Winter discussietopic 2013/2014 deel 6

Topic gezien door 292998 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, vr 24 jan 2014 - 21:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: RicardoDimm op za 25 jan 2014 - 13:23
Het is me een beetje onduidelijk. Word er droge of natte sneeuw verwacht in Enschede vanavond?

Kijk een naar de temperatuur op 2m, de DP en de T850hPa en wrs weet je dan zelf het antwoord ook al.
EC-MOS voor Enschede komt vanavond en vannacht bv. met een T2m van een graad of 4 en een DP van een graad of 2 a 3.  Mocht het überhaupt al gaan sneeuwen dan dus gewoon natte sneeuw. Kijk ook maar eens naar de Theta-E "tong" en de winddraaiing naar west achter het front. Voor sneeuw is dit wanneer het zo komt niet voldoende. Iets meer naar het noorden (oosten) echter steeds betere sneeuw opties (ook droge sneeuw)

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op za 25 jan 2014 - 13:28
Ik hoop dat dit wat meer duidelijkheid voor je geeft. Ten oosten van de lijn Harlingen - Doetinchem waarschijnlijk natte sneeuw. In de provincies Groningen, Drenthe en oosten van Friesland de grootste kans op een sneeuwdek van 5 tot lokaal 10 cm. Ook in de heuvels van Limburg is behoord sneeuw tot de mogelijkheden. Onderstaande afbeelding geeft de situatie van vanavond aan.


Zoals ik het zie, scheelt het 2 à 3 kilometer tussen droge - en natte sneeuw. Ik ga het meemaken vanavond.  ;)


RicardoDimm

Toch best raar, woon je zo Oostelijk mogelijk, nog geen sneeuw :P

Jenkie

Citaat van: RicardoDimm op za 25 jan 2014 - 13:37
Toch best raar, woon je zo Oostelijk mogelijk, nog geen sneeuw :P

Nee hoor, ik nog iets oostelijker  :) En ik verwacht gewoon droge sneeuw!

Joep

Met de komst van een (hoogte)trog neemt het front vanavond sterk in activiteit toe. We krijgen dan te maken met buiige regen en tevens kans op hagel en onweer. In het noordoosten gaat het sneeuwen en ontstaat een sneeuwdek van 3 tot 6 centimeter dikte.
De wind blijft daar uit het oosten tot zuidoosten waaien. Elders ruimt de wind naar west tot noordwest en wakkert in de kustgebieden aan tot hard en wellicht stormachtig. In de kustprovincies zijn rukwinden mogelijk tot tussen 80 en 100 km/uur.

jan visser

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Komt met een flinke snelheid hier naar toe zeg http://europa.buienradar.nl/h.aspx?r=&jaar=-3&soort=satradar  wordt knallen vanavond zo te zien  :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Hansle

@winter, 1ste vooruitzichten op een ssw in de kaarten van gfs vandaag. Nu zien wat er van gaat komen.

wimbaens

Citaat van: Hansle op za 25 jan 2014 - 14:26
@winter, 1ste vooruitzichten op een ssw in de kaarten van gfs vandaag. Nu zien wat er van gaat komen.

Als je weet dat het effect pas na 2 weken merkbaar is na de splitsing  :P

dondertje127

Ik hoop dan op een 2e onweersdag, heb ik ook wel zin in! Van sneeuw of natte sneeuw komt hier geen sprake.

Danny

Windstoten aan de westkant van Engeland tot 102 km/u. & in Ierland aan de oostkust tot 108 km/u.

glenn

Nog een beetje mag er aan gewerkt worden iets meer richting het zuiden mag nog ( sneeuw morgen volgens hirlam)

Borislav

Citaat van: glenn op za 25 jan 2014 - 14:50
Nog een beetje mag er aan gewerkt worden iets meer richting het zuiden mag nog ( sneeuw morgen volgens hirlam)

Zal dat geen natte sneeuw zijn?
Borislav Lekic

ron12

Onweers (buien) boven Engeland bereiken rond 20.00 uur de westkust.Tijdens buien die over trekken wordt dan zwaar weer verwacht van ongeveer 30 minuten. Zoiets hebben we deze winter al vaker gehad toch, onweer wat snel over trekt, Wordt dit een trend of zo ?
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Danny

Momenteel valt mij op dat er een verschil in koers zit als ik de GFS verwachting bekijken en deze vergelijk met de huidige drukverdeling boven Engeland. In de GFS kaart van 06z hieronder met de zwarte lijn aangegeven het punt waar de isobaren knikken in GFS en met rood ongeveer de huidige positie weergegeven (zie ook de kaart eronder). Verschil momenteel een slordige 50-60 mijl (= 80-100 km.)

Geen idee of dit gevolgen gaat hebben voor Nederland en of dit een goede en betrouwbare manier is om een koers uit te lezen. Daar hebben mogelijk andere mensen hier meer verstand van. Het is iets wat me opviel en misschien kan iemand anders er nader/dieper op ingaan of laten weten dat dit voorbarig is.

glenn

Citaat van: Borislav op za 25 jan 2014 - 14:56
Zal dat geen natte sneeuw zijn?

Dat zal inderdaad er ook wel bij zijn , maar toch hou ook andere parameters in de gaten zo is morgen de temperatuur op 850hpa gewoon enkele graden kouder dan vandaag net zoals de temperaturen op 2m hoogte een verassing kan dus in de maak zijn voor morgen :-)

glenn

Citaat van: Danny op za 25 jan 2014 - 15:50
Momenteel valt mij op dat er een verschil in koers zit als ik de GFS verwachting bekijken en deze vergelijk met de huidige drukverdeling boven Engeland. In de GFS kaart van 06z hieronder met de zwarte lijn aangegeven het punt waar de isobaren knikken in GFS en met rood ongeveer de huidige positie weergegeven (zie ook de kaart eronder). Verschil momenteel een slordige 50-60 mijl (= 80-100 km.)

Geen idee of dit gevolgen gaat hebben voor Nederland en of dit een goede en betrouwbare manier is om een koers uit te lezen. Daar hebben mogelijk andere mensen hier meer verstand van. Het is iets wat me opviel en misschien kan iemand anders er nader/dieper op ingaan of laten weten dat dit voorbarig is.

Kan er volgens mij inderdaad voor zorgen dat de kern ook 80 tot 100 km zuidelijker zal overtrekken dat wilt dus zeggen dat dat in de metreologie bijna een land verschil kan zijn , het zou dus volgens mij goed kunnen dat de kern gewoon over midden of Zuid Nederland zal trekken ook al is of was dit niet de verwachting met zulke laagjes is het altijd pas de laatste moment dat er duidelijkheid komt dit hebben we al eerder gezien , maar misschien kan iemand anders er een betere uitleg voor geven of dit bevestigen .

jens

onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Ramon Oost

Actieve buienlijn (squalline) met onweer over Groot-Brittannië. Deze buienlijn trekt vanavond over het zuidelijke van het land.


winter

Wie weet door stevige NEERSLAGAFKOELING? Gebied is wel erg actief aan het worden dus.

Als dit gebeurt heeft het gebied boven de grote rivieren grote kans op een pak sneeuw door neerslagafkoeling als temp op hoogte niet te hoog is.

Powered by EzPortal