Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292982 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Remcoz

voor iedereen die jaloers wilt zijn op Groningen.... hier een paar voorbeelden  http://www.bedumer.nl/webcam/ http://srv03.sittyweb.nl/~sitecam202/site_component.php?uname=RHJlbnQ%3D&cid=NDkz  http://www.weerstationtzandt.nl/webcam.php

ik haal overigens mijn webcams hier vandaan. weet niet of die al bekend is! http://nl.webcams.travel/map/#lat=52.321071&lng=6.258087&z=8&t=n

webcam kaart van heel de wereld. even inzoomen op de plek van interesse en je krijgt alle lokale webcams te zien!

Jenkie

Hehe, KNMI nu ook code geel voor Overijssel. Spekglad en een dikke laag ijs op m'n auto....

lans

jezus wat een verschil. ik woon in noord gelderland bijna overijssel en het is hier 7 graden met een zonnetje
achterhoek

Jenkie

-1,2 en die druppels op de auto zijn gewoon bevroren....

martijn

Het word heel spannend voor vanavond

Remcoz


matroesjka-world

Citaat van: Remcoz op zo 26 jan 2014 - 12:01
voor iedereen die jaloers wilt zijn op Groningen.... hier een paar voorbeelden  http://www.bedumer.nl/webcam/ http://srv03.sittyweb.nl/~sitecam202/site_component.php?uname=RHJlbnQ%3D&cid=NDkz  http://www.weerstationtzandt.nl/webcam.php

ik haal overigens mijn webcams hier vandaan. weet niet of die al bekend is! http://nl.webcams.travel/map/#lat=52.321071&lng=6.258087&z=8&t=n

webcam kaart van heel de wereld. even inzoomen op de plek van interesse en je krijgt alle lokale webcams te zien!

Superbedankt !!!!   :D
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Ijsbloem

 ;) Even een overzichtje van het te verwachtte weerbeeld komende zeven dagen/globaal
zondag  26 -1
Noordoosten:  bewolkt-sneeuw na ijzel  -3.C
Midden         : regen overgaand in natte sneeuw  +2.C
zuid-westen: regen                                               +5.C
---------------------------------------------------------------------
maandag 27-1
N-O              bewolkt- regen-natte sneeuw           -2.C/+3.C
elders          wisselend bewolkt-winterse buien     +2.C/+5.C
---------------------------------------------------------------------
dinsdag 28-1
algemeen / bewolkt af en toe regen bui                +3.C/+6.C
---------------------------------------------------------------------
woensdag 29-1
bewolkt                                                                    +3.C/+5.C
---------------------------------------------------------------------
donderdag  30-1
half bewolkt                                                             -1.C/+3.C
-----------------------------------------------------------------------------
vrijdag  31-1
licht bewolkt                                                            -3.C/  +0.C
----------------------------------------------------------------------------
zaterdag 1-2
half bewolkt                                                              -2.C/+4.C
-------------------------------------------------------------------------------
zondag 2-2
regen                                                                        +2.C/+7.C


tendens verder in februari.
Wisselvallig en zacht (tot zeer zacht)














Op weg naar weer wat koudere winters ?
Zou zo maar kunnen , te beginnen in winter 2017.

ron12

Alle temperaturen in Nederland, hier kun je zien waar het vriest en het niet vriest, let vooral op de wind richting, bizar verschillen in sommige provincies voor al in het noordelijk helft van het land  http://www.hetweeractueel.nl/actueelweer/nederland
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Edwin

Tendens verder in februari zacht tot zeer zacht? Je kan beter zeggen tendens in februari dat zien we dan wel weer, zaterdag begint februari pas ;)
Never Stop Exploring

Jenkie

Citaat van: ron12 op zo 26 jan 2014 - 12:20
Alle temperaturen in Nederland, hier kun je zien waar het vriest en het niet vriest, let vooral op de wind richting, bizar verschillen in sommige provincies voor al in het noordelijk helft van het land  http://www.hetweeractueel.nl/actueelweer/nederland

Wauw, 30 km verderop is het 7 graden warmer  :o

Edwin

Volgens de nieuwe hirlam zit ik hier in een donkerpaars gebied met dus dikke sneeuwval vanavond/nacht...nice
Never Stop Exploring

Arend

Citaat van: Edwin op zo 26 jan 2014 - 12:30
Volgens de nieuwe hirlam zit ik hier in een donkerpaars gebied met dus dikke sneeuwval vanavond/nacht...nice

Alle hoop nu maar vestigen op Hirlam. :) Gisteravond bleef het hier bij een enkele verdwaalde natte flats.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Romigo

Modellen algemeen tot +48 uur
Beoordeling door meteoroloog

Geldig tot maandag 27 januari 2014 24.00 locale tijd

Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HIRLAM run van 06 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.

