Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268086 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Achter de neerslag draait de wind van west naar Noordoost en daarmee stroomt koude lucht ons land binnen. Koudst nu Enschede met -0,4


Bernardo

Is er ook een pluim voor Noord-NL?

gilleeesss

Dinsdag is zo ver nog he ;) maar we zien wel. Ik ben meer geneigd voor morgen:zaterdag:zondag eerst ;)

Marcellang

Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Frank Huisman

Citaat van: MamaAs op do 10 jan 2013 - 21:37
Is er ook een pluim voor het noorden?
Ja hoor. Ga naar weerplaza.nl, kies dan in de menubalk '15 daagse', en dan expert weergave. Dan kun je kiezen uit alle delen van Nederland :-)

Groeten uit het groenste dorp van Europa
;

"En dan nu het weer: Vandaag geen weer, morgen weer."

JPP78

Citaat van: Bernardo op do 10 jan 2013 - 21:45
Is er ook een pluim voor Noord-NL?
Ja die is er wel, maar die is altijd erg 'warm' ( inde zomer erg koel) volgens mij berekend die de wadden. Komt bijna nooit overeen met ons hier in het westen van Friesland.
http://www.buienradar.nl/pluim kies dan welke regio je maar wilt!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jeroenve

Citaat van: vossejongk op do 10 jan 2013 - 21:35
Pluim wel onder 0, maar echt vriezen.. licht... minstens paar keer -5 nodig wil je een fatsoenlijke ijsvloer hebben toch?

In 1987 lag er na enkele dagen lichte vorst ineens in 2 etmaal (met -10 gemiddeld, dat wel) 10cm ijs, dus het kan verkeren ;)

Saillant detail; bij aanvang van die vorstperiode in 1987 (tevens ook de 2e week van januari) was het koudegetal 2.8 .... precies hetzelfde als nu, als ik me niet vergis ;D

Maar correct me if I'm wrong  ;)

MamaAs

Citaat van: JPP78 op do 10 jan 2013 - 21:52
Ja die is er wel, maar die is altijd erg 'warm' ( inde zomer erg koel) volgens mij berekend die de wadden. Komt bijna nooit overeen met ons hier in het westen van Friesland.
http://www.buienradar.nl/pluim kies dan welke regio je maar wilt!

Ik vraag nog steeds af of wij nou onder het noorden, of noordwesten vallen.
Viel mij idd ook al op in het verleden.

MamaAs

Citaat van: Frank Huisman op do 10 jan 2013 - 21:52
Ja hoor. Ga naar weerplaza.nl, kies dan in de menubalk '15 daagse', en dan expert weergave. Dan kun je kiezen uit alle delen van Nederland :-)

Groeten uit het groenste dorp van Europa
;

Super, bedankt!

Joep

Op dit moment is de koudere lucht, die een langdurige fase van bijzonder zacht weer moet gaan vervangen door een evenzeer lange periode maar dan te koud weer, tot over het midden van het land gevorderd. Het noorden van het land heeft al actuele waarden rond het vriespunt en ook elders in het land zal komende nacht de temp verder gaan dalen, morgenochtend bedragen de minima 0/-3 C.

De lucht komt tot ons in een NO aanvoer tussen hogedruk boven het zuidwesten van Scandinaviƫ en lagedruk ten (zuid)westen.

De 1e kaart die deze situatie weergeeft, is kenmerkend voor de verhoudingen t/m komende maandag/dinsdag.

In het algemeen blijft het droog, alleen zaterdag in het uiterste zuiden en dinsdag in het westen een kans op wat sneeuw, met een afwisseling van zon en wolkenvelden.
Morgen nog maxima 0-3 C, vanaf zaterdag bijna overal ook maxima onder het vriespunt. In de nacht en ochtend vriest het komend weekend -1/-5 C, begin volgende week -2/-8 C.

Zoals ook eerder geschetst zit een langdurige fase met Scandinavische hogedrukoverheersing er echter niet in.

Tegen en vanaf midden volgende week gaan we nl subiet over naar een ander koud regime.
Onder gezag van een krachtig Poolhoog, met uitbreiding tot over Groenland/IJsland wordt de straalstroom zeer zuidwaarts gedwongen en levert uiteindelijk een zuidelijke westcirculatie op.  Weergegeven door de 2e kaart en een situatie die waarschijnlijk (gezien de 16-daagse temperatuurpluimen) lang gaat aanhouden.

Een en ander gaat bij ons een weerbeeld opleveren dat te vergelijken valt met december 2010. Dus grote kans op periodiek flinke sneeuwval, aanhoudend koud tot zeer koud winterweer, waarbij we bij een algemeen sneeuwdek en af en toe een mobiele kern van hogedruk nabij weer af en toe rekening moeten houden met flink lage temperaturen, strenge vorst in de nacht, matig overdag.

Kortom, we zijn begonnen aan een winterse periode die het zeker 10 dagen en wellicht zelfs de hele maand kan aanhouden. De mate van strengheid gaat de periode zelf bepalen, jullie kennen mijn standpunt dat een winter zichzelf als het ware vormt en karakter geeft.

Maar het feit dat we in ieder geval weer begonnen zijn aan een winterse periode, dat gebeurt nu in iedere winter vanaf 2007, is al bijzonder.

We gaan er weer van genieten, mvg, Ronald de Wildt


Duitje

@Kees_Zwaan

grizzrh

Doenrade, Limburg

Weatherboy

Citaat van: grizzrh op do 10 jan 2013 - 22:02
nice pluim mooie neerslag!!

Over en uit na volgend weekend ;) Op naar de volgende periode..... Gelukkig komt er nog wat sneeuw aan dan :)

JPP78

Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

itgietoan!

Vanaf volgende week zondag gaan meer dan 50% van de leden boven nul .....
Voor de rest natuurlijk een prachtige week in het vooruitzicht met op dinsdag een sneeuwfront(tje).
Pluim kan in de loop van de komende week nog tig keer in winters opzicht positief veranderen hoor ....
Snow!!!

gilleeesss

Citaat van: Weatherboy op do 10 jan 2013 - 22:08
Over en uit na volgend weekend ;) Op naar de volgende periode..... Gelukkig komt er nog wat sneeuw aan dan :)

Niet genoeg met een week nee he?? ik ook niet xD maar hahaha het begint pas morgen.. En nu al zagen over VOLGENDE WEEK zondag(LT)

Weatherboy

Citaat van: gilleeesss op do 10 jan 2013 - 22:09
Niet genoeg met een week nee he?? ik ook niet xD maar hahaha het begint pas morgen.. En nu al zagen over VOLGENDE WEEK zondag(LT)

Belachelijk slecht, wat heb je eraan als het na 10 dagen alweer gaat dooien? De sneeuw kunnen we dan slechts een paar dagen zien blijven liggen

Bernardo

RT @weermanreinier Kans dat winterkou tot volgend weekend aanhoudt, meer dan 80%. Daarna wordt het heel onzeker. Dinsdag mogelijk sneeuw.

Joep

...zucht en t/m volgende week zondag gaat 80-90 % voor waardes onder nul...
is pas over 11 dagen dus waar hebben we het over  ;)

vossejongk

Lijkt er wel op idd.. jammer maar helaas

Powered by EzPortal