Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 5

Topic gezien door 267995 bezoekers
Gestart door Johann, vr 04 jan 2013 - 12:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 6 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: bliksems op zo 06 jan 2013 - 19:39
wat een teleurstelling tot nu toe die EC12

Zelfde geldt voor jou, kijk eens de pluim en ga dan drama scheppen ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 06 jan 2013 - 19:40
Zelfde geldt voor jou, kijk eens de pluim en ga dan drama scheppen ;)

ik schep inderdaad liever sneeuw dan drama Jan;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Arend

Citaat van: Johann op zo 06 jan 2013 - 19:17
Gezien echter het gehele NH (golf2) patroon in combinatie met de sukkelende PV schat ik de kans op onvervalst (en misschien wat "vuil") winterweer als groot in. 

Die term ken ik niet, wat is een golf2-patroon?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Johann

Citaat van: Arend op zo 06 jan 2013 - 19:47
Die term ken ik niet, wat is een golf2-patroon?

Het verloop van de planetaire (Rossby) golven op het noordelijk halfrond De Rossby-golf is een atmosferische golf die makkelijk te herkennen is als grootschalige meander (slingering) van de straalstroom. Als de cirkelingen erg duidelijk worden, zorgen ze voor het scheiden van koude en warme luchtmassa's, waaruit cyclonen en anticyclonen ontstaan.

Boven Golf-1 onderste Golf-2


zie ook >> https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/rossby-golven

Harry de Hond

En als bovenstaande van Johann niet klopt is het hier te vinden:
https://www.google.nl/search?q=golf2&hl=nl&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=ZcnpUI6EPZHL0AXu7oDoAw&ved=0CC8QsAQ&biw=1247&bih=531  ;) flauw. Ik weet het, maar kon het niet laten.

EC ziet er toch nog best aardig uit in de 12U run. Vanaf aankomende weekend gewoon inzet van vorst. Misschien iets minder fanatiek dan de run deze morgen. Even afwachten wat de pluim straks doet, maar het lijkt nu toch steeds in de kaarten terug te komen. Een winterse periode of, met een beetje pech slechts een prik. Alleen dan niet een prikje van enkele dagen maar ietsje langer. Ik denk dat het weer druk gaat worden hier de aankomende dagen.
Juist.

Coreupt.nl

Citaat van: Johann op zo 06 jan 2013 - 19:58
Het verloop van de planetaire (Rossby) golven op het noordelijk halfrond De Rossby-golf is een atmosferische golf die makkelijk te herkennen is als grootschalige meander (slingering) van de straalstroom. Als de cirkelingen erg duidelijk worden, zorgen ze voor het scheiden van koude en warme luchtmassa's, waaruit cyclonen en anticyclonen ontstaan.

Boven Golf-1 onderste Golf-2
Hè Johan, even voor mijn beleving! Eerst sleeën en daarna schaatsen? Of geen van beide? Ik snap de moeilijkheid van deze materie( en de wisselvalligheid) maar wel handig als ik weet of we eerst sleetjes moeten gaan bijkopen of eerst schaatsen! Of misschien wel even niets doen! :o
Homo sapiens non urinat in ventum!

Johann

Citaat van: Coreupt.nl op zo 06 jan 2013 - 20:10
Hè Johan, even voor mijn beleving! Eerst sleeën en daarna schaatsen? Of geen van beide? Ik snap de moeilijkheid van deze materie( en de wisselvalligheid) maar wel handig als ik weet of we eerst sleetjes moeten gaan bijkopen of eerst schaatsen! Of misschien wel even niets doen! :o

Eerst de slee uit het vet,  daarna de schaatsen  ;D

TaL

Citaat van: Johann op zo 06 jan 2013 - 20:14
Eerst de slee uit het vet,  daarna de schaatsen  ;D

Hier teken ik voor, laat het maar eerst goed sneeuwen als nog niets is dichtgevroren, en laat daarna alles maar dichtvriezen onder een kraakheldere hemel.

Kan al niet wachten als het uitkomt om de verre zichten te bewonderen met die heldere lucht  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Weatherboy

GFS stelt uit en EC minder fanatiek! EC is jammer, GFS was begrijpelijk. Maar een beetje onwerkelijk op onderstaande kaart. Een depressie die zich gaat afzonderen in de buurt van IJsland en vervolgens strak W-O naar Noorwegen trekt. De kans dat dat werkelijkheid wordt is echt klein.
De pubrun zal beter zijn, aangezien de Oper het warmste lid is.

