Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268123 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 9 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Henk1976

Iedereen in Friesland een föhn pakken, en dat laagje sneeuw snel laten smelten......

jorentje1997

Ik wil toch even wat leuke linkjes plaatsen voor de mensen die de sneeuw wat in het oog willen houden. De experts zullen deze reactie natuurlijk wat nutteloos vinden maar voor de beginners is dit wel leuk. Dit zijn geen gewoonlijke kaarten maar ze zijn wel leuk om te bekijken.

http://www.snow-forecast.com/maps/dynamic/france

Deze link toont de verwachte hoeveelheid neerslag + of het regen of sneeuw zal zijn.

http://www.netweather.tv/index.cgi?action=snow;sess=

Deze link heeft bovenaan een menu waar je kan kiezen tussen 'Snow risk','Precip type' en 'snow depth.

http://www.weerdirect.nl/cgi-bin/regframe?3&PRG=vorherplot&ART=snw&GNR=1&CONT=nlnl&LANG=nl&LAND=NL

Deze link toont de kans op neerslag in %. Weerdirect is de Nederlandse versie van http://www.wetteronline.de/

http://www.niederschlagsradar.de/niederschlagsprognose.aspx?type=1

De duitse buienradar. Deze toont ook het verschil tussen regen en sneeuw in een voorspelling.

Veel plezier!

Bernardo

Ach, vorig jaar hebben we in Friesland ook genoeg schaatspret gehad ondanks de sneeuw.  :D

Bacci


Boeran

En boven de sneeuw kan het lekker streng gaan vriezen,dus kom maar op!!  :)

rickoa

Ik verwacht(/hoop) dat het nog wel gaat meevallen met de sneeuw. Tot vandaag was er nog geen enkele neerslag te vinden op de kaarten voor het noorden en oosten.
Winter is 15 graden vorst ??

Bernardo

Laat maar lekker een paar cm sneeuw vallen. Schaatsen en alle eilanden om je heen zijn groen is ook niks! 

vdweste

Vanavond eigenlijk nog even op de pluim van EC wachten, maar ik denk dat we een eventuele groendlandblokkade even uit ons hoofd moeten zetten. De kaarten van GFS waren eergisteren wel erg uitbundig met de ene blokkade na de andere, maar bij bijna alle modellen is dat er de laatste 2 dagen toch wel stilaan uitgegaan (ook bij EC en UKMO nu Jan ;)) Aankomende zondag/maandag steekt er een zwak laagje net tussen het hoog boven Groenland en het hoog boven de oceaan waardoor verbinding niet mogelijk wordt en het hoog boven de oceaan het 'opgeeft'. Ditzelfde laagje zet dan aangekomen bij Ijsland waarschijnlijk een zuid-oostelijke koers in en komt dan recht op ons landje af. Het verschil tussen voortzetting van de winter (de koude varianten van de pluim) en een dooiaanval (vanzelfsprekend de warmere leden) zal liggen in de koers van dat lagedrukgebiedje. Gaat het onder ons door behouden we de oostenwinden en kan hogedruk zich boven onder andere Scandinavië weer opnieuw proberen op te bouwen. Trekt het echter over ons heen of gaat het ten noorden langs, kan dit wel eens een teleurstellend korte vorstperiode worden.

Edit; wanneer het lagedrukgebied precies over ons land gaat, kan het beide kanten op ;)

just0408

Dinsdag lijkt vooral ook 'n leuk dagje te gaan worden ...





Ik ben ook niet van steen.

ron12

Zo juist op de duitser de komende 14 dagen winterweer,eerst weinig neerslag morgen kleine kans op sneeuw,pas na 20 januari kans op meer neerslag.Dus tot 24 januari is het gewoon de meeste tijd droog winterweer.Strenge vorst wordt voorlopig niet verwacht omdat er nu geen of weinig sneeuw wordt verwacht,wel vaak matige in de nachten (tot -8)vorst maandag en dinsdag overdag worden koudedagen winterdagen.Daarvoor en daarna meestal overdag rond het vriespunt,En de komende tijd weinig wind.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

Ben net klaar met de drinkbakken van de paarden leegblazen... zat al ijslaagje op.
Thermometer geeft nog geen vorst aan(+0,6) maar stralingsvorst en koude wind (natte bol verdamping)drukken de temperatuur dus duidelijk al goed onder nul.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

wimbaens

Dat is eens grappig om te zien :D In de nieuwe run van EC blijft het hier groen zaterdag en zondag, terwijl het midden en westen van België compleet wit lijken te worden.

Jan van Ooijen

Citaat van: vdweste op do 10 jan 2013 - 19:30
maar bij bijna alle modellen is dat er de laatste 2 dagen toch wel stilaan uitgegaan (ook bij EC en UKMO nu Jan ;))

Denk het niet ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: wimbaens op do 10 jan 2013 - 19:47
Dat is eens grappig om te zien :D In de nieuwe run van EC blijft het hier groen zaterdag en zondag, terwijl het midden en westen van België compleet wit lijken te worden.

Deze keer vallen wij in de prijzen (met sneeuw dan) maar jullie krijgen het ijs :)

vdweste

Citaat van: Jan van Ooijen op do 10 jan 2013 - 19:48
Denk het niet ;)

Ik hoop dolgraag dat het gebeurd hoor, begrijp me niet verkeerd! Maar ik wilde even proberen een realistisch verhaal neer te zetten van wat er op dit moment op de kaarten staat. Daarbij acht ik de kans op voortgang winter ongeveer net zo groot als andersom. Maar dan zou ik toch graag van jou wel een aantal voorbeelden willen van modellen die in de 12u uur run nog een groenlandblokkade laten zien, die kan ik namelijk niet vinden op het moment. :P

jorentje1997


Erik V

Hier nog een west-noordwesten wind.... Ben benieuwd wanneer hij gaat ruimen.

jorentje1997


Powered by EzPortal