Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293001 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

helamako

13 centimer sneeuw in Uithuizen (Noord Groningen)  :P

winter

Misrekening van alle modellen Neerslag is al London gepasseerd de voorste grens. Betekent rond begin van de middag hier een uur of 2?

jens

ik heb de indruk dat het laag meer uitgediept is richting het zuiden dan verwacht :)
trouwens gfs verwachte om 10 uur +1 in friesland en het was -1 :D
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Diem

Gaat er lekker aan toe daar in het noorden met de kou, sneeuw en gladheid :o
En maar zeggen dat het alleen in het noordoosten vriest, nou wij kunnen er ook wat van hier 8)

winter

Temperatuur NU:

Harmonie NU ( NAGENOEG PERFECT):

Remy

Een reactie die ik zojuist op facebook plemp: Ja,maar bedenk wel dat sneeuwschuiven in ons land een luxe is. Dan ligt er tenminste sneeuw die weg moet
Edit... Meer hout op het vuur... warmtevraag is best groot nu :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Ries

Da's een fiks neerslaggebied dat er aan komt, als dat hier allemaal als sneeuw gaat vallen wordt het een beste laag!

Kres

Blijft apart. In het noorden matige vorst op dit moment en amper 150 km verder vriest het niet eens.

Kres

Code oranje van knmi voor het noorden en oosten. Dat wordt een fikse sneeuw dump heb ik het idee.

Ries

Citaat van: Kres op zo 26 jan 2014 - 11:13
Code oranje van knmi voor het noorden en oosten. Dat wordt een fikse sneeuw dump heb ik het idee.
is voor ijzel die er momenteel plaatselijk lijkt te vallen

Ramon Oost

Waar gaat het vanavond sneeuwen?



Na de storing van afgelopen zaterdagavond en nacht waarbij er in het noordoosten van het land op diverse plaatsen 5-10 cm sneeuw viel, krijgen we aan het einde van de middag wederom met een storing te maken. De storing gaat ook nu voor winterse neerslag zorgen, maar waar valt die sneeuw?

De nieuwe storing waar we aan het einde van de middag mee te maken krijgen is gekoppeld aan een grootschalig lagedrukgebied net iets ten westen van Groot-Brittannië. Halverwege de middag ligt het occluderende front tegen de westkust aan en trekt in de middag en avond van zuidwest naar noordoost over het land. In de middag zal de neerslag die valt voornamelijk regen zijn. Naarmate het intensiever doorregent kan er neerslagafkoeling optreden waardoor de regen in de avond landinwaarts over kan gaan in natte sneeuw.

Wat is neerslagafkoeling nou precies? Neerslagafkoeling is het afkoelen van de omgevingstemperatuur door vallende neerslag. De vallende neerslag verdampt voor een deel tijdens het vallen. Verdampen kost warmte dus de omgevingstemperatuur daalt. Bij intensieve neerslag kan dit ervoor zorgen dat de sneeuwvalgrens daalt tot aan het aardoppervlak. Neerslagafkoeling is alleen maar mogelijk bij isothermie in de onderste lagen van de atmosfeer (temperatuur verandert niet in de verticale). Zo'n isotherme luchtlaag is stabiel van opbouw. Zodra de wind erbij komt is het over en uit met de (natte) sneeuwval en gaat het weer over in regen.

Hieronder een progtemp van Soesterberg aan het begin van de avond. Uitleg staat onder de afbeelding.

Progtemp GFS00 - Soesterberg 18utc

Mooi te zien dat de lucht zo goed als isotherm van opbouw is in de onderste lagen van de atmosfeer. Dit betekent dat er neerslagafkoeling mogelijk is. Tevens is de onderste paar honderd meter net iets droger. Hoe droger de lucht hoe meer verdamping er optreedt. Zoals eerder gezegd kost verdampen warmte waardoor de omgevingstemperatuur daalt. Hoe droger de lucht hoe verder de temperatuur kan dalen.

