Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 293358 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Remy op zo 26 jan 2014 - 01:20
Bij mij was die rand heel de week al zo.Om gek van te worden!

Hoe smal die overgang is heb ik in het vorige topic op de foto gezet:
http://forum.topshelfmeteo.nl/index.php/topic,4784.msg76569.html#msg76569

Wat wel leuk is aan dit weer is als mensen vragen wat voor weer het wordt. Dan kijk ik rond en zou nu zeggen dat het sneeuwt bij min vier.

Heel leuk dit weer :)

jones

Vreemd toch... Dik onder 0 met een serieus pak sneeuw al in delen van N-NL. Hier gewoon dikke regen en een 6°C :(

gilleeesss

Citaat van: jones op zo 26 jan 2014 - 01:56
Vreemd toch... Dik onder 0 met een serieus pak sneeuw al in delen van N-NL. Hier gewoon dikke regen en een 6°C :(

Tijd voor een andere setting op het weergebied. Deze zal ons nooit koude brengen tot diep in belgie.. Zal echt (hopelijk woensdag) een laagje moeten afzakken onder belgie.. EN daar een Oost stroming laat uitkomen achteraf..

jones

Citaat van: gilleeesss op zo 26 jan 2014 - 01:59
Tijd voor een andere setting op het weergebied. Deze zal ons nooit koude brengen tot diep in belgie.. Zal echt (hopelijk woensdag) een laagje moeten afzakken onder belgie.. EN daar een Oost stroming laat uitkomen achteraf..
Ja, dat lagedrukgebied dat zal doorzakken geeft hier hoogstens een paar dage temperaturen rond 0 maar een echte winterperiode lijkt daar niet uit te gaan komen :(

Romigo

Toen ik vanavond uit Putten weg reed, was het 3ºC en in Enschede 2ºC, maar toen ik vannacht terug reed, was het in Enschede 2ºC en dat liep vanaf Rijssen heel snel op naar 5ºC in Putten. In Enschede is er natte sneeuw gevallen, maar verder alleen maar regen gezien.

Dennis

Actueel valt er regen oa in NO Nederland bij temps onder 0



KNMI: In de loop van de dag wordt de bewolking van het westen uit dikker en aan het eind van de middag bereikt een regengebied het zuidwesten van het land. In de avond breidt de neerslag zich uit over de rest van het land, in het noordoosten gaat het opnieuw sneeuwen, de meeste sneeuw valt wederom in Groningen, ca. 5 cm.

edit: MeteoConsult-Weer.nl ?@MeteoConsult 3 min.
Vanochtend opklaringen, later vanmiddag veel regen vanuit het ZW. In het NO valt vanavond een pak sneeuw, lokaal 15 cm!

Romigo

Citaat van: Dennis op zo 26 jan 2014 - 05:36


KNMI: In de loop van de dag wordt de bewolking van het westen uit dikker en aan het eind van de middag bereikt een regengebied het zuidwesten van het land. In de avond breidt de neerslag zich uit over de rest van het land, in het noordoosten gaat het opnieuw sneeuwen, de meeste sneeuw valt wederom in Groningen, ca. 5 cm.

edit: MeteoConsult-Weer.nl ?@MeteoConsult 3 min.
Vanochtend opklaringen, later vanmiddag veel regen vanuit het ZW. In het NO valt vanavond een pak sneeuw, lokaal 15 cm!

Heeft vanavond alleen het NO kans op sneeuw, of is dit gebied wat groter dan gisterenavond?

Dennis

Citaat van: Romigo op zo 26 jan 2014 - 07:54
Heeft vanavond alleen het NO kans op sneeuw, of is dit gebied wat groter dan gisterenavond?

die grens lijkt idd iets zuidelijker te liggen - is moeilijk in details aan te geven ; koudere lucht wint nu wat terrein


Kermisspin

Goeiemorgen,

Leuk pakje sneeuw hier. Dadelijk maar eens ff met de kleine naar buiten op de slee.

Ik kwam een bericht tegen over vanavond. Lokaal meer dan 15cm sneeuw? Zal vast het totaal plaatje zijn is het niet?
Volvo for life!

Joep

Bakken met sneeuw verwacht in Noord Nederland

In de loop van de middag bereikt een nieuw neerslaggebied het zuidwesten van het land. Daar valt regen, maar in de noordelijkere regio's gaat natte sneeuw en sneeuw vallen, aldus weerbureau Weerplaza. Tegen de avond bereikt het neerslaggebied het noordoosten. Het gaat daar stevig sneeuwen.

Weerplaza verwacht in Groningen 4 tot 8 centimeter verse sneeuw bovenop de 5 tot 10 centimeter die er nu al ligt.

Ook in Friesland, Drenthe en Overijssel gaat enige tijd droge sneeuw vallen, maar er valt ook natte sneeuw en motregen. Bij temperaturen die iets boven nul liggen, kunnen de wegen kortstondig wit en glad zijn.

