Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 267984 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: Dennis op di 08 jan 2013 - 22:22
Wie het weet mag het zeggen: LT kaart met een 1065Hpa near the ARCTIC - aan de oostkant zeer koude lucht op transport naar zuiden - dat kan wat worden......

Mooie kaart, ip precies hetgeen ik in het begin van deel 5 al beschreef 
zie  http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.msg36424.html#msg36424

..en nogmaals die kaart erbij



vergelijk


Je ziet dus nu ook mooi op het 500 geopotentiaal (500hPA) vlak de split terug met de drie koude polen (laagste DAM waarde -paars). De meest koude lucht zit opgesloten in het centrum van de koudepolen.  Ook in de hogere troposfeer dan wel lagere stratosfeer is het poolhoog en de PV split goed terug te zien !






vdweste

Citaat van: Roland op di 08 jan 2013 - 22:39
Voor het gemak even dit grafiekje genomen, geldend voor Oost-Nederland. Voorspelling voor een ijsdag op woensdag 23 december (dus meer dan twee weken vooruit!), meer dan 60 procent. Ik weet dat ik een beginner ben op dit topic, maar statistisch gezien is dit toch zeer opmerkelijk toch????


Puur en alleen gebaseerd op het feit dat op dat moment ruim 60 procent van de leden in de pluim hun maximum onder nul hebben. Morgen waarschijnlijk weer heel anders dus kijk daar maar niet naar! :)

Roland

Citaat van: vdweste op di 08 jan 2013 - 22:42
Puur en alleen gebaseerd op het feit dat op dat moment ruim 60 procent van de leden in de pluim hun maximum onder nul hebben. Morgen waarschijnlijk weer heel anders dus kijk daar maar niet naar! :)
Dank voor de uitleg  ;)

hoffies

Twitter: @hoffnar2911

Dennis

Citaat van: Johann op di 08 jan 2013 - 22:41
Mooie kaart,

Je ziet dus nu ook mooi op het 500 geopotentiaal (500hPA) vlak de split terug met de drie koude polen (laagste DAM waarde -paars). De meest koude lucht zit opgesloten in het centrum van de koudepolen.  Ook in de hogere troposfeer dan wel lagere stratosfeer is het poolhoog en de PV split goed terug te zien !

Sterk Blok lijkt het idd te worden met mooie kou-transport naar zuiden van arctische oorsprong

Roland

Nieuwe run belooft nogal wat sneeuw in Polen, Noord-Duitsland. Goed teken voor aanvoer koude lucht vanaf komend weekend! :)

vdweste

Citaat van: Roland op di 08 jan 2013 - 22:54
Nieuwe run belooft nogal wat sneeuw in Polen, Noord-Duitsland. Goed teken voor aanvoer koude lucht vanaf komend weekend! :)

Als dat sneeuw wordt en geen regen?! Je bedoelt morgen en vooral donderdag neem ik aan?

Johann

Citaat van: Dennis op di 08 jan 2013 - 22:48
Sterk Blok lijkt het idd te worden met mooie kou-transport naar zuiden van arctische oorsprong

Primair ligt de oorzaak van de arctic outbreak in het afzwakken en de split van de PV door de al eerder besproken SWW, minor of major warming welke veroorzaakt wordt door het "inbreken van de planetaire golven vanuit de troposfeer.
Juist aan de randen van de PV en in dit geval de afzonderlijke  koudepolen worden gebieden met koude lucht afgekoppeld (gebrek aan vorticiteit). Deze langgerekte gebieden polaire lucht (ligamenten) "drijven" vervolgens naar zuidelijker breedtegraden af.


gilleeesss

Johan, zaterrdag en zondag is er kans voor sneeuw in belgie. maar ik zie de temps op 850hPa toch nog redelijk hoog.. En toch rekenen ze sneeuw uit.. Is er weer kans op een tegenvaller?

Roland

Citaat van: vdweste op di 08 jan 2013 - 22:57
Als dat sneeuw wordt en geen regen?! Je bedoelt morgen en vooral donderdag neem ik aan?