De neerslagafkoeling wordt goed meegenomen in Harmonie en ECMWF. GFS laat dit helemaal niet zien en Hirlam pas veel verder naar het noordoosten toe. Toch denk ik dat landinwaarts bij aanhoudende intensieve neerslag de regen over kan gaan in natte sneeuw. Verder naar het noordoosten valt er droge sneeuw en kan er in Groningen, Drenthe en Friesland wederom 5 tot lokaal (ruim) 10 cm sneeuw vallen. ECMWF berekent ten noorden van de Veluwe een sneeuwdek. Het wordt nowcasten in hoeverre de sneeuw in het midden van het land blijft liggen. Ik heb in onderstaand kaartje ingetekend op basis van Harmonie en ECMWF. Uiteraard kan de lijn van regen en natte sneeuw nog wat verschuiven maar dat wordt zoals gezegd nowcasten. De sneeuw gaat in de loop van de avond vanuit het zuidwesten over in regen door instromen van zachtere lucht en omdat de wind verder in kracht toeneemt.



Als het front in de loop van de nacht het land uit trekt is de wind overal zuidwest en stroomt er zachtere lucht het land binnen. Ook in het noordoosten van het land loopt de temperatuur op tot boven het vriespunt. Maandag overdag is er wederom winterse neerslag mogelijk in Nederland omdat de bovenluchtweer afkoelt.

© Topshelf Meteo, Ramon Oost


Weatherman

Citaat van: Ramon Oost op zo 26 jan 2014 - 11:18
In de middag zal de neerslag die valt voornamelijk regen zijn. Naarmate het intensiever doorregent kan er neerslagafkoeling optreden waardoor de sneeuw in de avond landinwaarts over kan gaan in natte sneeuw.
Je bedoeld hier neem ik aan regen overgaand in natte sneeuw  :)
Maar zoals ik al dacht, is het voor hier gewoon weer doodsaaie regen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jens

mooi stukje ramon,maar ik heb nog een vraag je zegt dat de neerslagafkoeling stopt wanneer er wind is maar is het niet zo wanneer er een straffe zuidooster staat het net meer afkoelt door neerslag(drogere lucht aangevoerd) en wanneer er een westenwind staat het niet afkoelt(vochtige lucht aangevoerd) :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

petje

mooi alleen wij weer ordinaire regen ;-)

denk dat ik eens ga bidden voor een wonder

Romigo

Duidelijk geschreven Ramon. Dit is voor iedere leek goed op te nemen en wat er nu precies gaat gebeuren.

Ik wil wel zeggen, dat ik stinkend jaloers ben op de mensen in Noord-Nederland.  :P Ik had hier ook graag sneeuw gehad, maar dat gaat voorlopig niet gebeuren vrees ik. Gelukkig ben ik vanavond wederom in het oosten van het land en hoop ik toch te kunnen genieten van de sneeuw.

Ik ben benieuwd of Jan nog iets in zijn glazenbol heeft gezien, wat betreft winterse aspiraties?  ;)

Hier momenteel vrij zacht, heb ramen en deuren open staan...een graad of 7ºC.

Johann

Citaat van: jens op zo 26 jan 2014 - 11:22
mooi stukje ramon,maar ik heb nog een vraag je zegt dat de neerslagafkoeling stopt wanneer er wind is maar is het niet zo wanneer er een straffe zuidooster staat het net meer afkoelt door neerslag(drogere lucht aangevoerd) en wanneer er een westenwind staat het niet afkoelt(vochtige lucht aangevoerd) :)

Mooi uiteengezet Ramon ! Thx.

Tav de vraag Jens:
Juist de isothermie is belangrijk voor de neerslagafkoeling. Immers, door verdamping van de vallende neerslag (regen of smeltende sneeuw) ontstaat vanuit de bovenste luchtlagen een langzame verzadiging van het gesloten volumen ) met afkoeling doordat er energie aan ontrokken wordt . Veelal wordt de isotherme onderste laag juist door windtoename "opgedoekt" en wordt dit proces gestopt of afgezwakt. Natuurlijk is een koude droge omgeving alleen maar goed ware het niet dat juist dan het bovengenoemde effect deels ook weer verloren gaat. Dit fenomeen is overigens hier in de Alpen nog veel sterker, zo kan het in een dal (min of meer gesloten volumen) en bij isothermie in de droge koude lucht maar zo 3 tot 5 graden afkoelen en sneeuwt het tot in het dal. Kijk je gelijktijdig op 850hPA (circa 1500m) dan zie je op eht  WF dikwijls een temperatuur die oploopt tot 2 a  3 graden in de plus.

Remcoz

eeeeeennnn het zuidwesten krijgt weer regen -_- verdomme!

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

marco-groningen

Hier sneeuwt het momenteel weer. En brrr het is koud buiten.

Powered by EzPortal