Modellenbeoordeling.

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een frontale vore met daarin restanten van een occlusie ligt boven het noordoosten van het land, met de as ongeveer op de lijn Terschelling-Twente. De vore wordt geleidelijk minder scherp en de frontale activiteit gaat er steeds meer uit. Een lagedrukgebied west van Schotland trekt naar het zuiden en wordt morgenavond boven de Ierse Zee verwacht. Het bijbehorende occluderende front trekt vanavond van zuidwest naar noordoost over het land. Dit front lijkt de kou in het noordoosten verder terug te dringen. Maandag bevinden we ons in een zuidwestelijke stroming waarmee polaire lucht wordt aangevoerd. In de middag trekt er dan nog wel een trog van zuidwest naar noordoost over het land.

MODELBEOORDELING:
Modellen hebben de actualiteit goed te pakken en zitten vrij goed op één lijn. Belangrijkste aandachtspunten voor deze verwachtingsperiode is de winterse neerslag in het noordoosten van het land.

Aandachtspunten.

WIND:
Hirlamwinden worden aangehouden. In de loop van de middag weer toenemende wind met op de zuidelijke Noordzee seinen voor 7 tot 8 Bft, eerst uit een zuidelijke richting, in de avond na frontpassage uit een westrichting. Langs de Noorse kust staat gedurende nagenoeg de gehele verwachtingsperiode een 9 Bft, soms zelfs een 10 Bft. Maandag opnieuw seinen voor 6 Bft, mogelijk 7 Bft.

BEWOLKING:
Nabij de frontale vore onverminderd St. Harmonie geeft dat goed weer. Elders veelal Cu/Sc en vanuit het zuidwesten een steeds dikker worden frontaal pakket. Nabij het naderende front vanuit het westen opnieuw veel St. Na frontpassage weer verbeterende wolkencondities, dan wel al convectieve bewolking vanaf de Noordzee, T500 hPa zakt tijdelijk naar -38 C. Harmonie laat in de nacht naar maandag en maandagochtend turbulentiestratus zien. Maandag overdag zien we ook convectieve bewolking, met name in de middag wanneer de trog passeert, toppen van de Cb's tot ca. FL250.

NEERSLAG:
Modellen geven een tamelijk gelijk beeld voor de verwachte neerslag. In het noordoosten eerst nog in activiteit afnemende lichte onderkoelde regen. De volgende frontale neerslag bereikt het zuidwesten later in de middag, om daarvandaan over de rest van het land te trekken. Het sterke onweerssignaal die Harmonie vreemd genoeg geeft bij een stabiel opbouw wordt genegeerd. In de noordoostelijke helft is dan sneeuw mogelijk. Kijken naar de vaste fractie van de sneeuw zoals Harmonie het berekent zal het op veel plaatsen natte sneeuw zijn die nauwelijks blijft liggen. Naarmate je meer naar het noordoosten gaat wordt de vaste fractie groter. In delen van Friesland en in Drenthe kunnen een aantal cm's vallen in Groningen valt droge sneeuw en kan rond de 5 cm sneeuw vallen. Verder zal er opnieuw een smalle zone zijn waar weer ijsregen of onderkoelde regen mogelijk is. Omdat ik verwacht dat deze zone smal is en tegelijkertijd ook beweegt (en dus niet langdurig op één plek blijft liggen zoals vanmorgen) verwacht ik daar geen (grote) problemen van. Het is uiteraard wel een aandachtspunt. Na frontpassage zien we in de komende nacht al enkele buien vanaf de Noordzee het land opdrijven, hier kan ook natte sneeuw bij zitten. Maandagmiddag zien we bij de trogpassage een clustering van de buien. Ook bij deze buien is weer natte sneeuw mogelijk en bij intensievere neerslag is kortdurende sneeuw ook niet uit te sluiten. NESO geeft dat weliswaar niet aan, progtemps zien we tijdens trogpassage toch heel even flink koud worden.

