'Planetoïde kan aarde in 2068 treffen'

Topic gezien door 1893 bezoekers
Gestart door zorba, vr 01 mrt 2013 - 16:40

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

'Planetoïde kan aarde in 2068 treffen'

Amerikaanse wetenschappers hebben berekend dat er een minieme kans is dat de planetoïde Apophis in 2068 in botsing komt met de aarde. De 325 meter brede planetoïde die in 2029 en 2036 vlak langs de aarde zal scheren, kan onze planeet in theorie in 2068 wel raken. De kans daarop is ongeveer 2,3 op een miljoen. Dat meldt de Italiaanse astronoom Davide Farnocchia in een nieuwe studie. Pas bij een kans die kleiner is dan 1 op een miljoen, kan een inslag volgens astronomen helemaal worden uitgesloten.

Sleutelgaten
De nieuwe kansberekening is gebaseerd op een analyse van zogenaamde sleutelgaten, oftewel 'keyholes'. Dat zijn gebieden in de ruimte waarbinnen de zwaartekracht van een nabijgelegen planeet de baan rond de aarde van een object (zoals een planetoïde) kan veranderen. In de mogelijke baan van Apophis bevinden zich twaalf van deze sleutelgaten. 



Botsing
Tot nu toe werd aangenomen dat een eventuele inslag van Apophis waarschijnlijker was in 2029 of 2036. Maar uit de nieuwe analyse blijkt dat de kans alleen in 2068 boven de 1 op een miljoen uitkomt. "Er is een 2 meter breed sleutelgat dat kan leiden tot een botsing met een kans van ongeveer 2,3 op een miljoen", verklaart hoofdonderzoeker Farnocchia op SpaceDaily.com.

Bron: nu.nl
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

ron12

Zal ik wel niets van mee krijgen tenzij ik 105 jaar word :P
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Henk1976

Dan zou ik 92 zijn .... Hmmm, mooi einde van je leven.  ;D. Mooie show in ieder geval ook. Denk alleen dat Bruce Willis dan ontdooit gaat worden, platen van Aerosmith uit de kast worden gehaald, en vervolgens wordt Apophis tot as geschoten.  ;)

dondertje127

Dan wordt ik 69 in dat jaar, als ik tenminste alles ervoor overleef. Het is niet te hopen. Ik denk niet dat het zo geweldig spectakel is zoals mijn voorganger hier zegt. Ik denk dat we dan wel anders piepen. Ik zou het in ieder geval niet willen meemaken.

Powered by EzPortal