Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292955 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

glenn

onze weervrouw uit België heeft deze morgen wel een zeer gewaagde uitspraak gedaan op de radio in België !
Ze verklaarde : Ik als weervrouw zou er niet van schrikken dat we deze week de koudste week van de winter in gaan en dat zegt zeer veel over onze winter zegt ze , !
Dus sluit het topic maar ;-) tis over en out volgens haar
hahahaha

Remy

Hier nu ook net boven nul,maar smelten doet het nog niet erg,was vannacht helder dus nog beetje stralingsvorst gehad dus als die winterse buien vandaag komen kan dat mooi de gesmolten sneeuw weer aanvullen :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Roan

Citaat van: Ries op ma 27 jan 2014 - 07:01
Doodzonde, hébben we sneeuw, is het in één dag smurrie en de 2e dag foetsie  :'(
Het fietsen naar m'n werk ging zonet ook niet echt lekker  :P
Gelukkig is het op de straten na, nog wel winter wonderland.. Nog even van genieten mensen  8)

Henk1976

Citaat van: Remy op ma 27 jan 2014 - 08:13
Hier nu ook net boven nul,maar smelten doet het nog niet erg,was vannacht helder dus nog beetje stralingsvorst gehad dus als die winterse buien vandaag komen kan dat mooi de gesmolten sneeuw weer aanvullen :D

Positief Remy! Was idd een frisse ochtend. En de winterse buien brengen wellicht vanmiddag en vanavond een verrassende winterse lading.

flyerke

ik heb een vraagje, Hoe komt het dat de russische beer  en het azoren hoog vaak opduiken  in de winter? En hoe komt het dan dat bvb dat azoren hoog een hele poos blijft hangen? Als er bij ons een hogedruk gebied opduikt is dat mss maar voor een paar dagen maar zowel de beer als de azoren blijven soms weken op dezelfde plek hangen
Winter is coming

SniperEye

Citaat van: glenn op ma 27 jan 2014 - 08:09
onze weervrouw uit België heeft deze morgen wel een zeer gewaagde uitspraak gedaan op de radio in België !
Ze verklaarde : Ik als weervrouw zou er niet van schrikken dat we deze week de koudste week van de winter in gaan en dat zegt zeer veel over onze winter zegt ze , !
Dus sluit het topic maar ;-) tis over en out volgens haar
hahahaha

Relatief gezien is het bij een daggemiddelde van 1 graad al veel kouder dan de afgelopen weken... Dan heb je inderdaad de koudste week van de winter.

gilleeesss

ik had gehoopt een mooie bui mee te pikken, maar volgens kaartje van ramon trokken die buien redelijk anders? Van zuid naar noord? Deze gaan boven noordfrankrijk van west naar oost?

glenn

http://meteox.com/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=exp&lightning=1

Het gebeurt ! volgens de radar vormt de neerslag boven België samen nu 1 geheel met datgene boven Frankrijk ! en er zit westwaarse uitbreiding op een verassing voor Belgie?.

gilleeesss

Enja, ik zie ook niet veel goeie kaarten na vrijdag meer :(

DSDLimburg

Niet te geloven maar ik zie hier werkelijk de eerste natte sneeuw vlokken dit jaar 8)
seizoen 2018/2019

gilleeesss

Citaat van: DSDLimburg op ma 27 jan 2014 - 09:44
Niet te geloven maar ik zie hier werkelijk de eerste natte sneeuw vlokken dit jaar 8)

Dit jaar heb ik ook nog niets gzien, in december wel natte sneeuw. Nu is hier eeen buitje, wat ik hoop dat nog in winterse neerslag overgaat, maar ik vrees ervoor

Edit, toch wat natte sneeuw gehad, en nu gwn regen met een vlok natte sneeuw tussen.

DSDLimburg

Citaat van: gilleeesss op ma 27 jan 2014 - 09:52
Dit jaar heb ik ook nog niets gzien, in december wel natte sneeuw. Nu is hier eeen buitje, wat ik hoop dat nog in winterse neerslag overgaat, maar ik vrees ervoor
Het is hier 5 graden zo iets, in het zonnige zuiden,lol. pluim.
seizoen 2018/2019

Romigo

Citaat van: DSDLimburg op ma 27 jan 2014 - 09:56
Het is hier 5 graden zo iets, in het zonnige zuiden,lol. pluim.

Ziet er toch wel sterk naar uit, dat wij in een warmere stroming komen. We krijgen nog eerst twee dagen winter en daarna richting voorjaar.  >:(

Ga maar eens op de emigratiebeurs oriënteren op een land waar de winter wel een winter is.  ;)
In Amerika zitten ze al maanden in de kou, daar hebben ze een "kleine ijstijd".

Romigo

Beoordeling lange termijn

Beoordeling door meteoroloog



Geldig van woensdag 29 januari tot maandag 10 februari

Synoptische ontwikkeling
Een lagedrukgebied ligt woensdag boven Frankrijk waardoor de stroming oostelijk wordt. De koude lucht die vandaag en morgen tijdelijk wordt teruggedrongen tot Polen en Zuid-Scandinavië, kan dan aan de noordflank van dit laag met een oostenwind weer over ons land uitstromen. Het laag beweegt vervolgens opvullend naar het Middellandse Zee gebied. De stroming die op donderdag nagenoeg wegvalt wordt in de loop van vrijdag weer zuidelijk op nadering van een volgend lagedrukgebied dat zaterdag boven Schotland komt te liggen. Het bijbehorende frontale systeem trekt dan zaterdag over ons land, de activiteit gaat er dan wel grotendeels uit vanwege een diffluente bovenstroming. Verder in de verwachtingsperiode zien we een grote kans op een zuidwestelijke stroming a.g.v. toenemende depressieactiviteit op de Oceaan.