Erik V

Unsere Helllga von Leur was ook(nog) niet super enthousiast.... Enkele graden vorst....

Johann

Pakken we nog even de EC-MOS erbij dan zien  we dat vanaf vrijdag de temperaturen niet of nauwelijks nog boven het vriespunt uit zullen komen. Daarnaast ook elke dag sneeuwsignalen, geen dik pak maar toch. In hoeverre het ijs kan gaan aanzetten heeft alles te maken met de bewolking, wind etc etc etc......

Straks de EC ensembles.... Spannung pur  :D


TaL

Citaat van: Johann op zo 06 jan 2013 - 20:39
Pakken we nog even de EC-MOS erbij dan zien  we dat vanaf vrijdag de temperaturen niet of nauwelijks nog boven het vriespunt uit zullen komen. Daarnaast ook elke dag sneeuwsignalen, geen dik pak maar toch. In hoeverre het ijs kan gaan aanzetten heeft alles te maken met de bewolking, wind etc etc etc......

Straks de EC ensembles.... Spannung pur  :D

Ach, niet veel sneeuw, ik weet het laatste winterweekend nog van december 2010, de zaterdag spraken ze voor max 5 cm, er viel er zeker 15 .. En de zondag spraken ze alleen over het oosten sneeuw, hier viel dan zeker 40 cm.. Over de vrijdag hadden ze het juist ja maar met sneeuw weet je nooit, best dat nog ver is  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Johann

Citaat van: TaL op zo 06 jan 2013 - 20:43
Ach, niet veel sneeuw, ik weet het laatste winterweekend nog van december 2010, de zaterdag spraken ze voor max 5 cm, er viel er zeker 15 .. En de zondag spraken ze alleen over het oosten sneeuw, hier viel dan zeker 40 cm.. Over de vrijdag hadden ze het juist ja maar met sneeuw weet je nooit, best dat nog ver is  ;D

Precies ! Neerslag is en blijft één van de moeilijkste parameters wat dat betreft. Alles zal gaan afhangen van hetgeen de storingen gaan doen (koers). Ook EC-MOS zal zich daar op "in pendelen". Eerst maar eens zien dat we in de koudere lucht komen vanaf vrijdag. Zuiden van land moet wrs nog een dagje langer wachten.....

Weerfreak 1337

Mocht dit in de soep lopen, waar ik zelf niet vanuit ga, dan is er altijd nog hoop op het grote poollaag met maritiem arctische lucht, die telkens in de runs blijft terugkomen op LT en dan met name bij ECMWF.
Mochten die laagjes (troggen) en de hogen (ruggen) op de goede plekken vallen heb je kans op december 2010 taferelen.

Als ik dit verkeerd zie hoor ik het graag :) Is in ieder geval een volgende interresante periode op de weerkaarten.
De (voor)pret is nog lang niet voorbij :P

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

winter

Tal en Johann.
Het hele weer is een verassing.
Men kan nu tot 3 dagen max vooruit kijken redelijk goed het weer voorspellen.
Maar kan mij eveneens een keer herinneren dat er géén sneeuw voorspeld was en er lag ook niks maar toen ik s'ochtends opstaan en naar buiten keek lag er volgens mij toch een cm of 10. (ZO brabant )
Maar van mij mag er best eerst een paar dagen sneeuw en vervolgens zolang vriezen tot de elfstedentocht komt en daarna meer sneeuw.
Maar het lijkt er toch op dat eind volgend week de winter Nederland betreedt. Hopelijk!

maarten89

Begin DEC zou veel sneeuw krijgen? Was 1 cm.

Daarna was sneeuwsituatie zou misschien net 10 krijgen. Had opeens 19 cm. Dus jaaaa

Dennis

Wat het gaat worden ... spannende ontwikkelingen winter doet een gerede AANVAL


Aern

Of we nu sneeuw krijgen en hoeveel vind ik nu veel te vroeg. Wel heel erg spannend om nu de kaarten te volgen.
Het is een soort soap en het mooie is elke 6u. loopt hij weer anders af.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

emil

Hoi Jan. Hoe kom jij hier aan? Kan ik deze ook gratis bekijken?

Powered by EzPortal