Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 268049 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.


Joep

Zijn er al nieuwe sneeuwkaarten binnen? Ben benieuwd of in het weekend
de sneeuw nog wat noordelijker trekt  :)

Dennis

Citaat van: Joep op wo 09 jan 2013 - 12:03
Zijn er al nieuwe sneeuwkaarten binnen? Ben benieuwd of in het weekend
de sneeuw nog wat noordelijker trekt  :)


Henk1976

Citaat van: Aern op wo 09 jan 2013 - 12:00
idd. GFS laat woensdag/donderdag een lagedruk gebied recht over ons land trekken van west naar oost.
Maar de hoge druk boven scandinavie blijft wel gewoon liggen.

Dat is grappig. Zag net op Nostalgie Net een hele mooie presentatie van de winter 78/79 door Reinier van den Berg. Op 13 februari 79 trok er ook een lagedrukgebiedvan west naar oost over NL. En weten (bijna) allemaal wat er toen gebeurde. Ik ga er nu niet vanuit dat er een sneeuwstorm komt ( volgens mij lag er toen al veel meer sneeuw en kou ten oosten van ons), maar toch een interessante situatie.  ;)

Dennis

Citaat van: Henk1976 op wo 09 jan 2013 - 12:17
Dat is grappig. Zag net op Nostalgie Net een hele mooie presentatie van de winter 78/79 door Reinier van den Berg. Op 13 februari 79 trok er ook een lagedrukgebiedvan west naar oost over NL. En weten (bijna) allemaal wat er toen gebeurde. Ik ga er nu niet vanuit dat er een sneeuwstorm komt ( volgens mij lag er toen al veel meer sneeuw en kou ten oosten van ons), maar toch een interessante situatie.  ;)

Dit zou dan NIET GOED zijn  :(


Aern

Citaat van: Henk1976 op wo 09 jan 2013 - 12:17
Dat is grappig. Zag net op Nostalgie Net een hele mooie presentatie van de winter 78/79 door Reinier van den Berg. Op 13 februari 79 trok er ook een lagedrukgebiedvan west naar oost over NL. En weten (bijna) allemaal wat er toen gebeurde. Ik ga er nu niet vanuit dat er een sneeuwstorm komt ( volgens mij lag er toen al veel meer sneeuw en kou ten oosten van ons), maar toch een interessante situatie.  ;)

Moest ik ook even aan denken alleen dat lagedrukgebied ging met de kern net onder ons land door. Deze is nu iets noordelijker ingetekend.
:D


Joep


Jan van Ooijen

Schaatsijs op komst

Er zit schaatsijs aan te komen. Vrieslucht die dit weekend binnenstroomt, houdt het ook volgende week tenminste een aantal dagen vol. Vanaf halverwege volgende week zal naar verwachting van MeteoConsult op steeds meer plaatsen geschaatst kunnen worden.

Nu is het nog zacht, grijs en nat in Nederland. Dat gaat dus veranderen. Dat heeft te maken met een hogedrukgebied dat zich vrijdag boven Scandinaviƫ gaat nestelen en daarna voorlopig niet meer van zijn plaats komt. De wind draait naar het oosten tot noordoosten en de temperaturen dalen. Vrijdagnacht gaat het in het noorden van het land al vriezen, vanaf het weekend ook elders. Ook overdag daalt het kwik. In het weekend liggen de maximumtemperaturen rond het vriespunt.

Lees hier het gehele artikel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Jammer dat die bom in belgie van sneeuw weg is, nog steeds wat sneeuw berekent wel! ;) Maar het kan volgende run helemaal wegzijn. Laagje plots  veel verschoven

Edit: pluimpje



En ja net wat jan zei ;) warme oper en control ;) gemiddelde blijft mooi hetzelfde. Ben echt wel benieuwd wat dat laagje echt gaat doen.

