Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 14

Topic gezien door 103727 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 23 feb 2013 - 10:31

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

Geweldig man die pluim van ECMWF voor het zuiden dan wel.
Lijkt pas vanaf a.s. woensdag tot het weekend rond +5 graden overdag en in de nachten lichte vorst. En dan na het weekend weer een nieuwe winteraanval? GFS daarentegen laat temp. naar de 10 graden stijgen.
Maar vertrouw ECMWF echt meer deze winter al meer dan 3 dagen geleden leek het wat warmer te worden richting +5 overdag om dan ergens rond 4 maart weer serieus winterweer terug.
Qua Helmann-getallen zitten we dan wel normaal maar zo'n echte lange winter hebben we lang niet meer gehad.

winter

Dit vind ik wel opvallend KNMI geeft toch serieuze sneeuw hoeveelheden aan.
Alle Noordelijke provincies en provincies langs de oostgrens 3-5 cm.
Noord-Brabant en Limburg zelfs 5-10 cm en plaatselijk meer.

martijn

Citaat van: winter op za 23 feb 2013 - 14:00
Dit vind ik wel opvallend KNMI geeft toch serieuze sneeuw hoeveelheden aan.
Alle Noordelijke provincies en provincies langs de oostgrens 3-5 cm.
Noord-Brabant en Limburg zelfs 5-10 cm en plaatselijk meer.
en het midden?

Danny

Citaat van: Dennis op za 23 feb 2013 - 13:34
het aktieve sneeuw-gebied boven Oost-Duitsland/Polen trekt behoorlijk nog noordelijk om later in en O-NO stroming opgepikt te worden

Klopt Dennis. Kan net als andere sneeuwgebieden dit jaar wel weer eens een grote verrassing worden voor NL. Maar alles is nog ver weg dus we wachten af......

glenn

kmi belgie waarschuwt amper voor sneeuwval de kansen op een sneeuwdek volgens het kmi liggen dan ook uiterst laag voor vlaanderen in de ardennen zou er tot 5 cm kunnen vallen .

Het valt op dat de hoeveelheden en verwachtingen omtrent deze sneeuwzone echt wel ver uit elkaar liggen !

Dennis

Citaat van: glenn op za 23 feb 2013 - 14:13
kmi belgie waarschuwt amper voor sneeuwval de kansen op een sneeuwdek volgens het kmi liggen dan ook uiterst laag voor vlaanderen in de ardennen zou er tot 5 cm kunnen vallen .

Het valt op dat de hoeveelheden en verwachtingen omtrent deze sneeuwzone echt wel ver uit elkaar liggen !

ik volg het per seconde en zie de hoogte stromingen veel meer noordelijker liggen (front-indraai) - watchclosely-

glenn

dat aktieve gedeelte zie ik vannacht mogelijk toch voor serieuze verassingen zorgen !

wesleylollol

Citaat van: Dennis op za 23 feb 2013 - 14:21
ik volg het per seconde en zie de hoogte stromingen veel meer noordelijker liggen (front-indraai) - watchclosely-
postitief of negatief voor  zuid-holland

glenn

Citaat van: Dennis op za 23 feb 2013 - 14:21
ik volg het per seconde en zie de hoogte stromingen veel meer noordelijker liggen (front-indraai) - watchclosely-

En is dat volgens jouw positief of negatief voor belgie ?

Dennis

SatBeelden Animatie - het front komt mogelijk tot de Oostzee voordat het gaat draaien en meegenomen wordt in de Hoogtestroming


winter

Citaat van: glenn op za 23 feb 2013 - 14:23
En is dat volgens jouw positief of negatief voor belgie ?

