Venus en Jupiter bijna op één lijn

Topic gezien door 2218 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 12 mrt 2012 - 11:34

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Venus en Jupiter bijna op één lijn

De planeten Venus en Jupiter staan de komende dagen vanuit ons gezichtspunt vlakbij elkaar. Vlak na zonsondergang lijken de planeten elkaar bijna te raken. Volgens Remco van der Burg van de Sterrewacht Leiden is het fenomeen met het blote oog te zien. ,,Als je vlak na zonsondergang naar het westen kijkt, zie je het. Met een goede verrekijker kan je de planeten ook echt als dusdanig herkennen. Met echt goed materiaal kan je zelfs enkele manen van Jupiter zien.'' Doordat de planeten bijna op één lijn staan, zijn die manen goed te onderscheiden.

In werkelijkheid staan de planeten ver uit elkaar. Venus is het best zichtbaar van de twee en lijkt daardoor groter. Maar Jupiter, die verder weg staat, heeft eigenlijk een 12 keer zo grote diameter. Venus zal in juni ook nog voor de zon schuiven. ,,Dat is vrij uniek, al moeten belangstellenden niet zomaar naar de zon gaan kijken. Je kan beter naar een projectie van de zon op een muur kijken'', aldus Van der Burg.

Bron De Pers
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Even voor de mensen een voorbeeldfoto waar ze op moeten letten. Bron Spaceweather

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

dennis.veninga

Ziet er leuk uit om te gaan fotograferen :)

GHkstra

Ik dacht al: wat is dat voor heldere ster? maar het is dus een planeet :P

Wilfred Janssen

Verklaart een hoop, maar is venus al niet een paar keer eerder te zien geweest dit jaar?
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Sven

Paar jaar terug al gezien die venus transit voor de zon, maar ik meen dat we die nu dus volgt niet zullen zien omdat op tijdstip van passage het hier nacht is, correct me if im wrong?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

GekkeLeo

Citaat van: Sven op ma 12 mrt 2012 - 18:23
Paar jaar terug al gezien die venus transit voor de zon, maar ik meen dat we die nu dus volgt niet zullen zien omdat op tijdstip van passage het hier nacht is, correct me if im wrong?
Volgens mij is het hier dan overdag (dindsdag overdag) dacht ik.

Powered by EzPortal