Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293506 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

weerinkatwijk

Citaat van: Weerfreak op zo 26 jan 2014 - 18:59
Hier aan zee regen bij een temperatuur die schommelt tussen 3,5 en 4,5 graden.
Wind waait nog fors door trouwens.
Achter het front onstabielere lucht met steeds meer buien, deze gaan winters worden in de komende nacht, morgenochtend en morgenmiddag.
Kans op enige vlokken natte sneeuw of hagel is dus nog niet verkeken in het westen.  :)
Zelfs een zeer lokale klap onweer is morgenmiddag niet uit te sluiten:

KNMI:
Maandag overdag zien we ook convectieve bewolking, met name in de middag wanneer de trog passeert, toppen van de Cb's tot ca. FL250.


Veel (ijzel) sneeuwplezier daar in het hoge noorden!  ;D
Hier in Katwijk korte tijd wat natte sneeuw te zien op de ramen (natte flatsen). Verder zelfde temperatuur

martijn

toch wel  jammer nog geen vlok sneeuw gezien of natte sneeuw terwijl het vanavond wel kon.

biancacroeze

Ook ijzel in wagenborgen. Noord Oost Groningen. Gevaarlijk op de weg!!  Temp -7.2

glenn

wanneer krijg je eigenlijk natte sneeuw of sneeuw als de temperatuur bv onder het dauwpunt zakt ? of wanner natte bol onder dauwpunt zakt ? tis eigenlijk wel leuk om zoiets te leren .

Weerfreak 1337

Citaat van: weerinkatwijk op zo 26 jan 2014 - 19:01
Hier in Katwijk korte tijd wat natte sneeuw te zien op de ramen (natte flatsen). Verder zelfde temperatuur

Ik zit net te zuidelijk langs de kust. Nog geen flats gezien hier. :P :o

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Joep

Lijkt wel of het neerslaggebied oplost in no?

weerinkatwijk

Citaat van: Weerfreak op zo 26 jan 2014 - 19:06
Ik zit net te zuidelijk langs de kust. Nog geen flats gezien hier. :P :o
Hier is nu ook niks meer te zien... Morgenochtend/middag acht ik de kans wat groter.

Kermisspin

Hmm....net thuis aangekomen en zeker niet leuk meer op de weg. Het is inderdaad ijzel.
Volvo for life!

weerinkatwijk

Citaat van: Joep op zo 26 jan 2014 - 19:06
Lijkt wel of het neerslaggebied oplost in no?
Viel mij ook al op... Het is daar ook een stuk kouder dan de weermodellen hadden verwacht, Nieuw-Beerta staat nog op -6,1. Misschien dat de warme lucht hierdoor meer moeite heeft door te dringen?

Weerfreak 1337

Citaat van: weerinkatwijk op zo 26 jan 2014 - 19:07
Hier is nu ook niks meer te zien... Morgenochtend/middag acht ik de kans wat groter.

Straks, tijdens buien direct achter het front word de kans al groter op winterse neerslag, ook in de (zuid)westelijke kustgebieden > Lagere temperaturen (donker, opklaringen) en intensievere neerslag waardoor de sneeuwgrens wat lager komt te liggen in de lucht tijdens zo'n bui. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Bacci

Kan er in Groningen niet al geschaatst worden op ondergelopen weilanden ofzo? anders volgende week?

Dennis

Ijzel melding uit Oosterwolde FRL - heftige ijslaag op bomen auto's enz

Extremissimorum

Citaat van: Tuppie op zo 26 jan 2014 - 18:23
Hier (kop van Noord Holland) nu steeds meer natte sneeuw te zien tegen het raam. Tsja, je moet toch wat deze winter :-\

Waar precies in Noord-Holland? Ik zie hier alleen maar regen, regen, regen..

