Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292966 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Citaat van: gilleeesss op za 25 jan 2014 - 17:28
hirlam 12z ziet er best goed uit, vooral voor NO nederland :) ik gok toch op een 10tal cm =)

Inderdaad ook wat verder uitgebreid naar het zuidwesten toe, misschien maak ik hier toch nog kans op een paar vlokken?

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

gilleeesss

Citaat van: Bacci op za 25 jan 2014 - 17:40
Inderdaad ook wat verder uitgebreid naar het zuidwesten toe, misschien maak ik hier toch nog kans op een paar vlokken?

bak jij de taart, ik kom wel eventjes, hier moet ik nog paar daagjes(weken?? maanden??) wachten

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Bacci

Citaat van: gilleeesss op za 25 jan 2014 - 17:43
bak jij de taart, ik kom wel eventjes, hier moet ik nog paar daagjes(weken?? maanden??) wachten

Nouja ik verwacht eigenlijk niets hier, maar je weet het maar nooit. Voor de taart ben je altijd welkom  ;D

Wouter Pringels

Ik ben benieuwd wat dit vanavond zal gaan geven :)

gilleeesss

Ondertussen in de prognose sneeuw te zien.

Sneeuw & onweer op 1 kaart :)

winter

Vorstgrens is duidelijk aan het verliezen in het Noord-oosten nog maar een klein gebied in de vorst. Ruim driekwart van NED +4 graden. :'(

Marsel

Citaat van: Weerfreak op za 25 jan 2014 - 17:22
Windhoos/tornado/wervelwind << (voor de zeurpieten) geweest in Engeland:

https://twitter.com/ZombieEdUK/status/427098559910248448/photo/1

Pittig hoor.
De vraag is uiteraard even wat het daadwerkelijk geweest is. Microburst of een hoos? Een hoos uitsluiten kunnen we het echter niet gezien de setup.

Voor ons is het even kijken hoe het geheel zich gaat gedragen de komende uren.
Volgens GFS12 zou het PVA maximum behorende bij de hoogtetrog via Zeeland en noordelijke delen van BE richting het SE moeten trekken. Gezien dit gegeven en de positie van LU van de jet lijkt mij nog steeds dat het SW van NL en grote delen van BE er het best 'voor zitten'. Activiteit moet de komende uren dan ook langzaam zuidwaarts gaan zitten tov de huidige situatie.

Kleinschalige modellen laten naast het zwaartepunt richting het SW echter ook wat verder naar het noorden een duidelijke, soms lijnvormige, convectieve structuur zien.

Kijk, dit is pas echt spannend!  ;D ;)

Joep


Marcellang

Citaat van: Marsel op za 25 jan 2014 - 17:52
Pittig hoor.
De vraag is uiteraard even wat het daadwerkelijk geweest is. Microburst of een hoos? Een hoos uitsluiten kunnen we het echter niet gezien de setup.
Voor ons is het even kijken hoe het geheel zich gaat gedragen de komende uren.
Kijk, dit is pas echt spannend!  ;D ;)
Je was me net voor Marsel  8) ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Fluffje

Citaat van: Marsel op za 25 jan 2014 - 17:52
Pittig hoor.
De vraag is uiteraard even wat het daadwerkelijk geweest is. Microburst of een hoos? Een hoos uitsluiten kunnen we het echter niet gezien de setup.

Voor ons is het even kijken hoe het geheel zich gaat gedragen de komende uren.
Volgens GFS12 zou het PVA maximum behorende bij de hoogtetrog via Zeeland en noordelijke delen van BE richting het SE moeten trekken. Gezien dit gegeven en de positie van LU van de jet lijkt mij nog steeds dat het SW van NL en grote delen van BE er het best 'voor zitten'. Activiteit moet de komende uren dan ook langzaam zuidwaarts gaan zitten tov de huidige situatie.

Kleinschalige modellen laten naast het zwaartepunt richting het SW echter ook wat verder naar het noorden een duidelijke, soms lijnvormige, convectieve structuur zien.

Kijk, dit is pas echt spannend!  ;D ;)

Dat is wat ik er ook in zag maar ben geen *deskundige*  . Stille hoop dat we er misschien een staartje van mee pakken. :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

RicardoDimm

Citaat van: glenn op za 25 jan 2014 - 16:25
en toch is er duidelijk een andere koers waarneembaar door het laagje , Het laagje trekt nu zo een 100 km westelijker door de UK dan voorspeld !
Zwart lijntje was de voorspelde koers door gfs 06 u en alle andere modellen
rood lijntje is de koers die het laagje momenteel aanneemt duidelijk zichtbaar dat er een heel andere koers gevolgd wordt !

Heeft dit nog gevolgen voor waar er sneeuw gaat vallen in Nederland?

Joep

Uiterste NO sneeuw of toch een groter gebied?


Henk1976

Citaat van: winter op za 25 jan 2014 - 17:51
Vorstgrens is duidelijk aan het verliezen in het Noord-oosten nog maar een klein gebied in de vorst. Ruim driekwart van NED +4 graden. :'(

Valt wel mee hoor. Temperatuur schommelt rond de -1 al sinds 3 uur vanmiddag. Het is dankzij de wind vies koud. Hopelijk trekt het laag nog wat westelijker. Dan hebben meer mensen lol  :P

glenn

GFS ziet er weer beter uit voor wat betreft sneeuw woensdag en donderdag in Zuid Nederland en België !

Joep


Met de komst van een (hoogte)trog (500 hPa -33º) neemt het front vanavond sterk in activiteit toe. We krijgen te maken met buiige regen en tevens is er kans op hagel en onweer. De heftigste buien lijken bestemd te zijn voor onze zuiderburen en Zeeland.
In delen van Engeland (onder meer in Leicester) kwam het vanmiddag tot pittig onweer met zware hagel en schade door hoosachtige winden. In het noordoosten gaat het vanavond sneeuwen en ontstaat in vooral Groningen en Drenthe een sneeuwdek van 3 tot 6 centimeter dikte.
De wind blijft daar uit het oosten tot zuidoosten waaien. Elders ruimt de wind naar west tot noordwest en wakkert in de kustgebieden aan tot hard en wellicht stormachtig. In de kustprovincies zijn rukwinden mogelijk tot tussen 80 en 100 km/uur.

jan visser

ron12

Onweer is boven Engeland op land ontstaan, als die nu maar niet uitdooft, nu die boven de Noordzee hangt,
dat zou zonden zijn http://www.lightningmaps.org/blitzortung/europe/index.php?lang=nl we zullen of het wat wordt  ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherman

Citaat van: Joep op za 25 jan 2014 - 18:17
Met de komst van een (hoogte)trog (500 hPa -33º) neemt het front vanavond sterk in activiteit toe. We krijgen te maken met buiige regen en tevens is er kans op hagel en onweer. De heftigste buien lijken bestemd te zijn voor onze zuiderburen en Zeeland.
In delen van Engeland (onder meer in Leicester) kwam het vanmiddag tot pittig onweer met zware hagel en schade door hoosachtige winden. In het noordoosten gaat het vanavond sneeuwen en ontstaat in vooral Groningen en Drenthe een sneeuwdek van 3 tot 6 centimeter dikte.
De wind blijft daar uit het oosten tot zuidoosten waaien. Elders ruimt de wind naar west tot noordwest en wakkert in de kustgebieden aan tot hard en wellicht stormachtig. In de kustprovincies zijn rukwinden mogelijk tot tussen 80 en 100 km/uur.

jan visser
Hoe is de verwachting voor onweer in Brabant.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal