Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292988 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Kermisspin

Citaat van: Weerfreak op zo 26 jan 2014 - 21:15
Vannacht zal de zachte lucht ook Groningen en omstreken doorboren met zijn boterzachte en vochtige dampen! ;) ;D

Sorry maar ik vind hem leuk haha. En ja.....hij heeft gelijk.  ;D
Volvo for life!

Remy

Citaat van: Kermisspin op zo 26 jan 2014 - 21:20
Sorry maar ik vind hem leuk haha. En ja.....hij heeft gelijk.  ;D
Goed dat het niet overdag in de spits gebeurt scheelt een boel blikschade :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Kermisspin

Citaat van: Remy op zo 26 jan 2014 - 21:23
Goed dat het niet overdag in de spits gebeurt scheelt een boel blikschade :D

Nou....het schijnt momenteel slecht te zijn op de wegen en snelwegen. Zowel op twitter (heb ik niet) als facebook komen meldingen van gevaarlijke rijomstandigheden.
Volvo for life!

Oele


Bacci

Citaat van: Jenkie op zo 26 jan 2014 - 20:05
Dit keer zelfs geen natte sneeuw, maar gewoon regen.....

Als het goed is heb je nu wel natte sneeuw, toch?

Marc.S

Grrrr ben net zo jaloersss op hun daar!  8)

Marc.S

Hier nu ook eindelijk natte vlokken tussen de regen door bij 2,4° dalende  ::)

Joep


biancacroeze

Het sneeuwt hier in Noord-Oost Groningen lekker door!! Totaal (gisteren en vandaag) nu zo'n 10-12 cm. De wind waait ook lekker, dus her en der ook van die heerlijke sneeuwduintjes. Ben benieuwd hoeveel er nog bij komt en of die zachtere lucht ook hier zal komen. Het is nu nog steeds -5 op de thermometer!

gilleeesss

Citaat van: Joep op zo 26 jan 2014 - 21:38
>:(

pluim

really? pff.. Verwondert me wel  hoe stil johan en jan zijn wat betreft woensdag? of is het omdat ze het druk hebben, of omdat gewoon vandaag sneeuwt in NO? (en er iets interesants is op het moment)

Johannes96

Hier in het midden van Friesland een uurtje sneeuw, ligt nu een mooi wit tapijtje. Sneeuwt aardig door.

Jasneker

Temperatuur in Sneek snel gedaald van 1.8 naar nu 0.2, nog steeds regen hier, geen ( natte) vlok te zien...

Sven

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Joep

Het is uiteindelijk toch een winterse prik van allure geworden, die zich door twee weken geleden gevormde hogedruk over grote delen van Noord-, Oost en Midden Europa heeft uitgestrekt.
Zojuist meldde Hamburg nog strenge vorst, en dit is symbolisch voor de actuele temperaturen in die delen van Europa. En ook in ons land hebben de 2 noordoosteijke provincies onvervalst winterweer met vanmorgen 6-8 C onder nul en ook op dit moment nog ruim 6 graden vorst.

Ondanks de grote veranderingen ten noorden en oosten is er echter ten westen helemaal niks veranderd op weerkaarten. Nog steeds stroomt ten westen van Groenland onder invloed van de daar aanwezige koudepool permanent koude lucht zuidwaarts, een ideale voediingsbodem voor vorming van lagedruk dat zich blijft richten op de Ijsland regio, dit mede mogelijk gemaakt door een Azorenhoog met meer neiging tot horizontale uitbreiding richting het Europese vasteland in plaats van zich verticaal uit te strekken richting het noorden.
En daar zit mi de gemiste kans voordit weekend, de noordoostelijke hogedruk heeft zich te weinig naar het westen kunnen uitbouwen door de permanent aanwezige zonale druk vanuit het westen.

Het laag dat de komende 12 uur in de vorm van veel regen en sneeuw de vorst het hele land uit zal jagen, gaat de 24-36 uur daarna al opvullend naar een positie boven het zuiden van Europa. Samen de hogedruk die boven het noordoosten van Europa aanwezig blijft zorgt dit er voor dat de stroming bij ons in de loop van dinsdag vanuit het oosten weer zuidoost tot oost gaat worden waardoor de kou weer gaat instromen. Woensdagmorgen vriest het dan waarschijnlijk in het hele land 2 (ZW) tot 6 (NO) graden.
Opmaat voor een periode die tot volgend weekend zal aanhouden, en waarin het dan eindelijk in het hele land eens tot stabiel (= droog weer met zonnige perioden) en koud (=lichte tot matige vorst in de nacht en ochtend en overdag gemiddeld rond het vriespunt).

Door handhaving van het patroon ten westen komt er echter tegen volgend weekend opnieuw een aanval van zachte lucht als Ijslandlagedruk via het Noordzeegebied gaat opstomen. En ons weer een periode van grenslaag weer met grote landelijke verschillen gaat opleveren. Dit omdat ook dan het noordoostelijk hogedrukgebied niet van wijken van weten.
Dit waterkoude weer met aanhoudende kans op winterse neerslag en lichte vorst in de nacht en ochtend kan een  groot deel van de 1e week van februari nog aanhouden.

Bijna unaniem laat de Uitvoer zien dat de zonaliteit in de 2e week van februari wel in alle hevigheid gaat losbarsten als het hoog uiteindelijk van de weerkaarten verdwenen is. Sterk wisselvallig maar vooral ook zacht weer lijkt dan terug te keren.


ronald de wildt

:(

tuinman

He he, vanaf Enschede kan ik nu grote dikke vlokken natte sneeuw melden :D
Tenminst nog iets wits gezien deze winter.
Hallo jumbo.:D

Bacci

Citaat van: gilleeesss op zo 26 jan 2014 - 21:41
really? pff.. Verwondert me wel  hoe stil johan en jan zijn wat betreft woensdag? of is het omdat ze het druk hebben, of omdat gewoon vandaag sneeuwt in NO? (en er iets interesants is op het moment)

Huh hoezo? wat is er woensdag dan? ja even kouder en daarna zachter, ik snap niet wat je bedoelt.

matroesjka-world

Citaat van: Jasneker op zo 26 jan 2014 - 21:43
Temperatuur in Sneek snel gedaald van 1.8 naar nu 0.2, nog steeds regen hier, geen ( natte) vlok te zien...


Overal sneeuw, Dokkum, Oosterwolde... maar Heerenveen en Sneek?? Neehoor  :o
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Joep

Citaat van: Sven op zo 26 jan 2014 - 21:47
Mooi dat de pluim me verhaal van zojuist weer onderbouwd :)

Wat een rare uitspraak, is helemaal niet mooi.

Joep


Marc.S

Pluimen zijn uiteraard slechter geworden  >:(

Powered by EzPortal