Dennis

Citaat van: Joep op wo 09 jan 2013 - 12:34
???verklaar je nader :)

kaartje laat T-gebied net ten Noorden van nl voorbij trekken : aan de zuidkant ervan neemt dit laag zachte luchtsoort mee - dus winter-verlies (op dat moment) ;soms ontstaat aan de achterkant van een voorbijtrekkend laag een luchtdrukopbouw en heb je de kou zo weer terug (proces aan de noordkant van een Laag)

grizzrh

optimistich blijven mensen :D, ik blijf wel gewoon verwachten dat we toch nog een pak sneeuw komende week gaan krijgen!
met goed aanhudende vorst!
Doenrade, Limburg

knarf

Als ik kijk naar de gfs verwachting,dan zie ik verschillende temperaturen in de overzichtskaart voor Europa ,en de subregio Benelux, voor ons gebied op hetzelfde tijdstip.
Ik kijk naar b.v. volgende week woensdag via de site van weatheronline.
Vreemd, mogelijk doe ik iets verkeerd?

Thunderfreak

Citaat van: Dennis op wo 09 jan 2013 - 12:38
kaartje laat T-gebied net ten Noorden van nl voorbij trekken : aan de zuidkant ervan neemt dit laag zachte luchtsoort mee - dus winter-verlies (op dat moment) ;soms ontstaat aan de achterkant van een voorbijtrekkend laag een luchtdrukopbouw en heb je de kou zo weer terug (proces aan de noordkant van een Laag)

Gelukkig een kaart voor de 17e. Nu de 9e.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weatherboy

Citaat van: Dennis op wo 09 jan 2013 - 12:38
kaartje laat T-gebied net ten Noorden van nl voorbij trekken : aan de zuidkant ervan neemt dit laag zachte luchtsoort mee - dus winter-verlies (op dat moment) ;soms ontstaat aan de achterkant van een voorbijtrekkend laag een luchtdrukopbouw en heb je de kou zo weer terug (proces aan de noordkant van een Laag)

In dit geval zou dat zeer reƫel kunnen zijn. Mocht GFS uitkomen is de winter met dat Laag over Nederland slechts enkele km's ten noorden van ons land. Met een NO aanvoer aan de achterkant zit je binnen een uur of 2 met wintersweer.

Overigens kunnen we stellen dat GFS niet de waarheid vertelt. Halverwege de run wordt een Groenlandhoog weggedrukt? Een Laag op de Oceaan slokt met een noodgang het Laag bij Schotland op om aan het eind van de run met een 940hPa Depressie aan te komen ten zuiden van Groenland die vervolgens strak daar blijft liggen. Nou dat lijkt me echt sterk hoor. Wat mij betreft is dit een warme uitbijter en slechts een overschatting van de zwakke depressies op de oceaan.
Overigens zijn de grote lijnen wel van belang bij de volgende runs, mocht GFS wederom met een doorstotend laag komen moet daar zeker rekening gehouden worden. Jullie weten ala december 2012 hoe 1 lijntje in de pluim de waarheid vertelde.

Dennis

Citaat van: Thunderfreak op wo 09 jan 2013 - 12:46
Gelukkig een kaart voor de 17e. Nu de 9e.

Zo is het ;) ga nu nog niet in op al die kaarten die de lente "voorspellen"

Thunderfreak

Citaat van: Dennis op wo 09 jan 2013 - 12:51
Zo is het ;) ga nu nog niet in op al die kaarten die de lente "voorspellen"

Had wel bijna gekunt haha ;-)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

gilleeesss

GFS duidelijk de warmste ;) hopelijk draait hij weer mee met de anderen in de 12z vanavond (zie pluim hier paar post boven)

grizzrh

Doenrade, Limburg

Weatherboy

Kijk, me verhaaltje wordt bevestigd. Oper en Control springen totaal heen en weer terwijl de rest op een uitstekend gemiddelde blijft zitten.

Het gemiddelde wordt door die rare sprongen wel iets omhoog getrokken. Pluim De Bilt:


Powered by EzPortal