Modelbeoordeling en onzekerheden
Het stromingspatroon tot en met het weekeinde wordt door de diverse EPS-leden eenduidig beschreven. De spreiding in de temperatuur-pluimen zijn relatief klein te noemen. Hierbij moet wel vermeld worden dat het noordoosten duidelijk kouder is dan de rest van het land. In de tweede helft van de week is een vrij grote kans op ijsdagen, vooral in het noordoosten van het land. In het zuiden van het land is die kans een stuk kleiner. De kansen voor matige vorst in de nachten vertonen een vergelijkbare verdeling, het noordoosten van het land laat voor vrijdag zelfs een 40% kans op strenge vorst zien. Dit laatste lijkt mij alleen waarschijnlijk wanneer het huidige sneeuwdek zich handhaaft, er brede opklaringen zijn en weinig wind staat. Vanaf vrijdag vertoont de temperatuur een langzaam stijgende lijn. De kans op vorst in de nachten aanvankelijk nog aanwezig, de kans op ijsdagen zeer klein. Nog later in de periode zien we een handvol members een hoog boven Scandinavië ontwikkelen met aanvoer van koude lucht uit Oost Europa, verder dan 10% komt de kans hierop vooralsnog niet. Woensdag tot en met vrijdag is het nagenoeg overal droog. De eerstvolgende neerslag is zaterdag wanneer het frontale systeem doorkomt. Daarbij is een kleine kans op sneeuw, indien de neerslag in de vorm van regen valt is er kans op ijzel, is gezien de vorst van de dagen ervoor. In het vervolg ligt de neerslagkans rond 50%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Tijdelijke overgang naar droger en kouder weer met overdag temperaturen rond het vriespunt en in de nachten lichte tot matige vorst. Vanaf het weekeinde weer oplopende temperaturen en toenemende neerslagkansen.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op licht wisselvallig weer met daarbij langzaam oplopende temperaturen.

Paraaf meteoroloog: homan
Uitgifte: 27/01/2014 04.38 uur LT
Bron: KNMI

Marsel

Citaat van: Weerfreak op zo 26 jan 2014 - 21:03
Beste Ricardo,

Het weer gedraagt zich niet altijd zoals modellen en/of personen dit verwachten. Bovendien heeft Ramon niet door een glazen bol gekeken met je "voorspellingen". Hij heeft op basis van modelberekeningen zijn verwachting opgesteld.
Het weer kan zich vooral in dit soort situaties altijd anders gedragen dan voorheen berekend werd en/of verwacht werd!
Dus niet zaniken op Ramon en neem het weer zoals het nu is. Het gaat nu eenmaal niet anders!
Bovendien kun je dan maar beter helemaal stoppen met je weerhobby, want als je langer in het "vak" zit, dan weet je donders, maar dan ook dondersgoed dat het weer een zeer onverwachtbaar en grillig karakter heeft.


Groeten!

Goed gesproken en verder weinig aan toe te voegen.
Dat krijg je als je harde lijnen in een kaartje legt. Mensen kijken naar die lijnen alsof het solide grenzen zijn voor een bepaalde neerslagsoort of weertype. Zo werkt het niet.
Zelfde geldt voor verwachtingen voor convectief weer, ook dat merk ik elk jaar weer. Men is gefrustreerd als het bij hen niet tot onweer komt en botviert de frustratie op degene die de verwachting heeft opgesteld....

Ach, laten we het maar op onwetendheid houden.

Overigens, modellen hadden de sneeuwsituaties heel aardig in de smiezen de afgelopen 48h.
Ik heb nachtdiensten gedraaid tijdens de sneeuwval en ik blijf me soms verbazen over accuratesse van sommige output uit mesoschaal modellen. Uiteraard niet op de kilometer en op de 100ft nauwkeurig maar in dat opzicht was de korte termijn vrij duidelijk te verwachten. Voorwaarde is wel dat je bij het interpreteren na blijft denken  ;D en niet klakkeloos dingen overneemt, en dat geldt net zo goed op dit forum!

flyerke

yess de eerste sneeuwvlokken van dit jaar in Gavere (nabij gent)
Winter is coming

Nopie

Citaat van: Romigo op ma 27 jan 2014 - 10:03
Ziet er toch wel sterk naar uit, dat wij in een warmere stroming komen. We krijgen nog eerst twee dagen winter en daarna richting voorjaar.  >:(

Ga maar eens op de emigratiebeurs oriënteren op een land waar de winter wel een winter is.  ;)
In Amerika zitten ze al maanden in de kou, daar hebben ze een "kleine ijstijd".

Klopt in de USA is het momenteel de koudste winter sinds 1979.

gilleeesss

Citaat van: Nopie op ma 27 jan 2014 - 12:04
Klopt in de USA is het momenteel de koudste winter sinds 1979.

En hier de warmste?:D

Joep

Woensdag sneeuwkansen voor zuidwesten


gilleeesss

Citaat van: Joep op ma 27 jan 2014 - 12:12
Woensdag sneeuwkansen voor zuidwesten

Ben er toch benieuwd naar

Powered by EzPortal