ZICHT:
In de vore matig tot slecht, elders is zijn de zichten in de maritiem polaire lucht goed. In de loop van de middag en in de avond in neerslag matige, in (natte) sneeuw slechte zichten. Maandag goed zicht, in buien matig tot slecht.

TEMPERATUUR:
Alle modellen laten een tamelijk betrouwbaar beeld zien van de temperatuurverdeling over het land, dat is opvallend goed. Harmonie zit er zeker op de vorstgrens op de vore het scherpst op. Vanmiddag Tx van -5 graden in het uiterste noordoosten tot opnieuw +6 graden elders. De vorst in het noordoosten van het land wordt vannacht met de passage van de occlusie verdreven. Achter de occlusie is in opklaringen echter toch lokaal lichte vorst mogelijk elders wordt het een graad of 2. Gevaar voor gladheid blijft tot in de ochtend in het noordoosten aanwezig omdat de wegdektemperaturen onder het vriespunt zijn. Morgen overdag Tx van 3 graden in het oosten en noordoosten tot 6 graden in het zuidwesten van het land.

Paraaf meteoroloog: nolet
Uitgifte: 26/01/2014 11.07 uur LT.

Bron: KNMI

arjanbruggink

Citaat van: Romigo op zo 26 jan 2014 - 11:38
Duidelijk geschreven Ramon. Dit is voor iedere leek goed op te nemen en wat er nu precies gaat gebeuren.

Ik wil wel zeggen, dat ik stinkend jaloers ben op de mensen in Noord-Nederland.  :P Ik had hier ook graag sneeuw gehad, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren vrees ik. Gelukkig ben ik vanavond wederom in het oosten van het land en hoop ik toch te kunnen genieten van de sneeuw.

Ik ben benieuwd of Jan nog iets in zijn glazenbol heeft gezien, wat betreft winterse aspiraties?  ;)

Hier momenteel vrij zacht, heb ramen en deuren open staan...een graad of 7ºC.
En in de zomer zijn "wij" over het algemeen stinkend jaloers op het zuiden qua onweer haha.
In Smilde op dit moment hele fijne motsneeuw.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Bacci

Citaat van: Edwin op zo 26 jan 2014 - 12:30
Volgens de nieuwe hirlam zit ik hier in een donkerpaars gebied met dus dikke sneeuwval vanavond/nacht...nice

Je bedoelt zeker blauw gebied, of naar welke kaarten kijk jij? Maarja het wordt spannend vanavond maar ik verwacht alleen wat natte sneeuw.

gilleeesss

Citaat van: Bacci op zo 26 jan 2014 - 12:44
Je bedoelt zeker blauw gebied, of naar welke kaarten kijk jij? Maarja het wordt spannend vanavond maar ik verwacht alleen wat natte sneeuw.

Jan en de moderators hebben zo'n gifjes met kleuren :) donkerblauw = daar donkerpaars dan wellicht

Iemand geen sneeuwkaartje van waar hoeveel licht?? Wil  wel eens weten wat er in NO al ligt :) en weten dat er nog eens 10cm bij gaat vallen daar

Remy

Hier momenteel matige vorst en matige tegen het zware aan sneeuw.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Citaat van: Jenkie op zo 26 jan 2014 - 12:28
Wauw, 30 km verderop is het 7 graden warmer  :o
hier nog beter te zien http://www.hetweeractueel.nl/actueel-temperatuur-kaartje-animatie was ik vergeten om er bij te plaatsen  :o  ::) ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Edwin

Citaat van: Bacci op zo 26 jan 2014 - 12:44
Je bedoelt zeker blauw gebied, of naar welke kaarten kijk jij? Maarja het wordt spannend vanavond maar ik verwacht alleen wat natte sneeuw.

Nee, paars! :)

Never Stop Exploring

Powered by EzPortal