JerryL

Nu maar hopen dat dat dan eindelijk wintersweer gaat brengen! Vooralsnog is dit de slechtste winter die ik ooit heb meegemaakt. Nog geen graadje vorst gehad hier in Zaanstad. Alleen maar R E G E N ! ! ! ! om gek van te worden

martijn

het regent hier behoorlijk hard door :o gaat straks lekker tekeer gok ik in groningen 8)

glenn

toch een tijdelijke opwarming om daarna toch weer wat kouder weer te laten zien ?
nu nog niks over te zeggen kijken wat het de volgende dagen geeft maar we zien 2 tot 3 dagen momenteel een tijdelijke opwarming waarna het gemiddelde snel weer daalt

Rogierhgv

Hoogeveen meldt ook gewoon regen.

pietjelol

harde regen waar steeds meer natte sneeuw tussen zit temp nu 2,8 graden flink gezakt dus
edit zit nu echt redelijk wat natte sneeuw tussen

Ries

al iets van een half uur sneeuw hier, eerst heel fijne motsneeuw met volgens mij ijzel, nu volop motsneeuw. Benieuwd hoelang het doorgaat, hoe hevig het wordt.

Johann

Citaat van: glenn op zo 26 jan 2014 - 19:05
wanneer krijg je eigenlijk natte sneeuw of sneeuw als de temperatuur bv onder het dauwpunt zakt ? of wanner natte bol onder dauwpunt zakt ? tis eigenlijk wel leuk om zoiets te leren .

Onderstaand een artikel van Ben Lankamp (weerwoord.nl) desbetreffend

Verhaal over en checklist voor sneeuwvorming

Allereerste moet de temperatuur op 1,5 meter onder de 7°C zijn, om het algehele smelten van enige vaste neerslag te voorkomen. Ten tweede moet de lucht vrij droog zijn, een relatieve vochtigheid onder de 90% en in sommige gevallen zelfs onder de 85% is het beste.

Vervolgens om, met name bij 1,5m temp's (ver) boven de nul, de sneeuw de grootste kans te geven om de grond te bereiken zonder door een event. warme laag te vallen die zich mogelijk zou kunnen hebben gevormd, zal de basis van de wolken vrij laag moeten zitten. Het liefst onder de 1000 voet (~300m).

Als de lucht vrij compact is, is de kans op het samenklonteren van ijskristallen groter. Als de dikte 1000-500hPa onder de 530 decameter komt, is over het algemeen de lucht compact genoeg om voor ons zichtbare vaste neerslag (sneeuw dus) te produceren.

De bovenlucht moet koud genoeg zijn om ijskristallen te doen vormen. Hiervoor moet de temperatuur op 1,5km onder de -2°C zijn. Dit garandeerd een stabiele aanvoer van nieuwe ijskristallen. Vervolgens is het belangrijk hoe ver het kan afkoelen in een bui, zodat de sneeuw zijn vorm kan behouden als hij naar beneden valt. Om dit te garanderen, zal de potentiële natte-bol temperatuur op 850hPa onder de 3°C moeten liggen. De non-potentiële natte-bol (de gemeten natte-bol temp. dus) op 1,5m moet ook onder die waarde liggen, zodat tot een zekere mate voor de hele laag gegarandeerd kan worden dat de ijskristallen hun vorm behouden.

Ten slotte, stroming is niet gunstig voor sneeuw omdat de ijskristallen tijd en energie nodig hebben om samen te komen en de sneeuwvlok te vormen. Bij teveel stroming kunnen de ijskristallen niet goed samenkomen, en zal er dus meer z.g. 'sleet' (natte sneeuw, of sneeuw vermengt met regen) vallen. Laatste item, meer voor buienvorming dan voor sneeuw maar ik noem hem toch omdat het ook enig belang heeft voor de vorming en samenkomen van ijskristallen, is de verticale snelheid van luchtdeeltjes (vertical velocity.

En hieronder het compacte lijstje:

1. grondtemp. < 7
2. Rv < 90%
3. LCL (Lifting Condensation Level), vaak de basis van wolken, < 1000ft
4. hoogte 500hPa onder de 530dam, dit betekent een vrij compacte lucht met grotere kans op vorming van vaste neerslag
5. temp 850hPa < -2°C
6. pot. natte-bol temp op 850hPa < 3°C (belangrijk punt, geeft aan hoe ver de temp. kan dalen in een bui)
7. niet al te veel stroming, zowel onder in de lucht (~900hPa) als op middelbare hoogte (500hPa).
8. verticale snelheid van luchtdeeltjes (vertical velocity), dit eigenlijk meer voor buienvorming dan voor sneeuw in het bijzonder
9. natte-bol temperatuur op 1,5m onder de 2,5 á 3°C, direct gerelateerd aan hetgene bij punt 6

Powered by EzPortal