Als het noordelijker trekt lijk het me toch negatiever voor Nederland als KNMI toch serieuze waarschuwing geeft in groot deel van Nederland voor 5-10cm denk ik dat knmi vast wel goed zal hebben aangzien weerplaza meegaat en zelfs de NOS.
Voor het midden van het land wordt rond de 1-3cm verwacht maar denk hoe verder je oostelijk woont in je provincie hoe meer. Maar ja sneeuwval kan zeer plaatselijk zijn en het hoeft maar 5km uiteen te liggen.
Glenn denk daarnaast niet dat het gebied resoluut zo naar België trekt net als op jouw afbeelding, dat zou natuurlijk mooi voor jullie geweest zijn daar.

winter

Citaat van: Dennis op za 23 feb 2013 - 14:32
SatBeelden Animatie - het front komt mogelijk tot de Oostzee voordat het gaat draaien en meegenomen wordt in de Hoogtestroming

(animatie)

Vraagje? Zoals in weertermen wel wordt gezegd kunnen wolken boven grote wateren voeding opnemen. Is hier dan bij de Oostzee ook spraken van? Dus wordt het intensiever?

Dennis

Citaat van: wesleylollol op za 23 feb 2013 - 14:22
postitief of negatief voor  zuid-holland

westen van het land is gevoeliger voor "vloeibare" neerslagvormen erbij op zondag

wesleylollol

Citaat van: Dennis op za 23 feb 2013 - 14:35
westen van het land is gevoeliger voor "vloeibare" neerslagvormen erbij op zondag
niet weer het ijsregen zoals op 14 februari dat ijspegels van 10 cm aan me stuur en zadel zaten en ik op een ijsfiets zat (als je kon rijden over de weg ) of 10 cm sneeuw of 10 ijzel altijd welkom maar niet alle bij in 1 ik heb toch vakantie lekker lang van genieten

jones

MeteoConsult over Nederland: In het westen "wit" het landschap net wat aan, maar verder oostelijk valt meer. Ook zondag valt er van tijd tot tijd winterse neerslag, al zal dit hoogstwaarschijnlijk niet allemaal meer sneeuw zijn. Als je alles bij elkaar optelt valt er in het westen van het land ongeveer 1 centimeter, Midden-Nederland kan rekenen op 1 tot 3 centimeter, langs de oostgrens komen we uit tussen 3 en 5 centimeter en Limburg, daar valt met 6 tot 10 centimeter de meeste sneeuw.

Dennis

Citaat van: winter op za 23 feb 2013 - 14:34
Vraagje? Zoals in weertermen wel wordt gezegd kunnen wolken boven grote wateren voeding opnemen. Is hier dan bij de Oostzee ook spraken van? Dus wordt het intensiever?

kan maar hangt ook af van de tempverschillen (proces laat niet altijd intensivering toe) - je ziet boven OostDuitsland/Polen een heel aktief gebied al zonder boven open zee te zijn  (trouwens deze luchtsoort dringt op uiit de Midd.Zee) zie ook animatie SATBeelden

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3640.msg52185.html#msg52185

Weatherman

Citaat van: jones op za 23 feb 2013 - 14:45
MeteoConsult over Nederland: In het westen "wit" het landschap net wat aan, maar verder oostelijk valt meer. Ook zondag valt er van tijd tot tijd winterse neerslag, al zal dit hoogstwaarschijnlijk niet allemaal meer sneeuw zijn. Als je alles bij elkaar optelt valt er in het westen van het land ongeveer 1 centimeter, Midden-Nederland kan rekenen op 1 tot 3 centimeter, langs de oostgrens komen we uit tussen 3 en 5 centimeter en Limburg, daar valt met 6 tot 10 centimeter de meeste sneeuw.
Als je midden Nederland zegt denk ik boven de rivieren, oostgrens dat is tegen Duitsland. Maar waar valt Brabant dan onder.
Ik haal dat niet uit het verhaal.

Of lees ik het niet goed ?
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

wesleylollol

Citaat van: Weatherman op za 23 feb 2013 - 14:50
Als je midden Nederland zegt denk ik boven de rivieren, oostgrens dat is tegen Duitsland. Maar waar valt Brabant dan onder.
Ik haal dat niet uit het verhaal.

Of lees ik het niet goed ?
ik denk bij de regio midden maar ik vind ook gek verteld miss bij limburg XD

Weatherman

Citaat van: wesleylollol op za 23 feb 2013 - 14:52
ik denk bij de regio midden maar ik vind ook gek verteld miss bij limburg XD
Dus het was nog niet zo'n gekke vraag  ;)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

wesleylollol


Powered by EzPortal