Idd. In eerste instantie leek het nog tegen te vallen met de hoeveelheid sneeuw, maar volgens Wetter3 komt hier voorafgaand aan de inval van de koude lucht verandering in, vooral donderdag

Dennis

Citaat van: Johann op di 08 jan 2013 - 23:02
Primair ligt de oorzaak van de arctic outbreak in het afzwakken en de split van de PV door de al eerder besproken SWW, minor of major warming welke veroorzaakt wordt door het "inbreken van de planetaire golven vanuit de troposfeer.
Juist aan de randen van de PV en in dit geval de afzonderlijke  koudepolen worden gebieden met koude lucht afgekoppeld (gebrek aan vorticiteit). Deze langgerekte gebieden polaire lucht (ligamenten) "drijven" vervolgens naar zuidelijker breedtegraden af.

Duidelijk Johann - een Hoog van allure is toch wel een sturende faktor of niet......

TaL

Citaat van: gilleeesss op di 08 jan 2013 - 23:05
Johan, zaterrdag en zondag is er kans voor sneeuw in belgie. maar ik zie de temps op 850hPa toch nog redelijk hoog.. En toch rekenen ze sneeuw uit.. Is er weer kans op een tegenvaller?

dauwpunten zijn wel goed dus ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: gilleeesss op di 08 jan 2013 - 23:05
Johan, zaterrdag en zondag is er kans voor sneeuw in belgie. maar ik zie de temps op 850hPa toch nog redelijk hoog.. En toch rekenen ze sneeuw uit.. Is er weer kans op een tegenvaller?

Geen angst, gaat allemaal als sneeuw vallen.
Heb net EC-MOS voor Brussel er even bij gepakt en die berekent vanaf zaterdag steeds weer sneeuwval. Tot donderdag zal in Brussel volgens MOS het sneewdek tot 5 a 10 cm zijn aangegroeid. (geen regen). Nu moet ik er bij zeggen dat EC-MOS met sneeuw en neerslag algemeen nog wel eens aan de veilige kant gaat zitten (wat terug houdend is). Kan dus ook 20cm worden en wie weet nog wel meer !!  :P

samverhoeven

Citaat van: gilleeesss op di 08 jan 2013 - 23:05
Johan, zaterrdag en zondag is er kans voor sneeuw in belgie. maar ik zie de temps op 850hPa toch nog redelijk hoog.. En toch rekenen ze sneeuw uit.. Is er weer kans op een tegenvaller?
Volgens de 18Z run van GFS zal de 850hPa temperatuur maar voor even naar ong. -4°C gaan (in Vlaanderen), dat in combinatie met negatieve dauwpunten is normaal gezien nog wel voldoende voor sneeuw.

Johann

Citaat van: Dennis op di 08 jan 2013 - 23:05
Duidelijk Johann - een Hoog van allure is toch wel een sturende faktor of niet......

Het hoog is slechts een "bijprodukt". Het verhaal van de kip of het ei  ;)
 

TaL

Sneeuwval tot maandag in nieuwe run GFS
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

gilleeesss

Citaat van: Johann op di 08 jan 2013 - 23:11
Geen angst, gaat allemaal als sneeuw vallen.
Heb net EC-MOS voor Brussel er even bij gepakt en die berekent vanaf zaterdag steeds weer sneeuwval. Tot donderdag zal in Brussel volgens MOS het sneewdek tot 5 a 10 cm zijn aangegroeid. (geen regen). Nu moet ik er bij zeggen dat EC-MOS met sneeuw en neerslag algemeen nog wel eens aan de veilige kant gaat zitten (wat terug houdend is). Kan dus ook 20cm worden en wie weet nog wel meer !!  :P

Bedankt! ;)
Maarja, het laagje moet wel zo blijven dan. En oke ;) ik blijf het spannend volgen :p GFS hoofdrun 18z is zelfde ongeveer gebleven. Maar weetniet van de pluim natuurlijk (op KT)

Dennis

Citaat van: Johann op di 08 jan 2013 - 23:14
Het hoog is slechts een "bijprodukt". Het verhaal van de kip of het ei  ;)


aha - nice bijprodukt zou ik zeggen  :D

Bacci


Arend

Hoop toch dat de sneeuwkansen voor Nederland beter worden. Wie weet wat er de komende dagen nog in het vat zit.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Powered by EzPortal