Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268017 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Erik V

We zullen zien....... Het is, denk ik, makkelijk roepen dat het minder wordt na die mooie kaarten van gisteren. Dan kan je je geen buil vallen zeg maar. En is het beter vergeeft men je pessimisme snel natuurlijk.

xzaz

Wat zegt Hirlam eigenlijk, die heeft het de laatste tijd wel aardig goed.
De winter is nog niet eens begonnen!

itgietoan!

Citaat van: TaL op wo 09 jan 2013 - 15:46
"Toch wel grappig dat één zo'n bericht een stormloop van tegengestelde berichten krijgt in nog geen 5 min".


Nou, het was niet de bedoeling om de knuppel in het hoenderhok te gooien, als je dat bedoeld ...
Mijn post was een verontrustende maar wel oprechte vraag ....
Als ik zelf goed verstand had gehad van kaarten en pluimen dan had ik zelf het antwoord wel gevonden ... :o
Maar idd grappig dat er veel reacties op komen, maar daarom is het ook een discussie-forum.
Veel mensen zijn bezig met of verheugen zich op het naderende winterweer, inclusief myself! ;D
Snow!!!

Jan van Ooijen

Citaat van: Erik V op wo 09 jan 2013 - 15:48
We zullen zien....... Het is, denk ik, makkelijk roepen dat het minder wordt na die mooie kaarten van gisteren. Dan kan je je geen buil vallen zeg maar. En is het beter vergeeft men je pessimisme snel natuurlijk.

Ach ja, als je gaat roepen dat de winter voorbij is (4 uur geleden) na het zien van de hoofdrun, dan kan je zien dat we het niet al te serieus moeten nemen. Beter gezegd helemaal niet. We zagen wel dat alles gewoon hetzelfde gebleven is en zelfs meer leden voor kou gaan. Kortom.... Pagina forumvervuiling ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: xzaz op wo 09 jan 2013 - 15:51
Wat zegt Hirlam eigenlijk, die heeft het de laatste tijd wel aardig goed.

Hirlam gaat maar tot 48 uur vooruit, daar hebben we in feite niets aan :(
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Ik weet niet of dit betrouwbare kaarten zijn maar deze vind ik wel leuk (dit is trouwens van een Engelse site dus sorry voor de Noord-Hollanders :))




En volgens www.wetteronline.de:

Vrijdag:


Zaterdag:


Zondag:


En maandag:

xzaz

Citaat van: jorentje1997 op wo 09 jan 2013 - 15:55
Ik weet niet of dit betrouwbare kaarten zijn maar deze vind ik wel leuk (dit is trouwens van een Engelse site dus sorry voor de Noord-Hollanders Nederland:))
Bedankt en fixed.
De winter is nog niet eens begonnen!

itgietoan!

Trouwens, best fris in Zuid Limburg ...
Snow!!!

Cdtj3

Voor de mensen die gister nog afvroegen waarom dat grijzen gedeelte niet van de 0 lijn kwam:



Onzekerheid was gewoon nog veels te groot, maar nu veel beter :D Over 2 weken misschien al ijsvloer van 10 cm! We zullen het zien.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Stephanie

Ahhh die sneeuwkaartjes...
Jammer dat dat zo lastig te voorspellen is, maar ik heb er zin in ::)

gilleeesss

Strax 12z run. Benieuwd ;) + voor sneeuw zal het weer spannend zijn vrijdagavond enzo ;)

Joep

Citaat van: jorentje1997 op wo 09 jan 2013 - 15:55
Ik weet niet of dit betrouwbare kaarten zijn maar deze vind ik wel leuk (dit is trouwens van een Engelse site dus sorry voor de Noord-Hollanders :))






he dat zijn leuke kaartjes  :) Toch nog perspectief voor groot deel van NL incl. westen :)

Bacci

Hoelang was de vorstperiode vorig jaar eigenlijk? we moeten niet vergeten dat als er sneeuw ligt de temperatuur flink onderuit gaat, alleen moet de timing wel goed zijn, hopen dat komend weekend de sneeuw toch meer over nederland trekt.

Jan van Ooijen

Even een zegje vanuit mij kant, zouden jullie de kaartjes willen uploaden (desnoods via een uploadsite), dit om volgend jaar terug te kijken en eventueel de situatie terug halen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jorentje1997

Citaat van: Bacci op wo 09 jan 2013 - 16:28
Hoelang was de vorstperiode vorig jaar eigenlijk? we moeten niet vergeten dat als er sneeuw ligt de temperatuur flink onderuit gaat, alleen moet de timing wel goed zijn, hopen dat komend weekend de sneeuw toch meer over nederland trekt.

Op je eerste vraag is dit een leuke link -> http://www.weerstatistieken.nl/2012/februari

Joep



Veranderingen in de Euro-Atlantische luchtdrukverdeling: vanaf het weekeinde 's nachts lichte tot matige vorst!
Ter hoogte van Zuid-Groenland is de barometer gezakt naar 950 hPa. Voorwaar een lage 'luchtdrukking'. De komende tijd zijn diepe oceaandepressies niet meer aan de orde. De gehele Euro-Atlantische luchtdrukverdeling ondergaat belangrijke veranderingen en in de op handen zijnde 'geblokkeerde constellatie' is geen ruimte voor Atlantische uitslovers.
Voor onze omgeving draait het vanaf vrijdag om een hogedrukblokkade boven de Noorse Zee en een Baltisch (hoogte)laag. Tussen deze weersystemen, in het grondpatroon situeert hogedruk zich boven Scandinavië, wordt koude lucht uit het noordoosten van Europa naar Nederland getransporteerd. Daarin vriest het tijdens het weekeinde en de eerste helft van volgende week in de nacht en ochtend licht tot matig; overdag komen de maxima rond het vriespunt uit. Van belang zijn verder lagedrukgebieden die vanaf de Oceaan naar Frankrijk trekken. Dankzij deze depressies gaat de wind uit het oosten tot noordoosten waaien. De neerslaggebieden (sneeuw) blijven, zoals het zich nu laat aanzien, waarschijnlijk ten zuiden van Nederland.

Na midden volgende week schuift het zwaartepunt van de hogedrukblokkade naar IJsland. Tegelijkertijd arriveert een lagedrukgebied boven Midden-Europa en een omvangrijke hoogtetrog strekt zich dan uit van Scandinavië tot boven de mediterrane regio. Dat zou voor het Noordzeegebied op een minder koude noordelijke stroming kunnen duiden. Zeker is dat echter allerminst. Overigens bij een noordelijke stroming blijft de atmosfeer vooral op hoogte koud en kan het tot sneeuwbuien komen.
Donderdag arriveert het Schotse laag boven de Noordzee en vult op. Het systeem transformeert zich tot een trog die in de loop van de dag het noorden van het land bereikt. Daarachter komt de aanvoer van beduidend koudere lucht op gang.

Jan Visser


TaL

Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

grizzrh

Citaat van: itgietoan! op wo 09 jan 2013 - 16:05
Trouwens, best fris in Zuid Limburg ...

tis inderdaad best fris hier, lekker!
Doenrade, Limburg

MamaAs

Komt er nu die beruchte blokkade die zorgt voor een lange kou in ons kikkerlandje? Of is dat zich nog vol op aan het ontwikkelen?
(stomme vraag misschien heur).

flyerke

nieuwste gfs is precies een tegenvaller op LT? Gelukkig is het op LT :). vanaf woensdag temps in Belgie rond 8°C.
Winter is coming

Powered by EzPortal