weekend heeft voornamelijk in het teken gestaan van deze twee verwachtingen. Ik vind het dan ook jammer dat je me nu zo afkraakt en kan mezelf er totaal niet in vinden.

Niet om mijn gelijk te halen maar mijn hieronder de afbeelding met mijn kaartje wat ik verwachtte en hoe het daadwerkelijk is uitgepakt. Dit was ook gisteravond het geval. Mensen moeten, zoals weerfreak en Marsel ook al gezegd hebben de lijnen niet als directe afscheidingen tussen neerslagsoort zien. Zo is het weer nou eenmaal, je kan nooit precies de grens aangeven maar in grote lijnen kan je wel een indicatie geven. Dit laatste heb ik zo goed mogelijk geprobeerd. Dit is afgelopen weekend goed gelukt. 



Ramon Oost, je hebt helemaal gelijk. Laat je niet het veld uitslaan door een of andere prutser. Bovendien zitten Jan en Johan er ook wel eens naast. Net zo vaak als andere weermensen. Ik kan je onderbouwde uitleg wel waarderen. Je kunt zien dat je toch enige kennis van het weer hebt, ga zo door zou ik zeggen.
Nul bestaat niet.

SniperEye



Laten we ons niet verlagen tot het niveau van degenen die ongenuanceerd hun gal spuwen op onze weerkenners.
Soms denk ik wel eens: sommige leden zouden eerst een cursus met toets moeten volgen alvorens lid te worden van dit forum. Echter werpt dat ook een drempel op die we ook niet moeten willen.

Ik hoop dat Ramon zich door deze ene steek onder water niet laat weerhouden om stukjes te blijven schrijven. Het gros van de leden kan het werk van Ramon, Jan, Johann en Marsel (en degenen die ik nog vergeet) erg waarderen. Zelfs de media weten dit forum van tijd tot tijd te vinden. Prachtig toch?

====

OT: Ik begin ook langzaam minder vertrouwen te krijgen in het verdere verloop van de winter. Nu de dagen langer worden, de zon krachtiger wordt is het voor echte winterse perikelen steeds lastiger zich te gaan ontwikkelen. Een koudereservoir ligt ook niet direct meer in de buurt nu deze steeds verder teruggedrongen wordt.

Powered by EzPortal