Glad
Noord-Holland, Flevoland, Utrecht, Gelderland en de heuvels van Zuid-Limburg krijgen in eerste instantie regen en motregen. Doordat de neerslag de atmosfeer afkoelt, kan de neerslag tijdelijk overgaan in natte sneeuw. Gladheid wordt in deze regio's niet verwacht.   In de loop van de nacht loopt de temperatuur overal op tot boven het vriespunt. Door sneeuwresten blijft het echter tot in de ochtendspits (plaatselijk) glad in het noordoosten. Bovendien kan het aan het einde van de nacht en in de vroege ochtend in het oosten glad worden bevriezing van natte weggedeeltes.

Later in de week: terugkeer kou
Morgen en dinsdag is winterkou niet in Nederland te vinden. Er vallen winterse buien, vooral in het westen en noorden, maar wit zal het niet worden. 's Middags is het 3 tot 6 graden.

Woensdag draait de wind geleidelijk naar het oosten en wordt het opnieuw kouder. Mogelijk blijft het donderdag een groot deel van de dag vriezen in vrijwel het hele land. Daarna lijkt de temperatuur weer op te gaan lopen.

weerplaza/ad


Henk1976

Wat een verschillen tussen KNMI en MeteoConsult.

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Kermisspin

Dus vanavond toch signalen van neerslag afkoeling? :)
Volvo for life!

jens

ik heb de indruk dat de kou terug terrein aan het winnen is,leeuwarden terug onder nul nu :)
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Joep

Er gaat niets boven Groningen! De provincie is actueel hét uithangbord van Koning Winter: sinds gisteravond is op veel plaatsen 5 tot 10 centimeter sneeuw gevallen (Winsum 7, Roodeschool, 8 cm) en het is er matig gaan vriezen. Vanochtend om 07:30 uur wees de thermometer in Nieuw Beerta -7,1º aan tegen 4,8º in het Overijsselse Heino, 5,4º op het KNMI in De Bilt (deze maand nog maar een vorstdag!) en 6,8º in de duinen bij Wijk aan Zee. Opmerkelijk grote thermische verschillen dus!
Overigens vroor het vanochtend ook in delen van Drenthe en in het noordoosten van Friesland matig (beneden -5,0º) tegen +5 in Stavoren.

De Groningse kou weet zich vandaag te handhaven (3de ijsdag op rij) en fronten van een nieuwe diepe oceaandepressie bij Schotland (uitdiepend tot 953 hPa) zijn daar vanavond weer kwistig met het 'witte goud'. In de nacht naar maandag wordt de kou verdreven. Vervolgens krijgt maandag het gehele land te maken met een zuidwestenwind. Dan overal ruimschoots boven nul. De bovenlucht koelt echter wel fors af. Sommige buien kunnen zodoende vergezeld gaan van natte (smeltende sneeuw).

Na maandag vult de boven de Britse Eilanden arriverende depressie op. Een over Biskaje naar Frankrijk trekkende randstoring neemt echter de honneurs over. Tussen deze storing en een nieuwe Russische krachtpatser van 1050 hPa breidt de vorst zich tijdens de tweede helft van de week over onze streken uit. In de nacht en ochtend kan het donderdag en vrijdag plaatselijk matig vriezen en overdag schommelt het kwik rond het vriespunt. Verder is het droog en de wind waait aanvankelijk uit oostelijke richtingen. Vrijdag bevindt Nederland zich alweer in een zadelgebied tussen hoge- en lagedrukgebieden. De oostenwind gaat dan weer liggen.

Tijdens het eerste weekeinde van februari trekt een volgende depressie richting het Noordzeegebied. Dat betekent opnieuw een toenemende kans op neerslag en vooral overdag hogere temperaturen. De operationele uitvoer van het ECMWF gaat voor De Bilt naar maxima omstreeks 5-6 graden (klik op de pagina pluim). In de nacht en vroege ochtend blijft het met minima rond het vriespunt nog wel aan de koude kant.

weerman Jan Visser, Purmerend, 26 januari 2014, 8 uur

Volop sneeuw in de provincie Groningen. Deze foto werd gemaakt door Jannes Wiersema in Roodeschool.


Weatherman

Ik verwacht gewoon weg niks, kan het ook alleen maar mee vallen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Remy

Nu mijn oog strontjes weg zijn zit ik nog steeds naar die temperatuur kaart te staren wegens de WTF factor.
Even nog een beetje hout in de kachel gooien want koud hier.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

René

de noorse kaarten voor nl zien er leuk uit wat betreft temps  ( wel even op play klikken )
http://www.yr.no/kart/#lat=48.39942&lon=4.04898&zoom=5&laga=temp&proj=900913
Waddinxveen

Kermisspin

Citaat van: Remy op zo 26 jan 2014 - 09:04
Nu mijn oog strontjes weg zijn zit ik nog steeds naar die temperatuur kaart te staren wegens de WTF factor.
Even nog een beetje hout in de kachel gooien want koud hier.

Nou...zoiets had ik dus ook al Remy. :) Zit ook met een beetje verbazing naar de temperaturen te kijken. Wat een verschillen in ons klein landje.
Volvo for life!

jens

Citaat van: Kermisspin op zo 26 jan 2014 - 09:07
Nou...zoiets had ik dus ook al Remy. :) Zit ook met een beetje verbazing naar de temperaturen te kijken. Wat een verschillen in ons klein landje.
de kou wint echt terrein,nog even en enschede zit er ook in,net ten oosten van enschede in duitsland-4 nu al :o
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Powered by EzPortal