Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 14

Topic gezien door 103735 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 23 feb 2013 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Blizzard

Komt er toch nog een winter deel 15, want dit zijn wel super interessante weersomstandigheden (artic outbreak in maart)?

Blizzard

Ronald de Wildt voorziet gewoon winterweer volgende week  ;D

Ik heb in mijn berichten al vaker aangegeven dat ik van mening ben dat het klimaat en zeker ook ons klimaat de laatste jaren in enorme vaart toenemend extremer aan het worden is. En dan is vandaag daarvan weer een bijzonder voorbeeld. Want na wekenlang meestentijds iets tot flink onder de normaal vwb temperatuur wordt in de 2e dag na begin aanvoer van zachtere lucht een bijzonder dagrecord gevestigd. Diverse stations hadden een maximum die graden hoger lag dan het vorige record, de hoogste waarden werden gemeten in het zuiden van Brabant waar het tot 18 C kwam.

Morgen nog een zeer zachte dag, na een start met enige wolkenvelden komt vooral in de middag de zon er weer bij en kunnen de maxima opnieuw, vooral in het zuiden, tot boven de 15 C komen.

En dan gaan we in stappen naar waarschijnlijk nieuwe records, maar dan in negatieve afwijkingen.
Eind deze week gaat de stroming al nadrukkelijker oostelijk worden agv lagedruk ten zuidwesten én drukstijgingen ten noorden. De kans op regen neemt vooral vrijdag toe en de verschillen in temp tussen noord en zuid worden groter.

Donderdag kan mn het zuiden nog tot maxima –ruim- boven de 10 C komen, terwijl op vrijdag in het noorden de maxima maar niet of nauwelijks boven de 5 C zullen komen. De daling van de temp is het gevolg van instroom steeds koudere lucht uit het noord(oosten).

En dit proces gaat gestaag verder in het weekend, zie 3e kaart. De kans op neerslag blijft, de kans dat dit winterse neerslag is wordt dan steeds groter. In de nacht naar zondag komt het in het noorden al tot lichte vorst en overdag in het hele land maxima slechts tussen 1-5 C.

Vierde kaart, waarschijnlijk typerend voor de gehele volgende week, laat zien dat we een zeer koude fase gaan beleven. De kans op winterse neerslag is de gehele periode aanwezig, in de nacht en ochtend vriest en licht tot matig en overdag waarden tussen 0-4 C, "gewoon" winterweer dus.

Mvg, Ronald.

Koen-IJM

De voorspellingen zijn echt bizar. Als dit uitkomt staat de hele meteorologie op z'n kop..

zwoof

Citaat van: Koen-IJM op di 05 mrt 2013 - 23:23
De voorspellingen zijn echt bizar. Als dit uitkomt staat de hele meteorologie op z'n kop..

De gemalen kunnen wel weer stop worden gezet in Friesland!  ;D

hoffies

Twitter: @hoffnar2911

enrico1972

Citaat van: Bacci op di 05 mrt 2013 - 21:50
Zondag al sneeuwkansen?

Voor Rotterdam geeft Weerplaza.nl op zondag + dinsdag en woensdag wel al sneeuw zie http://www.weerplaza.nl/nederland/rotterdam/16707
Ook gaat de gevoelstemperatuur helaas weer naar de -7 graden  >:( :'(
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

In dit land dient u https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/ te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.
Met dank aan lid Nickname.

Dennis


Marcellang

Citaat van: Dennis op wo 06 mrt 2013 - 07:42
alsof het niets is -15 mss
Uhhh, die verwachte -16 op mijn woonplaats hebben we in de meteo winter niet eens gehaald  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Dennis

GFS uitzonderlijk - toch even aanzien nog

Glennb

Pff, dit had ik totaal niet zien aankomen...  :-\ Paar dagen niet echt op internet zitten wordt bestraft merk ik!  :o ;)
Groet,
Glenn

zorba

Gaat Johann dan toch gelijk krijgen?
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Aern

EC was nog leuk gisteravond met de terugkomende winter, maar waar is GFS nu weer mee bezig?
Denk dat we de min 15 wel met een korreltje zout moeten nemen, of een heel pak wat mij betreft.

Ik vind dit trouwens wel heel leuk hoor, gisteren 18 graden op sommige plekken en waarschijnlijk volgende week vol in de koude arctische lucht.


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal